Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mies + akustinen kitara
1
jiiärrä
03.11.2009 12:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoituksena olisi äänittää mies + akustinen kitara kokoonpanoa, studiolivenä. Eli akustisia biisejä, kerralla purkkiin menetelmällä. Mitä tässä kannatta ottaa huomioon? Itse äänityssessio sekä miksaaminen. Muutamissa koeotoissa olen törmännyt mm. ikävään metalliseen ja kylmään yleissoundiin. En ole päässyt tästä eroon halutussa määrin.
 
Äänitys- ja miksauslaitteet ovat vähintäänkin ihan ok tasoa, niistä ei homman pitäisi jäädä kiinni.
 
axelsson
03.11.2009 12:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon voi tehdä miljoonalla tavalla, mutta perussetti olisi kitara AB- herttakonkkaparilla ja laulu hertta/superherttakonkalla. Mikkien paikat ei löydy kuin kokeilemalla. Tuohon metalliseen yleissoundiin lääkkeeksi voisi kokeilla kitaralle nauhamikkiparia jollei se akustiikkaa ja mikkien sijoitusta ruuvaamalla tokene.
 
Numb
03.11.2009 12:43:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä tila, siitä se lähtee.
 
Konkkaparin lisäksi voi koettaa konkka + perusdynaaminen -yhdistelmää. Ja Akkarissa tosiaan se mikkien sijoittelu vaikuttaa todella paljon.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
Mikael
03.11.2009 12:55:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tekisin näin: Jos mies ja kitara on hyvässä balanssissa niin studion paras isokalvoinen konkka siihen miehen ja kitaran eteen 50-100cm sellaiselle korkeudelle että laulun ja kitaran balanssi on halutunlainen. Lisänä vois ottaa vähän kauempaa stereoparilla tilaa mukaan jos äänitettävä tila siihen soveltuu - muuten tila jostain purkista tai plugarista.
 
Jos on välttämätöntä miksauksessa päästä sorkkimaan laulua ja kitaraa erikseen, niin sit ehkä pari kasikuvioista mikkiä herran eteen niin että laulumikin kuollut kulma osoittaa kitaraan ja toisinpäin - mikit mahdollisimman lähelle toisiaan ikäänkuin kyljelleen käännetty blumlein-pari. Isossa huoneessa voi toimia hyvinkin mut omasta kokemuksesta voin sanoa, että vuotoäänet ja niiden vaiheet useimmiten tuhoaa sen edun mitä laulun ja kitaran äänittämisellä eri mikeillä toivois saavuttavansa.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
multipaavo
03.11.2009 14:34:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppia Mikaelille.
Tuha alkaa ekana hifistelemään monella mikillä, homma menee kumminkin puihin. Etsii ensin yhden mikin kanssa oikean kohdan sille ja artistille.
Jos vielä tuntuu että hommasta puuttuu jotain, niin lisää mikin (tai stereoparin) mukaan kisaan.
 
Halutusta soundimaailmasta riippuen tuo "lead"mikki voi olla mikä vaan - roots hommissa toimii kämisevä vintage kapistus tai ribboni kun tänpäivän singer-songwriter kauraan tarjoillaan se studion ykkösnyrkki.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
Einherjar
04.11.2009 14:18:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylli. Komppia kahdelle ylläolevalle.
 
Sen vain lisäisin minä tähän soppaan että jos materiaali on kovinkin taiteellista, niin efektointia varten voi laitella ne kitaran ja laulun yksittäiset mikit. Sieltä voi olla helpompi kaivaa tarvittaessa erikoisempaa soundia jompaan kumpaan, eikä tarvi efektoida kokonaisuutta. Niitä mikkejä ei sitten välttämättä edes tarvi avata sitten masteriin.
 
Turhaan sinne kuitenkaan tunkee ihan hirveänä mikkiä, jos sitä ei tunnu tarvivan. Hyvä tila, hyvä päämikki ja hyvä tilamikkipari riittää varmasti melkosen pitkälle.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti