Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kotistudio vuonna 2015
1 2 3 4 5 6 715 16 17 18 19
Mikael
16.12.2009 17:17:50 (muokattu 16.12.2009 17:31:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka kukaan ei sokkona kuulis ja peruskuluttajaa ei kiinnostais, niin mä silti uskon että äänityshommissa isommat resoluutiot yleistyy. Isompi luku on helppo myydä teknisorientoituneelle asiakaskunnalle - varsinkin kun isot pojat amerikasta kehuvat kyllä asioiden olevan paremmin 192-ympäristössä. Tossahan on ihan selkeä markkinarako jolla saadaan jengi päivittämään laitteistoa ja tyhmiähän noi markkinapojat olisivat josseivät tota yrittäis...
 
Esimerkiks Elliot Mazer on tätä mieltä Sound On Soundin haastattelussa:
"With 192kHz, the recording medium is not there, which is slightly different than when you use the best analogue system. The 192kHz format makes listening to digital pleasurable, and it does not sound digital. It moves me more. I feel the same about DSD (Sony's one-bit, super-high sample rate technology used in the Super Audio CD format) but 192/24 PCM is my favourite, and 192 sounds better than 96 by a long shot. I'll bet that 384 will sound even better. The differences are in the width, depth and height of the recording. When one compares a CD with 192, the CD sounds small in every dimension: height, width, depth, breadth. The higher the sampling rate, the greater the bit depth, the more natural things seem to sound. Pflash Pflaumer, one of the inventors of HDCD, said that he thought that these higher rates removed things like time smear, whatever that is."
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Henri Henri Olavi
16.12.2009 17:35:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

myslique: CD:itä tehdään edelleen vuonna 2015, koska vanhukset haluavat fyysisen tuotteen hyllyyn.
 
Itsekin uskon näin. Uskon myös, että lp:t tekevät näkyvän comebackin, sillä kaiken sen ilmaisen/waretetun/poltetun krääsän keskellä jotkut(varmaan aika monet) alkavat arvostaa hetkiä hienon kokonaisuuden kanssa.
 
Ei lp:stä siltikään mikään iso juttu enää tule, mutta juurikin kyllästyneisyys sitä kohtaan, että kovolta löytyy 500 gigaa musaa ja sitä voi kuunnella missä vaan, alkaa turruttaa.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
cozmo
16.12.2009 18:21:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Vaikka kukaan ei sokkona kuulis ja peruskuluttajaa ei kiinnostais, niin mä silti uskon että äänityshommissa isommat resoluutiot yleistyy. Isompi luku on helppo myydä teknisorientoituneelle asiakaskunnalle - varsinkin kun isot pojat amerikasta kehuvat kyllä asioiden olevan paremmin 192-ympäristössä. Tossahan on ihan selkeä markkinarako jolla saadaan jengi päivittämään laitteistoa ja tyhmiähän noi markkinapojat olisivat josseivät tota yrittäis...
 
Esimerkiks Elliot Mazer on tätä mieltä Sound On Soundin haastattelussa:
""

 
http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf
 
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
albert18
16.12.2009 18:31:18 (muokattu 16.12.2009 18:51:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäpä sitten hieman päivitettyä kuvaa:
 
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjec … 9/12/16/8143010478557134789orig.png
 
Tuo USB 3.0 vaikuttaa sen verran terhakkaalta, että emmin tuon monitoriäänen suorakuuntelumahdollisuuden kanssa. Saattaa PC miksata halutunlaisen monitoriäänen ilman sen kummempia latensseja.
 
Huomion arvoinen seikka lienee myös se, että subwoofer:ksi riittää lineaarisesti toistava bassopönttö jonka kartion iskunpituus riittää. Noi jakosuotimet yms muut härpäkkeet on turhaa ja nostaa hintaa.
 
Kullekin kovaääniselle lähtevä kaista ja sen jyrkkyys päätetään DAW-ohjelman plugareissa.
 
Albert
 
PS. Minä uskon vahvasti, että käytän edelleen 2015 samaa settiä kuin olen nyt 2009 hankkinut. Tai korkeintaan PC päivittyy. Jämpti on niin.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
zepeteus
16.12.2009 18:38:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Itsekin uskon näin. Uskon myös, että lp:t tekevät näkyvän comebackin, sillä kaiken sen ilmaisen/waretetun/poltetun krääsän keskellä jotkut(varmaan aika monet) alkavat arvostaa hetkiä hienon kokonaisuuden kanssa.
 
Ei lp:stä siltikään mikään iso juttu enää tule, mutta juurikin kyllästyneisyys sitä kohtaan, että kovolta löytyy 500 gigaa musaa ja sitä voi kuunnella missä vaan, alkaa turruttaa.

 
LP:t ovat jo tehneet comebackin, ainakin jos katselee joidenkin isojenkin musaliikkeiden tiloja. Jo vuosikausia kauhtuneissa pahvilaatikoissa liikkeiden takanurkissa pyörineille levyille on taas rakennettu oikeita levyhyllyjä ja ihan näkyvillä paikoilla liikkeissä. Itse ounastelen kuitenkin että tämä buumi tasaantuu piakkoin ja aloittaa pikkuhiljaa (lopullisen) näivettymisensä. Retroilijat löytänevät vielä vuosikausia vanhoja aarteita kuunneltavakseen, mutta uusien vinyylijulkaisujen puute ajaa formaatin aika automaattisesti uuteen kuolemaan.
 
Jakelusta puheenollen, täysin ilmainen jakelu (kaikille!) tarkoittanee ilmaista musiikin tuottamistakin ? Itse en voi uskoa siihen millään. Se kuka maksaa, kenelle ja miten voi olla problemaattista, mutta ennen täysin rahattomaan maailmaan siirtymistä ja/tai pelkästään ilmaiseen vapaaehtoistoimintaan perustuvaa musiikintekemistä, jonkun täytyy maksaa jostain ja rahan täytyy liikkua. Vaikka sekä tekijäpuoli että vastaanottajat suostuisivatkin "ilmaiseen" symbioosiin, informaation liike vaatii resursseja ja ylläpitoa. Niistä instansseistahan voisikin kehittyä näppärästi vaikka se seuraava iso paha "levy-yhtiö". Ei hymiötä.
 
Jakelumuotona livestriimaus nousee voimakkaimmaksi kanavaksi, verkoista lataus heti seuraavana. CD kuolee pikkuhiljaa pois, eikä uutta fyysistä musaformaattia enää lanseerata. Audiotekninen kehitys viittoi aikoinaan korkearesoisiin formaatteihin, mutta suuri yleisö ottikin selkeän taka-askeleen mopofileisiin. Suuri yleisö jatkaa matalaa linjaa vaikka datatekniikka jo mahdollistaisi paluun edes siihen mistä tipahdettiin. Näinpä uudet vieläkin korkearesoisemmat kehitelmät jäävät myös tuotantoketjun alkupäähän, sen mitä niiden hyödyntäminen sitten kannattaakin vs. lopputuote. Leffat kokevat saman, vielä nouseva blu-ray aalto laantuu kun nykyinen tuotanto jo sillä on, ja verkoissa alkaa levitä mopodigiversio siitäkin.
 
Olen mielelläni väärässä kaikissa ounasteluissani.
 
Groovi
16.12.2009 18:50:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LP ja muut fyysiset tallenteet ei välttämättä ole historiaa. Osaksi tämä nykyinen trendi kantaa 500 biisiä taskunpohjalla makaavassa soittimessa johtuu myös nykyisestä "TänneMulleHetiKaikkiNyt" -kulttuurista, minkä jatkumo ei välttämättä ole loputon. Ihmiset käsittelee asioita varsin pinnallisesti ja ovat orjentoituneet ottamaan tappavan määrä informaatiota kokoajan vastaan.
 
Uskoisin että jossakin vaiheessa palataan tutkimaan myös niitä muita ulottuvuuksia, ja kiinnostutaan pitkäjänteisemmin asioista. Esimerkiksi LP levyissä on isot kannet, ja visuaalinen puoli on vahvasti näkyvillä. Mitä enemmän elämä alkaa mennä malliin "life inside my PC", sitä enemmän tulee syntymään lieveilmiöitä ja toisinajattelijoita jotka eivät jaksa painaa koko ajan kaasu pohjassa.
 
Yleisimmin väitellään yksityiskohdista, ja sivutetaan samalla kokonaisuus.
Mikael
16.12.2009 19:10:39 (muokattu 16.12.2009 19:16:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cozmo: http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf
 
Kyllä. Itsellänihän ei siis ole kokemusta 192kHz tai edes 96kHz -puuhastelusta - mä oon ollut ihan tyytyväinen 24/44.1-hommaan. Mun arvaus perustuu puhtaasti siihen, että laitevalmistajat haluavat myydä uusia laitteita ja uudet formaatit joissa on isommat numerot ovat siihen mitä parhain keino, varsinkin alalla joka on näinkin teknisesti orientoitunut mutta sit kuitenkin ihan äärisubjektiivinen. Ei tarvita montaakaan miljuunia levyjä myynyttä isoa poikaa amerikasta sanomaan että uusi on parempi ja homma on siinä...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
kivi
16.12.2009 19:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zepeteus: mutta uusien vinyylijulkaisujen puute ajaa formaatin aika automaattisesti uuteen kuolemaan.
 
Jo muutamia vuosia ollaan oltu tilanteessa jossa monen musalajin kanssa on jälleen tärkeämpää saada aikaan vinyylijulkaisu kuin tehdä CD:tä.
 
Varsinkin kun mennään marginaalisempaan musiikkiin, tai musiikinharrastajien ja -keräilijöiden alueelle, uudella vinyylillä on lähes hinnasta riippumatta paremmat markkinat kuin puoli-ilmaisellakaan cd:llä. On siis olemassa merkittävä ja koko ajan kasvava kuluttajaryhmä jolle formaatti on niin tärkeä, ettei vinyylin kanssa kilpaile "kuin se että laitetaan koko tuotanto ilmaiseksi verkkoon korkealla resoluutiolla" kuten eräs musiikinharrastaja suositteli.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
zepeteus
16.12.2009 19:46:14 (muokattu 16.12.2009 19:48:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: LP ja muut fyysiset tallenteet ei välttämättä ole historiaa. Osaksi tämä nykyinen trendi kantaa 500 biisiä taskunpohjalla makaavassa soittimessa johtuu myös nykyisestä "TänneMulleHetiKaikkiNyt" -kulttuurista, minkä jatkumo ei välttämättä ole loputon. Ihmiset käsittelee asioita varsin pinnallisesti ja ovat orjentoituneet ottamaan tappavan määrä informaatiota kokoajan vastaan.

Uskoisin että jossakin vaiheessa palataan tutkimaan myös niitä muita ulottuvuuksia, ja kiinnostutaan pitkäjänteisemmin asioista. Esimerkiksi LP levyissä on isot kannet, ja visuaalinen puoli on vahvasti näkyvillä. Mitä enemmän elämä alkaa mennä malliin "life inside my PC", sitä enemmän tulee syntymään lieveilmiöitä ja toisinajattelijoita jotka eivät jaksa painaa koko ajan kaasu pohjassa.


Olen samaa mieltä. Mutta siinä vaiheessa kun suuri heiluri on vihdoin palannut pitkäjännitteisemmille jaksoille, en usko että ko. formaatilla välttämättä on enää kummoisia elinehtoja silloisilla markkinoilla. En tähän hätään hakenut numeroita, mutta myynti lienee nyt nousubuumissakin melko marginaalista verrattuna muihin formaatteihin? Siinä vaiheessa kun suurempi suosio ehkä mahdollistaisi taas paremman tarjonnankin, itse teollisuus on saattanut jo näivettyä hengiltä.
 
Kokonaan toinen asia, mutta kuvaa osin myös aikojen (vastustus) henkeä, putkilaitteet. Putkien piti kuolla jo transistorien tullessa, mutta edes digiaika ei ole tappanut niitä. Ainoa mikä pitää alan hengissä ovat kuitenkin ne uskolliset jotka (omilla aloillaan) edelleen sankoin joukoin haluavat käyttää ja maksaa tuosta tekniikasta. Ja siitä huolimatta, itse putkiteollisuus elää jatkuvasti romahtamisen partaalla. Suuri yleisö, tässä tapauksessa melkeinpä kaikki muut maailmassa paitsi musiikin alueella puuhastelevat ovat tekniikan jo jättäneet, joten tuotantosupistukset ovat olleet rajuja. Tuotantolaitteiston vanheneminen, tietotaidon häviäminen, laatuongelmat, saastemääräykset...mikä tahansa saattaa hetkessä nitkauttaa alan täysin olemattomiin... huolimatta edelleen halukkaasta ja aktiivisesta käyttäjäkunnasta.
 
Ennustiko kukaan muuten vielä missä osassa (retro)putkilaitteet ovat kotistudioissa vuonna 2015? Marginaalia tietty, mutta oliko se jo tyhjäksipyyhitty kohta? :o
 
zepeteus
16.12.2009 19:46:53 (muokattu 16.12.2009 19:53:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivi; Jo muutamia vuosia ollaan oltu tilanteessa jossa monen musalajin kanssa on jälleen tärkeämpää saada aikaan vinyylijulkaisu kuin tehdä CD:tä.

Varsinkin kun mennään marginaalisempaan musiikkiin, tai musiikinharrastajien ja -keräilijöiden alueelle, uudella vinyylillä on lähes hinnasta riippumatta paremmat markkinat kuin puoli-ilmaisellakaan cd:llä. On siis olemassa merkittävä ja koko ajan kasvava kuluttajaryhmä jolle formaatti on niin tärkeä, ettei vinyylin kanssa kilpaile "kuin se että laitetaan koko tuotanto ilmaiseksi verkkoon korkealla resoluutiolla" kuten eräs musiikinharrastaja suositteli.

 
Kappas, kuten sanoin, minulla ei ollut numeroita tuosta...ja jos näin tosiaan jo nyt on, olen iloinen että olin väärässä! Tosin tämähän ei vielä merkitse valtavirran paluuta.
 
Henri Henri Olavi
16.12.2009 20:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti ei koskaan menekään enää sinne valtavirran puolelle. Marginaalissakin on tarpeeksi isot markkinat, ja jos ei ole, niin säilyypä tämä hieno elementti "musiikki" siitä oikeasti nauttivien parissa ja arvostuksessa. Fuck mainstream!
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
zepeteus
16.12.2009 21:10:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle valtavirta on tervetullut vaihtoehto, eritoten silloin kun nimenomaan se ylläpitää ohessa mahdollisuuksia myös truu-musiikkiin ja formaatteihin niitä harrastaville. "Nostakaa minut jaloilleni, niin päihitän teidät kaikki." ;)
 
Groovi
16.12.2009 21:13:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zepeteus: Minulle valtavirta on tervetullut vaihtoehto, eritoten silloin kun nimenomaan se ylläpitää ohessa mahdollisuuksia myös truu-musiikkiin ja formaatteihin niitä harrastaville. "Nostakaa minut jaloilleni, niin päihitän teidät kaikki." ;)
 
Positiivinen ajattelu kunniaan.
"töissäkäynti mahdollistaa harrastamisen" =)
 
Yleisimmin väitellään yksityiskohdista, ja sivutetaan samalla kokonaisuus.
BubbleBob
16.12.2009 22:20:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Däp, Däp, ei kai tää ole vielä päällä?
 
PS. Minä uskon vahvasti, että käytän edelleen 2015 samaa settiä kuin olen nyt 2009 hankkinut. Tai korkeintaan PC päivittyy. Jämpti on niin.
Jotkut uskoo Karjupukkiinkin :-D Asiathan tuppaa muuttuun juuri siellä missä niiden vähiten odottaa.
 
Pervotulta 192KHz taajuudelta en odota kovinkaan pitkää ikää, uskon "johonkin muuhun" viimeistään 10 vuoden sisään. Kehityksen kehittyessä tuo aika voi hyvinkin tiiviintyä viiteen.
 
Kiven: Vinyylin versus "koko tuotanto ilmaiseksi verkossa korkealla resoluutiolla", viite: Donate/Commercial Values. Kuullostaa hyvältä reaalivisiopalalta.
MP3:t tai vastaavat ovat ihmisille yhtä kivoja kuin digikuvat, formaattien muuttuessa, laitteiden hajotessa/kadotessa,.. suurin osa digidigistä puhaltuu olemattomuuden tuuliin kuin mummon ensilempi hautakiven alle. Ja plussat: arvo-naturalji on saasteettomuus.
 
Odotan mielenkiinnolla sitä tulevaisuuden suurinta muutosta. Kuva lähestyy musiikkia ja niiden "taajuudet" päällekäistyvät luoden ihmisen tajuntaan uudenlaisen MoPoX-rytmiikan, vrt. BinAuralBeats mutta niin että mukaan luodaan taajuusmanipuloiva kuva. Sovelluksena vanhoille elokuvillekin saadaan uutta potkua, kuten aikanaan mykkäfilmeille pianisti. MoPoX-perustuotannon tekee jo Pleikkari 3:lla tai XBox V:llä, molempiin löytynee kohta VST:t ja tulevaisuudessa 2th Generation. Nykyinen kasvava muusikkosukupolvi on viimeinen jolle "akustispohjaiset soittimet" ovat valtavirtaa, siinä mielessä koti/ammattistudioiden merkitys ja toimenkuva muuttuu ajassa olennaisesti. Tiluhevikin on kuin merkkinä syöpäpotilaan viimeisistä "selväpäisyyden" hetkistä ja energisistä päivistä - pakko päästä vielä mökille - ennen poisnukkumista.
 
..odotan tässä hetken kunnes ablodit harvenevat, sanon painokkaasti -"k!!+05" ja sitten yritän poistua niin ettei kukaan huomaa...
Tuskin mä edes elän noin kauan.
 
Jos mikään ikinä sinua koskettaa... Älä saatana ammu runoilijaa
Teijo K.
16.12.2009 23:09:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Jo muutamia vuosia ollaan oltu tilanteessa jossa monen musalajin kanssa on jälleen tärkeämpää saada aikaan vinyylijulkaisu kuin tehdä CD:tä.
 
Varsinkin kun mennään marginaalisempaan musiikkiin, tai musiikinharrastajien ja -keräilijöiden alueelle, uudella vinyylillä on lähes hinnasta riippumatta paremmat markkinat kuin puoli-ilmaisellakaan cd:llä. On siis olemassa merkittävä ja koko ajan kasvava kuluttajaryhmä jolle formaatti on niin tärkeä, ettei vinyylin kanssa kilpaile "kuin se että laitetaan koko tuotanto ilmaiseksi verkkoon korkealla resoluutiolla" kuten eräs musiikinharrastaja suositteli.

 
Ja voi olla että tätä menoa marginaalisen musan harrastajat ja keräilijät ovat ainoa kuluttajaryhmä joka suostuu musastaan maksamaan. Kaikki muut kuuntelee spotifystä tai lataa nokialaiseen joka tulee musat messissä.
 
Tulevaisuuden kotistudiossa tehdään siis joko vinyylimiksusta tai miksataan luurikuntelua varten. Toi on muuten yksi jännä. Jotenkin tuntuu että kun musa ennen sosiaalisti, musaa kunneltiin porukalla, se nykyään eristää porukassakin, kun jokainen kuntelee omaa musaansa lureilla.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
ganesha
17.12.2009 21:55:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toi ois kyl ikävää että putki-tuotanto loppuis...
 
mut pelkäänpä että, ei ehkä vielä 2015, mutta viidenkymmenen vuoden päästä ainakin, musiikki on vain jotain kanttiaaltoa suoraan aivoihin säteilytettynä. ehkä sitä myydään pillereinä tiskin alta ja se on luokiteltu A-luokan huumeeksi.
 
viina. hanuri. ja naiset.
Klezberg
17.12.2009 22:16:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Toi on muuten yksi jännä. Jotenkin tuntuu että kun musa ennen sosiaalisti, musaa kunneltiin porukalla, se nykyään eristää porukassakin, kun jokainen kuntelee omaa musaansa lureilla.
 
Sitten noihin mp3-soittimiin kehitetään langaton lähiyhteys jonka avulla omalla soittimellaan voi kuunnella mitä muut porukassa kuuntelevat, ja muuta vastaavaa "social networkingia".
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
rintapek
18.12.2009 01:25:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Sitten noihin mp3-soittimiin kehitetään langaton lähiyhteys jonka avulla omalla soittimellaan voi kuunnella mitä muut porukassa kuuntelevat, ja muuta vastaavaa "social networkingia".
 
Mut silti viä vuonna 2500 vedetään kelanauhalle.
 
One kind of music only - the good kind
Henri Henri Olavi
18.12.2009 10:32:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Savikiekot palaavat kolmannen maailmansodan jälkeen.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
kivi
18.12.2009 12:05:05 (muokattu 18.12.2009 12:09:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Sitten noihin mp3-soittimiin kehitetään langaton lähiyhteys jonka avulla omalla soittimellaan voi kuunnella mitä muut porukassa kuuntelevat, ja muuta vastaavaa "social networkingia".
 
Taitaa aika monen valmistajan alkavan vuoden tuoteuutuuksissa lukea uutena ominaisuutena, että "laite kykenee ruokkimaan useampia bluetooth-kuulokkeita, näin voit nauttia musiikista yhdessä ystäviesi kanssa". Siinähän sitten jorataan jokaisella omat luurit päässä, onko se sitten kivaa?
 
Mulla on Microsoft Zune jonka yks ominaisuus on, että se ohi kulkiessaan imaisee kaikki musat muista lähiseudun Zune-soittimista ja Microsoftin konsoleista noin vain langattomasti. Itse en pidä tätä ominaisuutta päällä kun se on tekijänoikeuslainkin kanssa vähän ristiriidassa, mutta miten mahtavat muut käyttäjät..? Kiva varmaan selittää, että "juu en minä, se on tuo laite semmoinen kleptomaani..."
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 715 16 17 18 19

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «