Muusikoiden.net
09.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: USB interfacet hintaluokassa 100-400 e ?
1 2
aalataur
16.01.2010 21:09:34 (muokattu 16.01.2010 23:57:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on Pod Studio UX2 ja olen kyllä ollut ihan tyytyväinen. Mutta hirveästi ei ole kokemusta kuitenkaan muista vastaavista laitteista, joita on toki monilta valmistajilta. Olisiko ihmisillä kiinnostusta lähteä kokoamaan pienimuotoista vertailua näistä tähän? Onko selkeästi jokin muita laadukkaampi, vai onko erot lähinnä kosmeettisia? En ole hankkimassa varmaan uutta ellei tuo hajoa, mutta yksi tuttava pohdiskelee näiden ostoa.. hänelle neuvoksi ja itseänikin kiinnostaa. Ihan yksittäiset kommentit ja fiilispohjaiset mielipiteet yksittäisistä laitteistakin kelpaa, ilman sen kummempaa vertailua.

Mitä saa jos on valmis investoimaan hieman tuosta parista satkusta enemmän? Mikä näissä "budjettiluokan" laitteissa muodostuu ensimmäisenä ns. pullonkaulaksi?
Tonski
17.01.2010 17:30:13

Muakin kiinnostas nää itse asiassa siinä vajaan kahden sadan paikkeilla, mistä on loistavia kokemuksia äänenlaadulta jne.

ihku
Henri Henri Olavi
17.01.2010 17:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vajaan kahden sadan paikkeilla ja mistä on loistavia kokemuksia äänenlaadulta ovat sellainen yhtälö, että helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi.

Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Tonski
17.01.2010 18:28:24

Henri Henri Olavi: ...ovat sellainen yhtälö, että helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi.

Okei oisko vitosen kamoja mistä sais ammattitason soundit? Varmaan löytys vähä helpommin, sillä aikaa kun mietit niin voin kirjottaa vaikka keskustelua eteenpäin vieviä viestejä...

ihku
Henri Henri Olavi
17.01.2010 18:34:14

Tuollaisia(kin) kortteja on listailtu näille sivuille pilvin pimein. Tuossa vasremmalla ylhäällä on sellainen kaksitavuinen kohta, joka muistuttaa kirjoitusasultaan hieman japanilaista runomitttaa, jota painamalla voi löytää aarteen.

varakeef
17.01.2010 19:01:30

Henri Henri Olavi: ja ovat sellainen yhtälö, että helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi.

Jaha. Minä taas väitän, että satasella saa hyvää äänenlaatua. Kahdella saa hyvää äänenlaatua ja viidellä saadaan edelleen yhtä hyvää äänenlaatua.

Näissä kinkereissä voi valita muiden tarvittavien ominaisuuksien pohjalta (liitännät, kanavien määrä jne.)

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
17.01.2010 19:06:16

varakeef: Minä taas väitän, että satasella saa hyvää äänenlaatua.

Jepu, nykyään saa paljon hyviä vempaimia halvalla, eivätkä nää äänikortit/interfacet edes oo sieltä kaikkein vika-alttiimmasta päästä yleensä.

Sell the kids for food, weather changes mood.
aalataur
17.01.2010 20:59:58 (muokattu 17.01.2010 21:14:31)

Henri Henri Olavi: Tuollaisia(kin) kortteja on listailtu näille sivuille pilvin pimein. Tuossa vasremmalla ylhäällä on sellainen kaksitavuinen kohta, joka muistuttaa kirjoitusasultaan hieman japanilaista runomitttaa, jota painamalla voi löytää aarteen.

Enpä nähnyt yhtään ketjua missä näitä on vertailtu tai laitettu paremmuusjärjestykseen. Yksittäisiä laitteita koskevia ketjuja toki on, joissa saatetaan sivuta myös sitä miten ne laadullisesti suhtautuvat muihin, mutta mikä siinä on niin helvetin vaikeata listata tähän muutama yleisin interface ja koota pieni pros/cons -listaus tai jopa esittää mielipide siitä mikä on paras? Jos tietoa aiheesta on? Jos ei niin pidä esim. pääsi ummessa?

No, mutta nyt selvisi että ilmeisesti liitännät on se pullonkaula. Ja halvalla saa jo laatua. Omat kokemukseni tukevat tätä sillä Pod Studio UX2 (ex-toneport) tuottaa varsin kelvollista äänenlaatua.
Henri Henri Olavi
17.01.2010 21:22:03

Just just. Loistava äänenlaatuhan on toki hyvin suhteellinen käsite.

Antti1
17.01.2010 21:26:38

Henri Henri Olavi: Just just. Loistava äänenlaatuhan on toki hyvin suhteellinen käsite.

No valaise toki meitä muita kuolevaisia totuudella. Mikä soundaa hyvältä ja miksi? Mikä ei soundaa hyvältä ja miksi?

aalataur
17.01.2010 21:27:27 (muokattu 17.01.2010 21:28:29)

Henri Henri Olavi: Just just. Loistava äänenlaatuhan on toki hyvin suhteellinen käsite.

No mut jos etsitään hintaluokassa X, niin sillon pitänee suhteuttaa vastaukset siihen hintaluokkaan? Jos joku miettii ensimmäistä kitaraa, niin ei varmaan kannata sanoa että älä vaivaudu edes kirjottelemaan tänne, mun kymppitonnin Ruokangas customi on paljon parempi noi sun tollaset Squierit ja RG:t.
Tonski
17.01.2010 21:29:34

No jos sua nyt jäi se sana loistava noin pahasti häirittemään niin lähinnä tässä nyt haetaan sellasta USB Interface -vertailua jos joillakin näistä nyt enemmän on kokemusta. Ja varmasti voi äänenlaatuakin jollain asteella kuvailla objektiivisesti eri laitteista päästettynä, esim. onko liian pieni valikoima eri soundeja, ovatko yhden laitteen kaikki soundit todella yksipuolisia/muovisia, etc.

ihku
aalataur
17.01.2010 21:35:39

Tottahan muuten kaikissa Line6 Pod -laitteissa on sama se peruselektroniikka? Liitännöissä on ainoat erot? Etten vaan mene puhumaan läpiä päähäni. Eli jos vähäiset liitännät ei ole ongelma, tällä

http://www.thomann.de/fi/line6_pod_studio_gx.htm

saa täysin saman soundin mitä esim. Toneport UX2 / Pod Studio UX2?
Henri Henri Olavi
17.01.2010 21:36:05

Antti1: No valaise toki meitä muita kuolevaisia totuudella. Mikä soundaa hyvältä ja miksi? Mikä ei soundaa hyvältä ja miksi?

En jaksa alkaa erittelemään, laaja aihe. Olen toki itsekin tyystin noviisi näissä asioissa, mutta siltikin sitä mieltä, että 100-200€:lla ei saa oikeasti hyvää ja aikaa kestävää laatua.

Klezberg
17.01.2010 21:39:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis hetkinen? Tässä ei siis olekaan kysymys usb-liitäntäisistä äänikorteista vaan jostain kitaramallinnusvehkeistä vai? Laittaa meinaan tuon äänenlaatukysymyksen ihan eri valoon.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
aalataur
17.01.2010 21:54:59 (muokattu 17.01.2010 22:02:32)

Klezberg: Siis hetkinen? Tässä ei siis olekaan kysymys usb-liitäntäisistä äänikorteista vaan jostain kitaramallinnusvehkeistä vai? Laittaa meinaan tuon äänenlaatukysymyksen ihan eri valoon.

Tässä menee nyt puurot ja vellit vähän sekasin, Pod Farm kitaramallinus-softa tulee esim. Line6:n interfaceissa kaupan päällisenä, mutta eihän se sinänsä liity kortin äänenlaatuun mitenkään. Toki tuo GX on suunniteltu läheiseen yhteiskäyttöön mallintavien softien kanssa, mikkiliitäntöjä etsivän halvin vaihtoehto on L6:lta Pod Studio UX1.
Antti1
17.01.2010 21:57:50 (muokattu 17.01.2010 22:00:46)

aalataur: Tottahan muuten kaikissa Line6 Pod -laitteissa on sama se peruselektroniikka? Liitännöissä on ainoat erot? Etten vaan mene puhumaan läpiä päähäni. Eli jos vähäiset liitännät ei ole ongelma, tällä

http://www.thomann.de/fi/line6_pod_studio_gx.htm

saa täysin saman soundin mitä esim. Toneport UX2 / Pod Studio UX2?

Mä en pysty sanomaan ihan täysin varmaksi mitä siellä konehuoneessa on, kun en ole avannut vehkeitä. Sellanen erittäin vahva kutina kuitenkin on, että noi Line6:n elimet on pysyneet melkolailla identtisinä. Kehitys tapahtuu pääasiassa uusien mallisarjojen kohdalla softan päivityksinä, liitäntöjen ja muotoilun muutoksina. Mitään radikaalia arkkitehtuurimuutosta ei ole 110% varmuudella noiden laitoksien välillä tapahtunut.

Esimerkiksi Pod XT, XT Live, X3 Live (ja varmaan myös munuainen), Toneport UX1 & UX2 tarjoilevat 100% saman soundin. Jos siis puhutaan näistä kitaramuljutuksista. Interfacekäytössä mä en sano mitään varmaksi, koska mulla on aina ollut parempaa rautaa podeja käyttäessä kuuntelua varten ja Toneportit on aina olleet kaikki jonkun kaverin omistuksessa --> ei pitkäaikaista kokemusta ja mitään järkeviä rinnakkaisvertailuja. Kuitenkaan mä en ole huomannut millään noista edellämainituista laitteista mitään äänenlaadullisia ongelmia edes toistopuolella. Latenssit yms. sit taas on asia erikseen softasynia renkuttaessa jne. Etuasteet ihan samaa peruskauraa tuntuisivat olevan, neutraalit.

HHO: En jaksa alkaa erittelemään, laaja aihe. Olen toki itsekin tyystin noviisi näissä asioissa, mutta siltikin sitä mieltä, että 100-200€:lla ei saa oikeasti hyvää ja aikaa kestävää laatua.

Lauot juttuja ja perusteluna ei ole mitään? Jepjoo. Mä tiedän, etten mä oo ihan noviisi ja mä oon siltikin sitä mieltä, että 100-200€:lla saa nykyään hyvän kuuntelun interfacen puolesta. Ei sinne mitään Summit Audiota, SSL:ää, Crane Songia ja ties mitä vaan hommata, mutta ei noita oo mitään järkeä edes ruveta vertailemaan keskenään. Vaikka vertailisikin, niin noinniinku puhtaasti kuuntelussa mä väittäisin todella harvojen tältä palstalta edes sokkovertailussa kuulevan äänessä luotettavasti ja toistuvasti mitään eroja. Sikäli ehkä vähän outo vertaus, ettei noi oikein putoa tähän USB-if kategoriaan ylipäätään, mutta esimerkkeinä kalliista studioraudasta nyt vaan ovat.

Edelleen mä peräänkuulutan jotain tietoa mikä noissa halvoissa vehkeissä kusee? DA-muuntimet? Etuset? Linjatulot? Instrumenttitulojen impedanssisovitus? Taajuusvasteet? Vaihetoisto? Transienttitoisto? Clippaako ne jotenkin oudosti? Onko kanavabalanssi pielessä? Kohiseeko? Vuotaako kanavat? Jotain muuta?

Oikeastaan tässä pitäisi tehdä vähän sellanen pesäjako, että mitä nyt ollaan edes hakemassa: haetaanko kitaramallinnuksia, liitäntöjen määrää, toiston laatua koneelta, laadukkaita mikkietusia, jotain muuta? Varsin outo ketju, vaikka otsikon kysymys onkin kovin yksiselitteinen.

Mikael
17.01.2010 21:58:16 (muokattu 17.01.2010 22:11:27)

Klezberg: Siis hetkinen? Tässä ei siis olekaan kysymys usb-liitäntäisistä äänikorteista vaan jostain kitaramallinnusvehkeistä vai? Laittaa meinaan tuon äänenlaatukysymyksen ihan eri valoon.

Kyl, ja koko kysymys kannattaisi ehkäpä käsitellä tuolla kitarakamapalstalla jossa varmasti on enemmän kyseisten laitteiden käyttäjiä kuin täällä.

Ja mitä tulee noiden halpojen ensikäyttöön suunniteltujen äänikorttien vertailusta, niin tuskinpa kovinkaan monella on kovinkaan laajaa kokemusta useammasta sellaisesta. Mä veikkaisin että ne kaikki on aika perusjees vailla suurtakaan eroa etusten tai muuntimien laadussa.

Edelleen mä peräänkuulutan jotain tietoa mikä noissa halvoissa vehkeissä kusee? DA-muuntimet? Etuset? Linjatulot? Instrumenttitulojen impedanssisovitus? Taajuusvasteet? Vaihetoisto? Transienttitoisto? Clippaako ne jotenkin oudosti? Onko kanavabalanssi pielessä? Kohiseeko? Vuotaako kanavat? Jotain muuta?

Mulla ei oo kokemusta kuin Digidesignin M-Box 1:sestä sekä uudemmasta M-Box Ministä. Ykkösen etuasteet olivat surkeat. Kohinaa tuli vähänkään enemmällä vahvistuksella ja potikan säätöalue oli valittu niin että ensin ei tapahdu mitään ja sit lopulta pinellä matkaa ihan liikaa (ihan kuten focusriten nää platiniumit) jolloin gainin säätäminen on vittumaista. Soundikaan ei korvia hivellyt. Minin DA muunnin joutui mulla testiin kun tässä yhtä levyä miksatessa jouduin tilanteeseen jossa olis pitänyt yhden efektin takia pystyä äänittämään toiselle ProToollssille kuin millä miksatiin, mutta ilmeisesti muuntimen surkeus esti tän. Miksaus surkastui M-Box Minin läpi, mutta kun sen palautti RME ADI-8:n kautta niin homma toimi. Tää oli mun ensimmäinen kerta kun todella tuli duunissa vastaan tää muunninasia joka ei oo aikaisemmin mua niin paljoa vaivannut.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Klezberg
17.01.2010 22:08:12

aalataur: Tässä menee nyt puurot ja vellit vähän sekasin, Pod Farm kitaramallinus-softa tulee esim. Line6:n interfaceissa kaupan päällisenä, mutta eihän se sinänsä liity kortin äänenlaatuun mitenkään.

Joo, noin minäkin oletin homman toimivan. Mutta joku toinen tässä peräsi nimenomaan kuinka hyviä soundeja löytyy ja kuinka monta, mikä menee tuonne mallinnuspuolelle.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Henri Henri Olavi
17.01.2010 22:09:23

Mun kokemukseni mukaan kyllä kusevat DA-muuntimet ja etuset.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti