Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: oversampling
1
varde
21.09.2009 20:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä käytännössä tarkoittaa A/D muuntimissa vaikka 4x tai 64x jne. oversampling?
 
Miten merkityksellinen ero on esim. noiden 4x ja 64x välillä?
 
albert18
21.09.2009 21:17:30 (muokattu 21.09.2009 21:24:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä käytännössä tarkoittaa A/D muuntimissa vaikka 4x tai 64x jne. oversampling?

Miten merkityksellinen ero on esim. noiden 4x ja 64x välillä?

 
Tää ei ole tietoa vaan arvausta:
Jos signaalissa esiintyy nopeita piikkejä, voi sample and hold aste (tämä edeltää jokaisessa A/D-munntimessa itse muunninta) antaa kovasti toisenlaisen signaalin amplitudiarvon muunnettavaksi, kuin sen keskiarvo edellyttäisi. Keskiarvon sijasta saatetaan olla kiinnostuneita myös muunlaisista arvoista.
 
Jos nimelliseen muunnosnopeuteen nähden voi ottaa useampia näytteitä (oversampling) näyteväliltä ja niistä valita sopivimman, laskea jonkin keskiarvon tai mediaanin, edustaa tulos enemmän/paremmin haluttua signaalin ominaisuutta näytteenottovälillä.
 
Tällä logiikalla tuo 64x tapaus edustaisi siis parempaa A/D-muunninta ja siitä saatavat näytteet olisivat paremmin mitattavaa signaalia vastaavat. Eron merkityksellisyys taas riippuu mitattavasta analogisignaalista oleellisesti.
 
Tän mun repliikin arvo on sitten viihdyttävä, jos sitäkään.
 
Albert
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
ReBeat
22.09.2009 00:03:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.answers.com/topic/analog-to-digital-converter#Oversampling
 
Sillä saavutetaan parempi signaali-kohinasuhde ja efektiivinen resoluutio kasvaa.
 
mr.bungle
22.09.2009 14:09:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Tää ei ole tietoa vaan arvausta:
Jos signaalissa esiintyy nopeita piikkejä, voi sample and hold aste (tämä edeltää jokaisessa A/D-munntimessa itse muunninta) antaa kovasti toisenlaisen signaalin amplitudiarvon muunnettavaksi, kuin sen keskiarvo edellyttäisi. Keskiarvon sijasta saatetaan olla kiinnostuneita myös muunlaisista arvoista.
 
Jos nimelliseen muunnosnopeuteen nähden voi ottaa useampia näytteitä (oversampling) näyteväliltä ja niistä valita sopivimman, laskea jonkin keskiarvon tai mediaanin, edustaa tulos enemmän/paremmin haluttua signaalin ominaisuutta näytteenottovälillä.
 
Tällä logiikalla tuo 64x tapaus edustaisi siis parempaa A/D-muunninta ja siitä saatavat näytteet olisivat paremmin mitattavaa signaalia vastaavat. Eron merkityksellisyys taas riippuu mitattavasta analogisignaalista oleellisesti.
 
Tän mun repliikin arvo on sitten viihdyttävä, jos sitäkään.
 
Albert

 
Joo, anti-aliasointihan on ehkä tärkein syy ylinäytteistämiseen. Esimerkkikuva:
 
http://www.snowbound.com/images/antialias.gif (pätee samalla tavalla myös audioon).
 
Albertin ehdottamista suodatuksista mediaani kuulostaa kuitenkin aika kömpelöltä, koska tällöinhän tuotos vastaisi käsittääkseni ylinäytteistämätöntä signaalia :). Ylinäytteistetyn signaalin filtteröinnistä voisi varmaan tehdä tiiliskiven kokoisen kirjan, joten ei siitä kuitenkaan enempää.
 
bassolla hanuriin
varde
24.09.2009 10:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten ReBaeatin linkissä: "a 20 bit ADC can be made to act as a 24 bit ADC with 256× oversampling"
 
Eli ylinäytteistämisellä voidaan hienosäätää perus bittisyvyyttä paremmaksi tjsp.
 
Käytännössä kotiäänittelyissä ei siis ole väliä onko 20bit ADC joko 4 tai 64 kertaisena? Joka tapauksessa on tuo 20bit ja siitä mennään paremmaksi ylinäytteistämällä n-kertaisesti tai hankitaan 24bittinen konvertteri.
 
mhelin
25.09.2009 21:10:25 (muokattu 25.09.2009 21:27:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo siis 24-bittinen A/D muunnin olisi aika mahdoton ja/tai kallis (tarvittaisiin antialiasointifiltterit, ja isosti nopeita kytkimiä ja/tai 0,0000001% tarkkuusvastusverkkoja) tehdä sellaiseksi että suoraan muuntaisi jonkun jännitteen audio (>44.1 khz) Fs ratella kovinkaan lineaarisesti. Sen vuoksi itse konversio tapahtuu suuremmalla näytteenottotaajuudella ja pienemmällä bittimäärällä, sen jälkeen data uudelleennäytteistetään suuremmalle bittimäärälle ja pienemmälle näyttteenottotaajuudelle. Antialiasointifilttereitä ei tarvita ollenkaan kun Nyqvisti on kuulorajan tuolla puolen.
 
DSD (http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital ) joka on jonkinlainen tulevaisuuden formaatti onkin sitten yksibittinen ja valmiiksi ylinäytteistetty. Tosin taitaa olla nykyään vielä niin että tätä formaattia käyttävät laitteet sisältävät monibittisen muuntimen jonka tuottama data resämplätään yksibittiseksi kuten tehdään D/A -muuntimissakin (delta-sigma jyrää..). Mutta niinkuin tuossa Wikissä sanotaan niin parhaina pidetään muuntimia jotka ovat multi-bit delta-sigma tyyppisiä, eli ainakin muutama bitti kerrallaan konvertoidaan (esim. Cirruksen ja AKM:n parhaat muuntimet ovat sentyyppisiä). Studiokäyttöön formaattina on muuten kaavailtu 8-bittistä DSD-wideä. Ylinäytteistystä käytetään myös noissa VST etc. plugareissa kun yritetään päästä eroon aliasointisäröstä.
 
Mutta mitään 20-bittistä muunninta ei jollain jälkeenpäin tapahtuvalla ylinäytteitämisellä saada paranneltua. En ymmärrä tuota vertausta, ehkä sillä tarkoitetaan tuota että sama dynamiikka saadaan esitettyä vähemmillä biteillä kun käytetään suurempaa näytteistystaajuutta, tosin tällöin mennään itse A/D muuntimen sisäiseen toteutukseen. Käytännössä useimmat nykyiset A/D -muuntimet ovat sämpläysresoluutioltaan 1-8 -bittisiä, vaikka lopputuote olisi 24-bittinen PCM-data.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti