Muusikoiden.net
09.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Selloa narulle
1
ejhfi
20.01.2010 07:32:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö minkälaisia vinkkejä ja kokemuksia sellon tallentamisesta?

En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
CryptoFib
20.01.2010 08:29:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu, tietenki, musasta. ORTF + jonku sortin "lähimikitys" toimii. Lähimikitystä en jaksa ees arvailla. Riippuu siitä, miltä se ORTF (miksei AB) kuulostaa.

Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Mikael
20.01.2010 09:26:30 (muokattu 20.01.2010 09:31:37)

Mä oon äänittänyt suoraan edestä about tallan korkeudelta tai vähän ylempää n. 30-70cm etäisyydeltä isokalvoisella (hertta tai puolipallo) konkalla ja sit AB- tai XY-stereoparilla vähän etäämmältä.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Noisy
20.01.2010 10:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä oon äänittänyt suoraan edestä about tallan korkeudelta tai vähän ylempää n. 30-70cm etäisyydeltä isokalvoisella (hertta tai puolipallo) konkalla ja sit AB- tai XY-stereoparilla vähän etäämmältä.

Toi on toimiva, mutta meiningistä riippuen kannattaa kokeilla myös 10-20cm päästä tallasta, kallistettuna hiukan ylöspäin kielten suuntaisesti, tai yläviistosta osoittamaan suunnilleen otelaudan loppupäähän, sellaiselle etäisyydelle että vielä mahtuu soittamaan. Lisäksi vaikka se AB-pari 1-2m päähän osoittamaan f-aukkoihin.

Teijo K.
20.01.2010 11:15:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä oon äänittänyt suoraan edestä about tallan korkeudelta n. 30-70cm etäisyydeltä isokalvoisella (hertta tai puolipallo) konkalla ja sit AB- tai XY-stereoparilla vähän etäämmältä.

Pelkällä konkkamikillä ilman stereoparia olen äänittänyt, muuten sama asettelu. Ihan kelpo soundia silleenkin tuli.

Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
ejhfi
20.01.2010 20:18:23

Tarkoitus olisi saada aika "sensitiivistä" soundia. Näiltä mainitsemiltanne pohjilta se varmaan onnistuukin tai sitä voi ainakin lähteä hakemaan. Kiitos!

En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Teijo K.
20.01.2010 20:50:56

ejhfi: Tarkoitus olisi saada aika "sensitiivistä" soundia. Näiltä mainitsemiltanne pohjilta se varmaan onnistuukin tai sitä voi ainakin lähteä hakemaan. Kiitos!

Sello ja viulu on teoriassa helpompia äänitettäviä jousisoitinperheessä, kun se kopan koko on lähempänä optimia kuin kontrassa ja alttoviulussa. Vaikka sellossakin monesti on susinuotteja, niin ei ne niin pahoja ole yleensä kuin kontrassa. Eli se soundi on tasaisempi.

Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
jPekka
20.01.2010 21:22:24

Äänittelinpä tuossa jokunen tunti sitten sellistiä pienikalvoisilla konkilla, MS-parina. Syy ratkaisuun oli yksinkertaisesti vastikään taloon tullut Oktava MK-012 -pari, joille on myös kahdeksikkokapseli, sekä tietysti silkka kokeilunhalu. Vallan käyttökelpoista jälkeä syntyi. Luultavasti en mitenkään hirveästi käytä sitä S-kanavaa miksauksessa (jossa on myös flyygeli, klarinetti, laulajia ja muuta sälää), mutta onpahan tallessa ja saa edes vähän leveämpää.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Mikael
20.01.2010 22:10:25 (muokattu 20.01.2010 22:39:04)

Teijo K.: Sello ja viulu on teoriassa helpompia äänitettäviä jousisoitinperheessä, kun se kopan koko on lähempänä optimia kuin kontrassa ja alttoviulussa. Vaikka sellossakin monesti on susinuotteja, niin ei ne niin pahoja ole yleensä kuin kontrassa. Eli se soundi on tasaisempi.

Mun mielestä sello on kans aina ollut aika helppo ja kiitollinen äänitettävä. Voihan toki olla että asiaan on vaikuttaneet loistavat soittajat, mut ikinä ei oo ollut ongelmia tai älytöntä säätöä sellon äänityksessä.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Teijo K.
20.01.2010 22:33:05

Mikael: Mun mielestä sello on kans aina ollut aika helppo ja kiitollinen äänitettävä. Voihan toki olla että asiaan on vaikuttaneet loistavat soittajat, mut ikinä ei oo ollut ongelmia tai älytöntä säätyö sellon äänityksessä.

Tuon soinnin teorian noihin jousisoittimiin tulin opiskelleeksi viulunrakennuskurssilla ja omat äänittelyt tukee sitä kanssa. Kontra on heti vaikeempi äänitettävä mun mielestä. Etenkin jos se on se perus 3/4 kokonen. Se on vaan liian pieni niille taajuuksille mitä sillä toistetaan. Sama ongelma alttoviulussa ja sekin käytännössä myös testattu. Viulu on sitten taas jo parempi kun se soi lähempänä optimia.

No teoria on teoriaa, mutta kyllä nää mun vaatimattomat äänittelyt sitä tukisi. Pakko tosin mainita, että en kyllä oo kärjen tuntumassa ilakoiva naturisti.

Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti