Muusikoiden.net
08.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Auttakaa, hyvät ihmiset, äänikortin valinnassa.
1 2
Vivian_dargon
24.04.2010 15:47:49 (muokattu 25.04.2010 13:16:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsisin vähän apuja ja mielipiteitä äänikortin valinnassa. Vaihtoehtoja minulla on kolme jotka ovat:

M-Audio Profire 2626
http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html

M-Audio Fast Track Ultra 8R
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUltra8R.html

Tascam US-1641
http://www.tascam.com/products/us-1641.html

Linkeissä lisätietoa korteista.

Tarkoitukseni olisi tehdä ihan perus hyviä äänitteitä.
Mikkietusia pitäisi olla vähintään 8 mutta enemmänkin saisi olla. lisäksi pitäisi olla vielä vähintään yksi instrumentti linja, mielellään kaksi. M-Audiota olen mitettinyt siksi että se toimisi pro toolsin kanssa, mutta ei rajoita siihen. Ja tuon Fast track ultra 8R:ää ei saa laajennettua eli siinä olisi vain nuo 8 kanavaa. Olisi hyvä jos olisi laajennettavissa esim ADAT liitännän kautta. Jos jotain muita kortteja tulee mieleen, niin hinta voisi maksimissaan olla vähän päälle tuon Profiren hinta, eli noin 450-500 euroa.

Joten kertokaas mitä mieltä olette kyseisitä laitteista ja mikä on teidän mielestänne paras ostos.

Kokemuksia kyseisistä laitteista saa ja pitää myös kertoa jos niitä löytyy.

Kiitoksia jo etukäteen.

kivi
24.04.2010 23:40:17 (muokattu 24.04.2010 23:42:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vivian_dargon: Tarvitsisin vähän apuja ja mielipiteitä äänikortin valinnassa. Vaihtoehtoja minulla on kolme jotka ovat:

M-Audio Profire 2626
http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html

M-Audio Fast Track Ultra 8R
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUltra8R.html

Tascam US-1641
http://www.tascam.com/products/us-1641.html

Linkeissä lisätietoa korteista.

Tarkoitukseni olisi tehdä ihan perus hyviä äänitteitä. Joten kertokaas mitä mieltä olette kyseisitä laitteista ja mikä on teidän mielestänne paras ostos.

Kokemuksia kyseisistä laitteista saa ja pitää myös kertoa jos niitä löytyy.

Luulen että auttaisi jos kerrot, miksi olet päätynyt juuri kyseisiin vaihtoehtoihin. Samalla selviäisi mitkä ovat äänikortille asettamasi vaatimukset, ja mitä ominaisuudet taas vain "tulevat mukana".

Olen melko varma että paras mahdollinen kortti niin tarkoitukseensa kuin hinnankin puolesta voi tulla myös noiden kolmen ehdokkaan ulkopuolelta.

PS. Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä että RME ja MotU (Mark Of The Unicorn) ovat ainakin hyviä ja niillä mennään. Kotiin tuli kyllä ostettua joku Lexiconin juttu kun hinta oli sopiva, mutta se tosiaan vain korvaa koneen sisäänrakennettua äänikorttia stereona.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
masterhat
25.04.2010 00:21:46

minäkin tarvin apua. eli usb-äänikortti, joka toimii moitteettomasti läppärin kaverina, jossa softana windows7 32bit.

riittää että saa stereona narulle. phantom pitäis löytyä kans. m-audion mobile pre ei oikee futaa enää, joten päivitystä interfaceen 2010 luvulle windows 7 maailmaan.

nauhottelen pääosin kitaraa ja laulua, joten tietysti mitä pienempi latenssi, sen parempi.
eli siis usb audio interface, mielusti jokin muu merkki kuin m-audio. kiitti! hinnalla ei o väliä, mutta en halua halvinta enkä kalleinta

kiitti

''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
Vivian_dargon
25.04.2010 13:18:20

Päivitin ensimmäistä kirjoitusta, jotta saisitte vähän paremman kuvan mitä laitteelta vaadin.

Vivian_dargon
27.04.2010 23:05:26

Edelleen kaipaisin mielipiteitä! Auttakkee nyt hyvät ihmiset, kortin ostolla olisi vähän kiire!!

Viocress
28.04.2010 15:51:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni M-Audio on 8-kanavaisista, Pro Toolsin kanssa yhteensopivista interfaceista tuossa hintaluokassa ehdoton ykkönen.
Jos Pro Toolsia ei ole pakko käyttää niin ehdottomasti kannattaa käyttää jotain muuta. Silloin vaihtoehtoja on enemmän, tosin M-Audio ei ole siltikään huono valinta.

astralsleep.net -Atmospheric ancient doom metal with space elements-
kivi
28.04.2010 17:58:29

Vivian_dargon: Edelleen kaipaisin mielipiteitä! Auttakkee nyt hyvät ihmiset, kortin ostolla olisi vähän kiire!!

No jos sulla on pakko olla Pro Tools, niin vaihtoehtojahan ei oo kuin kallis Digidesign ja hiukan halvempi M-Powered. Itse en kotipajaan PT:tä ostaisi, on vähän liian kova hinta maksettavaksi yhteensopivuudesta kun raidat siirtyy ohjelmien välilläkin, mutta jos sille on tarvetta, niin valintojahan ei tosiaan käytännössä ole.

Ei se alkuperäinen viesti kyllä muuttunut päivittelystä yhtään informatiivisemmaksi.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Vivian_dargon
28.04.2010 22:15:24

No alkuperäinen tarkoitus tälle keskustelulle oli saada selville kokemuksia ja mielipiteitä ensimmäisessä viestissä mainituista laitteista. Kuten esim. mikä niistä on teidän mielestänne paras ja miksi? Täältä kuitenkin löytyy viisaampia ihmisiä kuin minä. Tarkoitus olisi saada tehtyä mahdollisimman hyvää jälkeä, vaikka studioon ei aina ole mahdollisuutta mennä. Teen myös muille äänityksiä kuin itselleni. PT ei ole pakollinen, mutta olisi helpompi, muiden ihmisten kanssa tehtävien yhteisprojektien kannalta, sillä monet kaverini ja tuttavani, joiden kanssa yhteisprojekteja teen, käyttävät PT:tä

Vivian_dargon
28.04.2010 22:22:57 (muokattu 28.04.2010 22:28:49)

Ja siihen informatiiviseen puoleen:
Olen päätynyt kyseisiin äänikortteihin siksi, että niistä löytyy vähintään 8 mikkietusta ja kahdessa on mahdollista saada enemmänkin mikkietusia käyttöön, joko ADAT:n kautta tai erillisillä mikkietusilla linja sisäänmenoihin. 8 mikkietusella pärjää, mutta olisi parempi jos niitä olisi ainakin jonkun verran enemmän, ajatellen koko bändin kerralla äänitystä. Kaksi kuulokelähtöä olisi suuri plussa, mutta ei pakollinen. Kuten jo sanottu PT ei myöskään ole pakollinen mutta helpottaisi. digidesing:a en kuitenkaan halua, koska se rajoittaa pelkään PT:iin.
Molemmista valmistajista olen saanut sellaisen käsityksen, että tekevät hyvällä laadulla, luotettavia ja toimivia vehkeitä. Enkä myöskään halua ostaa poistettua tai poistuvaa mallia, jotta ei tarvitse heti vaihtaa uuteen, kun ajurituki loppuu.
Myös pitäisi riittää tulevaisuudessa aika pitkälle, sillä olen lähdössä opiskelemaan digitaalista ääntä/musiikkiteknologiaa.

Toivottavasti tuo auttoi jo jonkun verran.

dewil
29.04.2010 10:18:20

Motut on todettu aikalailla junan vessoiksi.
Laajennettavuuskaan ei muodostu ongelmaksi tämän kohdalla:
http://www.thomann.de/fi/motu_8pre.htm

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
anapena
29.04.2010 10:35:32 (muokattu 29.04.2010 10:39:10)

Mä en olis loppuvasta ajurituesta hirmu huolissani. Siinä vaiheessa kun se oikeasti loppuu, olet todennäköisesti jo vaihtanut purkkia pariinkin kertaan. Mä ostin monta vuotta sitten jo silloin vanhan motun, joka vieläkin pelaa hyvin.
Mun mielestä noi on kaikki ihan hyviä vaihtoehtoja, vaikka omaa kokemusta niistä ei olekaan...;) Ihan ansiokkaasti olet itsekin pystynyt erittelemään niiden vahvuuksia. Ja onhan noita muitakin, vaikka millä mitalla...

kivi
29.04.2010 14:47:54

Vivian_dargon:
Molemmista valmistajista olen saanut sellaisen käsityksen, että tekevät hyvällä laadulla, luotettavia ja toimivia vehkeitä. Enkä myöskään halua ostaa poistettua tai poistuvaa mallia, jotta ei tarvitse heti vaihtaa uuteen, kun ajurituki loppuu.
Myös pitäisi riittää tulevaisuudessa aika pitkälle, sillä olen lähdössä opiskelemaan digitaalista ääntä/musiikkiteknologiaa.

Toivottavasti tuo auttoi jo jonkun verran.

Auttoipa kyllä.

Varsinaiset korttin omat etuset eivät mun mielestäni ole kauhean tärkeitä, eikä laatukortti vanhene samalla tavalla kuin muu tietokonerauta. Mulla on itselläni audiokoneen äänikorttina RME Hammerfall 9652 joka on tässä vaiheessa jo vanha kuin taivas, mutta pitää edelleen kutinsa, muuntimet sen kolmeen ADAT-väylään ovat kyllä vaihtuneet jonkun kerran. Kortti maksoi parisataa, kun teki hiukan oravannahkakauppaa päälle. Se on mun nähdäkseni edelleen pätevä kortti.

Tietysti jos haluat PT:n, niin se on varmaan sitten M-Powered, ja mikä tahansa A/D/A-muunnin lisäkanaville. Behringer ADA8000 on halvin, siinä on ihan hyvä muunninosio mutta sen etusissa ei paljon juhlita; ei klassiselle laululle, jousille tai muullekaan pitkien nuottien kamalle. Hyvä sointi on tärkeämpi kuin korkea resoluutio.

Nyt saa pallon ottaa joku joka on paremmin kentällä uusien kamojen suhteen. Mulla tänhetkinen uus tuttavuus muunninosastolla on Digital Audio Denmark joka ei ehkä oo kysyjän hinta- tai tarvehaitarissa.
;-D

(Handsome Dick Manitoba)
anapena
29.04.2010 15:46:47

Heh, RMEn uusi Babyface näyttäs tod kiinnostavalta!

Vivian_dargon
29.04.2010 16:31:22

Kiitoksia erittäin paljon vastauksista. Nyt täytyy sitten vaan päättää että minkä noista ostais :)

Tottakai lisää saa ehdotuksia/mielipiteitä/kommenntteja laittaa!

migi666
29.04.2010 16:44:53

Toi M-Audio Profire 2626 ois ehdottomasti mun valinta jo ihan liitäntöjen puolesta ja hintakaan ei ole paha.

Suoraan mennään ennen kuin käännytään vai miten se oli.
tommiot
29.04.2010 17:51:17

kivi: Auttoipa kyllä.

Varsinaiset korttin omat etuset eivät mun mielestäni ole kauhean tärkeitä, eikä laatukortti vanhene samalla tavalla kuin muu tietokonerauta. Mulla on itselläni audiokoneen äänikorttina RME Hammerfall 9652 joka on tässä vaiheessa jo vanha kuin taivas, mutta pitää edelleen kutinsa, muuntimet sen kolmeen ADAT-väylään ovat kyllä vaihtuneet jonkun kerran. Kortti maksoi parisataa, kun teki hiukan oravannahkakauppaa päälle. Se on mun nähdäkseni edelleen pätevä kortti.

RME:n PCI-korteille komppausta täältä. Ajuripuoli on kohdallaan. Ulkoista äänikorttii ei kandee hommaa jos ei oikeesti tarvii ulkoista.

Mulla ainakin oli MacBook Pron kanssa ihan uskomatonta säätöä, kun piti saada firewireen kiinni kovalevy, Profire 2626 ja Focusrite Liquid Mix.

Nykyään Mac Pro, sisäiset kovot ja RME Raydat, ongelmat on poissa :)

How do mix ?! ¯(°_o)/¯
migi666
29.04.2010 21:58:15

Moridin: RME:n PCI-korteille komppausta täältä. Ajuripuoli on kohdallaan. Ulkoista äänikorttii ei kandee hommaa jos ei oikeesti tarvii ulkoista.

Mulla ainakin oli MacBook Pron kanssa ihan uskomatonta säätöä, kun piti saada firewireen kiinni kovalevy, Profire 2626 ja Focusrite Liquid Mix.

Nykyään Mac Pro, sisäiset kovot ja RME Raydat, ongelmat on poissa :)

Totta, mutta jos vähäänkään on kysyjällä tarvetta jossain vaiheessa nauhotella jossain muualla kuin omissa nurkissaan niin läppärin kanssa tuo käy todella hyvin tuon ulkoisen äänikortin kanssa eikä tarvita konetta+erillistä ada-muunninta/etusia kantaa messissä.

Nimimerkillä: olisinpa aikoinaan ostanut valmiiksi hyvän ulkoisen jotta roudaus olisi helpompaa, jota pakostakin aina silloin tällöin tulee.

Tämä siis vain jos on hyvä läppäri käytössä. Sisäisten äänikorttien puolella olen muuten.

Suoraan mennään ennen kuin käännytään vai miten se oli.
mhelin
30.04.2010 07:38:30 (muokattu 30.04.2010 08:16:32)

Pitkällä tähtäimellä tuollainen mikkietuvahvistimellinen malli ei tunnu hyvältä ratkaisulta - jossain vaiheessa tekee kuitenkin mieli parempia etusia, eikä niitä sitten helposti tuohon kytketä. Pahimmassa tapauksessa linjatulotkin saattavat mennä mikkietusen läpi joten uusista etusista ei olisi juuri iloa.

Olen huomannut että RME:n ekaa Multiface -mallia saa ebaysta (Euroopasta, ebay.de esim. jos yhtään saksaa hallitsee) edullisesti, viimeisin havainto oli 251 eur huuton päättynyt kauppa. Siihen löytyy joko uutena tai käytettynä työasemaan (PCI +/- e) tai läppäreihin sopivia interfacekortteja (torilla oli satasella joku aika sitten PCI-kortti HDSP-sarjaan, näkyy olevan vieläkin: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=407500 ). Edullisimmasta päästä löytyy ihan kohtuullisia etusiakin. Esim. SM Pro audion QPRe irtoaa 77 eurolla (4 kanavaa), ja kaksikanavainen M-Audio 125 eur (http://www.thomann.de/fi/m-audio_dmp_3.htm ). Vähän parempaa laatua edustava FMR:n RNP sitten taas kustantaa jo 455 eur Thomannilla. Presonuksen 8-kanavainen malli taisi olla DV247:ssa 300 eur luokkaa. Pointtina se että aluksi voisi hankkia jotain edullista ja toimivaa, ja sitten myöhemmin kun tietoa ja taitoa on tullut hankittua edulllisilla etusilla siirtyisi kalliimpiin pro-luokan laitteisiin.

varakeef
30.04.2010 10:20:38

mhelin: Pitkällä tähtäimellä tuollainen mikkietuvahvistimellinen malli ei tunnu hyvältä ratkaisulta - jossain vaiheessa tekee kuitenkin mieli parempia etusia, eikä niitä sitten helposti tuohon kytketä. Pahimmassa tapauksessa linjatulotkin saattavat mennä mikkietusen läpi joten uusista etusista ei olisi juuri iloa.

Varmaan sinulla on joku sähkötekninen näkemys asiasta, mutta minulle ei ole koskaan tuottanut minkäänlaisia ongelmia kytkeä ns. parempia etusia sellaiseen interfaceen, jossa on tällaiset "kombosisäänmenot", siis mikkietunen tai linjasisäänmeno yhdistettynä:

http://www.thomann.de/fi/motu_8pre.htm

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Vivian_dargon
30.04.2010 13:00:33

Kiitos hyvistä ehdotuksista. Mutta hakusessa on nimenomaan ulkoinen äänikortti, koska paljon tulee ääniteltyä reenikämpillä ja erilaisissa muissa paikoissa. Ja äänitys hommat teen toistaiseksi Applen macbook läppärillä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti