Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: miksausohjeita tai missä on vika?
1 2
amistaar
25.09.2009 16:43:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nauhotukset on tehty adobe audition 3.0 ohjelmalla. Lisäksi käytetty t-racks 3 kompressointiohjelmaa, millä yksittäisi kitara yms raitoja muokattu. Itse miksaus vaiheessa kaikki kuulostaa hyvältä; Bassot iskee hyvin ja kitaraä-raidat potkii. Auditionissa kaikki näyttää hyvältä, hard limiting -0.1 db, eli ettei ihan nollaan mene ja ala särkemään. Kun mixdown on valmis ja sitä kuuntelee esim. winampilla spektrometrissä taajuudet vilkkuu vain noin puolessa välin verrattuna ns. kaupallisiin kappaleisiin. Eli missä on vika, auditionissa miksattu raidat niin lujalle kuin mahdollista, mutta siltikin kuuluu paljon hiljaisemmalla kuin muut "oikeat" kappaleet. Joku juju tässä on pakko olla, sillä kyllä tietokoneella pitäisi pystyä tekemään saman kuin kädellä : pistää volumea isommalle.
 
tommiot
25.09.2009 16:59:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

amistaar: nauhotukset on tehty adobe audition 3.0 ohjelmalla. Lisäksi käytetty t-racks 3 kompressointiohjelmaa, millä yksittäisi kitara yms raitoja muokattu. Itse miksaus vaiheessa kaikki kuulostaa hyvältä; Bassot iskee hyvin ja kitaraä-raidat potkii. Auditionissa kaikki näyttää hyvältä, hard limiting -0.1 db, eli ettei ihan nollaan mene ja ala särkemään. Kun mixdown on valmis ja sitä kuuntelee esim. winampilla spektrometrissä taajuudet vilkkuu vain noin puolessa välin verrattuna ns. kaupallisiin kappaleisiin. Eli missä on vika, auditionissa miksattu raidat niin lujalle kuin mahdollista, mutta siltikin kuuluu paljon hiljaisemmalla kuin muut "oikeat" kappaleet. Joku juju tässä on pakko olla, sillä kyllä tietokoneella pitäisi pystyä tekemään saman kuin kädellä : pistää volumea isommalle.
 
Piikkitaso ei kerro vielä juurikaan aistittavasta äänenvoimakkuudesta, vaan RMS-tasoja täytyy seurata. Lyttää kompuralla ennen limitteriä, ja vedä limitteristäkin vaikka thresholdia vähän alaspäin. -10 dBFS ja siitä vielä muutama dB ylöspäin alkaa vissiin "saundaamaan" 2000-luvulta...
 
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Kallekorvola
25.09.2009 18:20:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

amistaar: Joku juju tässä on pakko olla, sillä kyllä tietokoneella pitäisi pystyä tekemään saman kuin kädellä : pistää volumea isommalle.
 
Noin niinkun nykytilannetta silmälläpitäen, olis ihan hyvä, että palattais taas tohon manuaaliseen volannostoon... on toi masterointiruttaus menny jo aivan liian pitkälle.
 
Tossa sun jutussa on kyse masteroinnista. Jos kaikki osa-alueet (soitto, sen äänitys ja miksaus) ovat kunnossa, kunnollisella masteroinnilla saadaan biisi soimaan kotistereoissa lujaa ilman volanapin kääntämistä.
 
Masterointi prosessina on aika vaikea selittää tyhjentävästi tässä. Kompressio, limitointi ja EQ ovat sen osa-alueita, mutta miksaukseen verrattuna käyttö on aikalailla spesifimpää. Googleta masterointi. Netistä löytyy englannin kielellä monta hyvää opasta, joissa itseään voi opastaa ko. prosessin saloihin.
 
amistaar
26.09.2009 00:48:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

etsivä löytää tietoa :) Eli löysin tälläisen sivuston http://kb2.adobe.com/cps/329/329221.html...kokeilin tehdä noilla ohjeilla, mutta mikähän meni vikaan, kun nyt tuntuu että kappale huojuu edestakasin. Nyt kyllä tuli voluumia, mutta äänenlaatu mielestäni kärsi. Oikeilla teillä ilmeisesti ollaan, mutta onko noi ohjeet päteviä?
 
Der Nahcbar
26.09.2009 11:15:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.finnvox.fi/ ja tuolta e-masterointi ;)
 
amistaar
26.09.2009 11:39:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yritän kotona äänitellä demoa itse ja opetella äänitykseen ja jälkikäsittelyyn liittyviä asioita. Helpommalla pääsisi, jos antas ammattilaisen masteroida...Mutta haluan itse opiskella tämän asian.
 
Kallekorvola
26.09.2009 13:01:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin tsekkaamassa noi Adoben ohjeet, ja vaikka suuri osa siitä oli mun mielestä aikamoista yleistämistä, niin oli sielä yksi hyödyllinenkin kappale (irroitan hyödyllisismmät paikat irti muusta tekstistä)...:
 
"Monitoring
 
The ability to accurately monitor your progress is a vital part of making the right mastering decisions."

 
näinpä. miksauksen työkalut eivät oikein sovellu masterointihommiin. noi masterointikaiuttimet on vähän toista luokkaa kun studion (sinänsä hyvät) genelecit. ja tilan vaatimukset akustiikan suhteen myös eksponentiaalisesti suuremmat.
 
"Try a different set of speakers (if available) and use speakers and headphones to compare and listen for boominess in the low-end frequencies or tinniness in the high-end. Since part of the goal of mastering is to make the mix sound good in as many environments as possible, make a reference CD of a few tracks and listen to it in a car CD player, a boombox, or a home theatre (whatever you have available).
 
And be sure to give yourself a break! Ear fatigue can set in fairly rapidly during this process"

 
työtahti: 45min työtä + 15min taukoa, ja tästä ei lipsuta! lisätauko on tarpeen, jos korvat väsyvät nopeammin / päätöksentekoa ei voi perustella järkisyin.
 
", so don't try and beat the clock--make sure you have ample work time but also adequate break time. Mastering is truly an art form, and
 
"to master the art form itself takes work, persistence and time."

 
totta. useimmat hyvät masteroijat ovat olleet alalla jo toista vuosikymmentä, treenivuosia on takana paljon enemmän.
 
kannattanee tsekata muitakin sivustoja, toi nyt ei ollut ihan parhaimmasta päästä. ei sinänsä huonokaan, mut vähän pintapuolinen lähestymistapa oli vallalla tuolla...
 
amistaar
26.09.2009 13:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

löysin tosta dynamics processing plugarista ainoastaan ton mistä pystyy nostamaan tota rms gainia. Mutta sekään ei onnistu. Onko jotain tiettyä neuvoa, mitä pystyisit antamaan tohon ohjelmaan/onko jotain muuta ohjelmaa, millä masteroinnin pystyy tekemään hyvin?
 
Mikael
26.09.2009 14:38:04 (muokattu 26.09.2009 14:38:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

amistaar: Onko jotain tiettyä neuvoa, mitä pystyisit antamaan tohon ohjelmaan/onko jotain muuta ohjelmaa, millä masteroinnin pystyy tekemään hyvin?
 
Tässä on nyt se ongelma että pitäis osata käyttää noita työkaluja (kompressori, limitteri ja eq). Ihan turhaan eivät hyvät masteroijat ole arvostettuja työssään, sillä se ei ole helppoa ja jotain sellaista mitä oppis intervepin keskustelupalstalta kysymällä. Kysyminen toki auttaa pääsemään alkuun mutta oppiminen ottaa aikansa ja vaatii lukemista, perehtymistä, harjoittelua, kuuntelemista ja tekemisen kautta oppimista paljon. Helikopteriakaan ei opi lentämään netistä kysymällä...
 
Helpointa, nopeinta ja oikeestaan myös halvinta - mikäli omaa aikaansa arvostaa - on viedä tuotos jollekin joka osaa.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Groovi
26.09.2009 15:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä nyt kysytään turhan yksinkertaista kysymystä aiheesta, joka on pirun monimutkainen. Masterointi saattaa kuulostaa hyvin yksinkertaiselta toimenpiteeltä (ja se jossain määrin jopa onkin sitä), mutta jotta hommaan pääsee ylipänsä sisälle, täytyy perehtyä asioihin paaaaaaljon syvemmin kuin kysymällä keskustelupalstalta neuvoa.
 
Homman keskeinen ongelma on lienee se, että mitään presettiasetusta tai tarkoitukseen sopivaa yhtä laitetta ei ole olemassakaan. Täytyy hallita ainakin kompressoinnin, limitoinnin ja eq:n käyttö aika syvällisesti, ja osata kuunnella musiikkia hyvin analyyttisesti niiden ja työnalla olevan materiaalin näkökulmasta.
 
Vaan eipä aloittajaa voi syyttää tietämättömyydestä, kun moni kotidemoja vääntävä harrastelija ei edelleenkään pidä koko masterointia missään arvossa eikä välttämättä koe koko prosessia osaksi lopullista soundimaailmaa. Yhtä paljon on niitä jotka eivät edes tiedä mitä masterointi ylipäänsä on.
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
op76
27.09.2009 12:10:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä auditionissahan on mukana niin yksinkertainen masterointiplugari ku olla ja saattaa. Ei se mikään hyvä ole, kuten ei mikään, joka on yksinkertainen. Mulla itsellä on käytössä iZotope Ozone 3, ja oon tykänny. Selkeä käyttää, eikä pahan hintanen. Moni ammattilainen on ihmetelly, että kuin hyvää sillä saa aikaan...ei tosin minun tuotoksiani, vaan muiden. Voin suositella lämpimästi, ja siinä on "tumpeloille" vielä läjäpäin presettejä plärättäväksi.
 
op76
27.09.2009 14:21:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli vielä...
 
Se masterointi työkalu löytyy effects-special mastering. Parempi tietty, kun otat sinne multitrack-mixer-master osastolle multiband kompuran, EQ:n, stereo expanderin ja hard limiterin. Lisäksi voit hakea sopivaa yhdistävää kaikua (studio reverb kenties).
 
Sitten ku sulla on omasta mielestä hyvä masteri, niin laitat soimaan jonku kaupallisen tuotoksen (edit viewissä), paina Alt+Z ja saat freq.analyzerin. Skannaa sinne pätkä mahdollisimman samankuuloista musiikkia mitä omasi, ja paina jotain niistä värinappuloista. Sitte sama vielä omalle biisille (älä sulje välissä tuota analyysi ikkunaa). Nyt voit verrata taajuusvasteita, joka on usein äänenvoimakkuutta tärkeämpi tekijä, ja tehdä tarvittavat muutokset master EQ:hun.
 
Kallekorvola
27.09.2009 15:02:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

op76:Skannaa sinne pätkä mahdollisimman samankuuloista musiikkia mitä omasi, ja paina jotain niistä värinappuloista. Sitte sama vielä omalle biisille (älä sulje välissä tuota analyysi ikkunaa). Nyt voit verrata taajuusvasteita, joka on usein äänenvoimakkuutta tärkeämpi tekijä, ja tehdä tarvittavat muutokset master EQ:hun.
 
no just näin... : /
 
suosittelisin, että toi eq:n säätäminen tehdään kuulon, eikä näköhavainnon pohjalta. kun sitä lopputulostakin olis kai enemmälti tarkoitus kuunnella, eikä katsella.
 
tällasilla ohjeilla mennään perse edellä puuhun, kovaa.
 
Antti1
27.09.2009 15:21:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: tällasilla ohjeilla mennään perse edellä puuhun, kovaa.
 
Toisaalta jos niillä ei koita päästä sinne lopputulokseen, niin varsinkin harrastuksen alkuvaiheessa tuollainen tutkiminen voi olla jossain määrin informatiivista. Taajuusvaste nyt tietty on vaan taajuusvaste ja samanlaisen käppyrän saa aikaan monella erilaisella soundilla. Pitää ymmärtää oikeasti mitä ne käyrät tarkoittaa ja mitä ei.
 
Sitä mä en oikein tiedä, että miten tommonen vasteen kopioruuvailu lopputulokseen pääsemistä auttaa, mutta oppiipahan siinä homman kääntöpuolen ainakin: "paperilla" samanlainen juttu ei käytännössä ole välttämättä lainkaan sama. Eikä se välttämättä ole myöskään huono juttu, jos kuulohavainnon lisäksi näkee miten ne uudet säädöt ja prosessoinnit asioita muuttavat.
 
Tällaisia sekavia hajatelmia tällä kertaa vaan aiheesta.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Kallekorvola
27.09.2009 15:37:38 (muokattu 27.09.2009 15:38:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okei joo, jos ideana ei ole päästä kunnolliseen lopputulokseen, vaan tutkia eq-käppyröiden visuaalisen kopioinnin vaikutuksia soundiin, se voi olla opettavaista. kyllä siinä eq:n ominaisuuksista ja toiminnasta jotain varmasti oppii.
 
mun pointtina oli se, että toi miksaus ja masterointi on aika paljon monimutkaisempaa kun analysaattorin tuijottamista ja taajuusvastekäyrien visuaalista "mätsäämistä".
 
mun mielestä koko prosessia on syytä koettaa hahmottaa systemaattisesti (perusteista lähtien), ja parhaana oppimateriaalina toimii esim. netistä löydettävät artikkelit ko. aiheesta. tullakseen hyväksi tarvitaan aikamoinen määrä tekemistä, ja jonkun verran tarvitaan myös rahallisia sijoituksia laitteisiin ja akustointiin, varsinkin masteroinnista puhuttaessa).
 
op76
27.09.2009 16:45:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hyvä se on siihen nyt tulla viisastelemaan. Kaveri kysyi neuvoa, ja eipä tuota ollu kukaan jaksanu auttaa. Mutta sen käppyrän kans on helpompi miettiä, että nostaisko vaikka vähän peltejä miksauksesta, tai pitäiskö bassokitaraa nostaa isommalle jne. Meikäläinen on ainaki melkoinen puukorva noissa asioissa, joten tuo käyrä on kyllä kullan arvoinen.
 
Kallekorvola
27.09.2009 18:51:05 (muokattu 27.09.2009 18:53:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

op76: No hyvä se on siihen nyt tulla viisastelemaan. Kaveri kysyi neuvoa, ja eipä tuota ollu kukaan jaksanu auttaa.
 
no tuota...
 
toi neuvominen kuulematta biisiä on mahdotonta.
 
mä oon edelleenkin sitä mieltä, että äänityöskentely on kuunteluhommaa, ja vaikka noilla visuaalisilla avuilla saatetaan saada jotain summittaista osviittaa käsillä olevasta asiasta, niistä ei sen suurempaa apua ole.
 
biisi jakoon, jos haluaa tarkempaa kommenttia. teoretisointi asian ympärillä on aika turhaa.
 
Mutta sen käppyrän kans on helpompi miettiä, että nostaisko vaikka vähän peltejä miksauksesta, tai pitäiskö bassokitaraa nostaa isommalle jne. Meikäläinen on ainaki melkoinen puukorva noissa asioissa, joten tuo käyrä on kyllä kullan arvoinen.
 
...vai onko alakerran siivoaminen jäänyt tekemättä, vai onko vaihe-asiat botnessa kunnossa, onko kitaroissa/pelleissä/laulussa liikaa yläpäätä (ja jos, niin missä noista?), onko kama stereokuvassa vaihekoherenttia, onko säröä liioiteltu, jne...???
 
tollasta käppyrää pitää osata tulkita TODELLA hyvin, jos haluaa yhtään spesifimpiä vastauksia, JA SILTIKIN tarvitaan korvat päähän.
 
amistaar: linkki biisiin auttais enemmän.
 
op76
27.09.2009 19:21:16 (muokattu 27.09.2009 19:30:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hei, kaveri tekee ensimmäistä äänitystään! Ei varmaan tarvi alkaa vaiheita vielä pohtimaan ja ostamaan kovin kalliita laittestoja.
 
Laitan nyt tähän tuon oman räpellyksen, niin kaveri saa kuvaa, mitä amatöörikin voi tuolla iZotopella saada tehtyä, vaikkei sen isommin mistään mitään tajuakkaan: http://www.tormen.org/012_2009f.mp3
 
Samallahan tuosta voi joku heittää mulle pientä vinkkiä, että miten saan tuon "tiiviimmäksi" tai "yhtenäisemmäksi"? Miten tehdään lauluun sellainen kuiskaus delay, jota on mm. Dream Theaterin Lie biisissä?
 
Edit: Ja jos haluat (amistaar?), niin voin heittää tuolla iZotopella parin minuutin pikamasterin. Laita valmis miksaus hyvälaatuisena mp3:na optervo.pois@gmail.com
 
Eli .pois pois =)
 
art-turku
27.09.2009 20:22:46 (muokattu 27.09.2009 20:23:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tehdään lauluun sellainen kuiskaus delay, jota on mm. Dream Theaterin Lie biisissä?
 
Ihan pikasella kuuntelulla tuli mulle mieleen tapa, jolla oon saanut itse muodostettua ihan hienon kuulosia "s-kaikuja": tuplaa lauluraita, leikkaa kopioraidalta kaikki matalammat taajuudet veks siten, että ainoastaan s:n ja k:n kaltaisten konsonanttien sihinät ja kliksut kuuluu. Sitten halutunlainen delay raidalle, ja kuiskaussihinöiden pitäisi jäädä iloisesti poukkoilemaan.
 
Groovi
27.09.2009 20:25:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä varmaan koitetaan pukea sanoiksi monellakin tavalla sitä asiaa, että miksaamista ja masteroimista ei kannata koskaan orjentoitua tekemään graafisten käyttöliittymien perusteella, vaan nimenomaan kuuntelemalla. Graafisen näkymän ja kuultavan äänen välillä ei ole mitään 1:1 logiikkaa.
 
Myönnän itsekin tehneeni taannoin tuon saman virheen, ja se omalla tavallaan hidasti oppimista.
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti