Muusikoiden.net
10.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tascamin kelanauhuri. Loistava tulevaisuus edessä?
1 2
Alec Folder
15.04.2010 10:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kaikki. Miksei täällä keskustella kelanauhureista? Kai ihmisillä semmoisia kuitenkin on?

Noh, minä ostin Tascamin TSR-8 -kelanauhurin!

En vieläkään tiedä miksi niin tein, mutta viime vuosina on kehittynyt suunnaton ällötys tietokoneella leikkimiseen enkä enää ole millään tavalla kiinnostunut kaikista suunnattomista mahdollisuuksista joita nykytekniikka mahdollistaa. Soittaja ja soittajan suhde instrumenttiin sekä instrumentin suhde soittotilaan ja kaikkien näiden suhde soitettavaan materiaaliin tuntuu paljon kiinnostavammalta kuin hiiren kanssa nypläily.

Valitettavasti rahatilanne on mitä on joten joudun mixdownin sekä kompressoinin ja taajuussäätöjen kanssa turvautumaan Focusriten Liquid Mixiin mutta parempi sekin kuin täysipäiväinen kovalevyn raksuttelu. Ehkä seuraavan 20 vuoden aikana saan kerättyä hardwarea sen verran ettei tarvi enää digitaalisiin vermeisiin turvautua. Toisaalta 20 vuoden päästä voi tilanne olla kelanauhureiden suhteen huomattavasti surkeampi kun masiinat pettävät lopullisesti ja varaosat loppuvat. Omituisia aikoja elellään.

Itse masiina vaikuttaa vielä ainakin suht järkevältä sijoitukselta. Toisen kelan lukitus NABbi oli rikkinäinen mutta sen saa tilattua halvalla Japanista. Lisäksi myyjän epäilemä moottorivika taisikin osoittautua StickyShedSyndromeksi ja äänipäät ovat hyvässä kunnossa. StickyShedin takia kaupanpäälle tulleet 5 kelaa tosin joutavat roskiin, mutta saa niitä Thomannilta kohtuuhalvalla lisää.

Onko täällä muita jotka ovat kehittäneet jonkin asteen allergian tietokoneita kohtaan? 10 vuotta ehdin tietokoneilla leikkiä ja sitä ennen n. 3 vuotta kasettineliraitureiden kanssa.

koopop
15.04.2010 12:37:53 (muokattu 15.04.2010 12:41:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alec Folder: Moro kaikki. Miksei täällä keskustella kelanauhureista? Kai ihmisillä semmoisia kuitenkin on?

Keskustellaan vaan! Kyllä ihmisillä nauhureita on, myös minulla. Haluan kommentoida tekstiäsi, en v****illakseni vaan jatkaakseni keskustelua omalta osaltani;

Soittaja ja soittajan suhde instrumenttiin sekä instrumentin suhde soittotilaan ja kaikkien näiden suhde soitettavaan materiaaliin ei ole ristiriidassa hiiren nypläilyn kanssa.

Nauhuri on tallennusmedia, niinkuin tietokoneiden kovalevyäänitys. Kun olen studiossa äänittäjänä/tuottajana, käytän joko nauhuria tai tietokonetta tasa-arvoisena äänitysmediana huolimatta siitä mitä äänitetään ja millä metodeilla. Teen musiikkia, soundeja, sisältöä aivan muilla välineillä kuin tallennusmedialla. Kaikki ratkaisut teen mikitystä, sovitusta ja soitinvalintaa (soittajavalintaa, myös) myöten välittämättä mille medialle äänitän. Joskus suosin nauhuria prokkiksen luonteen takia rumpuäänityksissä sen soundin takia, usein kuitenkin äänitän laadukkaalle tietokoneelle, koska se on tehokasta ja vaivatonta.

Kysymys kuuluu siis; mikä tietokoneessasi on vikana, jos käyttäisit sitä yhtäveroisena mediana nauhurin kanssa, eli vain äänität ja toistat? Nauhurien kanssa pelaaminen on myös mukavaa puuhaa ja niiden ominaissaundin löytäminen on antoisaa, mutta eikös se musiikki kuitenkin ole tärkeintä?

edit: kirjoitusvirheitä

Alec Folder
15.04.2010 13:06:40

Kysymys kuuluu siis; mikä tietokoneessasi on vikana, jos käyttäisit sitä yhtäveroisena mediana nauhurin kanssa, eli vain äänität ja toistat? Nauhurien kanssa pelaaminen on myös mukavaa puuhaa ja niiden ominaissaundin löytäminen on antoisaa, mutta eikös se musiikki kuitenkin ole tärkeintä?

Hirmuisen vaikea sanoa mikä tietokoneessa ärsyttää. Noin 5 vuotta sitten olin vielä täysin tietokoneiden lumossa ja käytin kaikkia mahdollisia ohjelmia mitä käsiini vain sain jotta saisi aikaan mielenkiintoista musiikkia mutta nykyään kuvaruudun katsominen tuntuu imevän musiikista kaiken elämän. Voi olla että kaipaan vain mahdollisimman paljon fyysistä kontaktia laitteiden kanssa. Ehkä olen lapsena lukenut liikaa Arthur C. Clarken kirjoja?

Ja voihan olla että vuoden päästä huomaan nauhurin ostamisen olleen täysi virhe ja palaan häntä jalkojen välissä takaisin tietokoneen ääreen. Mutta ei sekään välttämättä väärin ole.

Jostain syystä minulla on pakkomielle pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisena jotta soittamisen todellinen olemus siirtyy talteen niinkuin luonto sen määrittää. Kelanauhuri tuntuu siihen tarkoitukseen parhaalta.

dewil
15.04.2010 13:11:10

Alec Folder: Hirmuisen vaikea sanoa mikä tietokoneessa ärsyttää. Noin 5 vuotta sitten olin vielä täysin tietokoneiden lumossa ja käytin kaikkia mahdollisia ohjelmia mitä käsiini vain sain jotta saisi aikaan mielenkiintoista musiikkia mutta nykyään kuvaruudun katsominen tuntuu imevän musiikista kaiken elämän...

...Jostain syystä minulla on pakkomielle pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisena jotta soittamisen todellinen olemus siirtyy talteen niinkuin luonto sen määrittää. Kelanauhuri tuntuu siihen tarkoitukseen parhaalta.

Olisikos tässä havaittavissa syy-seuraus-suhde ;)
Työkalujahan ne vain on.

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
koopop
15.04.2010 13:30:20 (muokattu 15.04.2010 13:32:30)

Alec Folder:

Jostain syystä minulla on pakkomielle pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisena jotta soittamisen todellinen olemus siirtyy talteen niinkuin luonto sen määrittää. Kelanauhuri tuntuu siihen tarkoitukseen parhaalta.

Yksinkertaisuuden luominen onnistuu myös digivehkeilläkin, se on enemmän asennekysymys, ei laitteen "vika". Tarkoitukseesi sopisi siis myös 24 -bittinen kovalevyraituri? Tai pistät tietokoneelta kaikki raidat rec groupiksi, tsekkaat näppäimistöltä pikakomennot ja nappaat monitorin kiinn?

Juu, en yritä tässä saada sua luopumaan nauhurista, onnittelut vehkeestä ja toivon hyviä vuosia sille. Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta haluan vain vähän vängätä musiikinteon perusteista, ts. mikä on tärkeää ja mikä ei. Joskus sitä on hyvä kysyä itseltään että mitä sitä on tekemässä, koska motiivit on joskus liian tunnepitoisia.
Voisiko saman tuloksen saada jo olemassa olevilla vehkeillä, avartamalla ajattelua?

Tunnepitoinen tekeminen on hieno juttu, usein taiteen teossa elinehto, mutta on silti hyvä välillä vähän tuulettaa ja katsoa asioita eri kantilta?

Alec Folder
15.04.2010 13:30:43

dewil: Olisikos tässä havaittavissa syy-seuraus-suhde ;)
Työkalujahan ne vain on.

Kyllä! Editoimisähkyhän minulle tuli. Mutta kuvittelin tosiaan että tietokoneen käyttäminen pelkästään nauhurina ratkaisisi ongelman. Ei ratkaissut. Toivon että tuon nauhurin käyttäminen niin tekisi.

Työkaluja ne ovat siihen asti kunnes tekevät asiat toisella tavalla kuin toivoisi. Sen jälkeen laitteista tulee kollegoja joiden kanssa pitää neuvotella jotta päästäisiin molempia tyydyttävään lopputulokseen.

Alec Folder
15.04.2010 13:38:58

Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta haluan vain vähän vängätä musiikinteon perusteista, ts. mikä on tärkeää ja mikä ei.

Pitää muuten tarkentaa että puhun pelkästään musiikin tallentamisesta ja sen siirtämisestä julkaistavaan muotoon. Musiikin tekeminen koneiden avulla onkin sitten eri asia.

Tunnepitoinen tekeminen on hieno juttu, usein taiteenteossa elinehto, mutta on silti hyvä välillä vähän tuulettaa ja katsoa asioita eri kantilta?

Tämä onkin hyvä näkökulma, nimittäin olen soittamisen kautta pyrkinyt viime vuosina pääsemään mahdollisimman tunnepohjaiseen tilaan (eli yritän poistaa kaikki järkevät ajatukset soittaessani. Ja kyse on siis rumpujen soitosta pop/rock-musiikissa, ei gongan nuolemisesta free-jazzissa) ja tämä on varmasti vaikuttanut ajatuksiini myös äänittäjänä.

koopop
15.04.2010 13:40:44

Alec Folder: Mutta kuvittelin tosiaan että tietokoneen käyttäminen pelkästään nauhurina ratkaisisi ongelman. Ei ratkaissut. Toivon että tuon nauhurin käyttäminen niin tekisi.

Tässähän se tärkein jo tuli. Vain aika näyttää.. Ei muuta kuin luovia musiikintekohetkiä!

HTMono
15.04.2010 18:04:46

Saako nauhureita käyttämätönkin vähän kysellä?

Viime aikoina on kiinnostanut hommata nauhuri ihan vaan puhtaan mielenkiinnon vuoksi. 4-8 kanavaa olisi kiva saada yhteensä sisään ja ulos, tuolla tulisi napattua vain sellaisia proggiksia joissa ei enempää oikeastaan tarvitsisikaan. Minkälaisella rahalla pääsee kiinni sellaiseen laitteeseen josta on oikeasti jotain iloa eikä pelkkää harmia suhinana ja wouvvauksena?

Fake Noir --- If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Alec Folder
15.04.2010 20:33:52

Viime aikoina on kiinnostanut hommata nauhuri ihan vaan puhtaan mielenkiinnon vuoksi. 4-8 kanavaa olisi kiva saada yhteensä sisään ja ulos, tuolla tulisi napattua vain sellaisia proggiksia joissa ei enempää oikeastaan tarvitsisikaan. Minkälaisella rahalla pääsee kiinni sellaiseen laitteeseen josta on oikeasti jotain iloa eikä pelkkää harmia suhinana ja wouvvauksena?

Huonosti noita liikkuu. Suomessa pyörii yleisemmin vain Fostexin 16-raitureita joita tuntuu löytyvän joka nurkasta. Tosin en kuulu studiohemmojen sisäpiiriin joten en tiedä minkä verran oikeasti nauhurit liikkuvat rajojemme sisällä.

Minä löysin oman Saksan Ebaysta, Jenkkilän Ebaystakin yritin hankkia mutta hinnat nousevat liian ylös postikuluineen. Lisäksi on todella iso riski hankkia tuommoinen mötikkä koska ei yhtään tiedä kuinka hyvin myyjä pakkaa laitteen. Minulla kävi tuuri ja laite oli pakattu todella hyvin. Minä maksoin omasta 8-raiturista palttiarallaa 550€ postikuluineen ja nyt siis näyttää että laite on Ebayn markkinahintaan nähden poikkeuksellisen hyvässä kunnossa. Ja tämä kyseinen Tascam TSR-8 on sen verran yleinen että varaosia löytyy kiitettävästi ja vielä järkevään hintaan, jopa Tascamilta itseltäänkin.

cozmo
15.04.2010 22:28:14

Mulla olisi puolikuntoinen Soundcraft magnetics Scm-762 16-raituri lähdössä halukkaalle uloskantohinnalla.

nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
AoA
16.04.2010 10:16:34 (muokattu 16.04.2010 10:21:01)

hankkimani fostex e16 on kyllä tullut jäädäkseen. tuohon raitamäärään saa mahtumaan kaiken oleellisen. jos niin hassusti käy että ei riitä niin sitten raidat koneelle jollakin konstilla ja päälle äänitykset. Mutta, onhan välimiksaus aina mahdollista, jos ei tietokoneelle ole mahdollisat siirtää.

Pääasiahan se on että tekeminen onnistuu, oli sitten mikä laitteisto tahansa, mutta oon kyllä kokenut erityisen mielekkäänä tuon nauhurilla äänittämisen ja siinä kyllä opiskeltavaa riittää. Mielenkiinnolla odotan sitä että saan hankittua noita brand new nauhoja ja kalibroitua nauhurin niille sopivaksi. Nähtäväksi jää minkälaista eroa on noihin vanhempiin kakkuihin verrattuna.

Saattoi mennä vähän ohi, mutta kun kelanauhurista oli puhe... meinaa innostua.
Minkäänlaista allergiaa ei sinänsä tietokoneisiin ole, mutta jos pitää äänitykseen valita nauhuri tai tietokone niin kyllä valitsen nauhurin.

aloittajalle: onko tuossa tascamissa itsessään kohinanvaimennus nappulaa olemassa?

Alec Folder
16.04.2010 11:11:03

Mielenkiinnolla odotan sitä että saan hankittua noita brand new nauhoja ja kalibroitua nauhurin niille sopivaksi. Nähtäväksi jää minkälaista eroa on noihin vanhempiin kakkuihin verrattuna.

Minä en tosiaan tuon stickyshedsyndromen takia uskalla vanhoja nauhoja enää käyttää, vaikka netissä onkin kattavia listoja mitkä vanhat nauhat eivät "pilaantumisesta" kärsi.

Nauhan linjaaminen äänipäiden kanssa onkin sitten hankalampi homma. Ei ole oikein rahaa ostaa testinauhaa jota ei nähtävästi alle satasen mistään saa. Täytyy toivoa että aikaisemman omistajan säädöt sopii uuteen nauhaan!

aloittajalle: onko tuossa tascamissa itsessään kohinanvaimennus nappulaa olemassa?

On siinä DBX I jotka voi asettaa raidoille 1-4 ja 5-8 erikseen. Nauhoittelen sen verran kovaäänistä tavaraa että ajattelin selvitä ilman.

AoA
16.04.2010 16:09:50

On siinä DBX I jotka voi asettaa raidoille 1-4 ja 5-8 erikseen. Nauhoittelen sen verran kovaäänistä tavaraa että ajattelin selvitä ilman.

aikas hyvä homma. nimenomaan että voi vähän edes valita mille raidoille sitä laittaa. kuulemma nauhakompressio toimis paremmin ilman. e16:ssa vaan on/off kaikille raidoille.

mutta hyvinhän nuo vanhemmatkin nauhat tuntuu toimivan.

Kugelmeister
03.01.2016 00:32:18

Minäpä vuosi sitten tuommoisen TSR-8-vekottimen hommasin myös. Ajattelinpa kysyä täältä neuvoa pariin asiaan:

1. Isopropyylialkoholi. Voiko tätä korvata jollain? Apteekista sanoivat eioota kun koitin soitella.

2. Onko Helsingin seudulla jotain kohtuuhintaista korjaamoa? Tuntuu siltä, että jonkinmoista säätöä nauhuri tarvitsisi. Uusi iskemätön nauha koneeseen, ja ensimmäiset nauhoitukset erittäin ok. Näiden äänitysten päälle vetäminen taas ei. Jotain häikkää Erase-headissa? Saattaisiko tämä korjaantua ihan vain putsailemalla?

3. Mistä olette ostaneet nauhanne? Onko jotain hyvää nettisivua?

Spedemix
03.01.2016 02:14:13

Kugelmeister: Minäpä vuosi sitten tuommoisen TSR-8-vekottimen hommasin myös. Ajattelinpa kysyä täältä neuvoa pariin asiaan:

1. Isopropyylialkoholi. Voiko tätä korvata jollain? Apteekista sanoivat eioota kun koitin soitella.

2. Onko Helsingin seudulla jotain kohtuuhintaista korjaamoa? Tuntuu siltä, että jonkinmoista säätöä nauhuri tarvitsisi. Uusi iskemätön nauha koneeseen, ja ensimmäiset nauhoitukset erittäin ok. Näiden äänitysten päälle vetäminen taas ei. Jotain häikkää Erase-headissa? Saattaisiko tämä korjaantua ihan vain putsailemalla?

3. Mistä olette ostaneet nauhanne? Onko jotain hyvää nettisivua?

1. Kokeile toista apteekkia. Stadissahan niitä riittää. http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/A-ISOPROPYYLIALKOHOLI-100-ml

Isopropanoli on ylivoimaisesti paras puhdistusaine nauhapäihin.

2. No ainakin ekaks putsailua enne ku ajelee. Nauhatkin menee likakseks käytössä. Jos erasehead ei oo puhdas, niin se ei luonnollisesti tyhjennä nauhaa. Harvemmin oon kuullu että nimenomaan tyhjennyspää menisi ekana kaput.

3. http://www.thomann.de/fi/atr_magnetics_master_tape_1_2_nab_reel.htm

ATR:n nauhat on verrattain kalliita mutta ne ainakin toimii. Siksi järkevä sijoitus (varsinkin jos uusiokäyttää). RMG-niminen firma tekee myös nauhoja mutta niiden laadunvalvonta on vähän sinne päin; Jos on hyvä yksilö niin se toimii mutta esim. kerran olin äänityssessioissa joiden alussa ladattiin pränikkä RMG sisään, se lähti samantien varistaan mömmöä. Toinen uusi sisään ja sama homma! Onneksi kolmas yksilö toden sanoi ja päästiin aloittamaan äänitykset.

Spede blendaa: https://blend.io/spede
Groovi
03.01.2016 12:52:10

Kelamankat on kivoja vehkeitä. Jos sellaista meinaa hankkia, niin suosittelen katselemaan kuluttajille suunnattujen laitteiden sijaan jotain enemmän pro-tason vehjettä esim. Studer/Revox/Otari.

Halvemmat mankat on mekaanisesti paljon heppoisempia. Niiden ongelmaksi ei niinkään muodostu äänipäiden runsaat käyttötunnit vaan toimimaton nauhan kuljetus. Usein mankasta hajoaa jotain pieniä nippelitä ja esim. saattorullien kumit kuivuvat. Näitä osia voi olla joskus hankala löytää halpismankkoihin. Ja koska mankka on, luonnollisesti, analogikauden parhaita tuotoksia, niin koko laitos on täynnä kuivuvia konkkia ja muita ikääntyviä sähkökomponentteja. Ne aiheuttavat monesti aika mielenkiintoisia oireita ja niiden selvittäminen vaatii vähintään asianmukaiset räjäytyskuvat ja riittävän ymmärryksen laitteen logiikasta.

Tarkoitus ei sinänsä ole puhua mankkoja vastaan, vaan päinvastoin. Noihin kun kuitenkin tulee himo, niin kannattaa heti kerralla ostaa joku laatulaite.

Oikea asenne korvaa väärät välineet.
mrnoponen
06.02.2016 16:29:39

Meikäläinen on jo eläkkeellä, mutta mulla on himassa tuollainen todella raskas rauta eli Tascamin 16 raitainen. Pyörillä olevalla erillisellä rungolla ja painaa ainakin sata kiloa.
Se on ollut mulla käytössä n. 30-vuotta ja maksoi aikanaan enemmän kuin toinen maailmansota.Tuumasella nauhalla ajetaan tänä päivänäkin. En hävitä ikinä !!!! Perikunta tehköön mitä haluaa....?
Olen kuitenkin myös tehnyt työtä hyvinkin paljon digitaalipuolella mutta.... Se on kyllä aikalailla eri asia. Raidalle soitto on miesten hommia koska niitä vetoja ei juurikaan viitsi korjailla moneen kertaan. Vanha sanonta alkuaikojen studiolla olikin: -saat kaksi yritystä ja sitten vaihtuu soittaja.
En sitten tiedä sitä että kärsiikö luovuus jos sanonnan mukaan eletään. Niin ja kenen luovuus kärsii?

Älkää ikinä luopuko analogiasta !!!!!!!

Kalmo
10.02.2016 14:27:49

Älä soittele sen isopropanolin perään. Se on niin tuhtia ainetta, että varmuudeksi sanovat puhelimessa ei. Jos menee vilpittömin ilmein paikalle, ja selittää, että kun saisi edes puoli desilitraa. Niin minä olen satsini saanut vuosien varrella. No, en enää 5-6 vuoteen ole tarvinnut.

Saahan noita isopropanolia sisältäviä puhdistusaineita varmasti (??) alan liikkeistä, mutta vähän kovempaan hintaan.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
oksatboys
10.02.2016 23:36:47

Voiks sen sit vetää huiviin ja koliseeko? Mä kävin ostamassa isopropanolia "äänipäiden putsaukseen" ja sitä sain. Siis tollasen desin pullon. Ei kait sitä isompaa olekaan, tosin töissä olen nähnyt litrasia lekoja joissa on ollut vain tilkkapohjalla. Tiiä sit kuka ne on juonu.

Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti