Aihe: Laitteiden sammuttamisesta
1 2 3
Leviathan73
03.02.2009 11:29:24

Tämmöinen asia on hieman vaivannut.

Sammutatteko kaikki laitteet aina session jälkeen?
Usein räkkilaitteissa virtakytkin on sijoitettu laitteen taakse.
Aktiivimonitorien kytkimet ovat usein hankalasti takana.

Käytättekö jonkinmoista "master kytkin" systeemiä, vai onko laitteet aina päällä?
Sitä saa mitä tilaa.
PwrChordAccent
03.02.2009 11:34:46

Koska kuitenkin otat kaikki virrat samasta pistokkeesta, niin mikset asentaisi väliin kytkimellistä jatkojohtoa...
Ei se haittaa, setä korjaa...
Leviathan73
03.02.2009 11:37:50

Koska kuitenkin otat kaikki virrat samasta pistokkeesta, niin mikset asentaisi väliin kytkimellistä jatkojohtoa...

Tulee itseasiassa kolmesta eri pistokkeesta.
Brummin vaara vähenee.
Sitä saa mitä tilaa.
Niq
03.02.2009 11:43:08

Tulee itseasiassa kolmesta eri pistokkeesta.
Brummin vaara vähenee.

Perustele tämä.

Yleensä on parasta ottaa kaikki samasta (maadoitetusta) pisteestä. Vähentää hurinaa ja parantaa turvallisuutta, koska maalenkkejä ei pääse syntymään. Mieluiten se vikavirtasuojakin väliin.
"I have a cunning plan" -Baldrick
MadMatt
03.02.2009 12:06:41

Käytättekö jonkinmoista "master kytkin" systeemiä, vai onko laitteet aina päällä?

Käytännössä sammutan kaikki laitteet sessioiden jälkeen. Virrat tulee kahdesta pistorasiasta kahteen kytkimellä varustettuun jatkojohto/jakorasiaan. Jakorasiat ovat sijoitettu niin että on helppoa napsauttaa kytkimistä virrat pois. Seinäpistokerasiat ovat myös sopivassa paikassa ja piuhat saa riuhtaistua vaivattomasta kokonaan irti seinästä kun systeemit ovat pitempiä aikoja pois käytöstä.
Nothin' but the blues
Leviathan73
03.02.2009 12:50:05

Perustele tämä.

Yleensä on parasta ottaa kaikki samasta (maadoitetusta) pisteestä. Vähentää hurinaa ja parantaa turvallisuutta, koska maalenkkejä ei pääse syntymään. Mieluiten se vikavirtasuojakin väliin.

Ainakin äänikortin brummi väheni (ei kuitenkaan kokonaan) kun siirsin sen eri linjaan.

Olen huomannut että jos on monta irto muuntajallista laitetta samassa roikassa, syntyy enemmän häiriötä.
Voi olla että se on vain korvien välissä. Siis häiriö.
Sitä saa mitä tilaa.
Niq
03.02.2009 13:57:35

Olen huomannut että jos on monta irto muuntajallista laitetta samassa roikassa, syntyy enemmän häiriötä.
Voi olla että se on vain korvien välissä. Siis häiriö.

Kokeile kääntää muuntajia toisin päin pistokkeessa yks kerrallaan. Tai parempi: vaihda häiritsevä muuntaja parempilaatuiseen.

Itsellä lähtee piuha seinästä irti aina siksi aikaa kun olen pois treenikämpältä. Ei jää päälle viemään sähköä tai pahimmassa tapauksessa aiheuttamaan palovaaraa, eikä kesällä ukkonen lyö kalliita vermeitä rikki. Kytkimellisestä pistorasiasta heilahtaa ukkosenlyönti läpi helposti, jännite on niin suuri että ilmakin alkaa johtaa sähköä sen verran että lyö kytkimestä läpi.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Kalmo
03.02.2009 15:10:35
Olen itse käyttänyt myös noita kytkimellisiä jakorasioita. Vaan nyt olen parilta sähkömiestaholta kuullut, että niiden kytkimet ovat usein niin heikkolaatuisia, että ne vaurioituvat ja kärventyvät itsekseen. Olenpa ainakin alkanut painella ko. kytkimiä huomattavasti hellävaraisemmin.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Mikael
03.02.2009 15:15:02

Meillä on tarkkaamossa audiolaitteille oma sähkö, joka on oman katkaisijan takana tuossa valokytkimen vieressä. Valolle on siis oma erillinen sähkö ja pistokkeet on merkitty studiossa valo/audio. Mä ainakin sammutan kaikki sähköt aina kun poistun paikalta. Kotistudioon suosittelen räkkiä jossa on yksi pääkatkaisija jolloin ei tartte räpläillä takapaneeleita...
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
ejhfi
03.02.2009 16:27:54

Verstaani, kun rakensin, niin sähkösuunnittelija piirsi kuviin 7 eri vaihetta/segmenttiä, joista jokainen on oman kytkimen takana. Ensimmäiset kolme tulevat soittohuoneeseen, seuraavat kolme tarkkaamoon ja vielä erillisenä on "siivouspistokkeet", jotka eivät ole kytkennässä laitepistorasioiden kanssa. Hyöty tästä? Minimaalinen brummi, ei vinokuormia, ei turhia räpsyjä, toimiva vikavirtasuojaus ja jos joku vaihe kyykkää, niin alas ei mene kuin yksi segmentti ja siinä olevat laitteet. Valot on tietty erillisessä kytkennässä. Sähköihin ja niiden kytkentöihin kantsii aina panostaa monestakin syystä, vaikka vain jo pelkässä jatkojohdon valinnassa.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Pitkavirta
03.02.2009 23:38:39
Tämmöinen asia on hieman vaivannut.

Sammutatteko kaikki laitteet aina session jälkeen?
Usein räkkilaitteissa virtakytkin on sijoitettu laitteen taakse.
Aktiivimonitorien kytkimet ovat usein hankalasti takana.

Kytkimellinen jakorasia on pop. Tai useampi, jos tarttet.

Itse kysymykseen vastakysymys: sammutatko kahvinkeittimen, kun olet lopettanut kahvihommat?
Leviathan73
04.02.2009 07:22:27

Itse kysymykseen vastakysymys: sammutatko kahvinkeittimen, kun olet lopettanut kahvihommat?

Vitsikästä.
Ainakin mulla on ollut kotiteatterilaitteista vahvistin ja subbari päällä viimeiset pari vuotta, ja hyvin toimii.

Subbari on noin 15 vuotta vanha, ja siitä ajasta ainakin 10 vuotta päällä.
Eli ei se aina ole niin itsestäänselvyys.
Sitä saa mitä tilaa.
MadMatt
04.02.2009 08:26:21

Vitsikästä.
Ainakin mulla on ollut kotiteatterilaitteista vahvistin ja subbari päällä viimeiset pari vuotta, ja hyvin toimii.

Tuo mahtaa näkyä sähkölaskussa....

Mainittakoon vielä että avaan setupista aina vain ne laitteet joita käytän. Jakorasioihin on laitteet ryhmitelty niin ettei molempia rasioita tarvitse välttämättä edes kytkeä päälle jos jostain pienimuotoisemmasta puuhastelusta on kysymys. Kyllä tuo mahdollinen oikosulku ja palovaarakin on syytä ottaa huomioon. Ainakin itse tunnen oloni paljon rauhallisemmaksi kun tiedän etteivät laitteet ole päälle kytkettyinä kun en ole paikalla. Yleensä kiskaisenkin koko härdellin irti seinästä.

Tietokone onkin sitten toinen juttu. Se on aina joko päällä tai nukkumassa... Tai noh, tuleehan tuokin toisinaan ihan virallisesti sammutettua. Samanlainen kytkimellä varustettu jakorasia tuohonkin virrat antaa.
Nothin' but the blues
hape
04.02.2009 08:34:24 (muokattu 04.02.2009 08:34:39)

Senkin ympäristörikollinen! :D No ei nyt sentään, mutta tuo on kyllä silkkaa typeryyttä. Näkyy sähkölaskussa varmasti. Onhan tästä tehty tutkimuksiakin.

Standby-tehot ovat kotitalouksissa keskimäärin 5-10 % koko kotitaloussähköstä.

http://www.motiva.fi/fi/kuluttajat/ … nenergiankulutus/sahkonkulutus.html
http://www.tem.fi/files/20199/253_K … sien_sahkonkaytto_2006_raportti.pdf

Mulla on räkin pohjalla jatkis, jossa on kaks kytkintä. Niillä saan kätevästi kaikki räkissä olevat kamat päälle ja pois.

Edit: typo
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
milcoin
04.02.2009 09:00:12 (muokattu 04.02.2009 09:01:39)

Mahtava vertaus. Erona tietysti että kahvinkeittimessä on lämpövastus.

Mulla on studion audiosähköt sellasella kolmivaihe-turvakytkimellä josta kytkettynä vaan yks vaihe. Kysymys kuuluu: Jos kytkin on off asennossa, suojaako se salamaniskulta?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Nitrodelay
04.02.2009 09:05:14

Tuo mahtaa näkyä sähkölaskussa....

Tätä olenkin usein miettinyt, että minkälaisia sähkölaskuja se Lilius studioille rapsauttaa (ja naureskelee päälle).
...kyllähän The Who olisi bluesia soittanut, mutta kun niillä oli se Keith Moon....
varakeef
04.02.2009 10:30:04
Meillä on kämpällä-studiolla tarkkaamon ulkopuolella sulaketaulussa pääkytkin, joka katkaisee tarkkaamosta valot ja pistorasiat.

Tietokoneen (ja kaiken siihen usbeilla, fw:llä jne kytketyn) sammutan luonnollisesti erikseen. Samoin kitarastyrkkarit ja aktiiviskobet.

Etuaste-, kompura-, mikseri- ja efektiosasto sammuu päävirtojen kautta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Soolokitaristi
04.02.2009 14:13:57
Noita katkaisijalla varustettuja pistorasioita en käytä, koska on vain ajan kysymys kun siihen katkaisijaan osuu jotain (yleensä jalka tai pöydältä pudonnut kahvimuki) ja tietokone ja muut laitteet lähtevät lennosta pois päältä -> ei hyvä.
dewil
04.02.2009 15:16:14

Noita katkaisijalla varustettuja pistorasioita en käytä, koska on vain ajan kysymys kun siihen katkaisijaan osuu jotain (yleensä jalka tai pöydältä pudonnut kahvimuki) ja tietokone ja muut laitteet lähtevät lennosta pois päältä -> ei hyvä.

Painovoiman vaikutuksen voi kiertää mm. nippusiteillä tai kaksipuoleisella teipillä.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
kivi
04.02.2009 15:35:28

Aina, tietenkin. Tyhjä kahvinkeitin jossa on virrat päällä on paloriski, ja tyhjän pannun polttaminen rikkoo sen helposti.

Vitsikästä.

Miksi ihmeessä? On mulla kotonakin kaikki stereot yhden kytkimellisen roikan päässä.

Alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että kyllä mä kotipajallakin päivän päätteessä sammutan kaikki laitteet; ensin tietokoneen ja sitten yhdestä katkaisimesta kaikki räkkikamat, mikserin ja kuuntelut. Aktiivisia lähikenttämonitoreja tiedän syttyneen ihan avoliekkiin kun lämpörimat on irronneet - en siis jätä niitä vahtimatta. Mulla on työhuoneella yhdessä vaiheessa audiot ja pari pientä hehkulamppua työvaloina ja piikkien tasaajina, toisessa vaiheessa valot ja kolmannessa vaiheessa jääkaappi ja mikroaaltouuni.

Läppäriä sen sijaan en yleensä sammuta kuin lentokoneessa, se saa olla yön yli sleep-toiminnolla kansi kiinni, kaikki kovot ja muut nukkumassa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)