Muusikoiden.net
07.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: cubase automaatio
1
blueroom
01.02.2010 07:22:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jossain aiemmassa threadissa oli puhetta automaatiosta, lähinnä siitä että jos
on piirtänyt/puikottanut automaation talteen ja haluaakin muuttaa koko automaation/raidan volumea koskematta gainiin ja säilyttäen olemassa olevan automaation.

tässä jelppiä niille joille ei ole joskus manuaali maistunut ;)

http://www.youtube.com/watch?v=rDRpm-C3_1g

kivi
01.02.2010 15:44:39

blueroom: jossain aiemmassa threadissa oli puhetta automaatiosta, lähinnä siitä että jos
on piirtänyt/puikottanut automaation talteen ja haluaakin muuttaa koko automaation/raidan volumea koskematta gainiin ja säilyttäen olemassa olevan automaation.

tässä jelppiä niille joille ei ole joskus manuaali maistunut ;)

http://www.youtube.com/watch?v=rDRpm-C3_1g

Nopea tapa on valita koko raita kaikkine paloineen ja jonkun sopivan palikan keskiholderista nostaa tai laskea itse aaltoa.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Exhausted
02.02.2010 09:36:46 (muokattu 02.02.2010 09:37:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluan muuttaa koko raidan yleisvolumea automaation piirrettyäni, käytän usein jonkun kompressoriplugarin output-säätöä, jos sellainen raidalla on, tai joskus saatan jopa piirtää automaation efektiin, jotta itse feideri jää vapaaksi. Riippuu toki myös siitä, onko efektilähtöjä ennen vai jälkeen feiderin.

tinde
02.02.2010 12:10:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopea tapa on valita koko raita kaikkine paloineen ja jonkun sopivan palikan keskiholderista nostaa tai laskea itse aaltoa.

Eikös tää just muuta gainia post volumen sijaan? Eihän siinä muuten ongelmaa, mutta jos tekee isoja nostoja, niin mahdolliset raitakohtaiset kompurat alkavat ottaa kiinni ihan eri tavalla.

Ei sen puoleen, mäkin kyllä teen mieluummin niin että tasoittelen samalla raidalla olevien eri ottojen / klippien eroja säätämällä klippikohtaista gainia -> yritän välttää volumeautomaatiota loppuun saakka. Täytyy vaan muistaa aina jossain vaiheessa tsekata mitä raidan plugareille kuuluu.

Exhausted
02.02.2010 12:36:46

tinde: Eikös tää just muuta gainia post volumen sijaan? Eihän siinä muuten ongelmaa, mutta jos tekee isoja nostoja, niin mahdolliset raitakohtaiset kompurat alkavat ottaa kiinni ihan eri tavalla.

Ei sen puoleen, mäkin kyllä teen mieluummin niin että tasoittelen samalla raidalla olevien eri ottojen / klippien eroja säätämällä klippikohtaista gainia -> yritän välttää volumeautomaatiota loppuun saakka. Täytyy vaan muistaa aina jossain vaiheessa tsekata mitä raidan plugareille kuuluu.

Jos raidalla ei ole kompressoria/plugaria -> voi säätää raidan gainia
Jos raidalla on kompressori/plugari -> voi säätää plugarin outputtia

kivi
02.02.2010 12:57:30

tinde: Eikös tää just muuta gainia post volumen sijaan? Eihän siinä muuten ongelmaa, mutta jos tekee isoja nostoja, niin mahdolliset raitakohtaiset kompurat alkavat ottaa kiinni ihan eri tavalla.

Joo, itse asiassa piti sanoakin tästä erikseen. Tää on vähän työtapakysymys, mä käytän paljon aliryhmiä joten mulla on yleensä aina kompuroiden perässä aliryhmä jolla ei ole volyymiautomaatiota, sieltä aliryhmän liu'usta on helppo nostaa tai laskea kokonaisvolaa kun haluaa vain viilata raidan tasoa muuttamatta plugien käytöstä.

Kuitenkin aika monessa tapauksessa just se että siellä raidassa on kompuraa tekee gainilla pelaamisen ihan eri tavalla mielenkiintoiseksi. On ihan eri asia nostaa vaikka virveliraidasta yksi isku tappiinsa ennen kompuraa, kuin korostaa samaa iskua vola-automaatiolla kompuran jälkeen.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
tinde
02.02.2010 13:00:20

Jos raidalla on kompressori/plugari -> voi säätää plugarin outputtia

Toki näin, mä vaan olen niin tottunut käyttämään Nuendon mikseriä.

Kun on paljon raitoja ja tekee viimeisiä säätöjä miksauksessa, niin haluan että voin tehdä ne vikat hifistelyt suoraan kanavan faderilla ilman että tarttee avata kanavaa + plugaria, tai ryhtyä säätämään automaation kanssa.

Exhausted
02.02.2010 13:01:21

tinde: Toki näin, mä vaan olen niin tottunut käyttämään Nuendon mikseriä.

Kun on paljon raitoja ja tekee viimeisiä säätöjä miksauksessa, niin haluan että voin tehdä ne vikat hifistelyt suoraan kanavan faderilla ilman että tarttee avata kanavaa + plugaria, tai ryhtyä säätämään automaation kanssa.

sama juttu, sen takia teenkin automaatiot, esimerkiksi lopun feidit usein plugareihin, niin saa silti käyttää mikserin faderia vielä vapaasti

kivi
02.02.2010 13:13:12

Exhausted: sama juttu, sen takia teenkin automaatiot, esimerkiksi lopun feidit usein plugareihin, niin saa silti käyttää mikserin faderia vielä vapaasti

Mä en juuri koskaan. Haluan ajatella plugareita sillai vanhaan malliin, laitteina, ja jos jotain automaatioita tulee plugareihin ne on yleensä EQ-muutoksia tai vaikka delayajan muutoksia.

Sen sijaan käytännöllisesti katsoen kaikki raidat menee erilaisiin aliryhmiin ja kun ne vielä raitakartallakin on ryhmitetty foldereihin, niin isotkin sessiot on loppupeleissä stereoryhmiä tyyliin 1 rummut, 2 basso, 3 kompit, 4 leadit, 5 taustalaulu, 6 päälaulu(t), 7 tilat ja 8 ääniefektit. Helppo pitää kokonaisuus kasassa. Ja kaikilla vapaa faderi.
:-)

(Handsome Dick Manitoba)
tinde
02.02.2010 13:50:10

Kaikenkaikkiaan mä pyrin pitämään automaation minimissä, ei jotenkin sovi mun työtapaan. Tasot hoidan nimenomaan säätämällä raidan klippien keskinäistä gainia, pitää vaan aina muistaa tsekata (ennenkaikkea) kompuran asetukset kun on saanut tasot kuntoon.

Ryhmittelyä tulee niinikään käytettyä paljon, helpottaa kokonaisuuden havainnollistamistä rutkasti.

Huomaan käyttäväni automaatiota oikeestaan pääasiassa VST instrumenttien ja plugareiden kanssa, niissä lähinnä soundien ja muistipankkien vaihtamiseen, sekä mutetukseen. Ja sitten teen mahdolliset loppufadet automaatiolla master faderin avulla.

Mua jotenkin ahdistaa niiden automaatiokäppyröiden tallennus / piirtely / korjailu, helpompaa tehdä asiat klippitasolla.

blueroom
02.02.2010 15:19:42

Mun mielestä automaatio on aina musikaalisempi tapa tasata esim laulu tai rumpuraidan voimakkuus kuin kompressio. Sen jälkeen ns. efektikompuratkin toimii kivemmin. Siis mun mielestä

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti