Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huoneakustiikan mittaukset
1 2 3 4 5 6 7
stnprkl
16.02.2010 05:27:29 (muokattu 16.02.2010 05:30:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Ja t-kaupasta pikkasen tinkimällä sai viidelläkympillä kaksi kappaletta noita. ...
 
Mut hei jenkeistä tilattuna ja kalibroituna ei tarvii maksaa kun 115 dollaria per pala. plus tullit ja alvit.
 
edit: ei millään pahalla kenellekkään, mut miks kenellekkään tulis mieleenkään tilata eurooppalaista(kiinassa tehtyä) kopio/halpispaskaa jenkeistä suomeen.
 
Viltsu audiokantaja
kivi
16.02.2010 06:42:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Mut hei jenkeistä tilattuna ja kalibroituna ei tarvii maksaa kun 115 dollaria per pala. plus tullit ja alvit.
 
Kysymys kuuluu: kalibroituna mihin? Mikit voidaan kalibroida vaikkapa pareiksi tai surround-puuksi; yksittäistä mikkiä ei kai edes voi kalibroida kuin olemaan saman toleranssin päässä spekseistä kuin kaikki muutkin kauppaan menevät mikit.
 
Mut ei nyt olla ilkeitä. Onhan Linja-akvaviittikin paljon parempaa, kun se on matkustanut päiväntasaajan yli ja takaisin.
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
albert18
16.02.2010 10:07:49 (muokattu 16.02.2010 10:27:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miks kenellekkään tulis mieleenkään tilata eurooppalaista
 
Kun en Euroopasta löytänyt mikkikohtaisilla kalibrointitiedoilla varustettuna. Ei toi 87 EUR nyt niin kovin paljon ole moisesta. Varsinkin kun yksilökohtaiset erot noissa mikeissä on melkoisen isot. Se geneerinen kalibrointitiedosto on vaan suuntaa antava. Toki hyvällä onnella saattaa saada yksilön, jonka vaste on lähellä geneeristä. Tosin niitäkin löytyy useita erilaisia netistä.
 
Kysymys kuuluu: kalibroituna mihin?
Kalibroituna heidän referenssimikkiinsä nähden. Eiköhän heillä ole jonkinlainen mittausasema joka tekee tuota suht automaattisesti. Tuskin kuitenkaan käyttävät laboratoriotasoisia mittaussysteemeitä.
 
Sivuhuomio:
Kun vertaa keskustelukulttuureita suomalaisilla foorumeilla ja vaikkapa nyt amerikkalaisilla, on ero aivan käsittämättömän iso. Säteileekö Venäjän vallan alla vietetty sata vuotta vieläkin meidän kulttuurissa. Vittuilua ja röhönaurua, sitäkö me toisiltamme kipaamme.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Zammy
16.02.2010 10:21:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Kysymys kuuluu: kalibroituna mihin?
 
Siellä sivuillahan se on sanottu. Siinä mikrofonin mukana tulee kalibrointitiedosto joka syötetään mittausohjelmaan ja joka siis korjaa mahdolliset heitot mikrofonin taajuusvasteessa. Eli tuo behrun taajuusvaste ei ole ihan viivasuora ja tuota sillä kalibrointitiedostolla kompensoidaan. Onko se sitten hintansa arvoista tahi tarpeellista onkin toinen kysymys.
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Teijo K.
16.02.2010 10:25:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Kun en Euroopasta löytänyt mikkikohtaisilla kalibrointitiedoilla varustettuna. Ei toi 87 EUR nyt niin kovin paljon ole moisesta. Varsinkin kun yksilökohtaiset erot noissa mikeissä on melkoisen isot. Se geneerinen kalibrointitiedosto on vaan suuntaa antava. Toki hyvällä onnella saattaa saada yksilön, jonka vaste on lähellä geneeristä. Tosin niitäkin löytyy useita erilaisia netistä.
 
Kalibroituna heidän referenssimikkiinsä nähden. Eiköhän heillä ole jonkinlainen mittausasema joka tekee tuota suht automaattisesti. Tuskin kuitenkaan käyttävät laboratoriotasoisia mittaussysteemeitä.

 
Eiköhän niillä ole vaan parempaa myyntijargoniaa.
 
Sivuhuomio:
Kun vertaa keskustelukulttuureita suomalaisilla foorumeilla ja vaikkapa nyt amerikkalaisilla, on ero aivan käsittämättömän iso. Säteileekö Venäjän vallan alla vietetty sata vuotta vieläkin meidän kulttuurissa.

 
Mä olen muuten huomannut kanssa eron suomalaisten ja Ameriikanfoorumien välillä. Täällä sanotaan asiat aika suoraan niinkuin ne on. Siitä voi sitten parhaassa tapauksessa jopa oppia jotain, tai sitten ei. Joskus se kyllä sitten menee siihen että toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä, mutta parempi niinkin kuin Jenkkien tyyliin kehutaan suurinpiirtein kaikki, ja peitellään se itse asia sellaisella pinnallisella kohteliaisuudella joka ei oikeasti tarkoita sitten kuitenkaan yhtään mitään.
albert18
16.02.2010 10:31:41 (muokattu 16.02.2010 10:38:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän niillä ole vaan parempaa myyntijargoniaa.
 
Tätähän ei voi sulkea pois eurooppalaisissa tuotteissakaan. Myös laatukysymykset on meillä monesti kovasti hakusessa. Jopa Saksassa.
 
Täällä sanotaan asiat aika suoraan niinkuin ne on.
 
Ongelma on siinä että "totuus" on erittäin vaikea, yleensä mahdoton saavuttaa. Meillä on oikeastaan vain kaksi tilannetta missä asiat voidaan ilmaista "niin kuin ne on": Abstrakteissa tieteissä, kuten matematiikka ja sitten uskonnoissa, jotka itse määrittävät totuutensa. Kaikessa muussa meidän on tyytyminen näkökulmiin ja todennäköisyyksiin.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Niq
16.02.2010 10:35:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Ongelma on siinä että "totuus" on erittäin vaikea, yleensä mahdoton saavuttaa. Meillä on oikeastaan kaksi tilannetta missä asiat voidaan ilmaista "niin kuin ne on": Abstrakteissa tieteissä, kuten matematiikka ja sitten uskonnoissa, jotka itse määrittävät totuutensa.
 
Tervemenoa selkääntaputtelufoorumeille sit vaan. Sitähän sä kaipaat sit etkä mielipiteitä jotka mahdollisesti ei olekaan sulle mieleisiä.
 
Jenkit osaa myyntipuheet, ei ne mitään sen paremmin tee kuin mekään, mut ne vaan myy paremmin. Suomalaisten perusongelma on rehellisyys ja se että asiat sanotaan suoraan. Ei toimi myyntipuheissa.
 
"...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko
Zammy
16.02.2010 10:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Kaikessa muussa meidän on tyytyminen näkökulmiin ja todennäköisyyksiin.
 
Toisaalta jos jotain asiaa on käytännössä tehnyt tai kokeillut, niin tietää miten se parhaiten toimii. Silloin ei varmaan mikään teoria lämmitä jos tietää, että vaikka paperilla näyttää hyvältä niin käytännössä ei toimi. Jos sitten taas joku ei halua ottaa toisten kokemuksista mitään neuvoja vastaan, niin sitten varmaan koko homma on teoriapohjaista tälleen keskustelupalstalla.
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
albert18
16.02.2010 10:42:38 (muokattu 16.02.2010 10:45:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomalaisten perusongelma on rehellisyys ja se että asiat sanotaan suoraan.
 
Höh .. suomalaisten perusongelma on mieluummin se, ettei täällä ymmärretä eikä nähdä. Täällä hyväksytään sikailu ja altyyliset puheet aivan kuin ne olisivat normaalia kanssakäymistä. Monessa maassa tällaiset yksilöt jäävät ulkopuolelle.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Zammy
16.02.2010 10:44:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Höh .. suomalaisten perusongelma on mieluummin se, ettei täällä ymmärretä eikä nähdä.
 
Jeppistä, no sun ei kannata täällä sua tyhmempien parissa kuluttaa enää sekuntiakaan.
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Teijo K.
16.02.2010 10:56:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Tätähän ei voi sulkea pois eurooppalaisissa tuotteissakaan. Myös laatukysymykset on meillä monesti kovasti hakusessa. Jopa Saksassa.
 
Sähän ostit "eurooppalaisen" tuotteen joka on tehty Kiinassa amerikkalaiselta myyjältä.
 
Ongelma on siinä että "totuus" on erittäin vaikea, yleensä mahdoton saavuttaa. Meillä on oikeastaan vain kaksi tilannetta missä asiat voidaan ilmaista "niin kuin ne on": Abstrakteissa tieteissä, kuten matematiikka ja sitten uskonnoissa, jotka itse määrittävät totuutensa. Kaikessa muussa meidän on tyytyminen näkökulmiin ja todennäköisyyksiin.
 
Totuusarvon filosofiset aspektit kuuluu mun mielestä ihan muille foorumeille kuin muusikoiden nettiin. Ne näkökulmat ja todennäköisyydet eivät ole tasa-arvoisessa asemassa. Mä oon esimerkiksi kerran lentänyt baarista pihalle. Tiedän siis lentämisestä jotain. Jos tohon tulisi 20 vuotta Finnairin liikennelentäjänä työskennellyt henkilö, niin en mä kuitenkaan alkaisi sen kanssa kinaamaan "totuuksista" joita se on työnsä aikana kokemuksen kautta abstrahoinut.
 
Esimerkki on kuvitteellinen, paitsi se baariosuus.
albert18
16.02.2010 10:57:21 (muokattu 16.02.2010 10:58:50)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta jos jotain asiaa on käytännössä tehnyt tai kokeillut, niin tietää miten se parhaiten toimii. Silloin ei varmaan mikään teoria lämmitä jos tietää, että vaikka paperilla näyttää hyvältä niin käytännössä ei toimi.
 
On ihmisiä jotka sanoo ettei saa yleistää ja joille teoria on kirosana. Nämä ihmiset eivät kuitenkaan kykene ymmärtämään mitä noilla sanoilla tarkoitetaan. Mä en ole tavannut ainoatakaan. Edellisenkaltaisten, käytännössä asioita oppineiden, ei pitäisi edes yrittää soveltaa minkäänlaista teoriaa oppimaansa. Siitä syntyy vain hölmöilyä.
 
Jos sitten taas joku ei halua ottaa toisten kokemuksista mitään neuvoja vastaan, niin sitten varmaan koko homma on teoriapohjaista tälleen keskustelupalstalla.
 
Toisten kokemuksista oppiminen on parasta antia tällaisilla keskustelupalstoilla. Soisin vain keskustelukulttuurin saavan muotoja, joissa ilkeily ei ole pääosassa. Miten ihmeessä täällä moni ansioitunut vittuilija tulee tosielämässään toimeen ihmisten kanssa. Kestääkö parisuhdekumppanikin tällaista - hänessähän on kuitenkin aina jotain "korjattavaa".
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Niq
16.02.2010 11:01:51 (muokattu 16.02.2010 11:03:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Höh .. suomalaisten perusongelma on mieluummin se, ettei täällä ymmärretä eikä nähdä. Täällä hyväksytään sikailu ja altyyliset puheet aivan kuin ne olisivat normaalia kanssakäymistä. Monessa maassa tällaiset yksilöt jäävät ulkopuolelle.
 
Eihän tässä ketjussa kukaan ole puhunut alatyylisesti tai sikaillut. Sinä sen sijaan kuittaat ihan hyvät, asiantuntevien kavereiden antamat neuvot suoralta kädeltä paskanjauhannaksi ja v*ttuiluksi kun eivät sua miellytä.
 
On kun oisit jo etukäteen päättänyt vastaukset kysymyksiin joita esität...? (etkä vain tässä ketjussa)
 
"...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko
Teijo K.
16.02.2010 11:02:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18:
Toisten kokemuksista oppiminen on parasta antia tällaisilla keskustelupalstoilla. Soisin vain keskustelukulttuurin saavan muotoja, joissa ilkeily ei ole pääosassa. Miten ihmeessä täällä moni ansioitunut vittuilija tulee tosielämässään toimeen ihmisten kanssa. Kestääkö parisuhdekumppanikin tällaista - hänessähän on kuitenkin aina jotain "korjattavaa".

 
Mun mielestä sua kohtaan on alkuvaiheessa oltu vähän turhankin kilttejä. Koska ethän sä ole tänne tullut toisten kokemuksista oppimaan, vaan saamaan hyväksyntää valmiiksi ajattelemillesi teorioille. Vähän joka keskustelussa sulle on tarjottu hyvinkin kokeneitten ihmisten toimesta opittavaa, mutta sulle "ei ole olemassa totuutta, on vain mielipiteitä".
albert18
16.02.2010 11:27:30 (muokattu 16.02.2010 11:47:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On vahinko että sun viestisi tuli TeijoK nyt lainattua. Olet kuitenkin yksi arvostamistani keskustelijoista. Paljon on niitäkin viestittelijöitä, joille mulla ei ole vastattavaa - se olisi niin ilmiselvästi turhaa.
 
Mun mielestä sua kohtaan on alkuvaiheessa oltu vähän turhankin kilttejä. Koska ethän sä ole tänne tullut toisten kokemuksista oppimaan, vaan saamaan hyväksyntää valmiiksi ajattelemillesi teorioille. Vähän joka keskustelussa sulle on tarjottu hyvinkin kokeneitten ihmisten toimesta opittavaa, mutta sulle "ei ole olemassa totuutta, on vain mielipiteitä".
 
Henkilöön kohdistettua ilkeilyä. On kait turha esittää yksityiskohtaisemmin.
 
Enkä minä ole ainoa jolle ilkeillään. Foorumilta löytyy jopa viestejä, joissa valitetaan mm. Studiotyöskentely-alueella vittuiltavan kovasti. Eivätkä halua sitten täällä kirjoittaa.
 
Onko tällaiseen käytökseen mitään mahdollisuuksia puuttua. Jos moderoinnin tasoa nostetaan, niin syntyykö siitä vain suuri poistuma. Kiusaajat kun eivät ole tuntoisia asian laidasta ja loukkaantuvat.
 
Minusta on suorastaan törkeää kuitata vammainen retoriikka pelkäksi suoraanpuhumiseksi.
 
"ei ole olemassa totuutta, on vain mielipiteitä"
Noin yleisesti ottaen, kun en ole uskonnollinen, niin sellaista totuutta mulla ei ole. Matematiikkani osaan riittävässä määrin ja abstrakti looginen totuus puhuttelee mua aina. Kokemukset, varsinkin hyvin esitetyt, ja mielipiteet, varsinkin perustellut, uppoavat mutta aina muistan pureksia.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Niq
16.02.2010 11:46:03 (muokattu 16.02.2010 11:46:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Enkä minä ole ainoa. Foorumilta löytyy viestejä, joissa valitetaan mm. Studiotyöskentely-alueella vittuiltavan kovasti. Eivätkä halua sitten täällä kirjoittaa.
 
Toiset osaa lukea tekstistä asiat, toiset osaa lukea vain rivien välit. Tässäkään ei kukaan ole vittuillut, korkeintaan naurahtanut ääneen kun sä ensin kysyt, kaikki sanoo ettei kannata, tyhmää rahantuhlausta ja sit sä meet ja tuhlaat rahas tyhmyyteen. Kyl mua ainakin vähän huvittaa sellainen toiminta, et kysytään neuvoa mut sit kun neuvo ei miellytä niin tehdään oman pään mukaan.
 
Siinä huomaa kuinka paljon sä sit arvostat sitä aikaa minkä joku on tuhlannut neuvoakseen sua ihan ilmatteeks, omaa hyvää hyvyyttään. Juuri tuollaisten tyyppien takia turhautuu ja väsyy ne kaikki mukavimmatkin ja asiantuntevimmatkin kirjoittelijat ja jäljelle jää vain piikittelyä ja "häh häh, mitäs läksit -kettuilua".
 
"...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko
rintapek
16.02.2010 11:47:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Höh .. perusongelma on mieluummin se, ettei täällä ymmärretä eikä nähdä.
 
Mä ymmärsin, et haluat päästä jyvälle aiheesta, kysyit onko mittaamisesta mitään riemua. Lisäksi ymmärsin, et huoneessasi seinät on betonia ja unelmoit pahimpien puutteiden korjaamisesta. Minust tästä ketjusta löytyy noihin kysymyksiin ihan asiallisia vastauksia.
 
Mut toi ei olekaan asia jonka tahdot tietää. Tahdot tietää mikä on teoreettisesti paras vasara ja lisäksi sen, mikä on paras vasarateoria. Kyl sen taulun saa ripustettua riittävän suoraan vähemmälläkin jargonilla.
 
Tuohon nähden täs ketjussa on yllättävän vähän pottuilua.
 
Sorry offtopik.
 
One kind of music only - the good kind
albert18
16.02.2010 11:51:37 (muokattu 16.02.2010 12:16:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Toiset osaa lukea tekstistä asiat, toiset osaa lukea vain rivien välit. Tässäkään ei kukaan ole vittuillut, korkeintaan naurahtanut ääneen kun sä ensin kysyt, kaikki sanoo ettei kannata, tyhmää rahantuhlausta ja sit sä meet ja tuhlaat rahas tyhmyyteen. Kyl mua ainakin vähän huvittaa sellainen toiminta, et kysytään neuvoa mut sit kun neuvo ei miellytä niin tehdään oman pään mukaan.
 
Niin että kun moni on sanonut, niin pitäis uskoako. Kun ovat asiantunteviakin. Mä en ole kysynyt kenenkään neuvoa .. siis sellaista kuin lapsi saattaa kysyä vanhemmaltaan johon luottaa. Minusta tässä kummittelee vahvasti venäjän istuttama autoritäärejä kunnioittava asenne kansaan: On jokin taho joka sanoo, ja jota uskotaan. Onko kaikilla suomalaisilla oma pää. Edes osaksi.
 
Vaikka minä en nyt tässä asiassa tullutkaan samaan johtopäätökseen monen esittämän näkemyksen kanssa, niin oli tästä keskustelusta silti minulle hyötyä. Ja uskon olevan monelle muullekin. Myös siitä, että tein ratkaisuni. Ja uskalsin tuoda sen julki.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
albert18
16.02.2010 12:30:22 (muokattu 16.02.2010 12:37:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ymmärsin, et haluat päästä jyvälle aiheesta, kysyit onko mittaamisesta mitään riemua. Lisäksi ymmärsin, et huoneessasi seinät on betonia ja unelmoit pahimpien puutteiden korjaamisesta. Minust tästä ketjusta löytyy noihin kysymyksiin ihan asiallisia vastauksia.
 
Löytyy ihan asiallisia vastauksia. Myös vähemmän asiallisia, mutta asiasillöstä saa kaivettua asiaakin. Ja turhan paljon aivan asiattomia.
 
Olen myös tutustunut aiheeseen samanaikaisesti muutoinkin.
 
Periaatteita mikkihankintaan:
- Mä ostan elämäni aikana vain yhden mittamikin
- En elä loppuelämääni nykyisessä asunnossa
- Haluan tarkkuutta joka on selvästi alle 3dB, 20Hz - 20kHz kaistalla
- Minua kiinnostaa äänimittaukseen liittyvä ongelmatiikka, mikki ei saa olla este kokeiluille
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Teijo K.
16.02.2010 14:03:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Löytyy ihan asiallisia vastauksia. Myös vähemmän asiallisia, mutta asiasillöstä saa kaivettua asiaakin. Ja turhan paljon aivan asiattomia.
 
Olen myös tutustunut aiheeseen samanaikaisesti muutoinkin.
 
Periaatteita mikkihankintaan:
- Mä ostan elämäni aikana vain yhden mittamikin
- En elä loppuelämääni nykyisessä asunnossa
- Haluan tarkkuutta joka on selvästi alle 3dB, 20Hz - 20kHz kaistalla
- Minua kiinnostaa äänimittaukseen liittyvä ongelmatiikka, mikki ei saa olla este kokeiluille

 
Noilla periaatteilla mä olisin kyllä sit ostanut jonkun muun mikin kuin kiinassa valmistetun halpiksen. Vaikka tohon kauppaan sisältyikin tommonen ameriikan mallinen pseudotieteellinen kylkiäinen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «