Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Budjettiluokan overheadit Bonham / Glyn Johns -mikitykseen
1 2 3 4 5
s151669
21.04.2010 20:09:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Treenisnauhoituksiin kaivattaisiin apuja. Ollaan muutama kappale otettu narulle noin harjoitusmielessä. Rummut on nauhoitettu Glyn Johns -tyylillä. Overheadeina on ollut T-Bonen 57-kopsut, kun ei nyt parempaakaan satu olemaan käsillä. No, soundit ovat yllättäen symbaalien osalta 'hieman' tuhnut.
 
Joten, onko vika mikkien sijoittelussa vai pitäisikö - kuten arvelen - vaihtaa mikit paremmin tuohon käyttöön soveltuviin ? Ja jos näin, niin millaisiin ? Tekeekö esimerkiksi noilla yhtään mitään ?
 
http://www.dv247.com/microphones/be … phragm-condenser-microphones--61713
 
Konkkamikkejä yleisesti kai overheadeina käytetään. Vaan kannattaisiko hakea suurikalvoista vai pienikalvoista ? Mikä noiden ero käytännössä on ?
 
Antikitarasankari
dewil
21.04.2010 21:06:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mikä se olikaan se budjetti?
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
s151669
21.04.2010 21:19:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, ei ole budjettia kiveen hakattu. Jos halpiksilla pärjää, niin aina parempi. Tonnin mikkejä ei edes katsota, paria saturaista voi harkita jos siitä todella on iloa. Huonoa taas ei kannata hommata - mieluummin harjoitellaan nykyisellä kalustolla ja käydään vaikka kunnon studiossa sitten. Betonikuution akustiikkakin asettaa omat rajoituksensa.
 
Halpiksista on ihan positiivisiakin kokemuksia. T-Bonen 58 toistaa 'laulun' ihan riittävän hyvin, samoin edellä mainitut 57:t toimivat ihan hyvin kitarakaapin mikityksessä. Mikrofonin laadun parantamisella ei siis noissa käytöissä ole mitään hyötyä - enemmän iloa olisi laulutunneista tai siitä että opettelee soittamaan :-)
 
Mutta rumpuihin pitäisi siis saada selkeää parannusta.
 
Antikitarasankari
kivi
21.04.2010 21:19:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienikalvoisia kai kantsis hakea. Oktavalla oli joku halpa pari t-kaupan listassa, ja sittenhän t-kaupalla on oma malli t-bone SC150 joka toimii vallan hyvin, hyvinkin hyvin hintaisekseen.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
dewil
21.04.2010 21:21:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten opettelette ekvalisoimaan ja pärjäätte niillä viisseiskoilla ;)
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
jPekka
21.04.2010 21:30:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Tai sitten opettelette ekvalisoimaan ja pärjäätte niillä viisseiskoilla ;)
 
Viisseiska tietysti rullaa aika miehekkäästi sitä yläpäätä veke jo pian kymmenen kilohertsin jälkeen, joten ekvalisoinnin on oltava rankemmanpuoleista. 8-)
 
Perinteisessä Glyn Johnsissahan käytetään overheadeina (tai pikemminkin frontaheadina ja sideaheadina 8-) isokalvoisia. Itselläni oli kesällä Oktava MK-219:n ja Röde NT2A:n muodostama pari, joka toimi melkoisen hyvin. Oktavan 012-vaihtorunkoa käyttävät MK-101:t olisivat se, mitä tuon session jälkeen kasvaneesta mikkivalikoimasta käyttäisin nyt. Ovat isokalvoisia (kapselin pitäisi olla sama kuin 219:ssä ja 319:ssä), mutta heleitä isokalvoisiksi (ilmeisesti sen 012-vahvistimen ansiosta). Viisseiskaa sitten virvelille.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
s151669
22.04.2010 07:47:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Pienikalvoisia kai kantsis hakea. Oktavalla oli joku halpa pari t-kaupan listassa, ja sittenhän t-kaupalla on oma malli t-bone SC150 joka toimii vallan hyvin, hyvinkin hyvin hintaisekseen.
 
Eli ilmeisesti siis isokalvoinen tai pienikalvoinen toimivat kumpikin, neuvot menevät ihanasti ristiin.
 
SC 150:n tuotanto taitaa olla lopussa, kun ei enää ole saatavilla. Perinteistä halpismeininkiä siis, mallit vaihtuvat niin tiuhaan, että aina saat ostaa sian säkissä.
 
jPekka: Viisseiska tietysti rullaa aika miehekkäästi sitä yläpäätä veke jo pian kymmenen kilohertsin jälkeen, joten ekvalisoinnin on oltava rankemmanpuoleista. 8-)
 
veikkaanpa, että tuolla konstilla saadaan ihana kohina :-)
 
Viisseiskaa sitten virvelille.
 
Tässäpä onkin se seuraava kipupiste. Audiointerfacen virkaa toimittavaan sb liveen kun ei saa kuin 2 raitaa kerrallaan sisään. Nyt on vain mikseristä panoroitu overheadit laitoihin ja basari keskelle ja laitettu tasot suunnilleen kohdalleen - equttamalla loput.
 
Antikitarasankari
Kumiankka
22.04.2010 08:59:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle olen vuntsaillut halpisluokan bändiäänitystä ja mitenkä toimisi halpa nauhamikrofoni plus stereopari tai kasi, stereoparin jos vielä saisi puristettua erotusvahvistimella yhdelle raidalle niin kaksiraitaisella saisi talteen
 
dewil
22.04.2010 10:30:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo rokkirumpuja äänitettäessä (varsinkin treeniksellä testimielessä) mullakin ensimmäisenä rupee tökkiin se kohina. :/
Toisaalta jos se budjetti on sen huntin pintaan per mikki, niin mä en tiedä saako sillä
paremmansoundisen isokalvoisen, verrattuna siihen viisseiskaan.
Jos, niin kertokaa toki mullekin.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
hape
22.04.2010 10:32:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Toisaalta jos se budjetti on sen huntin pintaan per mikki, niin mä en tiedä saako sillä paremmansoundisen isokalvoisen, verrattuna siihen viisseiskaan.
Jos, niin kertokaa toki mullekin.

 
No se SP B1 vois tohon olla aika bueno.
 
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Mikael
22.04.2010 10:51:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669:
Tässäpä onkin se seuraava kipupiste. Audiointerfacen virkaa toimittavaan sb liveen kun ei saa kuin 2 raitaa kerrallaan sisään. Nyt on vain mikseristä panoroitu overheadit laitoihin ja basari keskelle ja laitettu tasot suunnilleen kohdalleen - equttamalla loput.

 
Tässä tapauksessa mä panostaisin koko budjetin yhteen mahdollisimman hyvään overhead-mikkiin ja laittaisin sen toisen viisseiskan bassarille. Mielummin parempi mono kuin kehnompi stereo. Oktavan MK-012 on mun suosite:
http://www.thomann.de/fi/oktava_mk01201_cardioid_kleinmembranmikro.htm
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
anapena
22.04.2010 11:13:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Tässä tapauksessa mä panostaisin koko budjetin yhteen mahdollisimman hyvään overhead-mikkiin ja laittaisin sen toisen viisseiskan bassarille. Mielummin parempi mono kuin kehnompi stereo. Oktavan MK-012 on mun suosite:
http://www.thomann.de/fi/oktava_mk01201_cardioid_kleinmembranmikro.htm

 
Näin mäkin tekisin. Hakee vaan tarkan paikan ja suunnan Oktavalle.
 
jPekka
22.04.2010 12:09:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Toisaalta jos se budjetti on sen huntin pintaan per mikki, niin mä en tiedä saako sillä
paremmansoundisen isokalvoisen, verrattuna siihen viisseiskaan.
Jos, niin kertokaa toki mullekin.

 
Aivan totta.
Ilmeisesti kysyjällä on kuitenkin jonkinlainen mikseri, kun kerran kolmen mikin tuppaaminen äänikortin kahteen kanavaan onnistuu? Kun nyt luin kysyjän kommentteja vähän paremmin, rupesin itsekin kallistumaan siihen, että kannattaa mieluummin tupata äänikortin toiseen sisääntulokanavaan bassari ja toiseen yksi ainoa overhead. Stereorumpuja kaipaa miksausvaiheessa paljon vähemmän kuin mahdollisuutta hienosäätää bassarin ja muun rumpusetin keskinäistä äänenvoimakkuutta, ainakin minusta.
 
(Mielipiteeseen voi vaikuttaa se, että olen tässä viime aikoina digitoinut vanhoja neliraitakasettidemojani ja harmitellut silloista vimmaani äänittää rumpukone ja vielä lisäksi basso yhtä aikaa stereoraidaksi. Hankaloittaa melkoisesti jälkikäteismuokkailua...)
 
Ja niiden parin satasen käyttökohteeksi voisi tietysti harkita myös äänikorttia mikkien sijaan.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
s151669
22.04.2010 13:35:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Aivan totta.
Ilmeisesti kysyjällä on kuitenkin jonkinlainen mikseri, kun kerran kolmen mikin tuppaaminen äänikortin kahteen kanavaan onnistuu?

 
Juu. Ja basarin edessä Shuren PG5x - tarkkaa mallia en muista.
 
Kun nyt luin kysyjän kommentteja vähän paremmin, rupesin itsekin kallistumaan siihen, että kannattaa mieluummin tupata äänikortin toiseen sisääntulokanavaan bassari ja toiseen yksi ainoa overhead.
 
Tätäkin on koitettu samalla kalustolla. Ongelma yhden overheadin käytössä oli juurikin paikan haku - jokin tuli aina muista yli. Kahdella overheadilla taas sijoitettiin mikit metrin päähän virvelin keskiöstä eri paikkoihin ja todettiin, että tämähän kuulostaa hyvältä.
 
Tästä syystä siis kahden overheadin taktiikka on ollut ajatuksissa. Tietysti jos noitten uusien mikrofonien suuntakuvio muuttaa asiaa niin...
 
Stereorumpuja kaipaa miksausvaiheessa paljon vähemmän kuin mahdollisuutta hienosäätää bassarin ja muun rumpusetin keskinäistä äänenvoimakkuutta, ainakin minusta.
 
Kyllä se basari sieltä eq:ttamalla - etenkin bassoraitaa ohentamalla - löytyi noinkin - yhdessä yritelmässä. Ja stereovaikutelma oli ihan jees. Toisessa sitten taas ei niinkään :(
 
Toisaalta tämähän on nykyiselläkin kalustolla lähinnä valintakysymys - senkuin kääntää panorointisäätimet toiseen asentoon.
 
Ja niiden parin satasen käyttökohteeksi voisi tietysti harkita myös äänikorttia mikkien sijaan.
 
Toki, jos olisi edes joku haju siitä, millä pärjää. Valinnanvaraa tuntuu olevan vähän liiankin kanssa. Eikä se tuhnu rumpusoundi juuri parane kortin hommaamisella.
 
Antikitarasankari
kivi
22.04.2010 14:03:46 (muokattu 22.04.2010 14:05:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Ongelma yhden overheadin käytössä oli juurikin paikan haku - jokin tuli aina muista yli.
 
Yksi kokeilemisen arvoinen tapa voisi olla laittaa bassarin eteen vaikka rullalle kääritty patja estämään bassarisoundin vuotaminen ja laittaa overheadin sijasta konkkamikki setin eteen, suunnattuna niin että se ottaa setin edestä eikä ylhäältäpäin.
 
Yhden overin sijoittamisessa Bonham-metodi on lyömätön, eli laitetaan overi kahden kapulanmitan päähän virvelin lyöntikohdasta kohtisuoraan ylöspäin. Jos settibalanssi ei silloin kuulosta hyvältä, löytyy apu helpoimmin siitä että virittää ne rummut kunnolla.
 
Edit: ja niin, mäkin kannatan bassarin laittamista omaksi raidakseen. Stereo-overien summaaminen monoksi ei kuulosta hyvältä idealta elleivät ne sitten ole x/y-asetelmassa keskellä settiä, mikä taas ei sitten varmaan auta mitenkään ongelmaa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
s151669
22.04.2010 14:11:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Yksi kokeilemisen arvoinen tapa voisi olla laittaa bassarin eteen vaikka rullalle kääritty patja estämään bassarisoundin vuotaminen ja laittaa overheadin sijasta konkkamikki setin eteen, suunnattuna niin että se ottaa setin edestä eikä ylhäältäpäin.
 
McGyver asialla ? :) Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta.
 
Yhden overin sijoittamisessa Bonham-metodi on lyömätön, eli laitetaan overi kahden kapulanmitan päähän virvelin lyöntikohdasta kohtisuoraan ylöspäin. Jos settibalanssi ei silloin kuulosta hyvältä, löytyy apu helpoimmin siitä että virittää ne rummut kunnolla.
 
Pitänee tätäkin kokeilla. Ihan jo olemassaolevillakin mikeillä.
 
Antikitarasankari
varakeef
22.04.2010 14:14:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laajakalvoisille konkille se systeemi on alunperin kehitetty. koska Glyn ei tainut muita käyttääkään. Pienikalvoiset toimivat kyllä nekin.
 
Mikkejä tarvitaan vähintään kolme, sivuöveri ja yläkeskiöveri ja basari. Basarikin voi olla samanlainen konkka kuin överit.
 
Jos nyt haluaa virvelille ja haikalle jotain laittaa, niin kaikin mokomin. Itse jätän yleensä laittamatta.
 
Jos budjetti on satasen per mikki, suosittelen T-bonen SC-450. Röden NT1:siäkin olen käyttänyt tarkoitukseen. Nykyään käytän useimmiten kahta Röden NTK:ta ja basarille sitten mitä tahansa dynaamista. Jos suditaan, yritän ottaa vielä virvelin erikseen.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mikael
22.04.2010 14:22:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Nykyään käytän useimmiten kahta Röden NTK:ta ja basarille sitten mitä tahansa dynaamista. Jos suditaan, yritän ottaa vielä virvelin erikseen.
 
Mä äänitin just levyn missä oli kyllä muitakin mikkejä, mut Glyn Johns -metodilla overit U89 ja bassorumpu NTK toimi vaan niin hyvin että muita lähimikkejä tuskin tullaan käyttämään. Lisäksi kiva huomio oli, että ambienssimikit (TLM103) tuntuivat jotenkin ingegroituvan overeiden soundiin todella hienon vaivattomasti.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
PIM
22.04.2010 23:18:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jykä hei, mä voin lainata sulle parit SP:n laajakalvoiset konkat (B1 ja B3) jos tuut hakeen Hatanpäältä. Ja löytyy pari T.Bonen pikkukonkkaakin.
 
kompelonnora
23.04.2010 14:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: . Ongelma yhden overheadin käytössä oli juurikin paikan haku - jokin tuli aina muista yli.
 
Silloin sä oot liian lähellä, vie mikkiä kauemmaksi. Toki, noi yhden kahden mikin mikitykset mielellään haluaa aika korkean(>4m)/ison tilan. Matalassa tilassa kannattaa tosiaan yrittää edestä. Tai mennä suosiolla lähimikitykseen... Ja joo, kyllä kaksi levitettyä matalalla oleva overheadiakin voi toimia.
 
Isokalvoiset ei toimi tässä sovelluksessa kovin hyvin, jos tila on pieni, koska lähellä olevien seinien heijastukset on niissä tosi ilkeitä. Isossa tilassa se voi olla makea soundi, vaikkei kovin luonnollinen...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti