Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen miksaus
1 2
Grishnak
23.01.2003 12:50:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys.
Eli vihdoin on saatu hankittua riittävästi mikkejä ja riittävä äänikortti siihen, että rummut saa mikitettyä jokaisen omalle raidalleen.
Eli raidat olisi seuraavanlaiset 1. Basari / 2. Snare / 3. tomi #1 / 4. tomi#2 / 5. Lattia tomi / 6. Overhead#1 / 7. Overhead#2
Raidat otetaan suoraan koneelle ja vasta tässä vaiheessa olisi niihin tarkoitus ajaa eq:t / compressoinnit / kaiut jne..
Mutta tästäpä herääkin kysymys olisikohan kellään antaa jonkinlaista n. yleispätevää ohjetta mitä ja millä arvoilla millekin raidalle kannattaa laittaa..
Joo tiedän, että kysymys on laaja, mutta jos jotain ihan perustietoutta asiaan saisi niin olisi helpompi lähteä sitten kääntämään ja vääntämään. Ai niin ja musiikkityyli olisi tuolla Heavy / Hardrock puolella.
Kiitos taas kaikille aikaansa kuluttaneille.
 
Täältä tähän.
 
kivi
23.01.2003 13:26:14 (muokattu 23.01.2003 13:32:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitä ja millä arvoilla millekin raidalle kannattaa laittaa..
 
Silläkin uhalla että kuulostan tylsältä, niin tuossahan se on; nuo mikitykset ja EQ:ihin koskematta, ja 0dBVU-tasolla peakit.
:-D
 
No joo, joku pieni kuulumaton kompressori tekee ihmeitä bassarissa kuin myös overheadeissa. Vaikkapa 4:1, enintään 8:1 ja thresholdi siihen, että dynamiikka säilyy ja vain peakit tasoittuu. Kompressoria voi sitten miksauksessa laittaa lisää. Älkää laittako attackia liian nopeaksi (ei ainakaan nollaan), kyllä iskujen pitää kuulua. Release taas riippuu biisin temposta - seuraavaan painolliseen iskuun mennessä olis hyvä olla palattu. Kuunnelkaa vaikka virvelistä se aika.
 
Ja kompressorin tasohan säädettiin sillai, että: "juuri ja juuri kuuluu, ja siitä vähän takaisinpäin".
 
Jos bassarikanavassa saa insert-pisteen (johon kompressori siis laitetaan) post-EQ eli ekvalisaattorin jälkeen, voi olla hyvä idea ottaa valmiiksi vähän (siis: _vähän_!) pois taajuuksia 200 ja 3500 herzin väliltä, niin ei tule pakattua mukaan kaikkea turhaa mikä kuitenkin jätetään pois.
 
Vastaavasti overheadeihin voi vähän avata ilmaa ennen kompressoria, mutta ihan varovasti sitten vain. Niitä ylimpiä peltien taajuuksia ei luultavasti tule muualta mukaan tulemaan, joten sitä kihinää ja säihkettä saa kyllä olla ihan reilusti. Jos teillä on riden kelloon komppausta, katsokaa että kello kuuluu ja soi hyvin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Daunt
23.01.2003 13:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole toistaksi päässyt miksaamaan täysin akustista settiä, mutta muutamia asioita olen oppinut. Tomit kannattaa ohjata samaan ryhmään ja laittaa niille yhteinen kompressointi ja EQ. Yksittäisten tomien EQ:a kannattaa säätää, jos ryhmän EQ ei riitä. Overeille sama juttu, mutta ei välttämättä kompressointia. Jos basarista ei lähde kunnon potkivaa soundia, kannattaa se trigata. Tähän tarkoitukseen löytyy ainakin yksi ilmainen plugin.
Grishnak
23.01.2003 13:50:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos basarista ei lähde kunnon potkivaa soundia, kannattaa se trigata. Tähän tarkoitukseen löytyy ainakin yksi ilmainen plugin.
 
Jees! Kiitosta Kivi ja Daunt vinkeistä on varmasti apua! Pitää tuossa illemmalla kokeilla. Mutta (sorry to be such a dumpass newbie) mutta, tuo triggerointi on jäänyt itselläni kokolailla pimentoon, mitä se siis on ja mistä tuon plugin saa?
 
Täältä taasen tähän.
 
Daunt
23.01.2003 14:57:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuo triggerointi on jäänyt itselläni kokolailla pimentoon, mitä se siis on ja mistä tuon plugin saa?
 
Tarkoittaa siis sitä, että äänitetty isku korvataan samplella. Eli etsit jostain hyvänkuuloisen basarisamplen WAV-muodossa ja korvaat sillä alkuperäisen. Mainitsemani plugin on nimeltään BeatBox, jota en kylläkään ole itse kokeillut. Olen käyttänyt Drumagog 3:a, joka ainakin on todella toimiva. Se ei vaan ole ilmainen, mutta kahden viikon kokeiluversio löytyy sivuilta. Jos kaksi viikkoa riitää, ota ensisijaisesti se.
 
Kun puhutaan raskaammasta musiikista, en yleensä tykkää dynamiikasta basarissa. Eli "Dynamic Tracking" -ruksi pois päältä, jos olet samoilla linjoilla:)
 
http://www.drumagog.com
http://www.sonicspot.com/maximpack3/maximpack3.html
VMM
27.01.2003 21:59:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drumagog on ainakin todella maineikas maailmalla.
 
Sillä pystyy pelastamaan vielä helpohkosti tilanteen, jossa yksi mikki on vaikkapa valittu täysin väärin.
 
matti_
23.09.2008 03:19:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vaihteeksi kirjoittamassa yli 2065 päivää vanhaan ketjuun, mutta sanompas vähän omia mietteitäni rumpujen miksaamisesta.
 
Olen reilun kuukauden verran miksannut demoa ja ihan oppimisen vuoksi. Julkaistava versio miksataan studiossa by ammattihenkilöstö.
 
Olen ensikertaa kosketuksissa akustisten rumpuraitojen kanssa: Basari, virveli päältä ja alta, overit stereona (+ kolmas overi) ja tomit.
 
Ensin sitä innostuu siitä säätämisen mahdollisuuksista ja viikon päästä on sitä mieltä että vittu kun kuulostaa hyvältä.... sitten tajuaa että kuulostaakin aivan hirveältä paskalta, tai ainakin tosi epäluonnolliselta.
 
Varsinkin siis ne rummut. Nyt - siis reilun kuukauden vääntämisen jälkeen alan olla sitä mieltä, että kuulostaa aika hyvältä, ainakin biisit biiseinä ja saundit referensseihin verrattuna. Olen aloittanut alusta 7 kertaa enkä ole mielestäni tehnyt yhtään turhaa työtä, koskapa jos ja kun haluaisin vielä joskus olla tässä hommassa hyvä, virheet pitää tehdä ja niistä pitää oppia.
 
Että jos basarista ei saa hyvää niin mielestäni kannattaa yrittää uudestaa. Mielestäni itse onnistuin siinä seitsemännellä kerralla jo kohtuullisesti. Gaten, EQ:n ja kompurajonon ihan sikahuolellinen säätö ja olin mielestäni jo aika pitkällä.
 
Minulla menee tässä projektissa systeemi siten, että tomit yhteen ryhmään jossa yksi todella kevyt kompura ja eq. Virvelin ylämikki raidalla on inserttinä yhtä sun toista, ensimmäisenä myös se tosi huolellinen geitti. Alamikillä ei mitään - pelkkä kuiva 57.n "ritinä". Virvelit yhteen ryhmään, jossa aavistus kompuraa ja snadi kaiku. Overeissa on kaikissa hienoinen kompura ja EQ ja ne kaikki yhdessä ryhmässä, joissa monialuekompura ja EQ:n hienosäätö. Ambienssimikki, joka oli käytävässä, sai tosi ruttusen kompuran ja se menee suoraan rumpuryhmään, mihin menee myös kaikki muut ryhmät. Siellä on vielä aavistus kompuraa ja eq:ta.
 
On se hyvä että on muusikoiden piste netti. Täältä löytyy paljon kokemuksia, joita voi sitten oikeassa kohtaa koittaa soveltaa.
 
Timo JM
23.09.2008 07:31:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt - siis reilun kuukauden vääntämisen jälkeen alan olla sitä mieltä, että kuulostaa aika hyvältä, ainakin biisit biiseinä ja saundit referensseihin verrattuna. Olen aloittanut alusta 7 kertaa enkä ole mielestäni tehnyt yhtään turhaa työtä, koskapa jos ja kun haluaisin vielä joskus olla tässä hommassa hyvä, virheet pitää tehdä ja niistä pitää oppia.
 
Laittaisitko linkkiä niin päästään kuuntelemaan ;-)
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Y3J
23.09.2008 11:54:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neliraitainen rumpupläjäys tulisi saada miksattua. Raidat menevät tyyliin: 1. basari, 2. snare, 3-4 overit. Mistä asiaa lähtisi purkamaan? Ensimmäistä kertaa rumpuja tulee miksattua.
 
Paljonko tilaa/reverbiä kannattaa heittää yleensäkin rumpujen sekaan? Aika kuolleessa tilassa nauhoitettu kuitenkin. En mielellään gateta kovinkaan paljoa pois, sillä miksaus kuulostaa melko tasapainoiselta kun kaikki mikit ottavat vähän kaikkia. Snaresta tulee kuitenkin ikävä sointi vasempaan overiin, mitenkä sitä lähtisi karsimaan?
 
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen.
CryptoFib
23.09.2008 13:50:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snaresta tulee kuitenkin ikävä sointi vasempaan overiin, mitenkä sitä lähtisi karsimaan?
 
Tuo o aika ikävän kuulonen ongelma, mutta ongelmaan lienee monta ratkaisua. Ku Tomit on lähimikitetty, niin overeita on helppo leikata ylipäästösuotimella (high pass filter) melko korkealtakin ja päästä ongelmasta eroon sitä kautta. sinun tapauksessa se on vaikeampaa, koska leikkaminen söis tomeilta energiaa.
 
Jos tomeja soitetaan vain harvakseltaan filleissä niin sitä filtteriähän voisi kokeilla automatisoida? Eli overeiden leikkuri laskee vain tarvittaessa, esim 4000hzstä 100hz:n, tmsp.
 
Mutta koitapa ensialkuun (oletan sinun miksaavan digiympäristössä) zoomata overiraitoja yhdessä virpparaidan kans, ja varmista että virveli-iskut on "absoluuttisessa" synkassa. Sekin vois jeesata: Paha sanoa täältä päin, kun ei tiiä miltä se "ikävä sointi" oikeasti kuulostaa.
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Mikael
23.09.2008 14:42:39 (muokattu 23.09.2008 14:42:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikävää soinita vois yrittää metsästää ihan aluks vaan parametrisellä eq:lla kapella q:lla. Yleensä löytyy aika kätevästi ensin buustaamalla ja sit kun vittumaisin kohta löytyy niin siitä sit vaan pienemmälle.
 
Inhimillisyys on hyve.
Y3J
23.09.2008 17:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tuollainen pieni humina siitä vain lähtee joten ei se sinällään niin paljoa häiritse. Olisi vain kiva jos sen saisi joko karsittua tai siirrettyä niin, että sointi kuuluu molemmista overeista. Aika tietyllä sävelellä ja taajuudella tuntuu soivan, joten ehkäpä lähtee ihan equttamalla pois. Koitan laittaa näytettä tilanteesta myöhemmin.
 
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen.
JoKo
24.09.2008 10:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi ehkä tärkeimmistä asioista joka vaikuttaa rumpujen miksaukseen on se että ainakin yhdestä stereoparista saa ehjän ja tasapainoisen settisoundin. Mikään ei ole epäkiitollisempaa hommaa kuin ruveta rakentamaan yhtenäistä rumpusoundia lähimikeistä.
 
Y3J
24.09.2008 11:19:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi ehkä tärkeimmistä asioista joka vaikuttaa rumpujen miksaukseen on se että ainakin yhdestä stereoparista saa ehjän ja tasapainoisen settisoundin. Mikään ei ole epäkiitollisempaa hommaa kuin ruveta rakentamaan yhtenäistä rumpusoundia lähimikeistä.
 
Totta. Jotenkin tuntuu luonnollisen kuuloiselta neljällä mikillä otettu setti jo heti kättelyssä, ja tilan tunne on vahva. Miinuspuoli tämmöisen äänityksen miksauksessa on se, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. EQ virvelissa korostaa samalla myös hi-hattia lähes pakosta, ellei sitten noise gatella puhdistele ennen EQ:ta.
 
Osaako kukaan muuten ehdottaa hyvää tila/reverb-plugaria jotta saisi rummut vähän enemmän elämään miksauksessa? Mieluiten ilmaisia/edullisia vaihtoehtoja.
 
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen.
dewil
24.09.2008 14:01:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta. Jotenkin tuntuu luonnollisen kuuloiselta neljällä mikillä otettu setti jo heti kättelyssä, ja tilan tunne on vahva. Miinuspuoli tämmöisen äänityksen miksauksessa on se, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. EQ virvelissa korostaa samalla myös hi-hattia lähes pakosta, ellei sitten noise gatella puhdistele ennen EQ:ta.
 
Osaako kukaan muuten ehdottaa hyvää tila/reverb-plugaria jotta saisi rummut vähän enemmän elämään miksauksessa? Mieluiten ilmaisia/edullisia vaihtoehtoja.

 
Kandee tsekata noita konvoluutio hommeleita:
http://noisevault.com/nv/index.php?option=com_remository&Itemid=29
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
milcoin
24.09.2008 17:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi ehkä tärkeimmistä asioista joka vaikuttaa rumpujen miksaukseen on se että ainakin yhdestä stereoparista saa ehjän ja tasapainoisen settisoundin. Mikään ei ole epäkiitollisempaa hommaa kuin ruveta rakentamaan yhtenäistä rumpusoundia lähimikeistä.
 
Mulla taas menee kokolailla päin vastoin. Overit on aika vähällä huomiolla, lähimikit ja huonemikit tärkeimmässä roolissa.
 
Ja ei, en tee mitään metalliläpsytystä.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
lethus1
24.09.2008 17:48:27 (muokattu 25.09.2008 08:07:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oonkohan mä jotenki vääräoppinen kun tykkään overeista enemmän kuin lähimikeistä. Ja metallilätinä kyseessä. Pitääx mun muuttua ?
 
Edit: käyn omalla panoksellani yksinäistä taistelua nykyihannetta vastaan. Siis sitä, ettei pellejä hirveästi kuule, mitä nyt vähän jotain siellä kihiseepi. Ei se kuulosta rumpusetiltä*.
 
*mielestäni jne. lätinät. Ja hymiö!
 
Vompatti
HTMono
24.09.2008 17:49:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oonkohan mä jotenki vääräoppinen kun tykkään overeista enemmän kuin lähimikeistä. Ja metallilätinä kyseessä. Pitääx mun muuttua ?
 
Niin tykkään minäkin. Tomeja en yleensä pahemmin edes mikitä.
 
Kai sitä roviolle kuulutaan.
 
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
JoKo
24.09.2008 20:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla taas menee kokolailla päin vastoin. Overit on aika vähällä huomiolla, lähimikit ja huonemikit tärkeimmässä roolissa.
 
Niin, en mä sinänsä perinteisiä overheadeja tarkoittanut. Itse en oikeastaan sellaisia edes tapaa käyttää, vaan useimmiten leveetä ambienssiparia sekä etu ja takamikitystä.
 
Groovi
24.09.2008 20:36:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, en mä sinänsä perinteisiä overheadeja tarkoittanut. Itse en oikeastaan sellaisia edes tapaa käyttää, vaan useimmiten leveetä ambienssiparia sekä etu ja takamikitystä.
 
Eikai sillä työskentelytavalla niin väliä ole, kummastakin variaatiosta tulee hyvä mutta keskenään erilainen lopputulos. Enempi se taitaa olla siitä kiinni että tekijä osaa hommansa ja tietää mitä on hakemassa.
 
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «