Muusikoiden.net
04.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Band-in-a-boxille korvaava rumpusysteemi + uusi äänikortti?
1
NCT
19.04.2010 13:58:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,

Olen käyttänyt seuraavanalaista kokoonpanoa demojen tekoon (soittotila makuuhuoneen nurkassa..):
- Band-in-a-box (BIAB), josta bass+rummut waviksi
- Adobe Audition, jonne rummut, bassot, laulut, ja kitarat omille raidoilleen (kitarat soitettu POD 2.0:n kautta)
- Käyttis Win XP (kone melko vanha (>5v), mutta jaksaa pyörittää edelleen)
- äänikorttina ikivanha SB Live (varmaan >10v vanha..)

Homma on toiminut periaatteessa ok, mutta viime aikoina alkanut nyppimään BIAB:n rummut (musatyyli on vanhaa rockia ja bluesia). Haluaisin tehdä itse rumpukomppeja ja fillejä, mutta kys. ohjelmalla homma on tuskaisen hidasta. Olen tsekannut joitain rumpukoneita, mutta jokaisessa sama ongelma eli homma on hidasta. Niinpä on tullut mieleen hankkia sellainen drumpad (Alesis Control Pad tms), jossa esim. 6-8 lätkää joista saa tietokoneelle hyvä saundiset rummut esim. Ezdrummerin avulla (osaan siis soittaa rumpuja ihan ookoo).

Millaista kokoonpanoa, laitteita suosittelisitte, kun haluaisin uusia/hankkia seuraavat:

- uusi äänikortti midi-liitännällä (äänitystapa on sellainen, että komppaan klikin avulla kitaran yhdelle raidalle, sit soitan rummut yhdelle, sit basson jne. kaikki siis yksin. eli sisääntuloja ei tarvinne kahta enempää?). budjetti mielellään alle 100e

- drumpad-laite, jossa mielellään basari (onko sellaisia joissa basari? tosin minulta löytyy stompin bass, jota voisi kenties hyödyntää?). budjetti mielellään alle 500e

- ohjelma, joka ymmärtää Ezdrummeria (käsittääkseni Adobe Audition ei ymmärrä?)

Kaikki suositukset/ehdotukset/kommentit tervetulleita!

Kiitos!

jPekka
20.04.2010 10:59:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Band in a Boxissahan voi käyttää äänilähteenä periaatteessa mitä tahansa softasampleria, ei vain mukana tulevaa gm-synaa. BiaBin RealBand-raidat ovat periaatteessa ihan ookoo, mutta eivät tosiaan mitään maatamullistavia rumpu- ja bassoraitoja.

Itsekin teen biisinpohjia BIABilla, mutta tallennan ne midiksi ja editoin sitten Sonarissa (groove-kvantisointi ja paljon muuta sälää) enkä käytä yleensä muuta kuin rummut ja jonnin verran kosketinsoundeja, kun itse olen (auttavasti) kitaraa soittava (keskinkertainen) basisti. Soundit tulevat joka tapauksessa Kontaktiin hommatuista samplepaketeista.

(Itse asiassa minulla on jo monta vuotta ollut tapana kerrostaa rumpusoundeja monista eri lähteistä hommatuista soundipaketeista sen sijaan että käyttäisin yhtä hyvää pakettia yksinään: tapa jatkuu edelleenkin, vaikka soundit ovat yksistäänkin hyviä. Niiden lataaminen Kontaktiin vie kyllä kau----an...)

Jos BiaBin tyylien toisinaan vähän jäykähkö groove kelpaa sinänsä, niin Auditioniakin voi käyttää, koska sehän osaa toistaa midia, vaikka ei editointiin kykenekään: en nyt muista käyttääkö se suoraan softasynia/samplereita, mutta ohjelmasta ulostuleva midi-tieto on kyllä mahdollista ohjata tavalla tai toisella toiseen softaan ja toisen softan audio takaisin Auditioniin.

Itsellänikin on ControlPad, vallan mainio kapine. Siihen voi liittää bassariksi (ja haikkaa varten) pedaalin - joko tavallisen kiippariin tarkoitetun sustain/tms-pedaalin, jolloin bassarinuotit tulevat aina samalla (säädettävissä olevalla) voimakkuudella, tai periaatteessa ihan minkä tahansa vimpainen, josta lähtee jonninmoinen signaali (jolloin nuottien äänenvoimakkuus vaihtelee signaalin mukaan). Itselläni on Shadown Stompin Bass, joka pelittää tarkoituksessa aivan mainiosti. ControlPadin mukana tuli joku rumpusoundisoftakin, jota en itse tosin ole käyttänyt tai edes asentanut.

Alesiksella oli tuosta joku uudempikin versio, jossa oli soundimoduuli.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
StJerky
20.04.2010 11:38:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Itsekin teen biisinpohjia BIABilla, mutta tallennan ne midiksi ja editoin sitten Sonarissa (groove-kvantisointi ja paljon muuta sälää) enkä käytä yleensä muuta kuin rummut ja jonnin verran kosketinsoundeja, kun itse olen (auttavasti) kitaraa soittava (keskinkertainen) basisti. Soundit tulevat joka tapauksessa Kontaktiin hommatuista samplepaketeista.

Heh. Minä tein joskus vuonna 1996 rumpuja Band-in-a-Boxilla ja groove kvantisoin niitä Cakewalk 5:lla. En edes tiennyt että BIAB on vielä olemassa ja Cakewalk hukkasi minut jo jossain 7-version kohdalla, kun tuli niin paljon lisäsälää että ei enää osannut käyttää. Useimmiten kyllä silloin tein rummut suoraan Cakewalkin pianorollilla. Nykyään äänitän vain oikeita rumpaleita. Tietokoneella ei jaksa säätää kuin pakolliset, kun töitäkin joutuu tietsikalla tekemään.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti