Muusikoiden.net
09.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Levyn nauhoittaminen livenä
1
JPSilk
15.12.2009 11:30:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Miten hoitaisitte nauhoituksen, jossa laulu + 1 tai 2 akustista kitaraa nauhoitetaan livenä. Tarkoituksena olisi saada mahdollisimman "aito" soundi ja tilavaikutelma levylle. Käytössä tällä hetkellä Roden NT-5 stereopari, NT-2 isokalvoinen konkka ja NT-1 isokalvoinen konkka. Ehdoituksia/kokemuksia? Mikäli livemikitys vaatii niin noiden lisäksi saa ehdottaa lisämikrofoneja. Eli kannattaako alkaa lähimikittelemään?
 
kivi
15.12.2009 12:15:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPSilk: Hei!
 
Miten hoitaisitte nauhoituksen, jossa laulu + 1 tai 2 akustista kitaraa nauhoitetaan livenä.

 
Riippuu musiikinlajista. Kannatan kyllä lähimikitystä tilamikkien lisänä. Tärkein on akustisesti hyvä ja miellyttävä tila.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
15.12.2009 12:24:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvän kuuloinen tila. Soittajat tilaan niin että niillä on hyvä olla ja mukava soittaa keskenään. Lähimikit niin että A. soundi on hyvä ja B. vuodot on mahdollisimman vähäiset. Stereopari tilaan sellaiseen kohtaan missä bändi soundaa parhaalta.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
JPSilk
15.12.2009 13:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten Mikael hoitaisit lähimikityksen kitaroiden osalta AB-mikrofoniparillako? Entä laulu? Tyyliltään musa Opethin akkaribiisi tyyppisiä (biisinä Coil hyvä referenssi). Itse olin ajatellu kokeilla NT-2 kautta laulaa samanaikaisesti. Ja vielä jälki käsittely (siis tarvitseeko laulu aina edes) kompuraa?
 
Mikael
15.12.2009 13:13:20 (muokattu 15.12.2009 13:21:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä lähimikittäisin monona kitarat. Tila sit stereona. Onks laulaja ja kitaristit erikseen vai toinen kitaristi laulaa? Jos laulaja erikseen niin mä laittaisin sen keskelle ja kitaristit siihen molemmin puolin vastakkain vähänniinku kaareen jotta saisin vuodon mahdollisimman vähäisesksi kitarasta toiseen. Kompuroinnin tarve ja mahdollisuus riippuu niin paljon myös laulusuorituksesta ja vuotojen määrästä että paha mennä sanomaan mitään yleispätevää.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
JPSilk
15.12.2009 14:55:03 (muokattu 15.12.2009 14:59:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulaja erikseen ei siis soita samalla kitaraa, joten tarvitsee varmaan oman laulumikin. Ymmärsinkö oikein eli tarvitaan 3 isoa konkkamikkiä (kitarat+laulu) ja yksi stereopari (tilamikitys) Mitä mikkityyppiä (itellä löytyy NT-1) suosit monona ja miten sijoitettuna kitaroihin nähden? Mites yhden kitaran ja erillisen laulun kanssa sijoittelu/mikitys? Itse en ajatellu kompuraa ainakaan äänitysvaiheessa, mut harkinnassa on laittaa myöhemmin, jos tarvitsee ollenkaan. Onko jälkikäteen lisätty Cubase 5:n kompura mistään kotoisin? Tarkoituksena ois jättää lopputulos mahdollisimman käsittelemättömäksi. Joten, jos mieleen tulee jotain ihan välttämätöntä, mitä esim. 60-70 luvun musassa on aina käytetty ni laittakaa semmosia ideoita lisäksi.
 
kivi
15.12.2009 15:03:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPSilk: Onko jälkikäteen lisätty Cubase 5:n kompura mistään kotoisin? Tarkoituksena ois jättää lopputulos mahdollisimman käsittelemättömäksi. Joten, jos mieleen tulee jotain ihan välttämätöntä, mitä esim. 60-70 luvun musassa on aina käytetty ni laittakaa semmosia ideoita lisäksi.
 
Nyt alkoi pelottaa. :-D
 
Bassoon vähän putkisäröä ja joku kiva optinen kompura (vaikkapa LA2A) erikseen laululle ja sitten vielä kokonaismiksaukseen, mutta niin ettei se kuulu.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
15.12.2009 17:38:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPSilk: Laulaja erikseen ei siis soita samalla kitaraa, joten tarvitsee varmaan oman laulumikin. Ymmärsinkö oikein eli tarvitaan 3 isoa konkkamikkiä (kitarat+laulu) ja yksi stereopari (tilamikitys) Mitä mikkityyppiä (itellä löytyy NT-1) suosit monona ja miten sijoitettuna kitaroihin nähden? Mites yhden kitaran ja erillisen laulun kanssa sijoittelu/mikitys? Itse en ajatellu kompuraa ainakaan äänitysvaiheessa, mut harkinnassa on laittaa myöhemmin, jos tarvitsee ollenkaan. Onko jälkikäteen lisätty Cubase 5:n kompura mistään kotoisin? Tarkoituksena ois jättää lopputulos mahdollisimman käsittelemättömäksi. Joten, jos mieleen tulee jotain ihan välttämätöntä, mitä esim. 60-70 luvun musassa on aina käytetty ni laittakaa semmosia ideoita lisäksi.
 
Jos mä olisin tossa tilanteessa niin koittaisin hankkia toisen NT1A:n ja käyttäisin niitä tilamikkeinä. AB olis varmaan ihan jees jos tollanen seisarityyppinen soundi on hakusessa. Pienikalvoiset NT5:set kitroille ja sit NT2A laulajalle. Vaihtoehtoisesti voi tietty kokeilla NT1A:t kitaroille ja NT5:set tilamikeiksi jos intoa riittää - voi toimia hienosti niinkin. Useimmiten mä vaan käytän akkarin kanssa pienikalvoisia vaikka toki isokalvoisellakin voi tulla tosi jees. Kannataa testailla jos aikaa on. Kannattaa myös huomata että varsinkin niiden kitaroiden lähimikkien asento ja suuntaus vaikuttaa valtavasti soundiin. Jo ihan pienikin muutos suuntauksessa voi tehdä ison eron... Kompuroita voi sit testailla mielen mukaan jälkikäteen, mut kuten Kivi tossa sanoi niin optiset tai niitä mallintavat on hyvä lähtökohta tollaseen musaan ylipäätään, joskin muutkin voi toimia.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
JPSilk
15.12.2009 19:11:11 (muokattu 15.12.2009 19:12:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoititko että kokeilisi nauhoittaa yhdellä pienikalvoisella molemmat kitarat erikseen? Jos niin mistä sijoittelusta kannattaisi lähteä liikkeelle ja päteekö samat säännöt noihin NT-1:siin sijoittelun suhteen? Intoa ja aikaa kyllä riittää.
 
jannu
15.12.2009 19:25:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla mikkikokoonpanolla kannattaa myös kokeilla sitä NT-1:ä ihan monotilana ja tehdä stereokuvaa niillä kitaroiden lähimikeillä.
 
kivi
15.12.2009 19:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPSilk: Tarkoititko että kokeilisi nauhoittaa yhdellä pienikalvoisella molemmat kitarat erikseen? Jos niin mistä sijoittelusta kannattaisi lähteä liikkeelle ja päteekö samat säännöt noihin NT-1:siin sijoittelun suhteen? Intoa ja aikaa kyllä riittää.
 
Arvelisin että jakaa se NT5-pari molempien kitaroiden kesken, yksi mikki kummallekin. Sijoittelu on sellainen, että mikrofoni noin 30-50 cm päähän kitarasta ja sitten soiton luonteen mukaan suuntaus joko kitaran kanteen hiukan tallan taakse tai kaulaan 12. nauhan ja kaikuaukon välille, ei koskaan suoraan kaikuaukkoon. Se kaikuaukon soundi kyllä tulee sieltä alleviivaamattakin, kaulasta saa helkkää ja rungosta syvyyttä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
15.12.2009 20:09:18 (muokattu 15.12.2009 21:43:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Arvelisin että jakaa se NT5-pari molempien kitaroiden kesken, yksi mikki kummallekin.
 
Näin just.
 
kivi: Sijoittelu on sellainen, että mikrofoni noin 30-50 cm päähän kitarasta ja sitten soiton luonteen mukaan suuntaus joko kitaran kanteen hiukan tallan taakse tai kaulaan 12. nauhan ja kaikuaukon välille, ei koskaan suoraan kaikuaukkoon. Se kaikuaukon soundi kyllä tulee sieltä alleviivaamattakin, kaulasta saa helkkää ja rungosta syvyyttä.
 
Mä yleensä lähden liikeelle sellasesta että mikki on n. 50cm etäisyydellä, ikäänkuin etuyläviistosta kaulan puolelta osoittaa suurinpiirtein siihen missä kaula ja koppa kohtaavat ja siitä sit lähden liikuttelemaan. Aika hyvin löytyy se hyvä paikka kun suljetut luurit päässä liikuttelee mikkiä siinä kitaran ympärillä ja kuuntelee siis itse sitä mitä se mikki kuulee - hyviä paikkoja saattaa olla useita ja ne vaihtelee paljon riippuen kitarasta ja tilasta ja mikistä... testaamalla selviää ja tästä löytyy haulla paljon keskustelua.
 
Monotila on kans ihan relevantti vaihtoehto jos enempiä mikkejä ei helpolla löydy. Mut jos löytyy niin kyl reteo on tollasessa aika kiva asia ja saahan sen monoksi sit jos siltä tuntuu.
 
Kaiuksi sit tietty Plate :D
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
detroit442
15.12.2009 20:18:36 (muokattu 16.12.2009 02:57:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.. olis tällanen hieman samankaltanen tilanne live-tyyppisen tallentamisen suhteen, tosin sillä erotuksella jotta saundimaailma ei akustinen, kitarassa sopivasti overdraivattu rokkisaundi ja melkosen kovakätinen rumpali ois homman nimi. Ajateltiin pääosin livenä nauhotuksia toteuttaa, koska sillai säilytetään sellanen jamihenkinen meininki ja tatsi mikä meille on aina melko olennaista olt. Niin ja itte ois kiva tehdä, omassa ympäristössä. Ei ees tavoitella mitään HiFi äänenlaatua, jälki saa vaikka hieman karkeeta ollakin, kohan se olis riittävän säällistä itse nauhoitetulle tekeleelle että kehtais narulle kuiteskii pistää. Tietty yritetään parasta jälkee kykyihimme ja laitteistoon nähden saada.
 
Nauhotus-laitteistosta puheen ollen, tällasia olis käytettävissä: Korg d888 nauhuri, Shure57 (skeballe se), rummuille basarimikki ja kaks konkkaa (rode nt1), yks DI-boksi, Mindprint Envoice etuaste ja läjä piuhoja.. siinäpä se. Saakos noila mitään järellistä aikaseks?
Ja mitä tohon vois viä semmosta mahd. muuta vempelettä lisäks (lisää mikkejä, pikkumikseriä tms.)? Onko basso parasta vetää suoraan linjaan?
 
Eli: kitara+Shure57, rummut+2kplRodeNt+basarimikki, ja basso+DI?
Mihinkä sitä Envoicea tonne väliin, skebaan? tai/ja mahdollista toista putkietusta jos sellanenki saadaan. Sitten noi vaan Korgiin->viaUsb->läppäriin, ja miksailee + vokaaleja. Da? ollaanks tällai yhtään oikeilla raiteilla suuntaan? :P ei näistä nauhotushommista olla kovin perillä, ainakaan tietääksemme, jotenka täs nyt yritetää hieman selvittää mitenkäpäin ja kuin helposti suht yksinkertasella /riisutulla setupilla vois jotain edes "semikunnollista" tallentaa.
 
JPSilk: jos mieleen tulee jotain ihan välttämätöntä, mitä esim. 60-70 luvun musassa on aina käytetty ni laittakaa semmosia ideoita lisäksi.
 
Hoho, riittävä käynti optikolla jotta silmä pysyy tarkkana :P
 
Driving by on my way to somewhere else
Kailis
15.12.2009 21:32:02 (muokattu 15.12.2009 21:32:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos mieleen tulee jotain ihan välttämätöntä, mitä esim. 60-70 luvun musassa on aina käytetty ni laittakaa semmosia ideoita lisäksi.

Hoho, riittävä käynti optikolla...

 
http://webpages.scu.edu/ftp/PHerrera/Images/bootsy_collins.jpg
 
Voi noist jotain apuu olla mut en usko et ratkasee kaikkii trabolssei.
 
Groovi
15.12.2009 22:20:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellaista sermiäänitystä kannattaa kans kokeilla, eli kaikki soittajat huoneeseen ympyrään ja kitara/bassokaappien/rumpujen väliin väliseinät tai jonkinlaiset sermit ettei vuoto pääse ihan ylenpalttiseksi. Tämä auttaa ainakin siihen jos yhden instrumentin soundia joutuu miksausvaiheessa viilaamaan raskaammin.
 
Yleisimmin väitellään yksityiskohdista, ja sivutetaan samalla kokonaisuus.
detroit442
15.12.2009 23:08:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Sellaista sermiäänitystä kannattaa kans kokeilla, eli kaikki soittajat huoneeseen ympyrään ja kitara/bassokaappien/rumpujen väliin väliseinät tai jonkinlaiset sermit ettei vuoto pääse ihan ylenpalttiseksi. Tämä auttaa ainakin siihen jos yhden instrumentin soundia joutuu miksausvaiheessa viilaamaan raskaammin.
 
hmm, entäs ko isohkoja oviaukollisia huoneita on monta, ts. tilaa riittää, kantsisko sillon kokeilla jos pistäs rummut vaikka yhteen huoneeseen, kitarakaappi toiseen huoneeseen ja basso vaik kolmanteen ?
sit ei tarttis sermejä :P ja vois soittaessa heiluu huoneesta toiseen Hoho
 
Driving by on my way to somewhere else
kivi
15.12.2009 23:18:47 (muokattu 15.12.2009 23:21:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

detroit442: hmm, entäs ko isohkoja oviaukollisia huoneita on monta, ts. tilaa riittää, kantsisko sillon kokeilla jos pistäs rummut vaikka yhteen huoneeseen, kitarakaappi toiseen huoneeseen ja basso vaik kolmanteen ?
sit ei tarttis sermejä :P ja vois soittaessa heiluu huoneesta toiseen Hoho

 
jos on mahdollisuus kuulokekuunteluun, niin tuotahan kyllä voi kokeilla, lähinnä sitten niin että soittajat rumpujen kanssa samaan huoneeseen, mutta vahvistimet pauhaamaan naapurihuoneessa. Fiilis hyvä, vuotoja ei lain.
 
Ääni kun kulkee vaan 330m/s niin ei kovin kauas monitoroinnista sovi kulkea. Jo 10ms paikkeilla viive alkaa kuulostaa siltä, ettei soitto oo kovin tiukkaa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
detroit442
15.12.2009 23:37:29 (muokattu 16.12.2009 02:13:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: lähinnä sitten niin että soittajat rumpujen kanssa samaan huoneeseen, mutta vahvistimet pauhaamaan naapurihuoneessa. Fiilis hyvä, vuotoja ei lain.
 
onnistuis helpostikin tohon malliin. Olishan se kait ihan järkevää hyödyntää viereistäkin huonetta ko se on mahollista, vuotoja nimenomaa aatellen. Eipä kait kannata ukkoja ja mikkejä+vahvareit kaikkia samaan huoneeseen änkee livenä, jos ne styrkat voi väliseinällä rummuista erottaa. En oikeen ajatelt tota äänen vuotamista vahvistimista turhan tarkkaan :P
 
kivi:Ääni kun kulkee vaan 330m/s niin ei kovin kauas monitoroinnista sovi kulkea. Jo 10ms viive kuulostaa siltä, ettei soitto oo kovin tiukkaa.
 
totta, siten tota kaappien sijottelua sietää miettiä. Ihan hyvän asetelman vois kyl sillai saada jotta soittajat rumpujen lähistöllä ja vahvistus toises huonees, kuulokkeita ko vielä yhet jostaan hommais lisää
 
e.: hyvä yrittää hahmottaa tilankäyttöä saundin suhteen, kokeilemallahan se sitten selviää paremmin miten käytännössä toimii, toki.
Kyse on tosiaankin edes ok:sta äänenlaadusta, mihkään varsinaiseen studiotasoon ei tähdätä. Sit tarttis varmaan suoraan hommaa studioaikaa jostaan ehh.
Niin ja käytössä olevien laitteiden määräkin on jokseenkin rajallinen :P
 
..huomasinpas tuolla palstan yläosassa kiikkuvan pysyvissä äänityshommien alottamista käsittelevän topicin, siirrynkii sitä lueskelee, 118 sivuu näköjänsä :)
 
Driving by on my way to somewhere else
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti