Muusikoiden.net
03.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: nauhamikrofonin kestävyys kuljetuksessa?
1
w_keisari
16.12.2009 11:02:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,

Ajattelin ostaa T.BONE RM700 -nauhamikrofonin, kun olen kuullut paljon hyvää soundista. Mutta mietin, että onko nauhamikrofoni oikea valinta minulle, kun tulee harrastettua ns. mobiilia äänitystä paljon ja tavaraa tulee roudattua paikasta toiseen.

Kysyisinkin siis teiltä käyttökokemuksia, meneeko esim. tuollanen T.Bone helposti rikki "tien päällä", jos sitä kuljettaa omassa kotelossaan?

Lisäksi kysyisin viisaimmilta suosituksia muista kuin nauhamikeistä, joilla mahdollisesti saisi nauhamikkimäistä soundia hieman turvallisemmin? Esim. eräässä Tape Op -lehden numerossa oli suositeltu jenkkiläistä Naiant -omnikonkkaa, vastaavia?

j-o-n-e
16.12.2009 11:29:06 (muokattu 16.12.2009 11:53:29)

Kyllä nauhamikit kestää, kun niitä käsittelee kunnioituksella. Samanlaista rytyytystä ne ei tietenkään kestä, kun esim. jotkut dynaamiset (mitä voi melkein vasarana käyttää).

Jos Naiant -mikit on mietinnässä, niin suositelen tutustumaan seuraavaan Gearslutz -juttuun:

http://www.gearslutz.com/board/so-m … g-sahiamans-little-blondie-mic.html

Tää on tosi asiallinen kaveri, kuka noita Sahiaman-mikkejä tekee. Hänellä ei ole nettisivuja, mutta yhteystiedot löytyy tuolta palstalta hänen tiedoistaan. Mulle on tulossa kaksi tollasta "normirunkoista" mikkiä, luulen että joudun myöhemmin tilaamaan ainakin yhden puurunkosen. Noista puurunkosista on sanottu, että muistuttavat hyvin paljon nauhamikkiä soundiltaan. No, tuolta löytyy paljon eri heppujen ääninäytteitä, eikun kuuntelemaan. Kuvia löytyy ainakin sivulta 5, posti #136 ja sivulta 11, posti #328.

----------
Edit:

Sivulta 6, posti #165 löytyy Neumann KM184 vs. Sahiaman (normirunkoiset) rumpuöveri -klipit.
Sivu 3, posti #68, akustinen kitara.

"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
w_keisari
16.12.2009 16:51:40

Kiitoksia vastauksesta, nuo pikku blondit kuulostaa juuri sopivalta tarkoituksiini!

Miten alvit ja tullit muuten menee noita tilattaessa, taitaa olla alle satasen nuo mikit ja tyyppi ilmeisesti asuu ameriikoissa?

j-o-n-e: Kyllä nauhamikit kestää, kun niitä käsittelee kunnioituksella. Samanlaista rytyytystä ne ei tietenkään kestä, kun esim. jotkut dynaamiset (mitä voi melkein vasarana käyttää).

Jos Naiant -mikit on mietinnässä, niin suositelen tutustumaan seuraavaan Gearslutz -juttuun:

http://www.gearslutz.com/board/so-m … g-sahiamans-little-blondie-mic.html

Tää on tosi asiallinen kaveri, kuka noita Sahiaman-mikkejä tekee. Hänellä ei ole nettisivuja, mutta yhteystiedot löytyy tuolta palstalta hänen tiedoistaan. Mulle on tulossa kaksi tollasta "normirunkoista" mikkiä, luulen että joudun myöhemmin tilaamaan ainakin yhden puurunkosen. Noista puurunkosista on sanottu, että muistuttavat hyvin paljon nauhamikkiä soundiltaan. No, tuolta löytyy paljon eri heppujen ääninäytteitä, eikun kuuntelemaan. Kuvia löytyy ainakin sivulta 5, posti #136 ja sivulta 11, posti #328.

----------
Edit:

Sivulta 6, posti #165 löytyy Neumann KM184 vs. Sahiaman (normirunkoiset) rumpuöveri -klipit.
Sivu 3, posti #68, akustinen kitara.

Groovi
16.12.2009 17:26:53 (muokattu 16.12.2009 17:27:25)

Apex 205 ja 215 on kelpo mikkejä, monethan näistä kiinalaisista ribboneista perustuu samaan nauhaelementtiin (merkistä riippumatta). Nauhamikrofonit kestää kyllä roudausta, mutta muista varastoida niitä pystyasennossa. Samoin kannattaa tsekata että mikkietusessa riittää potku, passiivinen ribbon on epäherkkä mikki.

Yleisimmin väitellään yksityiskohdista, ja sivutetaan samalla kokonaisuus.
j-o-n-e
16.12.2009 17:31:54

w_keisari: Kiitoksia vastauksesta, nuo pikku blondit kuulostaa juuri sopivalta tarkoituksiini!

Miten alvit ja tullit muuten menee noita tilattaessa, taitaa olla alle satasen nuo mikit ja tyyppi ilmeisesti asuu ameriikoissa?

Noille (2kpl) tuli hintaa postikuluineen n.143e, siihen alvi päälle eli n.30e. Omiani siis odottelen, usps on hiiii-daaaass.

"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
Calyamaha
21.12.2009 09:08:46

Groovi: Apex 205 ja 215 on kelpo mikkejä, monethan näistä kiinalaisista ribboneista perustuu samaan nauhaelementtiin (merkistä riippumatta). Nauhamikrofonit kestää kyllä roudausta, mutta muista varastoida niitä pystyasennossa. Samoin kannattaa tsekata että mikkietusessa riittää potku, passiivinen ribbon on epäherkkä mikki.

Ribbonmikkien herkkyys yleensä luokkaa 1-2mV/Pa, esim. Shure SM58 1.85mV/Pa. Voitaneen siis sanoa, että ribbonmikit ovat herkkyydeltään dynaamisten mikkien luokkaa?

Groovi
21.12.2009 09:19:15

Calyamaha: Ribbonmikkien herkkyys yleensä luokkaa 1-2mV/Pa, esim. Shure SM58 1.85mV/Pa. Voitaneen siis sanoa, että ribbonmikit ovat herkkyydeltään dynaamisten mikkien luokkaa?

Ei ole lähellekään, ainakaan nuo mun Apexit. Millään halvan usb-äänikortin etusella ei kannata edes kokeilla.

Calyamaha
21.12.2009 11:15:34

Groovi: Ei ole lähellekään, ainakaan nuo mun Apexit. Millään halvan usb-äänikortin etusella ei kannata edes kokeilla.

Apexin sivuilla ilmoittavat herkkyydeksi -55dB, joka on 1.7783mV/Pa :)

anapena
21.12.2009 11:46:40

Mä joskus kokeilin GAPin perusnauhamikkejä, ja ei mun tavallisissa halpispreampeissa riittäny potku ollenkaan. Piti hommata pari vähän räyhäkkäämpää etusta, joista löyty boostinappulat. Silti hommasin nauhamikin, jossa on oma putkipreamppinsa välissä...vähän herkempi ja särösempi;)

j-o-n-e
21.12.2009 12:31:39

Tässä hyvä buusteri dynaamisille ja nauhamikeille:

http://www.tritonaudio.com/index.ph … ategory§ionid=4&id=17&Itemid=33

Otin yhden kokeeksi, ja oon ollut tosi tyytyväinen, toimii just niinkun mainostavatkin. Kokeilin aikasemmin Shuren vastaavaa tuotetta, mikä oli ihan täys susi.

Groovi
21.12.2009 17:02:48

Juu, se on melkeimpä ihan se ja sama mitä tekniset speksit kertoo, käytännön kuuntelu nuo asiat kuitenkin ratkaisee. Hyvä etunen pitää olla jos ribbonia meinaa käyttää, halvoilla etusilla ei saa kuin kohinaa aikaan jos yrittää äänittää vähääkään hiljaista äänilähdettä (esim. akkaria).

Aktiivi-ribbonia minulla ei ole koskaan ollut, joten en niistä uskalla sanoa mitään.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti