Muusikoiden.net
09.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Acapellan/kuoron äänitystyylejä studiossa
1
naffe
22.10.2009 22:37:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotan 8-henkistä acapella porukkaa joulukuun vaihteessa ja tuli vaan mieleen ettei taida olla acapellan äänityksistä mitään kirjoitusta..? :)
Äänitykset tehdään siis kunnon studiotilassa.

Onko muilla joitan "bravuureja" kuoroa/acapellaa äänittäessä.
Itselleni kelpaa hyvä (ei liian iso) tila, ja hyvät konkkamikit. Nyt kyseessä on tyttöjä niin valinnat on SolidTube ja akg c414 luokkaa.
Ambienssina tykkään käyttää Neumannin U-87 sekä pari omaa nauhamikkiä tilan "luomiseksi".

Mitä kokemuksia muilla acapellasta?

JoKo
23.10.2009 09:56:24

Mä yleensä otan yhdellä kapealla (yleensä ORTF) stereoparilla "kuivan" soundin ja leveellä pallo AB:lla tilan.

Kallekorvola
23.10.2009 10:48:16 (muokattu 23.10.2009 10:50:07)

Jotain tonsuuntasta mullakin ollu. Riippuen halutusta "leveydestä" toi kuiva keskipari on joko ORTF (snadisti kuoppaa keskellä) tai XY (vähän koherentimpi keskellä, mut pienempi). Joskus kokeilin MS lähiparissa, ja sekin oli kyllä hyvä... Sit leveellä AB:lla tila. AB:ssä pallo- tai herttakuvio, tilan soinnista riippuen...

Laulattamisessa on sit omat juttunsa, ja korvat täytyy pitää tosi auki. Tollasta palettia ei autotunella korjailla ihan helposti (eikä onneksi ole tarkoituskaan)... : )

naffe
23.10.2009 13:13:18

Kallekorvola: Jotain tonsuuntasta mullakin ollu. Riippuen halutusta "leveydestä" toi kuiva keskipari on joko ORTF (snadisti kuoppaa keskellä) tai XY (vähän koherentimpi keskellä, mut pienempi). Joskus kokeilin MS lähiparissa, ja sekin oli kyllä hyvä... Sit leveellä AB:lla tila. AB:ssä pallo- tai herttakuvio, tilan soinnista riippuen...

Laulattamisessa on sit omat juttunsa, ja korvat täytyy pitää tosi auki. Tollasta palettia ei autotunella korjailla ihan helposti (eikä onneksi ole tarkoituskaan)... : )

Joo itselläni varmaan tarkoitus laittaa ainakin XY mutta tarkoitus olis että ne saa "vuotaa" toistensa mikkeihin. Laulajilla on 8 niin ääniä kuitenkin 4.
Ei autotunea ei :D

dewil
24.10.2009 19:06:09 (muokattu 24.10.2009 22:26:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen joskus äänittänyt acapellabändiä onnistuneesti niin, että salin keskelle panee blumlein asetelman ja laulajat ympyrään mikkien ympärille. Sit vaan laulajien etäisyyksillä haetaan balanssi ja avot.

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
naffe
25.10.2009 12:30:36

dewil: Mä olen joskus äänittänyt acapellabändiä onnistuneesti niin, että salin keskelle panee blumlein asetelman ja laulajat ympyrään mikkien ympärille. Sit vaan laulajien etäisyyksillä haetaan balanssi ja avot.

Mitkä mikit sulla on ollut mukana siinä?
Eipä ole tullut käytettyä itellä,pitääpi koittaa

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti