Muusikoiden.net
08.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulaminen kerrostalossa + ääneneristys
1 2
Intohimo
14.01.2009 17:00:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä mietiskellyt alkaa maksaa omaa kämppää ja kun harrastelen myös
laulamista + rumpujensoittoa (sit joskus kun on varaa ostaa sähkörummut),
niin tiedustelisinkin, että

a) mikä olisi paras talotyyppi laulamiseen (ehkä kerrostalon ylin kerros?) jos jätetään
turhan tyyris omakotitalo/rivitalo pois.

b) Eristävätkö nuo studiolaulusermit/kopit tarpeeksi ääntä, että se estäisi
naapurien mahdolliset tulevat valitukset?

Ongelmana on, että koska olen myös kotiäänittelijä, niin pitäisi saavuttaa samalla
akustinen tyhjyys mutta samalla äänen eristäminen, jotta naapurit ei tuu valittamaan (vai sulkevatko nämä toisensa pois)?

Kallekorvola
14.01.2009 18:13:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä mietiskellyt alkaa maksaa omaa kämppää ja kun harrastelen myös
laulamista + rumpujensoittoa (sit joskus kun on varaa ostaa sähkörummut),
niin tiedustelisinkin, että

a) mikä olisi paras talotyyppi laulamiseen (ehkä kerrostalon ylin kerros?) jos jätetään

omakotitalo ja rivitalo pois... mitäs niitä ny sit jää... teltta?

eli, jos akustisesti hyvä hirsitalo maaseudulla ei ole vaihtoehto, niin kerrostalo varmaankin. ei kai asuntoa harrastuksen perusteella monilla ole varaa valita.

b) Eristävätkö nuo studiolaulusermit/kopit tarpeeksi ääntä, että se estäisi
naapurien mahdolliset tulevat valitukset?

riippuu laulutavasta ja matskusta(noise-rockia täysillä), naapureista (valittaja/itsekin metelöivä boheemi), talon äänieristyksestä (kiviseinät/japanilaiset paperiseinät) ja metelöinnin ajankohdasta (päivällä, kun muut ovat töissä/aamuyöstä, kun itse pääsee töistä). eli, jos iisimmin lauleskelee, ei välttämättä tarvitse normaalia kummempaa eristystä ollenkaan.

Ongelmana on, että koska olen myös kotiäänittelijä, niin pitäisi saavuttaa samalla
akustinen tyhjyys mutta samalla äänen eristäminen, jotta naapurit ei tuu valittamaan (vai sulkevatko nämä toisensa pois)?

akustinen tyhjyys? voitko tarkentaa? koti-oloissa akustoinniksi monesti riittää huonekalut (sohva, sänky jne). studiota rakentaessa on sit syytä panostaa vähän enemmän.

Värinä
14.01.2009 18:32:45

Itse olen ihan hyvin tullut toimeen naapureiden kanssa vaikka kerrostalossa olenkin asunut. Ainakin tällasissa vanhemmissa kiviseinäsissä on sen verran hyvä eristys, ettei ole ikinä mitään kuulunut naapureista. Tosin musakaan ei ole kovinkaan kovaäänistä. Ja tietysti myös sillä ajankohdalla on tosiaan väliä. Itse olen sen verran onnellisessa tilanteessa, että voi hyvin äänitellä päivisin jolloin suurin osa naapureista lienee muualla.

Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
Antti1
14.01.2009 18:34:09

Opettele laulamaan niin kauniisti, että naapurit haluavat mielellään kuunnella sitä. Jos ei niin osta tai rakenna sellainen kelluvarakenteinen eristyskoppi jonnekin nurkkaan.

Intohimo
14.01.2009 18:45:05

eli, jos akustisesti hyvä hirsitalo maaseudulla ei ole vaihtoehto, niin kerrostalo varmaankin. ei kai asuntoa harrastuksen perusteella monilla ole varaa valita.

Ei ole, mutta jos puhutaan kerrostalosta niin varmaan ylimmässä kerroksessa on
vähemmän valituspotentiaalisia naapureita.

jos iisimmin lauleskelee, ei välttämättä tarvitse normaalia kummempaa eristystä ollenkaan.

Kahdessa aikaisemmassa asunnossa olen saanut valituksia. Lauleskelen pop-musaa. Harjottelu on pitkien työvuorojen takia joskus kello 19-20, joten se voi jo jotain häiritä. Noh,
ehkä joku patjaviritelmäkin ajaisi asian

akustinen tyhjyys? voitko tarkentaa? koti-oloissa akustoinniksi monesti riittää huonekalut (sohva, sänky jne). studiota rakentaessa on sit syytä panostaa vähän enemmän.

Mietinkin, et mikä olisi hyvä termi.. Noh, tarkoitan sitä, että toimisi ok
sekä kotiäänityksessä (en mitään hifiä kuitenkaan ole hakemassa), että myös eristäisi laulunääntä naapureiden valituksilta. Joku patjaviritelmä..?

Kallekorvola
14.01.2009 18:57:14

massa pysäyttää äänen, patja poistaa parhaimmillaan kaikuja.

Antti1
14.01.2009 19:04:02

Joo, patjat ei auta kyllä hittoakaan. Suosittelen edelleen tutustumaan niihin kelluviin rakenteisiin. Sellainen pönttö lienee ainoa budjettiratkaisu äänen katkaisemiseen. Tai sit ostat ne viereiset kämpätkin.

Intohimo
14.01.2009 19:54:08

Tai sit ostat ne viereiset kämpätkin.

Ah, briljantti ratkaisu! :) Noh, joo pittää miettiä kelluvaa koppia. Kiitos vastauksistanne:)

Johann Onn
14.01.2009 21:00:32 (muokattu 14.01.2009 21:02:58)

Tai sit ostat... ...kannettavan äänitysvehkeen ja menet vaikka, metsän keskelle huutamaan.

Niitä nyt on aika monta, tässä yksi: http://www.zoom.co.jp/english/products/h4/

Antti1
14.01.2009 21:18:01

...kannettavan äänitysvehkeen ja menet vaikka, metsän keskelle huutamaan.

Niitä nyt on aika monta, tässä yksi: http://www.zoom.co.jp/english/products/h4/

Niin eikös se silleen ollut, että lahjattomat treenaa?

zepeteus
14.01.2009 21:51:58

Kerrostalon alimman kerroksen kulmassa on potentiaalisia naapureita yhtä paljon kuin ylimmän kerroksen kulmassa. Keskellä ja keskellä on pahin vaihtoehto.

Kivitalo ei meinaa välttämättä mitään, tapauskohtaista.

Vietä edes hetki aikaa potentiaalisessa kohteessa ja kuulostele elämää ympärillä. Sama mikä tulee läpi, menee läpi, siitä saa suuntimia. Eräs ymmärtäväinen naapurini suostui aikoinaan jopa soittotestiin. Soitin laitteistoani omassa huoneistossani eri voimakkuuksilla ja sitten kuuntelimme yhdessä hänen luonaan, hyvää referenssiä.

Laulukoppi toimii, mutta vie tilaa (huomioitava) ja on kallis, tee-se-itse versioitakin ovat jotkut tehneet.

Onnea hakuun.

Perustaisikohan joku musikanttien asunto-osakeyhtiöitä. Ja toimisivatko ne? :D

Antti1
14.01.2009 21:56:22

No sais silleen ainakin varmaan ylimääräisten harrastajien määrää karsittua, kun elämänilo katoaisi viikossa...

Intohimo
14.01.2009 22:10:25

Tuossa olisi ajatusta, jos olisi talossa joku yhteinen bänditreenitila, vaikka kellarissa ja vaikka laululle/pianolle yksi harjoitteluhuone myös. Ellei jopa jokaisessa kämpässä
äänieristetty tila, mutta.. kallistahan se olisi:(

ejhfi
14.01.2009 22:13:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halpa omakotitalo

En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Värinä
14.01.2009 22:50:24

Laulukopista vielä hieman. Itse olen huomannut, että aina kun alkaa soittamaan ja laulamaan, niin sitä kummasti hakeutuu tiettyihin paikkoihin. Siis jos vaikka kitara normaalisti lepäisi makkarin nurkassa, niin aika usein sen hakee olkkariin ja alkaa soitteleen ja lauleleen siellä. Luulenpa, että tämä johtuu paremmasta soundista kyseisessä tilassa. Laulukopissa tuskin olisi kovin hyvää fiilistä treenata. Ja jos ei saa hyvää fiilistä tuntuu treenaminen aika tylsältä ja jää helposti vähäiseksi.

Sitäpaitsi kuinka monen kämppään oikeasti saisi järkevästi tuollaisen sijoitettua niin, ettei se olisi ihan älyttömän ruma rotjoke? Ei mulla ole ainakaan vielä sellaista tullut vastaan, vaikka yhdessä jumalattoman isossakin kämpässä olen asunut. Tietysti jos vaikka vaatehuone löytyisi, niin sinnehän voisi mahduttaa...

zepeteus
14.01.2009 23:49:31

Laulukopissa tuskin olisi kovin hyvää fiilistä treenata. Ja jos ei saa hyvää fiilistä tuntuu treenaminen aika tylsältä ja jää helposti vähäiseksi.

Pitää paikkansa osaltaan. Lallatella voi tosin vaikka puistossa, on kaunista ja kaikkea, jos on. Vaan kun pitää kotikutoisesti heittää narulle, ja kuitenkin ihan tosissaan, pitää käyttää sitä mitä voi. Siinähän sitä mitataan samalla kuinka tosissaan touhussaan on, jos on.

Ei mulla ole ainakaan vielä sellaista tullut vastaan, vaikka yhdessä jumalattoman isossakin kämpässä olen asunut.

Whisperroom nököttää laitehuoneen nurkassa, eikä tämä asunto todellakaan palatsi ole. Jälleen, joko on valmis uhrauksiin jonkin puolesta, tai sitten ei ole. Studioiden omistajat ja käyttäjät voivat kertoa millaisissa fiilistelylukaaleissa niitä huippuottojakin tehdään.

Mikään ei estä yrittämästä luoda parhaat mahdolliset fiilikset treeni- tai tallennustilaan, sehän on jopa suotavaa. Mutta joitakin teknisiä ja ehkäpä sitten esteettisesti rajoittuneita asioitakin tilaan tulee väistämättä....ellei sitten todellakin vain tee tilasta oleskelu- ja fiilismielessä mukavaa ja unohda tekniikkaa...ja ollaan taas pisteessä a. Tai siinä omakotitalossa, joka jo moneen kertaan on mainittu, syystä. Tosin sielläkin ne vaimennuslootat ja hilavitkuttimia sisältävät vempaimet on ajettu askarteluhuoneeseen pois muun väen antiikin tieltä....ja isäntä soittaa edelleen siellä sohvan nurkalla kunneka pois häädetään. ;)

Värinä
15.01.2009 12:55:35 (muokattu 15.01.2009 12:58:36)

No itse ainakin äänittelen loppuen lopuksi melko harvoin. Siis esim. kerran viikossa. Tämän vuoksi ei ole hinkua laittaa kauhean paljoa noita rumahkoja musalaitteita näkyville. Asunto on kuitenkin ensisijaisesti asumista varten ja toissijaisesti äänittelyä varten.

Mutta tämä nyt taitaa mennä aika off topiciksi. Ei se multa ole pois jos joku viihtyy äänikorttien ja mikkitelineiden keskellä. Itse en oikein viihdy. Onnkeksi nykyään tulee toimeen niin vähällä. Läppäri, äänikortti ja pari mikkiä ja telinettä mahtuu komeroon piiloon huomattavsti paremmin kun joku moniraituri ja iso konsoli.

E: ja mitä noihin huippustudioiden huippuottoihin ja fiilistelyluukaleihin tulee, niin eipä niissä kukaan kai asu. Niissä tehdään pääsääntöisesti niitä huippuottoja.

Objectif Lune
15.01.2009 15:29:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha kerrostalo, jossa on paksut seinät! Niitä tosin löytyy lähinnä keskusta-alueelta, mutta ennen elementtiaikaa rakennetuissa taloissa on yleensä aika hyvä äänieristys, joskin tietenkin poikkeuksiakin löytyy. Asunnon sijainti ei ole kuitenkaan ollenkaan niin tärkeä kuin seinien paksuus.

Toinen vaihtoehto, jos opiskelija olet, on opiskelija-asunto. Niissä kuitenkin melskataan ja naapurit voivat soittaa lähinnä poliisille, kun ei niitä säätiöitä kiinnosta joku musisointi. Ja arvatkaa, kiinnostaako poliiseja joku muu kuin ampujat ja pommiuhat, jos kyseessä on opiskelija-asunto. No ainaan muusta ei ole kokemusta. ;)

zepeteus
15.01.2009 20:18:28

Värinä, emme kai me ole eri mieltä tässä asiassa, mutta painotamme sitä eri tavoin.

Asunto on kuitenkin ensisijaisesti asumista varten ja toissijaisesti äänittelyä varten.

Tämä on oma periaatteenikin. Se että yksi huoneistani on pyhitetty kamoille ei kumoa, vaan vahvistaa tätä. Muutoinhan ne olisivat levällään pitkin asuntoa.

ja mitä noihin huippustudioiden huippuottoihin ja fiilistelyluukaleihin tulee, niin eipä niissä kukaan kai asu. Niissä tehdään pääsääntöisesti niitä huippuottoja.

Juuri niin. Pointtini olikin että vaikka olisi kuinka huippustudio, joka on tietenkin äänitystouhuihin viritelty, mutta yleensä myöskin mahdollisimman mukava jotta päästään sopivaan fiilikseen, se on silti audiotyöpaikka....ei asunto. Tästä määritelmästä jotkut voivat tosin olla eri mieltä ;)

Joka tapauksessa, aloittajalla on ollut naapurien kanssa ongelmia äänensä avauksessa, eli ihan tavallinen kerrostaloasunto/asumismuoto ei harrasteelle sellaisenaan oikein sovi. Se mitä pitäisi tehdä on kysymys jonka ratkomisessa pitää myös päättää, kuinka tosissaan touhussaan on...vaikka se olisi "vain" kevyt ja mukava harrastus.

Antti1
15.01.2009 20:38:54

Yksi vaihtoehto tietty on sit hommata se treenikämppä, joku ihan pienikin riittäis varmaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti