Muusikoiden.net
02.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: TASCAM CD-A750 analoginen nauhuri
1 2 3 4
Old Guitar
29.01.2010 00:57:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen etsiskellyt analogista tallenninta ja vanhoissa laitteissa on se paha puoli, että niissä esiintyy kaikennäköistä häikkää ja äänitystulos on näin ollen heikko, vaikka onkin analoginen
 
Thomann myy TASCAM CD-A750 analogista nauhuria. Kannattaisikohan tälläinen ostaa. Ainakin sen pitäisi olla kaikin puolin kunnossa. Kannattaisiko ostaa kokeiltavaksi. Mitä luulisitte äänenlaadusta nauhoitettaessa akustista musiikkia. Tuossa ei varmaankaan ole ns. 'monta raitaa' käytössä?
 
Kysyy kaiken tekniikan Untamo.
 
Antti1
29.01.2010 01:02:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi analoginen ja miksi ihmeessä sijoittaisit noin ison summan rahaa kasettidekkiin? Markkinat on täynnä vanhoja kasettinauhureita, jotka putsaamalla saa pilkkahintaan ihan hyvää kamaa.
 
Jos sulla ei oo mitään sen ihmeempää perustelua tuolle analogisuudelle, niin mä suosittelisin tätä: http://www.thomann.de/fi/zoom_h4_n.htm Tursuaa ominaisuuksia ja äänenlaatua, sekä on erittäin näppärän kokoinen laitos.
 
Kalmo
29.01.2010 15:23:38 (muokattu 29.01.2010 15:30:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liittyykö tämä nyt siihen kysymykseesi kelanauhurin materiaalin siirtämisestä tietsikalle?
 
Kerro nyt jo uteliaille, minkä vuoksi moiseen sähläämiseen haluat lähteä?
 
Mainintasi, "äänitystulos on näin ollen heikko, vaikka onkin analoginen" viittaa luuloon, että analoginen ääni olisi "parempaa" kuin digitaalinen. Se analogisen soundin lämpö, mistä puhutaan, tarkoittaa ammattivehkeillä tallennettua ääntä. Jos lähdet leikkimään kasettinauhureilla tai perus kelanauhureilla, saat suhinoita, huojuntaa yms. Heikoinkin tietokoneäänitys hakkaa jonkun kasettivirityksen mennen tullen.
 
PS: Pitipä oikein käydä tutustumassa tuohon linkin tavaraan. Laatuvehje sinällään,
epäilemättä, mutta jos kuitenkin aiot lopullisen työn tehdä Cubasessa, kuten toisessa postissasi mainitset, niin en tosiaan ymmärrä, mihin tätä kallista kiertotietä tarvitset.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Old Guitar
29.01.2010 18:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Liittyykö tämä nyt siihen kysymykseesi kelanauhurin materiaalin siirtämisestä tietsikalle?
 
Kerro nyt jo uteliaille, minkä vuoksi moiseen sähläämiseen haluat lähteä?
 
Mainintasi, "äänitystulos on näin ollen heikko, vaikka onkin analoginen" viittaa luuloon, että analoginen ääni olisi "parempaa" kuin digitaalinen. Se analogisen soundin lämpö, mistä puhutaan, tarkoittaa ammattivehkeillä tallennettua ääntä. Jos lähdet leikkimään kasettinauhureilla tai perus kelanauhureilla, saat suhinoita, huojuntaa yms. Heikoinkin tietokoneäänitys hakkaa jonkun kasettivirityksen mennen tullen.
 
PS: Pitipä oikein käydä tutustumassa tuohon linkin tavaraan. Laatuvehje sinällään,
epäilemättä, mutta jos kuitenkin aiot lopullisen työn tehdä Cubasessa, kuten toisessa postissasi mainitset, niin en tosiaan ymmärrä, mihin tätä kallista kiertotietä tarvitset.

 
Mielestäni alunperin analogisesti nauhoitetussa musiikissa, esim. akustinen kitara ja laulu tunnelmat, fiilis, herkät sävyt, nuo tärkeät elementit musiikissa, siirtyvät analogiselle tallenteelle paljon sielukkaammin kuin digitaaliselle. Näin se vaan on.
 
Vaikka myöhemmin siirrän analogisen nauhoituksen tietokoneelle, jolloin se muuntuu digitaaliseksi, niin alkuperäiset tunnelmat silti säilyvät. Minusta on erittäin tärkeää, että alkuperäinen otos nauhoitetaan analogisesti, jotta sen hetkinen tunnelma saadaan välitetyksi nauhoitukseen. Sen vuoksi en nauhoitakaan laulujani, ellen ole täysin oikeassa fiiliksessä, virittynyt herkimmilleni. Tällöin tunnelmani välittyvät nauhoituksessa parhaiten analogisesti nauhoitettaessa ja se on omasta mielestäni täysin selvä fakta.
 
Kuten mainitsin jo, niin ostettaesa näitä halpoja vanhoja laitteita, niin niiden kunto on aina arvoitus, ellei pääse niitä etukäteen kokeilemaan. Toisekseen en osaa niille mitään huoltoja itse tehdä. Tämä aiheuttaa sen, että hyvän laitteen etsintään saattaa kulua huomattavasti aikaa ja rahaa, joten tuo mainitsemani Tascam CD-A750 saattaisi kannattaa ostaa ihan rahan säästämisenkin kannalta.
 
Osaako joku sanoa mikä on laitteen äänitystaso, jos sitä verrataan esim. hyvälaatuisiin vanhoihin kelanauhureihin. Olisi todella mielenkiintoista tietää minkä tason äänityslaite tuo Tascam on? Olen todella kiitollinen kaikesta lisätiedosta laitteen suhteen.
 
Joku saattaa miettiä, miksi en lue laitteen ominaisuuksista näitä tietoja, mutta sehän siinä onkin, että minä en maallikkona niistä saa paljonkaan tietoa, mutta asiaan perehtynyt voisi kertoa sen perusteella paljon enemmän.
 
Siinä olisi laite, joka kuitenkin kestäisi luultavasti muutaman vuoden ja kasettidekkihän on melko kätevä soitin ja nauhoitusväline.
 
Kurb
29.01.2010 19:33:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Mielestäni alunperin analogisesti nauhoitetussa musiikissa, esim. akustinen kitara ja laulu tunnelmat, fiilis, herkät sävyt, nuo tärkeät elementit musiikissa, siirtyvät analogiselle tallenteelle paljon sielukkaammin kuin digitaaliselle. Näin se vaan on.
 
Tää on kyllä markkinamiesten (käsittämättömän hyvin) junttaama myytti. Olen itsekin jonkin sortin analogifriikki, mutta ajatus siitä, että joku mystinen sielu tarttuisi sinne nauhalle, on markkinahöpinää.
 
Minusta on erittäin tärkeää, että alkuperäinen otos nauhoitetaan analogisesti, jotta sen hetkinen tunnelma saadaan välitetyksi nauhoitukseen. Sen vuoksi en nauhoitakaan laulujani, ellen ole täysin oikeassa fiiliksessä, virittynyt herkimmilleni. Tällöin tunnelmani välittyvät nauhoituksessa parhaiten analogisesti nauhoitettaessa ja se on omasta mielestäni täysin selvä fakta.
 
Tämä onkin sitten asia erikseen. Tärkeintähän laadukkaassa äänittämisessä on nimenomaan se artistin fiilis, sen tuottama energia ja tuon energian taltiointi. Mikäli tällainen analoginauhuri ratkaisevasti parantaa fiilistä, oli peruste mikä tahansa, niin sen hankkiminen on siinä mielessä perusteltua.
 
Tarkoitus ei siis todellakaan ollut mollata hankintaasi, tuoda vain ylimääräistä näkökulmaa keskusteluun. Minäkin äänittelen perus Pro-tools -ympäristön lisäksi kasettineliraiturilla ihan vain fiiliksen vuoksi.
 
punk rock indie ST. BISMARCK
Henri Henri Olavi
29.01.2010 20:13:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kurb:Minäkin äänittelen perus Pro-tools -ympäristön lisäksi kasettineliraiturilla ihan vain fiiliksen vuoksi.
 
Kyllä C-kasettikompressointi tekee gutaa saundiin kuin saundiin. Kohina on plussaa. +-0 ja hihhei.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
kivi
29.01.2010 20:46:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Olen etsiskellyt analogista tallenninta ja
 
Jos sulla on se Revox, niin äänitä sillä. Ei sen parempaa analogitallenninta ole tehtykään.
 
Mitä tulee moniraitaisuuteen, niin tietokoneestahan se löytyy. Jos analogisointia kaivataan, niin ajaa sitten hän sen Revoxin läpi soittonsa - äänityspäästä sisään ja toistopäästä ulos - matkalla tietokoneelle. Oman soiton kuuntelu pitää kyllä sitten hoitaa ennen kelamankkaa jotenkin, ja moniraitaohjelmaa varten mitata mikä on tuo nauhurin päiden välillä syntyvä viive ja siirtää raitoja sen verran taaksepäin.
 
Helppo mutta ei tietenkään yhtä totaalinen tapa saada parempaa lämpöä soundiin on myös kokeilla äänittää sinne moniraitaohjelmaan, mutta miksata tuotokset kelamankalle sieltä, tai vaikka vain kelamankan läpi (äänityspäästä toistopäähän) takaisin koneelle.
 
Kyllä, mäkin äänitän mieluummin ainakin pohjat moniraidalle kelanauhalle ja siirrän koneelle jos se vain on mahdollista. Ei vain usein ole, mutta joskus on, ja silloin se on kyllä palkitseva työtapa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Old Guitar
29.01.2010 22:33:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Jos sulla on se Revox, niin äänitä sillä. Ei sen parempaa analogitallenninta ole tehtykään.
 
Mitä tulee moniraitaisuuteen, niin tietokoneestahan se löytyy. Jos analogisointia kaivataan, niin ajaa sitten hän sen Revoxin läpi soittonsa - äänityspäästä sisään ja toistopäästä ulos - matkalla tietokoneelle. Oman soiton kuuntelu pitää kyllä sitten hoitaa ennen kelamankkaa jotenkin, ja moniraitaohjelmaa varten mitata mikä on tuo nauhurin päiden välillä syntyvä viive ja siirtää raitoja sen verran taaksepäin.
 
Helppo mutta ei tietenkään yhtä totaalinen tapa saada parempaa lämpöä soundiin on myös kokeilla äänittää sinne moniraitaohjelmaan, mutta miksata tuotokset kelamankalle sieltä, tai vaikka vain kelamankan läpi (äänityspäästä toistopäähän) takaisin koneelle.
 
Kyllä, mäkin äänitän mieluummin ainakin pohjat moniraidalle kelanauhalle ja siirrän koneelle jos se vain on mahdollista. Ei vain usein ole, mutta joskus on, ja silloin se on kyllä palkitseva työtapa.

 
Tarkoitit varmaan samalla kun nauhoitan soittoa, niin kelanauhurista yhteys samanaikaisesti äänikorttiin? Kotiäänittäjän on melkeinpä pakko siirtää musiikki digitaaliseksi ja tehdä CD-levyjä. Kasetteja ei kannata tehdä, koska niitä ei juurikaan nykyään kuunnella, samoin vähän tuppaa olemaan älppäreiden kanssa. Kiinnostaisi kyllä tietää miten älppäri tehdään eli pystyykö sen tekemään suoraan kelanauhalta. Silloinhan ääni säilyisi analogisena ja olisiha LP jo aivan eri asia kuin hengetön CD-levy. Voisi taiteilla kannetkin. Olisi se hienompi kokonaisuus. Onkohan se kallista puuhaa tuo älppäreiden teko valmiista nauhasta?
 
Henri Henri Olavi
29.01.2010 23:19:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halpaa on kuin heinän teko, mutta joutuu asioimaan ulkomailla. Suomessa ei ole juurikaan vinyylipainatusta, joskin kaiverrusta kyllä löytyy. Siksi kannattaa tutkailla vaihtoehtoja mm. tsekinmaalta, siellä on halpaa, ja esim. 500-1000 12" painatus ei maksa juuri mitään.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Old Guitar
30.01.2010 21:13:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Halpaa on kuin heinän teko, mutta joutuu asioimaan ulkomailla. Suomessa ei ole juurikaan vinyylipainatusta, joskin kaiverrusta kyllä löytyy. Siksi kannattaa tutkailla vaihtoehtoja mm. tsekinmaalta, siellä on halpaa, ja esim. 500-1000 12" painatus ei maksa juuri mitään.
 
Joo, kiitos tiedosta. Sinne suuntaan sitten pitää lähteä. Saahan älppäristä nyt hienon kokonaisuuden kaiken kaikkiaan, jos tekis vaikka kaksoiälppärin alkuun.
 
Groovi
31.01.2010 02:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnnäkin, analogin ystävänä on todettava ettei nauhalle tallentaminen itsessään tuo mukanaan mitään woo-doota tai itse musiikkia parantavaa ominaisuutta.
 
Toisekseen, on muistettava sekin että nykyään niin kovin vallalla oleva mp3 kyykkää välittömästi vertailussa hyvään analogimankkaan. Vanha Revox vie ipodia ihan 100-0 soundillisesti.
 
Kolmannekseen, käytännössä kaikki maailman myydyimmät levyt on toteutettu analogisesti. Ja vaikka digitaalinen tallennus on tuonut osansa markkinoille, maailmanluokan materiaali vähintään miksataan verkkovirtaa vaativien laatikoiden avulla.
 
Niin, ja ne kaikki samplet ja plugaritkin on tehty tai mallinnettu ....."jostain".
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Master Fader
31.01.2010 16:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole hyvä kasettinauhuri tuo Tascam. Koska äänipäiden lukumäärää ei ole ilmoitetu, uskoisin sen olevan vain kahden äänipään vehje. Se on äänenlaadullinen ongelma mutta myös käyttöä rajoittava tekijä. Kohinanvaimennuksena on vain Dolby B, joka on C-versioon verrattuna varsin huono. Minkäänlaista bias-säätöä ei löydy eikä vehje suostu nauhoittamaan metalli-nauhalle. Surkea ja todella kallis laite. Saat käytettynä parempia murto-osalla tuon hinnasta. Katsot vain, että mankassa on kolme äänipäätä, kaksi vetoakselia, Dolby C (tai S) ja bias-säätö.
 
Old Guitar
31.01.2010 23:06:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Ei ole hyvä kasettinauhuri tuo Tascam. Koska äänipäiden lukumäärää ei ole ilmoitetu, uskoisin sen olevan vain kahden äänipään vehje. Se on äänenlaadullinen ongelma mutta myös käyttöä rajoittava tekijä. Kohinanvaimennuksena on vain Dolby B, joka on C-versioon verrattuna varsin huono. Minkäänlaista bias-säätöä ei löydy eikä vehje suostu nauhoittamaan metalli-nauhalle. Surkea ja todella kallis laite. Saat käytettynä parempia murto-osalla tuon hinnasta. Katsot vain, että mankassa on kolme äänipäätä, kaksi vetoakselia, Dolby C (tai S) ja bias-säätö.
 
Joo, kiitoksia kun vastasit kysymykseeni laitteesta. Vanhoissa laitteissa on vaan se paha puoli, että niiden myyjät tuntuvat olevan pahempia kuin autokauppiaat, joten ummikon ei kannata ostaa mitään vanhaa, ainakaan 'rehelliisiltä' suomalaisilta.
 
anapena
31.01.2010 23:57:58 (muokattu 01.02.2010 00:00:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuossa lattialla 70luvun alusta puupäätyinen Sonyn dekki, jonka annan ilmaiseksi. Hyvää ääntä siitä ei muistaakseni irtoa...kasetti kyllä pyörii ja silleen, mutta jotain tarttis vaihtaa,(kumirulla, hihnoja) huojunta ja värinä on melkoista jne. Mutta on siinä mikkiliitännät ja vintage look! Kaverina siinä on Sonyn 80's viritinvahvari, josta on pääte hajalla. Hyvännäköinen pariskunta etsii uutta kotia...
 
rintapek
01.02.2010 10:05:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Vanhoissa laitteissa on vaan se paha puoli, että niiden myyjät tuntuvat olevan pahempia kuin autokauppiaat, joten ummikon ei kannata ostaa mitään vanhaa, ainakaan 'rehelliisiltä' suomalaisilta.
 
Kysele tuolta.
www.classicaudio.fi/fi/
 
One kind of music only - the good kind
kivi
01.02.2010 10:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistutan vielä kerran, että kasettinauhuri ei ole studiotason analoginen laite parhaimmillaankaan. Niitä ei siis edes kannata katsella tässä yhteydessä. Jo matala nauhanopeus, nauhan leveys ja raitaleveys estävät kasettimankan käytön muuten kuin efektinä, haettaessa tarkoituksellisen huonoa soundia.
 
Kelamankka, mieluummin 1/2" nauha stereonakin, ja 30ips pyörimisnopeus ovat se juttu jota haetaan.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
rintapek
01.02.2010 10:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: estävät kasettimankan käytön muuten kuin efektinä,
 
Sähkikselle mojo särö? Junnuna kaikkea piti kokeilla. ;-)
 
One kind of music only - the good kind
JoKo
01.02.2010 11:27:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

30ips pyörimisnopeus ovat se juttu jota haetaan.
 
15ipsissä on yleensä parempi botne, 30 ipsissä taas vähemän kohiseva yläpää. Näin niinkuin yleisenä nyrkkisääntönä. Molemmat ovat äänenlaadullisesti tarpeeksi hyviä ihan mihin tahansa (jos siis mankka on hyvä). Eikö toi 30 ipsin nopeus yleistynyt vasta 80-luvun loppupuoliskolla?
 
kivi
01.02.2010 14:55:48 (muokattu 01.02.2010 15:00:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: 15ipsissä on yleensä parempi botne, 30 ipsissä taas vähemän kohiseva yläpää. Näin niinkuin yleisenä nyrkkisääntönä. Molemmat ovat äänenlaadullisesti tarpeeksi hyviä ihan mihin tahansa (jos siis mankka on hyvä). Eikö toi 30 ipsin nopeus yleistynyt vasta 80-luvun loppupuoliskolla?
 
En muista, jotenkin tuntuis että amerikan masterkoneissa on aina ollut tuo 30 ips nopeus, ja mitä soundieroihin tulee, riippuu aika lailla siitä miten kuumalla biaksella mennään. Kotikoneissahan nopeudet toki aina on olleet 15 ja 7,5 ips.
 
Mutta siis ihan näin pinnan vertailuksi sanottakoon, että kasetin pyörimisnopeus on siis 1,85 ips (4,76 cm/s), nauha yli tuplaten ohuempaa (ja yleisestikin huonolaatuisempaa, koska studionauha leikataan tehdaskakun keskiosasta, kasettinauha ihan uloimmalta laidalta) ja raitaleveys alle neljäsosan siitä mitä se heikoimmillaankin kelamankassa on. On helppo nähdä, että äänipäiden editse ei kulje ihan samaa määrää magnetoituvaa ainesta kuin kelakoneissa.
 
Ja rintapek, mullakin oli kasettimankka särönä, mutta siis tietysti suoralla läpikytkennällä eli ilman kasettia. Etuasteena noissa onkin oma viehätyksensä. Joka ei kylläkään kuulu tähän keskusteluun. Sitäpaitsi koulusta tutussa puukuorisessa Tandbergin kelamankassa on vielä parempi särö, riemukseni näin sellaista käytettävän jopa jossain Hellacopters-dokkarissa "salaisena aseena sooloihin".
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Old Guitar
02.02.2010 10:48:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näistä nopeuksista tuli mieleen, että Revox B77:ssä, siinä mallissa, joka minulla on nauhanopeudet ovat 3.75 ips and 7.5 ips ja joillakin laitteilla on nopeudet 7.5 and 15 ips. Jos nyt ajatellaan, että ollaan tekemässä vinyyliä, niin onko tuo kaikkein korkein nauhanopeus, joka tässä mainittiin eli 15ips, pakollinen. Itse ajattelen, että ei, mutta miten on?
 
Ainakin minun vanhoille korvilleni 7.5 ips nopeus on täysin riittävä äänityslaadultaan. Miten tuo vinyylin teko käytännössä tapahtuu? Olis ihan mielenkiintoista tietää.
 
Kyllähän LP-levyt formaattina olisi saatava takaisin yleisimmäksi formaatiksi, eikö vain!? Eikö Suomessa tosiaan kukaan tee enää vinyylejä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti