Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: laulun äänitys ja miksaus
1 2
slowdive
22.12.2008 22:07:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipaisin vähän äänitysteknisiä vinkkejä, kun tällä hetkellä meinaa homma tyssätä tyydyttävän laulusoundin löytymättömyyteen.
 
Paremman määrittelyn puutteessa sanotaan nyt että homman nimi ois joku tuommonen singer/songwriter -juttu ja esim. tällainen laulusoundi omaa korvaa miellyttää:
http://www.youtube.com/watch?v=NFQ4nuUuwNo
http://www.youtube.com/watch?v=71sfMY3ZLWI
 
Tarkoituksella jätän tässä nyt omat mikkimerkit ja plugarit listaamatta, kun en niinkään ole kamasuosituksia vailla. Realiteetit pitää tunnustaa että hyvä laulaja, hyvä mikki, studio, äänittäjä, miksaaja ois poikaa, mutta kun nyt lähtökohdat kuitenkin on nuhaisen matti nykäsen lauluääni ja budjettiluokan kotistudio niin silti jotain toimenpiteitä lienee kuitenkin tehtävissä että sitä lopputulosta saa edes hitusen vietyä siedettävämpään suuntaan.
 
Naturellina homma ei oikein pelaa ja omalla kohdalla tulee mutu-tuntumalla lisäiltyä vähän sitä ja tätä, yleensä niin että kaikkea on lopulta liikaa. Eli vinkkejä kaipaisin siihen mitä tuon tyylin laulusoundin tekeminen tarvitsee onnistuakseen, sen hyvän laulajan lisäksi.
 
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
loosah
22.12.2008 22:11:41 (muokattu 22.12.2008 22:12:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tuossa ole mitään kummallista... Tarpeeksi järkevä mikrofoni, etuaste, vähän kompuraa ja kaikua ja se on siinä.
 
Ei nuhasta matti nykästä saa millään mulinexilla järkevältä kuulostamaan vaikka olis mitkä laitteet. Vaihda laulajaa.
 
Näyte ei olis pahitteeks.
 
GIGO
loosah
22.12.2008 23:07:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloin tuossa vielä kelailemaan ongelmaasi.
 
Homma taitaa mennä kuitenkin niin, että äänilevyn historiassa ei löydy yhtään huonoa laulajaa, joka kuulostaisi levyllä hyvälle! Totta kai on laulajia, joilla on hyvä ääniaines (saundi) ,mutta vire saattaa vähän heittä. Silloin homma hoituu studioteknisin keinoin. Näitä löytyy nykypäivän popista varmaan paljonkin. Tarkoitan siis sellaista huonoa laulajaa, jolla ei ole mitään, mihin kuulija voi tarttua. Itsekin laulan nuotilleen, mutta ei sitä kukaan jaksaisi kuunnella kolmea sekuntia kauempaa.
 
Mutta... Jos saundisi on kuin nuhaisella nykäsellä, niin studiotekniikka ei ole oikea paikka etsiä rakaisua. Mitä paremmat laitteet, sitä nuhaisemmalta nykänen kuulostaa. Mikään plugari ei muuta ketään toiseksi.
 
Yksi ratkaisu voisi olla, että vedät rohkeasti niin kuin vedät. Korostat omaa saundiasi ja se nuhaista erikoisuutta. Mietipä vaikka jotain Neil Yongia, John Lennonia, Gösta Sundqvistia, J. Karjalaista tms. Kukaan ei voi väittää, että lauluteknisesti tai saundillisesti he olisivat jotenkin loistavia. Heillä oli kuitenkin oma tunnistettava ja mielenkiintoinen saundinsa ( ja tietenkin hyvät biisit), minkä takia he erottuivat, vaikka maailma on täynnä parempia laulajia. Siinä vaiheessa mennään vaan jonnekin karisman, tähteyden tms. toiselle puolelle, jota on hyvin vaikea analysoida.
 
GIGO
Roberto
23.12.2008 09:50:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdotan seuraavaa todella kyykyttävää mutta opettavaista keinoa:
 
Teet biiseistä niin hyviä kun ikinä osaat. Opettele soittamaan ja laulamaan ne niin hyvin kuin ikinä pystyt, yhtäaikaa ja yhdellä otolla. Äänitä treenejäsi jollain pohjalta ihan millä vaan mikillä. Kun alat huomaamaan et musan laadun paraneminen on pelkästään kamoista kiinni, vuokraa hyvänkuuloinen studiotila ja 1 kpl U47 päiväksi, ja käy vetämässä biisit kasetille.
 
slowdive
23.12.2008 16:11:48 (muokattu 23.12.2008 16:12:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, kiitoksia vastauksista.
 
Tarkennuksena vielä, että olen kiinnostunut ihan vaan yleisestikin laulusoundin rakenteesta, ja onhan täällä aiheesta ollut keskusteluakin mutta kun ei oikein tahdo tähän hätään löytyä ja toisekseen vähäeleisempi tyyli vaatii vähän eri juttuja kuin rokin veivaus. Että sinänsä studion vuokraus itseni tai vaihtaminen parempaan laulajaan ei näitä saloja juurikaan avaa.
 
Kotistudio-värkkäilyä nyt on takana useampi vuosi mutta en sinänsä varsinaisesti tiedä mitä siihen laulujenkin tekemiseen noin lähtökohtaisesti kuuluu, tai mitä siihen ei välttämättä kannata lähtä sotkemaan. OK, kokeilemallahan se selviää, mutta tosiaan kun kokeilut tuppaa kuulostamaan vähän liiankin kokeilevilta. Vähän sama kun vääntäisit jotain ruokaa omalla reseptillä, se voi olla joskus sattumalta ihan hyvääkin, mutta kyllä se "oikea" reseptikin alkaa jossain vaiheessa kiinnostaa.
 
"Alan tyypin" päässä jotain ajatuksia luultavasti heräisi jos vähän tunkkaista ja urveloa laulua pitäisi saada selkiytettyä. Kaivais ehkä tietyn tyyppistä mikkiä, tai jotain muita itsestäänselvyyksiä tai ässiä hihassa jolla homma saattaiskin toimia heti paremmin, ja sellaisia vinkkejähän sitä kaipaisi, kun se voi sitten olla pienestäkin kiinni ja teen vaan jotain alunperinkin tyhmästi, väärin, vaikeasti tms.
 
Soundithan mulla nyt on jokatapauksessa kotikutoiset ja omat "idolitkin" on laulajina sen tyyppisiä jotka Idolsissa naurettaisiin pihalle siinä eka jaksossa, eli mitään pavarotti-plugaria en ole vailla.
 
Toki tuollaisessa akustisessakin fiilistelyssä löytyy monentyyppistä menoa myös ja jos esim. nuo Neil Halstead ja Mark Kozelek kuulostaa helvetin hyvälle niin sitten taas esim. Jose Gonzalez on taas vähän sellainen että siinä taas on jotain sen laulusoundin osalta mitä en välttämättä halua tavoitella. Kavereilla on erityyppiset äänet, mutta on siinä lienee jotain muutakin.
 
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
dewil
23.12.2008 17:11:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki nää nykyajan hyväksihavaitut mikit on oikein mainioita, mitä tälläkin palstalla aina hehkutellaan. Ei se siitä ole kiinni.
Yksi asia, mikä kannattaa aloittelevan äänittelijän hoksata, on huoneen akustiikka. Se kun pilaa helposti hyvänkin äänityksen, tuoden messiin hälyisyyttä. Eli demppiä kehiin, tai hätätilassa peiton alle joikhaamaan.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Mikael
23.12.2008 18:09:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki nää nykyajan hyväksihavaitut mikit on oikein mainioita, mitä tälläkin palstalla aina hehkutellaan. Ei se siitä ole kiinni.
Yksi asia, mikä kannattaa aloittelevan äänittelijän hoksata, on huoneen akustiikka. Se kun pilaa helposti hyvänkin äänityksen, tuoden messiin hälyisyyttä. Eli demppiä kehiin, tai hätätilassa peiton alle joikhaamaan.

 
Tää on erittäin hyvä pointti. Ylipäätään huonetta kannattaa koittaa vältellä ellei kyseessä ole sitten todellakin hyvä huone/tila joka sopii esitykseen - jos et ole varma niin koita vähentää huoneen osuutta tallennetussa äänessä. Sohvatyynyt/peitot/akustolevyt/jne. ovat käyttistä lauluja äänitellessä. Mä olen päässyt ihan hyviin tuloksiin myös reflexion-filtterillä, mut myös tee-se-itse -viritelmät ovat erittäin käyttökelpoisia.
 
Muuten ainakin omalla kohdalla laulun äänittämisessä ei oo mitään ihmeellistä. Mahdollisimman hyvä isokalvoinen konkkamikki, hyvä etunen ja mielellään optinen kompressori. Miksatessa yleensä menee about: de-esser - leikkaava eq - kompura - korostava eq. Sit ehkä vielä tarvittaessa vähän säröä... efektipuolella useimmiten delay ja huone sekä plate.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Värinä
23.12.2008 18:24:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hassu juttu. Itsellä tuntuu aina omissa jutuissa, että mietokin de-esser vetää laulun ässävikaisen kuuloiseksi sössötykseksi. Osaltaan tietty saattaa johtua siitäkin, että ekat äänitykset tehtiin ilman mitään kompuroita yms. joten tuli opeteltua ainakin alkeet mikkitekniikasta.
 
Mutta tota suosittelisin, mitä edelläkin neuvottiin. Eli soittaa ja laulaa vaan samaan aikaan. Itse olen huomannut, että näin saa kaikkein luonnollisemmat fiilikset verrattuna erillisäänityksiin.
 
Soundin hakemiseen en muuten osaa sanoa oikein mitään. Yleensä mitä vähemmän sitä ajattelee, sen paremmalta se lopulta kuulostaa.
 
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
pettuli
23.12.2008 20:08:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietipä vaikka jotain Neil Yongia, John Lennonia, Gösta Sundqvistia, J. Karjalaista tms. Kukaan ei voi väittää, että lauluteknisesti tai saundillisesti he olisivat jotenkin loistavia.
 
Minä väitän, että John Lennon oli yksi historian parhaimmista laulajista. Se pitää tietää ensinnäkin, että Johnin ääni muuttui radikaalisti Beatlesin loppuaikoina. Loppuvuodet se olikin kuivemman, ohuemman ja nasaalimman kuuloinen. Oli ilmeisesti ottanut osumaa röökistä, viinasta, kamasta, kuluttavasta laulutavasta jne.
 
En tiedä ketään toista niin monipuolista pop-laulajaa. Voisin soittaa monta eri biisiä, ja Lennonia tuntematon kuulija epäilisi eri laulajiksi. Sitten esim sellainen fakta on aika jäätävä, että Beatles äänitti kaikki Please Please Me -albumin kappaleet - Twist and Shoutia lukuunottamatta - yhdellä otoksella. Laulut ja soitot siis samaan aikaan. Ja Lennon oli kovassa flunssassa. Kuuntele millaista jälkeä Lennon teki tuollaisissa olosuhteissa.
 
Lennon oli nero, ja se kuului myös laulussa. Äänen sävy ja laulutapa sopii aina täydellisesti melodiaan, sanoihin, tunnelmaan. Ja se tosiaan vaihtelee paljon eri biiseissä. Tuollainen monipuolisuus vaatii todellista teknistä osaamista. Laitan muutaman esimerkin, niin kuulet kuinka monipuolisesta laulajasta oli kyse. Kuuntele oikeasti kaikkia, niin huomaat:
 
All I've Got to Do (samettisen pehmeä ääni kauniissa balladissa, erityisesti kohdassa 1:06):
http://www.youtube.com/watch?v=U1xS8pkgQYo&feature=email&fmt=18
 
Twist and Shout (räkäisempää soundia saa hakea):
http://www.youtube.com/watch?v=_59n86U3Dvs
 
Girl: (nätisti säröilevä mutta pehmeä)
http://www.youtube.com/watch?v=kYl0iMSlMQg&feature=related
 
I Should Have Known Better (suoraa pop-laulua):
http://www.youtube.com/watch?v=k9e21ZMLvTE&feature=related
 
Lucy in the Sky with Diamonds (kokeilevaa, terävän nasaali):
http://www.youtube.com/watch?v=ViJJRbiN9VA&feature=related&fmt=18
 
Being for the Benefit of Mr. Kite: (kokeilevaa, matalahko)
http://www.youtube.com/watch?v=1dL9I7j2-Lo
 
Memphis, Tennessee:
http://www.youtube.com/watch?v=Ai8Vo5RPaxk
 
This Boy (vain loistava laulaja pystyy tuohon keskiosaan, kohdasta 1:00):
http://www.youtube.com/watch?v=Pxxp5e_CReo
 
I'm Only Sleeping (unisen välinpitämätön):
http://www.youtube.com/watch?v=4bTlZDZOj-8&feature=related
 
Working Class Hero (matala, cool, paha):
http://www.youtube.com/watch?v=njG7p6CSbCU
 
Ticket to Ride:
http://www.youtube.com/watch?v=EsXta-92KUI
 
Money:
http://www.youtube.com/watch?v=TZVf_FVETBY&feature=related
 
pettuli
23.12.2008 20:12:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sit ehkä vielä tarvittaessa vähän säröä... efektipuolella useimmiten delay ja huone sekä plate.
 
Millaista säröä tarkoitat? Osaatko sanoa miten sellaista saa esim. Zoomin kotistudiolaitteesta?
 
Antti1
23.12.2008 20:18:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaista säröä tarkoitat?
 
Mietoa, hyvän kuuloista säröä. Se tuo lämpöä ja eloa soundiin monesti, kunhan ei pistä överisti. Kyllä sä sit tunnistat mikä on hyvää ja mikä huonoa säröä.
 
Osaatko sanoa miten sellaista saa esim. Zoomin kotistudiolaitteesta?
 
Ostamalla jonkin toisen laitteen tekemään sitä säröä.
 
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
Mikael
23.12.2008 20:20:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaista säröä tarkoitat? Osaatko sanoa miten sellaista saa esim. Zoomin kotistudiolaitteesta?
 
En tiiä kyl zoomista mitään... itse käytän yleensä Digidesignin LoFi-plugaria ja aika miedoilla asetuksilla niin ettei sitä niinkään säröksi tunnista mut ikäänkuin antaa soundiin selkeyttä, ryhtiä ja luonnetta. Varsinainen särö-laulu on sit eri asia... kitaravahvistinmallinnukset saattavat toimia hyvinkin sellaisessa tai sit ihan joku särö-pedaali tai sellaisen mallinnus - jotkut putkietuasteet ovat myös hyviä vokaalisärön tuottimia.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
pettuli
24.12.2008 02:25:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiiä kyl zoomista mitään... itse käytän yleensä Digidesignin LoFi-plugaria ja aika miedoilla asetuksilla niin ettei sitä niinkään säröksi tunnista mut ikäänkuin antaa soundiin selkeyttä, ryhtiä ja luonnetta. Varsinainen särö-laulu on sit eri asia... kitaravahvistinmallinnukset saattavat toimia hyvinkin sellaisessa tai sit ihan joku särö-pedaali tai sellaisen mallinnus - jotkut putkietuasteet ovat myös hyviä vokaalisärön tuottimia.
 
Juu juu. Tää särö onkin mielenkiintoinen juttu. Tarkoitat varmaan sitten juuri sitä samanlaista säröä, mitä tulee putkimikistäkin luonnostaan. Mä rakastan sitä soundia. Se on jännä juttu. Miten särö voi selkiyttää jne.
 
pettuli
24.12.2008 02:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se pienenpieni särö itse asiassa muistuttaa aika paljon äänen resonointia, eikö? Siitä lämpö ja eloisuus.
 
Juhimuskeli
23.03.2011 20:28:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs tähän neuvoksi, kun miettii, että vedän keikkakamoihin laulua, niin mielestäni laulu ei aaltoile/wouwaile, eikä ainakaan säröile, mutta kun vedän mainoutista xlr-rät äänikorttiin, niin johan alkaa. perus tasainen ääni menee sisään jotenkin tuhnusti ja vaisusti ja kun vähän buustaat laulua vatsanpohjasta,ni johan räpsähtää näytöllä mittari punaiselle. ja tulee sitä inhottavaa wouwailua, kuin käätelisi päätä ylös,alas,sivuille, askel taakse yms.
 
olen jo jotain oppinut kotinauhoittamisesta, mutta tuo laulu menee edelleen yli hilseen. kyllähän sitä soundia sitten saisi muokattua vaikka loputtomiin, kun saisi ekaks tasaiselta kuulostavaa tavaraa sisään, niin sitten vetämään sinne kaikuja ja muuta.
 
tänään kokeilin leikkiä kompressorillakin. dbx166. siitä vääntelin tresholdia ja limitteriä, limitteri oli aloittaessa täysillä ja viimein klo 9. ja aina mentiin vaan hunompaan suuntaan. minkä ihmeen laitteen/ohjelman minä tarvitsen tuonne väliin, että tasautuu? etusessa tasot pysyy hyvin vihreällä, mikserissä tasot pysyy vihdeällä ja jopa äänikortissakin. APUVA!
 
samantien
23.03.2011 22:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhimuskeli: Mikäs tähän neuvoksi, kun miettii, että vedän keikkakamoihin laulua, niin mielestäni laulu ei aaltoile/wouwaile, eikä ainakaan säröile, mutta kun vedän mainoutista xlr-rät äänikorttiin, niin johan alkaa. perus tasainen ääni menee sisään jotenkin tuhnusti ja vaisusti ja kun vähän buustaat laulua vatsanpohjasta,ni johan räpsähtää näytöllä mittari punaiselle. ja tulee sitä inhottavaa wouwailua, kuin käätelisi päätä ylös,alas,sivuille, askel taakse yms.
 
olen jo jotain oppinut kotinauhoittamisesta, mutta tuo laulu menee edelleen yli hilseen. kyllähän sitä soundia sitten saisi muokattua vaikka loputtomiin, kun saisi ekaks tasaiselta kuulostavaa tavaraa sisään, niin sitten vetämään sinne kaikuja ja muuta.
 
tänään kokeilin leikkiä kompressorillakin. dbx166. siitä vääntelin tresholdia ja limitteriä, limitteri oli aloittaessa täysillä ja viimein klo 9. ja aina mentiin vaan hunompaan suuntaan. minkä ihmeen laitteen/ohjelman minä tarvitsen tuonne väliin, että tasautuu? etusessa tasot pysyy hyvin vihreällä, mikserissä tasot pysyy vihdeällä ja jopa äänikortissakin. APUVA!

 
Hyvä mikkitekniikka ja kompura auttaa.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
Antti1
24.03.2011 03:06:35 (muokattu 24.03.2011 03:08:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Hyvä mikkitekniikka ja kompura auttaa.
 
Noistakin kahdesta sen kompuran voi volaongelmien vuoksi jättää pois, mikäli mikkitekniikka on kunnossa ja ehkä nimenomaan juuri silloin, kun mikkitekniikka ei toimi. Pahimmat piikit, pomput, kuopat ja notkot on syytä äänittää ehkä uudelleen paremmin, ja tarvittaessa hoitaa piirtelemällä suurinpiirtein järkevälle voimakkuudelle. Kompuran kanssa soundin hakeminen on sitten eri asia, mutta siihenkään en välttämättä tota mainittua laitetta sotkisi mukaan.
 
Tuolta "aloittelijaketjusta" selviää, että kysyjällä on perättäin mikki, etunen, mikseri, äänikortti ja jossain välissä vielä tuo dbx:n vetkutin. Ehdotan samaa tässä, kuin sielläkin: ota kaikki tosta välistä pois ja pistä mikki suoraan interfaceen.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Pop Corn
24.03.2011 20:30:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kysymyksessä on oma laulu niin homma voi mennä tosiaan vaikeaksi, jopa mahdottomaksi.
 
Ihmiset suhtautuvat omaan ääneensä yleensä hyvin kriittisesti ja kokevat sen jotenkin vieraaksi nauhalta kuunneltuna. Tämän takia voi käydä niin, että paraskaan äänitys ja prosessointi ei koskaan tunnu riittävän hyvältä, ja tulee tunne että jotain pitäis tehdä ja säätämisellä aletaan itse asiassa yrittämään äänen muuttamista toiseksi.
 
.
Numb
24.03.2011 20:39:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: Ihmiset suhtautuvat omaan ääneensä yleensä hyvin kriittisesti ja kokevat sen jotenkin vieraaksi nauhalta kuunneltuna.
 
Näinpä. Itse äänellessä ääni myös resonoi kallon luissa, ja muuallakin kehossa. Nauhalta sitten kuulee sen mitä muut yleensäkin kuulevat. Yleensä yllätys ei ole mieluisa, ja ottaa totuttelua.
 
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
LaMotta
26.03.2011 11:55:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huoneakustiikan vaikutusta voi vähentää mm sopivalla mikrofonin suuntakuviolla.
 
"Nyt on syytä ottaa huomioon tosiasiat, ja tehdä selvitykset..."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti