Muusikoiden.net
11.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kumpi kumpaan äänikortti ja kovalevyt ? USB ja Firewire..
1 2
JPQ
21.12.2009 20:49:16 (muokattu 21.12.2009 23:10:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpi kumpaan äänikortti ja kovalevyt ? USB ja Firewire.. vaiko samaan.
ja koneena jos merkkaa Mac Mini.. ei vielä mutta varmaan pakko vaihtaa joskus tuollaiseen.. ja kovalevyt eli samplekirjastojen samplet ja musaprojektien ääniraidat
ja softat sisäiselle. ps. imac on muuten ok mutta niiden näytöistä en pidä (tutulla suht. tuore malli perus hommiin hyväkin no moniin näkemiini nähden mutta kuvankäsittelyyn hieman värikylläinen ja katselukulmat ja kiiltävä...) ja ne vähän isojakin ja siihenkään ei kait sisälle montaa kovalevyä saa..

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Mikael
21.12.2009 21:42:33 (muokattu 21.12.2009 21:45:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut monta kertaa samassa MacBookin FW-väylässä peräkkäin äänikortti ja kovikset ja esim. 16 raidan yht'aikainen äänitys tai 48 raidan toisto on toiminut ihan mainiosti.

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
JPQ
21.12.2009 23:09:42 (muokattu 21.12.2009 23:25:05)

perus toisto ihan eri juttu kuin samplekirjaston operaatiot jossa käytetään sampleja ehkä vähän vaikeammin... ps. hyvä tietää silti. ja ekalle vastaajalle mikä äänikortti ?

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Mikael
22.12.2009 00:53:48 (muokattu 22.12.2009 00:54:05)

JPQ: perus toisto ihan eri juttu kuin samplekirjaston operaatiot jossa käytetään sampleja ehkä vähän vaikeammin... ps. hyvä tietää silti. ja ekalle vastaajalle mikä äänikortti ?

Mä veikkaisin silti että FW on USB:tä parempi vaihtis myös sämpletyöskentelyyn. Äänikorttina mulla on Digidesign 002R.

cozmo
22.12.2009 01:38:15

Mikael: Mä veikkaisin silti että FW on USB:tä parempi vaihtis myös sämpletyöskentelyyn. Äänikorttina mulla on Digidesign 002R.

Vähän samanlainen tutina mullakin. Kysytty jossain aiemminkin, että kumminpäin parempi, kovalevyt ketjussa ennen äänikorttia vai vastoinpäin?

http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Pop Corn
22.12.2009 02:47:37 (muokattu 22.12.2009 02:50:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällanen hunchi mulla on, että jos on 1 äänikortti ja 1 ulkonen kovalevy niin tärkeintä
olisi että toinen toimii tosiaan FW:llä ja toinen USB:llä. Ei siis niin, että molemmat on
FW-FW tai USB-USB. Tällöin riski siihen että jompikumpi aiheuttaisi häiriötä toiselle
on minimaalisin.

Siihen kumpi on FW ja kumpi USB, sanoisin että parempi jos äänikortti on FW.
(tai sitten toisin päin)

Tottakai, kaikenlaiset kombinaatiot saattavat toimia mitä parhaimmin, mutta jos
komplikaatioita esiintyy, nämä mun pointit kannattaa ehkä tsekata.

.
jurpontor
22.12.2009 02:53:10

Pop Corn: Tällanen hunchi mulla on, että jos on 1 äänikortti ja 1 ulkonen kovalevy niin tärkeintä
olisi että toinen toimii tosiaan FW:llä ja toinen USB:llä. Ei siis niin, että molemmat on
FW-FW tai USB-USB. Tällöin riski siihen että jompikumpi aiheuttaisi häiriötä toiselle
on minimaalisin.

(tai sitten toisin päin)

En mä kyllä ole saanut ikinä mitään komplikaatioita aikaiseksi vaikka on ollut kaks Fireface 800:sta ja useampi FW-kiintolevy kiinni. Tätä kombinaatiota tuli testattua useamman eri myllyn kanssa.

"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
Mikael
22.12.2009 11:03:01

Pop Corn: Tällanen hunchi mulla on, että jos on 1 äänikortti ja 1 ulkonen kovalevy niin tärkeintä
on minimaalisin.

(tai sitten toisin päin)

Mulla aninakin äänityskäytössä ProTools kertoi että levy on liian hidas kun sen laittoi USB-väylään (siis 16 raitaa). Sitten kun saman levyn laittoi kejussa FW-väylään äänikortin kanssa niin mitään ongelmia ei ollut.

JPQ
22.12.2009 11:45:42 (muokattu 22.12.2009 15:52:11)

Järjestystä mietin ja kaksi kovalevyä (toiseen samplekirjastot ja toiseen omat audio raidat ja muu osa projektista sisäiselle siis vain ohjelmistot) ja äänikortti... mitähän noita suositeltavia khotuu hintaisia mac toimivia on ? jotka siis vähintään 7200rpm javarmaan max puoli teraa per laite riittää tosikauan lisäksi pinottavia. Vaikkapa Bulldogin myymät buffalot on vain 5400rpm.. niissä on plussaa värit jaa miksikö jos laittais samplet oman väriselleen helpottamaan huoltoa jos tulee vastaan.
ps. meinas rpm luvasta jäädä nolla pois... ja pinottavia tilan takia lisäksi pelkään että kaadan vahingossa (kiitos tic oireiden viittaan että kädet huitoo käskemättä jne juttuihin) jos pystymalli.

Werihukka
22.12.2009 16:07:17 (muokattu 22.12.2009 16:10:28)

JPQ: Järjestystä mietin ja kaksi kovalevyä (toiseen samplekirjastot ja toiseen omat audio raidat ja muu osa projektista sisäiselle siis vain ohjelmistot) ja äänikortti...

Firewirellä lähtisin kaikki kytkemään ketjuttamalla. USB äänityskäytössä aiheuttaa aina jonkinmoisen latenssin, mikä ei välttämättä aiheuta mitään näkyvää/kuuluvaa ongelmaa varsinkaan kaikilla softilla, mutta joidenkin softien kanssa voi tulla ongelmia. Firewire kykenee käytännössä toimimaan äänityshommissa ilman mitään latenssia ja on varmempi sekä vakaampi.

Jos tuntuu siltä, että tarvitsee käyttää USB:ta, niin itse laittaisin korkeintaan yhden laitteen USB-väylään, pois lukien näppäimistöt yms, jotka tässä tapauksessa varmasti tulevat USB-väylään, mikä myös puoltaisi Firewiren käyttöä. Usean USB-laitteen käyttö voi aiheuttaa yhteensopivuusongelmia/tilapäisiä häiriöitä. Jos joutuu käyttämään paljon USB-laitteita jo valmiiksi, niin en äänityskäyttöön tarkoitettuja laitteita enää välttämättä laittaisi USB-väylään lainkaan.
JPQ
22.12.2009 16:26:39 (muokattu 22.12.2009 18:13:09)

joo Firewrieltä vaikuttaapi kyllä vähän muutenkin eikun suosituksia kovalevyihin 7200rpm,vähintään 320Gigatavua,ja pinottavia ja firewireen ja koska tulee hiljaisuuden ystävälle (ja äänityskäyttöön) niin hiljaisia. vaikealta tuntuu kun Lacie vähän kuuleman pohjalta epäilyttää ja firewireen sata kovis kiinni kehikoitakaan en juuri löytänyt. pitääkö tässä kohta pistää kovalevyt usbiin se olis helpompaa helposti löytyvän kaluston kanssa ja äänikortti firewireen ?

Kallekorvola
22.12.2009 19:56:44 (muokattu 22.12.2009 19:57:34)

Niin kauan kun äänenkäsittelystä puhutaan, en suosittele laittamaan kovalevyjä USB-väylään. Liian hidasta ja toiminnaltaan epävarmaa puuhaa. FW-ketjuun mieluiten vaikka kaikki.

Mulla on Lacien levyjä, eikä oo niistä kyllä mitään pahaa sanottavaa.

JPQ
22.12.2009 20:04:08 (muokattu 22.12.2009 20:45:24)

Selvä mutta jotain vinkkejä sopivista kehikoista tai levyistä jotka täyttää sanotut ehdot jos löytyisi. ps .Lacietakin voi kyllä harkita jos tietäisi että ongelmat ollu harvinaisia siltä ei vaan näytä. ja koviksia tosiaan tarpeen kaksi suurenmaailman tekijöitä uskoen syy toiselle samplekirjaston samplet ja toiselle projektin audioraidat tosin en tiedä kuinka pakollista todellisuudessa.

albert18
22.12.2009 21:05:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

USB 3.0 levyjähän jo on. Tekniikaltaan hakkaa FW800 levyt mennen tullen.

Mutta mitä lastentauteja on näissä ensimmäisissä, ja koska tulee natiivi tuki myös muille käyttiksislle kuin Linuxille.

Albert

Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
JPQ
22.12.2009 21:59:58 (muokattu 22.12.2009 22:23:43)

albert18: USB 3.0 levyjähän jo on. Tekniikaltaan hakkaa FW800 levyt mennen tullen.

Mutta mitä lastentauteja on näissä ensimmäisissä, ja koska tulee natiivi tuki myös muille käyttiksislle kuin Linuxille.

Albert

Aivan (tosin en tiennyt) lisäksi mac minissä tuskin on arviolta ensi syksynä/talvena USB3 väylää ja nopeus hakkaa ehkä mutta entäs muuten eli USB2 nopeampi kuin Firewire (spekseinä siis) mutta muu tekninen suunittelu merkkaa myös. riittäisköhän mulle usb kortti silloin jos olisi vain stereo pari sisään ja midi liitännät käytössä USBissä. mietin Emu 0404 kortin USB versiota PCI version soundi ainakin miellyttää omia kuuloelimiä. ja on aika ok hintainen sanoisin.

Kallekorvola
22.12.2009 23:19:46

JPQ:eli USB2 nopeampi kuin Firewire (spekseinä siis) mutta muu tekninen suunittelu merkkaa myös.

Näitä on netti pullollaan, mutta tosaahan tota asiaa selitetään...:

Question: Which is faster Hi-Speed USB 2.0 or FireWire?
Answer: In sustained throughput FireWire is faster than USB 2.0.

Question: If Hi-Speed USB 2.0 is a 480 Mbps interface and FireWire is a 400 Mbps interface, how can FireWire be faster?
Answer: Differences in the architecture of the two interfaces have a huge impact on the sustained throughput.

Read Test:
_

* 5000 files (300 MB total) FireWire was 33% faster than USB 2.0
* 160 files (650MB total) FireWire was 70% faster than USB 2.0

Write Test:
_

* 5000 files (300 MB total) FireWire was 16% faster than USB 2.0
* 160 files (650MB total) FireWire was 48% faster than USB 2.0

JPQ
22.12.2009 23:26:36

Tiesin kyllä mutta nyt onkin olennaista tuon emun kanssa toimisikohan se pykimättä hiiren ja näppiksen kanssa ja mahdollisesti muutaman muun jutun kanssa vaikka yhden kanssa ei ole ihan pakko toimiakkaan.(no koska sitä ei tehdä musiikin kanssa yhtä aikaa).
ps. huomasin just kivan mäkki jutun joka vielä pätee.

varakeef
23.12.2009 01:28:39

Minulla on äänikortti fw:ssä ja kovalevy usb2:ssa. Ei ole toiminut ketjuttamalla firewiressä kunnolla, vaikka Lacien levy sinänsä toimii kyllä niin usb1, usb2 , fw400 ja fw800 -levynä.

Näyttävät myös eri kortit suosittelevan ketjutuksessakin eri järjestyksiä, jos fw-ketjussa mennään.

Voi siis hyvnkin saada toimimaan kummin päin vain... voi olla toisaalta toimimattakin. Kokeiltava.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
JPQ
23.12.2009 02:44:56

varakeef: Minulla on äänikortti fw:ssä ja kovalevy usb2:ssa. Ei ole toiminut ketjuttamalla firewiressä kunnolla, vaikka Lacien levy sinänsä toimii kyllä niin usb1, usb2 , fw400 ja fw800 -levynä.

Näyttävät myös eri kortit suosittelevan ketjutuksessakin eri järjestyksiä, jos fw-ketjussa mennään.

Voi siis hyvnkin saada toimimaan kummin päin vain... voi olla toisaalta toimimattakin. Kokeiltava.

koekemusten kanssa olisi aina kiva tietää tarkempaa rautaa.

albert18
23.12.2009 15:14:36 (muokattu 23.12.2009 15:17:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Question: If Hi-Speed USB 2.0 is a 480 Mbps interface and FireWire is a 400 Mbps interface, how can FireWire be faster?
Answer: Differences in the architecture of the two interfaces have a huge impact on the sustained throughput.

USB 2.0 on yksisuuntainen väylä: Väyläisäntä määrää datan suunnan ja tämän jälkeen se voi liikennöidä maksiminopeudellaan (480Mbps) asetettuun suuntaan. Heti kun toiseen suuntaan on saatava dataa, tulee isännän puuttua peliin ja siihen uppoaa aikaa. Toteutuksesta riippuen enemmän tai vähemmän. Koskaan ei kuitenkaan päästä datan määrässä teoreettiseen maksimisignalointinopeuteen 480Mbit/s.

Firewire on kaksisuuntainen väylä: Siinä dataa voi siirtyä kumpaankin suuntaan yht'aikaa.

USB 3.0 on myös kaksisuuntainen, kuten Firewire. Sen kaapelissa on itse asiassa johdot kolmelle väylälle: Kaksisuuntaiselle USB 3.0:lle sekä vanhalle USB 2.0:lle. Ja tuo USB 3.0:n liikennöintinopeus on maksimissaan 5GBit/s, josta protokollan vaatima signalointi vie osan. Datan siirtoon on käytössä luokkaa 3.5Gbittiä/s.

Tuo yli 3500 Mbit on sitten aivan toista luokkaa kuin vaikka FW800:n 800Mbit. Siinä siirtää helposti useamman 7200rpm:n kovalevyn datat ja äänikortin kanavia tarvittavan määrän.

Albert

Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti