Muusikoiden.net
09.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: alkeellisesta miksaamisesta.
1
Hookkan
12.12.2009 17:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vihdoin ja viimein saanut jotain järkevää äänenlaatua tallennettua reaperille. Mutta miten miksaamalla tai jollain muulla keinolla saa pois sellaisen ongelman, että rummut tuppaavat jäädä liian hiljaisiksi. Sitten kun rumpuraidan volumea nosta, niin basari alkaa peittämään muita soittimia alleen. Tulee sellainen pumppaava vaikutelma.

htm
12.12.2009 18:36:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis onko sulla rummut yhdellä raidalla?
Laitappa eq sille raidalle ja kokeile korostaa ylempiä taajuuksia. Ja sitten voisit kokeilla myös raitojen panorointinamiskoita. Siirtele soittimia stereokuvassa pois toistensa tieltä niin, ettei kaikki tule keskeltä.

Yrms
13.12.2009 18:03:18 (muokattu 13.12.2009 18:04:56)

Tuo on yleinen ongelma näitä hommia aloitellessa.

Tärkeintä on ehkä muistaa että basarikaan ei tarvitse järjettömästi alimpia taajuuksia. Itse leikkelen usein turhat botnejyminät pois. Jos kuitenkin jotain alle 80 Hz:n kamaa haluaa, niin leikkaat muiden soittimien sointia EQ:lla siltä alueelta. Mene aina biisin ehdoilla.

www.mikseri.net/blindways
jannu
13.12.2009 19:28:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yrms: Tuo on yleinen ongelma näitä hommia aloitellessa.

Tärkeintä on ehkä muistaa että basarikaan ei tarvitse järjettömästi alimpia taajuuksia. Itse leikkelen usein turhat botnejyminät pois. Jos kuitenkin jotain alle 80 Hz:n kamaa haluaa, niin leikkaat muiden soittimien sointia EQ:lla siltä alueelta. Mene aina biisin ehdoilla.

Noin yleensäottaen siellä alle 80Hz:ssa harvemmin on muuta kuin bassoa tai jotain synamattoa, jos moisella on jollekin sub-taajuustripille päätynyt. Tai ei ainakaan pitäis olla, näin perus bändikontekstissa. Botnea kun ei oikein pysty jakamaan useamman instrumentin kesken, ilman kikkailua.

kivi
13.12.2009 19:36:45

jannu: Noin yleensäottaen siellä alle 80Hz:ssa harvemmin on muuta kuin bassoa tai jotain synamattoa, jos moisella on jollekin sub-taajuustripille päätynyt. Tai ei ainakaan pitäis olla, näin perus bändikontekstissa. Botnea kun ei oikein pysty jakamaan useamman instrumentin kesken, ilman kikkailua.

On siellä bassarin tila, vaikka bassarin isku onkin jossain virveliäkin ylempänä. Kyllä mä olen pitänyt aika tärkeänä alueena tuota 50-75Hz lohkoa, siellä pitää olla pyöreyttä ja lämpöä jotta musa kuulostaa miellyttävältä. Jos käytössä on kontra, voi huvitella laittamalla kapean siivun kontraa vielä tuonkin alapuolelle, tulee sellainen Sting-soundi - mutta tason pitää olla todella matala, normaalit kotistereot saattavat vaikka hajota muuten.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
jannu
13.12.2009 19:42:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: On siellä bassarin tila, vaikka bassarin isku onkin jossain virveliäkin ylempänä. Kyllä mä olen pitänyt aika tärkeänä alueena tuota 50-75Hz lohkoa, siellä pitää olla pyöreyttä ja lämpöä jotta musa kuulostaa miellyttävältä. Jos käytössä on kontra, voi huvitella laittamalla kapean siivun kontraa vielä tuonkin alapuolelle, tulee sellainen Sting-soundi - mutta tason pitää olla todella matala, normaalit kotistereot saattavat vaikka hajota muuten.

Joo, siis tarkoitinkin juuri bassarin lisäksi. :)

Kai siinä on ihan genrepoliittisiakin syitä, löytyykö alimpaa bassaria vai bassoa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti