Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänitysten ja levyjen erottelevuus?
1
humppahanuristi
15.12.2009 12:40:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on bändin kanssa ollut pientä äänitysprojektia ihan oikeassa studiossa. Nyt sitten vielä pienempi projekti, jonka äänittelen itse ja miksaankin itse. Tuli mitä tuli, niin onpahan kokeiltu.
Tässä nyt sitten sattuneesta olen kuunnellut noita kappaleita vähän erilailla, tarkemmin, ja ihmetellyt moninaista tunnelmaa ja eri instrumenttien erottuvuutta.
 
Tässä kerran sängyn laidalla istuskelin ja vanha putki-luxor oli päällä. Shadowsin Apache tuli radiosta ja siitä sain oikeastaan herätyksen. Äänimaailma oli jotenkin kolmiulotteinen ja jokainen soitin kuului irrallaan mutta kuitenkin sopivana kokonaisuutena. Ja luxorhan on mono (4:llä kaiuttimella kuitenkin).
No monethan tätä pistävät putkivahvistimen erinomaisuuden piikkiin.
 
Tänä aamuna tuli radiosta peräkkäin (autossa kaiken lisäksi kuuntelin puhallin isolla yms.) joku ikivanha joululaulu, en nyt muista mikä, ja Paula Koivuniemen uutta tuotantoa. Paulan esitys kyllä on varmasti tehty hienosti modernissa studiossa ja viimeisen päälle vehkeillä mutta se on melko tasapaksu ja ei voi niitä soittimia oikein erottaa. Laulu kyllä erottuu mutta sekin tulee sellaisena massana.
Tässä vanhemmassa (sutivirveli, kontra, joku huilu ja kitara) kaikki taas erottuu selkeästi toisistaan olematta kuitenkaan irrallisia kokonaisuudessa. En tiedä osaanko nyt kuvailla siten, että ymmärrätte mitä tarkoitan.
Selkeä kokonaisuus ja kuitenkin erilliset selkeät soittimet, sellainen kolmiulotteinen vaikutelma kuin olisi bändin keskellä. Ja stereokuvan varaankaan ei voi tuota olettamusta laskea, se kun ei kovin selkeä ole kuskinpenkillä istuessa.
 
Tavoitteena nyt olisi tällainen vanhakantainen erottelevuus mutta nauhoitus tietokonepohjaisilla vehkeillä. Onkos kannanottoja miten asiaa tulisi lähestyä? Vai pitääkö olla kaikki mahdolliset putkimikit ja kelanauhurit yms.?
 
Humpasta rautalankaan...
jurpontor
15.12.2009 13:07:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Tavoitteena nyt olisi tällainen vanhakantainen erottelevuus mutta nauhoitus tietokonepohjaisilla vehkeillä. Onkos kannanottoja miten asiaa tulisi lähestyä? Vai pitääkö olla kaikki mahdolliset putkimikit ja kelanauhurit yms.?
 
Ei sitä niinkään laitteilla tehdä. Hommahan tietty lähtee siitä ettei sovitus ole lähtökohtaisesti tukossa, varmimmin tuommoista "jööttiä" saa aikaiseksi soittamalla joka paikkaan varmuuden vuoksi "vähäsen" syntikkamattoa. Sen jälkeen olennaista on mielestäni se ettei liialla efektien käytöllä puurouteta äänikuvaa. Taajuuskorjainta saa ja pitää käyttää, jos alkaa vaikuttaa siltä että suhrua on yksittäisessä raidassa liiaksi. Itsestäänselvyyksiä? Ehkä, mutta mielestäni silti huomionarvoisia asioita. Niin, ja yks vielä; kompressointia kannattaa käyttää maltillisesti. Ei se ole häpeä jos esityksessä on dynamiikkaa mukana.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
humppahanuristi
15.12.2009 13:19:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kiitos huomioista:
Syntikkamatto jää tässäkin projektissa sinne sängyn alle, mihin ne syntikat syksyllä 2005 on parkkeerattu.
 
Tuota tukkoon sovittamista ajattelin jo välttää muutenkin tai oikeastaan se tulee luonnostaan. TARKOITUS on vetää ihan livenä kerralla purkkiin tyylillä ja kvartettina. Tosin lauluosuudet joutunee ihan käytännön syistä tekemään jälkituotantona.
 
Muuta huomioitavaa?
 
Humpasta rautalankaan...
kivi
15.12.2009 13:19:42 (muokattu 15.12.2009 13:20:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se että varsinkin rytmiryhmä äänitetään livenä ja samassa tilassa vaikuttaa (huom: myönteisesti!) yllättävän paljon, vaikka sermeillä olisikin rajailtu äänivuodot maltillisiksi. Jossain vaiheessa ne äänet kuitenkin vuotavat toisten soitinten mikrofoneihin ja jos soitto vain on osapuilleen kohdillaan ja vireessä, se luo sellaista yhtenäisyyttä ja syvyyttä soittoon jota erillisäänityksillä on vaikea tavoittaa.
 
Mitä monoon tulee, se ei mun mielestäni juurikaan häpeä stereolle, vaan ennemminkin tarjoaa saman syvyyden kuuntelupisteestä riippumatta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
dewil
15.12.2009 13:34:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja se dynamiikka. Sitä on hyvä jättää kovasti paljon. Hyvät soittajat soittaa hyvässä balanssissa ja saavat musiikin hengittämään. Liiallinen kompressointi tuppaa tappaan fiiliksen ja radioiden kompressorit siihen päälle, niin elämänhalukin on tapettu.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
GrooverMan
15.12.2009 13:54:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Hyvät soittajat soittaa hyvässä balanssissa ja saavat musiikin hengittämään.
 
Tää on oleellinen pointti äänityksen ja miksauksen onnistumisen kannalta. Tämäkin itsestäänsevyys (?), mutta monesti huonon ja tukkoisen äänitteen syypää on svengitön ja epätarkka soitto.
 
Never Odd Or Even
Kalmo
15.12.2009 14:21:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja radiosta kuunnellessa on kiinni myös siitä, kuinka paljon radioasema kompressoi ääntä jo studiossa tehdyn lyttäämisen lisäksi.
"Ennenvanhaan" pystyi radiosta kuuntelemaan ja äänittämään huippuvehkeillä toistettua musaa vääristelemättämänä, harvalla kun oli tuhannen euron äänirasiaa vinyylisoittimessa. Nykyään signaali pahoinpidellään jo lähettäessä.
 
Nyt tulee välillä eteen pelästyneiden (ulkom.) indieartistien viestejä, kun ovat innostuneet siitä, että paikallisradio on ottanut heidät soittolistoilleen. Järkytys on sitten kauhea, kun tappiin kompressoitu äänite on radioaseman kompressorien jälkeen muuttunut jotakuinkin kuuntelukelvottomaksi.
 
Tuo "vintage-erottelevuus" on tosiaan enimmiltään sovitus ja kompressointijuttu. Siihen suntaan pystyy (??) kulkemaan vain, jos hyväksyy sen, että oman äänitteen keskivoimakkuus on alle "kaupallisen standardin".
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
humppahanuristi
16.12.2009 08:04:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa kun olen nyt näitä kommentteja mietiskellyt ja ihmetellyt, niin kyllähän se ihan mielikuvatasollakin kompressointi on se avainsana.
Näistä uusista levyistä tulee mieleen sellainen valokuvamainen tasainen pinta, josta ei saa otetta ja vanhoissa on sitten sitä pintaa ja syvyyttä.
 
Ja tuo tilan jättäminen on myös se tekijä. Vanhoissa sovituksissa ei sitä syntikkaviulumattoa ole. Soittimet, joita käytetty, on pääasiassa eri äänialueilla toimivia, eivät mene äänellisesti päällekkäin. Tähänkin täytyy oikein ajatuksen kanssa kyllä paneutua.
 
No tässä ei auta kuin vain kokeilla, mitä sitä saa aikaiseksi.
 
Humpasta rautalankaan...
Groovi
16.12.2009 09:07:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhoissa äänitteissä ei ole menty kompressoinnissa ihan overiksi, eli jokainen soitin ei ole yliampuvan paksu ja elämää leveämpi kuten nykyään tuppaa olemaan. Toisekseen vanhemmissa hittilevyissä on muutenkin soitannossa sellainen minimalistinen meininki, eli biisejä ei ole soitettu "täyteen". Soitetaan vain se oleellinen melodia ja rytmipohja.
 
Hyvä nyrkkisääntö on se, että jos tulee soittimen ääressä fiilis että "mitähän tähän kohtaan soittais", niin älä soita mitään. Se todennäköisesti huonontaa kokonaisuutta, ja pilaa sitä oleellisen informaation kuuluvuutta.
 
Jos kuuntelee jotain 70-luvun suosituinta poppia tai rokkia, niin eihän niissä välttämättä soiteta juuri mitään. Jos esimerkkiksi nappaa levyhyllystä vaikkapa (kohtalaisen määrän kopioita myyneen) Michael Jacksonin lp:n ja kuuntelee biisin Billy Jean, niin mitä siinä kuuluu? Ei paljon mitään, mutta silti se toimii kuin junan vessa.
 
Yleisimmin väitellään yksityiskohdista, ja sivutetaan samalla kokonaisuus.
AoA
17.12.2009 02:07:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sitä helposti miksatessa leikkaa ja vatvoo kaiken muka kumisevan ja komisevan pois ja lopulta jaa vain ohutta ja niin "selkeää" höttöä, niinpä ottaa aikansa ennenkuin tajuaa mitä biisllle kannattaa tehdä ja mitä jättää tekemättä. kompuroimalla kyllä saa sitä potkua vaikka mihin mutta tarviiko sitäkään aina? perusbalanssi ja kokonaisuus, se on vaikea. ja tietenki riippuu mitä on narulla. mutta jos miksauksessa on dynamiikkaa niin jämäkän ja hyvin tehdyn masteroinnin jälkeenkin on sitä ilmavuutta kun ei oo kaikkea lytätty tuplasti.
niin tämmöstä pyörittelyä... mutta mielenkiintoista.
 
rintapek
17.12.2009 02:42:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AoA: sitä helposti miksatessa leikkaa ja vatvoo kaiken muka kumisevan ja komisevan pois ja lopulta jaa vain ohutta ja niin "selkeää" höttöä, niinpä ottaa aikansa ennenkuin tajuaa mitä biisllle kannattaa tehdä ja mitä jättää tekemättä. kompuroimalla kyllä saa sitä potkua vaikka mihin mutta tarviiko sitäkään aina? perusbalanssi ja kokonaisuus, se on vaikea. ja tietenki riippuu mitä on narulla. mutta jos miksauksessa on dynamiikkaa niin jämäkän ja hyvin tehdyn masteroinnin jälkeenkin on sitä ilmavuutta kun ei oo kaikkea lytätty tuplasti.
niin tämmöstä pyörittelyä... mutta mielenkiintoista.

 
Livepalstalta lainattua:
 
1) Sanoma
2) Balanssi
3) Soundi
4) Mausteet
 
One kind of music only - the good kind
HK
17.12.2009 03:43:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Tää on oleellinen pointti äänityksen ja miksauksen onnistumisen kannalta. Tämäkin itsestäänsevyys (?), mutta monesti huonon ja tukkoisen äänitteen syypää on svengitön ja epätarkka soitto.
Itse olen kyllä vähän eri mieltä. Omasta mielestäni tietty epätarkkuus kuuluu ihmisten soittamaan musiikkiin, soitettiin sitä sitten minkälaisilla instrumenteilla tahansa. Kuka tahansa voi nykyään ohjelmoida sekkareita nuotti kerrallaan ja taatusti on lopputuloksena koneellisen tarkkaa soittoa. Tätä ylituotettua potaskaa kuuleekin radiosta nykyään ihan tarpeeksi.
 
Liika täsmällisyys ja kliinisyys tappaa fiiliksen.
 
Peltikorva puupäässä.
kivi
17.12.2009 07:32:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HK: Itse olen kyllä vähän eri mieltä. Omasta mielestäni tietty epätarkkuus kuuluu ihmisten soittamaan musiikkiin, soitettiin sitä sitten minkälaisilla instrumenteilla tahansa. Kuka tahansa voi nykyään ohjelmoida sekkareita nuotti kerrallaan ja taatusti on lopputuloksena koneellisen tarkkaa soittoa. Tätä ylituotettua potaskaa kuuleekin radiosta nykyään ihan tarpeeksi.
 
Liika täsmällisyys ja kliinisyys tappaa fiiliksen.

 
Tarkkaa soittoa se groovekin on, eikä sitä kutsuta epätarkkuudeksi vaan tiettyjen iskujen "kuuluu olla" sopivasti etu- tai takakenossa jotta musiikki kuulostaa hyvältä. Sen sijaan se, että kaikki nuotit ovat "gridissä", sekvensserityyliin kvantisoituina, ei ole tarkkaa. Se on kuollutta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
molder
17.12.2009 16:44:15 (muokattu 17.12.2009 16:49:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Juu, kiitos huomioista:
Syntikkamatto jää tässäkin projektissa sinne sängyn alle, mihin ne syntikat syksyllä 2005 on parkkeerattu.Tuota tukkoon sovittamista ajattelin jo välttää muutenkin tai oikeastaan se tulee luonnostaan. TARKOITUS on vetää ihan livenä kerralla purkkiin tyylillä ja kvartettina. Tosin lauluosuudet joutunee ihan käytännön syistä tekemään jälkituotantona.
Muuta huomioitavaa?

 
MInkähän tyylistä matskua on tulossa? Rokkia, iskelmää, humppaa, rautalankaa... jossa laulua päälle.. Mitä kuvittelen tuosta teidän projektista, niin toteuttaisin niin, että hommaisin tilavan puutalon. JOku vanha nuorisoseuran talo tms. jossa tilava sali tms. ja sinne rakentelisin systeemit. Sermejä vaan vuotoja paikkaamaan ja siltä pohjalta. Mikrofonit soittimien mukaan, Uudet kielet soittimiin ja soittimet hyvässä vireessä ( ja ennenkaikkea soittajat). Lähtösaundi kuntoon. Jos joku vahvareista tuuttaa läpi liikaa niin linkittää sen johkin toiseen tilaan ja mikittää sinne jne. Putken kihinät ei haittaa.
Kyllä kompuralla äänityksen saa tuhottuakin. Kannuihin tilan omaa saundia, vuoto ei haittaa jos hyvä live-saundi ja ei paikkailla jäljestä päin, basari ja basso äänikuvassa "lähelle", virveli kauemmaks reverbillä , Kitaran panoroi esim. vasempaan ja ajaa kitaran kaikua oikeaan kajariin. Urut(?) oikeaan ja urun kaikua vastaavasti vasemmasta ulos. ja Equlla leikkoo soittimet pois toisten soitinten "tonteilta". Laulu tuplataan ja vähän delayta...
 
"The SOUND of VOLUME"
jurpontor
17.12.2009 17:03:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks menetelmä, tosin suhtkoht vaativa eikä todellakaan mikään "ratkaisu kaikkeen", on tää vanha että pallokuvioinen mikki salin keskelle ja homma miksataan siirtelemällä soittajia mikrofoniin nähden. Laulu sitten erikseen päälle sille toiselle raidalle. Back to roots!
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
humppahanuristi
17.12.2009 17:32:31 (muokattu 17.12.2009 17:34:28)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molder: MInkähän tyylistä matskua on tulossa? Rokkia, iskelmää, humppaa, rautalankaa... jossa laulua päälle.. Mitä kuvittelen tuosta teidän projektista, niin toteuttaisin niin, että hommaisin tilavan puutalon. JOku vanha nuorisoseuran talo tms. jossa tilava sali tms. ja sinne rakentelisin systeemit. Sermejä vaan vuotoja paikkaamaan ja siltä pohjalta. Mikrofonit soittimien mukaan, Uudet kielet soittimiin ja soittimet hyvässä vireessä ( ja ennenkaikkea soittajat). Lähtösaundi kuntoon. Jos joku vahvareista tuuttaa läpi liikaa niin linkittää sen johkin toiseen tilaan ja mikittää sinne jne. Putken kihinät ei haittaa.
Kyllä kompuralla äänityksen saa tuhottuakin. Kannuihin tilan omaa saundia, vuoto ei haittaa jos hyvä live-saundi ja ei paikkailla jäljestä päin, basari ja basso äänikuvassa "lähelle", virveli kauemmaks reverbillä , Kitaran panoroi esim. vasempaan ja ajaa kitaran kaikua oikeaan kajariin. Urut(?) oikeaan ja urun kaikua vastaavasti vasemmasta ulos. ja Equlla leikkoo soittimet pois toisten soitinten "tonteilta". Laulu tuplataan ja vähän delayta...

Humpasta rautalankaan.
 
Paikka on tosiaan vähän avoin mutta seurantalo olisi kyllä tuossa vieressä melko lailla tyhjillään. Tosin siellä on näin talvella aika kylmä.
Hirsirunko, haltex-puolipaneeli seinät. Soittolavalla melko raskaat kangasverhot. Tyhjänä voi kyllä tulla liian vintagemeininkiä tilan suhteen.
 
jurpontor: Yks menetelmä, tosin suhtkoht vaativa eikä todellakaan mikään "ratkaisu kaikkeen", on tää vanha että pallokuvioinen mikki salin keskelle ja homma miksataan siirtelemällä soittajia mikrofoniin nähden. Laulu sitten erikseen päälle sille toiselle raidalle. Back to roots!
 
Tätäkin olen joskus miettinyt mutta ei ehkä tässä projektissa kuitenkaan
 
Humpasta rautalankaan...
JoKo
18.12.2009 00:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kerran sängyn laidalla istuskelin ja vanha putki-luxor oli päällä. Shadowsin Apache tuli radiosta ja siitä sain oikeastaan herätyksen. Äänimaailma oli jotenkin kolmiulotteinen ja jokainen soitin kuului irrallaan mutta kuitenkin sopivana kokonaisuutena. Ja luxorhan on mono (4:llä kaiuttimella kuitenkin).
No monethan tätä pistävät putkivahvistimen erinomaisuuden piikkiin.

 
Shadowsin aikoihin mono oli se juttu johon panostettiin. Stereo oli kikkailua ja extraa joten stereomiksaukset tehtiin aikalailla nopeasti.
 
multipaavo
18.12.2009 00:41:22 (muokattu 18.12.2009 00:43:28)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Sen sijaan se, että kaikki nuotit ovat "gridissä", sekvensserityyliin kvantisoituina, ei ole tarkkaa. Se on kuollutta.
Se on tasan tarkkaan kuollutta.
 
jurpontor: Yks menetelmä, tosin suhtkoht vaativa eikä todellakaan mikään "ratkaisu kaikkeen", on tää vanha että pallokuvioinen mikki salin keskelle ja homma miksataan siirtelemällä soittajia mikrofoniin nähden. Laulu sitten erikseen päälle sille toiselle raidalle. Back to roots!
Laulajan voi liittää mukaan samaan revohkaan, jos soittajat osaa soittaa tarpeeksi hissukseen. Yksi hyvä stereopari soppaan lisää ei vielä "pilaa" lopputulosta ja jos käyttää M/S paria, niin se on mukavan mono yhteensopiva. Omakohtainen tekele tällä menetelmällä kuunneltavissa: http://www.myspace.com/saharasextet
Roots rocks!
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
molder
18.12.2009 11:18:54 (muokattu 18.12.2009 11:19:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Humpasta rautalankaan.
Paikka on tosiaan vähän avoin mutta seurantalo olisi kyllä tuossa vieressä melko lailla tyhjillään. Tosin siellä on näin talvella aika kylmä.
Hirsirunko, haltex-puolipaneeli seinät. Soittolavalla melko raskaat kangasverhot. Tyhjänä voi kyllä tulla liian vintagemeininkiä tilan suhteen.
tätäkin olen joskus miettinyt mutta ei ehkä tässä projektissa kuitenkaan

 
Eihän se tyhjä enää ole kun te sinne menette kamojen kanssa :)? Ja putkivehkeet lämmittää hyvin kun vedätte "Emma, Emmaa" ja muuta rautalankaa niin kyllä siinä lämpiää. Viekää vahvarit sinne verhon taakse ja rummut siinä lavan edessä salissa, tai toisinpäin jne:) Nyt menee aika virtuaali-miksaukseksi, mutta tuo mestahan kuulostaa ( täällä keskustelussa) loistavalta.
 
"The SOUND of VOLUME"
humppahanuristi
18.12.2009 11:36:19 (muokattu 18.12.2009 11:37:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molder: Eihän se tyhjä enää ole kun te sinne menette kamojen kanssa :)? Ja putkivehkeet lämmittää hyvin kun vedätte "Emma, Emmaa" ja muuta rautalankaa niin kyllä siinä lämpiää. Viekää vahvarit sinne verhon taakse ja rummut siinä lavan edessä salissa, tai toisinpäin jne:) Nyt menee aika virtuaali-miksaukseksi, mutta tuo mestahan kuulostaa ( täällä keskustelussa) loistavalta.
 
Siellä on jäätävän kylmä lämmityksestä huolimatta. Eilen oli koulun joulujuhla ja piti siellä käydä kun nuorimmainen oli mukana. Toppatakki päällä piti siellä salin puolella olla vaikka satakunta henkeä istui vieressä. Poika kyllä sanoi, että näyttämöllä oli lämmin.
 
Saapi nähdä sunnuntaina, kun pitäisi käydä vielä joululauluja säestämässä, liikkuuko sormet mihinkään.
 
Täytyy kuitenkin harkita, meidän tuvassakin voi tulla ahdasta ja ainakin pitäisi vaimo ja lapset häätää nauhoitusten ajaksi.
 
Humpasta rautalankaan...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti