Muusikoiden.net
23.09.2018
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: V-Amp vs. Pod studiossa
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14
Timo JM
15.07.2008 00:49:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka vedinkin jo vähän sanojani takaisin BOSS:in suhteen niin tämä GT-10 Crunch presettien selaaminen kertoo kyllä omaa karua kieltään:
 
http://www.electrickompany.com/crunch.mp3
 
(Aika päälle liimatun oloista säröä.)
 
Tilasin muuten juuri Torilta V-Amp Pron. Laite on käytettynä sen verran edullinen, että muita vaihtoehtoja pystyy edelleen pitämään avoinna :-)
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Tympee Huttunen
15.07.2008 06:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tilasin muuten juuri Torilta V-Amp Pron. Laite on käytettynä sen verran edullinen, että muita vaihtoehtoja pystyy edelleen pitämään avoinna :-)

 
Tuossa ei V-amp2-härpäkkeeseen ole muuta eroa, kuin paremmat lähdöt. Digitaalista spdiffiä yms. löytyy.
 
Muistan, kun itse maksoin tuosta Pro-mallista 340e. En raaski sitä enää edes myydä, koska takkiin tulisi niin paljon:)
Harrastelija
15.07.2008 17:31:05 (muokattu 15.07.2008 17:32:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin muuten juuri Torilta V-Amp Pron. Laite on käytettynä sen verran edullinen, että muita vaihtoehtoja pystyy edelleen pitämään avoinna :-)
 
Sehän mahdollistaa sitten sen edellisellä sivulla olevan setupin kyhäämisen kahdella VAmpilla :)
 
Oma V-Amppini ei suostu palautumaan lainasta pikatestiin, joten jäänee sitten väliin se systeemi. Sen sijaan aina avuliaalla Torilla on pyörinyt yksi järkevässä hinnassa oleva Gt-8, sääli vaan että nurkissa ei pyöri senkään vertaa ylimääräistä rahaa.
 
Vox on saanut aikaan uuden lelun, joka tosin pakottaisi olemaan kiinni tietokoneessa vaikka sattuisikin olemaan käyttökelpoinen.
 
http://www.voxamps.co.uk/jamvox/
 
No, sen verran hankintapäätös on tarkentunut, että jokin noista "isommista" on tulevaisuuden multihärpäke, koska se saa sitten riittää hamaan tulevaisuuteen niiltä osin.
 
Harrastelija
 
edit: lievää editorin käytön opettelua...
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Timo JM
15.07.2008 18:54:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehän mahdollistaa sitten sen edellisellä sivulla olevan setupin kyhäämisen kahdella VAmpilla :)
 
Ei kun vielä pitäis hankkia toinen V-Amp 2 koska se tupla setup olis pelkästään bändisoittoon ;-)
 
Ihan oikeasti kyllä kutkuttaa kokeilla millaisia soundeja kahdella V-Ampilla saa. Ainakin aion testata kun Pro saapuu postista.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
tinde
16.07.2008 12:23:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan oikeasti kyllä kutkuttaa kokeilla millaisia soundeja kahdella V-Ampilla saa
 
Miten sä ajattelit hyödyntää kahta vamppia bändikäytössä? Joku stereosetuppi tms.?
 
Vai oliko ajatuksena vaan ryhtyä leikkimään hullua soundiprofessoria ja katsoa mihin se johtaa :-)
 
Kun olet kokeillut, niin kerro ihmeessä miten homma toimi...
 
superfly
16.07.2008 12:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Timon touhu taitaa mennä ihan säätämiseksi :) Mutta ei siinä, hattua nostan tämmöisille pellepelottomille. Onnea matkaan.
 
Killing internet dragons is serious business!
Timo JM
16.07.2008 15:07:55 (muokattu 16.07.2008 15:08:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten sä ajattelit hyödyntää kahta vamppia bändikäytössä? Joku stereosetuppi tms.?
 
Tuo Timon touhu taitaa mennä ihan säätämiseksi :) Mutta ei siinä, hattua nostan tämmöisille pellepelottomille. Onnea matkaan.
 
Siis kyseessähän on paketti johon tulis kaksi erillistä mallintavaa stereona, tyyliin POD X3 Liven Dual Tone, mutta edullisemmin ja paljon monipuolisemmalla spedulla. (Kaikki kamat siis käytettyinä.)
 
Vai oliko ajatuksena vaan ryhtyä leikkimään hullua soundiprofessoria ja katsoa mihin se johtaa :-)
 
No tietysti vähän sitäkin ;-)
 
Kun olet kokeillut, niin kerro ihmeessä miten homma toimi...
 
Jos jaksan ja saan jotain järkevää demotuksi niin voin laittaa jotain näytettä edellisten V-Amp 2 klippien jatkoksi.
 
(FCB1010 spedu on jo tulossa postissa.)
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Harrastelija
18.07.2008 04:14:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmm...Joku oli ehtinyt napata sen ainoa järkevän hintaisen Gt-8:in Torilta, joten ihan heti ei sitäkään tarvitse hankkia.
 
"Studioni" täydennykseksi jäävät sitten tällä hetkellä harkintaan Tonelab LE tai Roctron Utopia 100.
 
http://www.rocktron.com/
 
Kumpikin nyt jo suht edullisia eikä soundikaan ole niin "muovisen" tuntuinen kuin joissain muissa.
 
Etenkin Rocktronin näytteet ja mahdollisuudet vaikuttivat hyviltä. Pitänee kaivella lisää kuunneltavaa netistä.
 
Ja jos joku tulee taas sanomaan, että ne olivat silkkaa moskaa, toteanpahan vain, että itsellenihän tässä jotain muuta kuin Vamppia tai Podia harkitsen :) Hankitaan hänelle sitten jokin muu digisiritin...
 
Harrastelija
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Timo JM
19.07.2008 02:48:37 (muokattu 19.07.2008 03:06:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt testannut kahta V-Ampia "dual tone" meiningillä. Siinä kävi kuitenkin niin kuin vähän etukäteen epäilinkin. Eli kun signaali tulee molempiin koneisiin täysin samanaikaisesti ei kahden eri soundin erottaminen toisistaan tahdo onnistua.
 
Molempia voi tietysti ekuttaa, efektoida ym. eri tavalla mutta panorointi eri laitoihin ei oikein tahdo irroittaa soundeja toisistaan riittävän hyvin. Kyllä siitä jonkinlaisen keinostereon saa mutta ei ihan tarpeeksi hyvää. Toiseen laitteeseen menevää signaalia pitäisi voida viivästyttää noin 10-15 ms niin sitten toimisi täysillä. Uskon, että POD X3:ssa on tällainen valmiiksi sisäänrakennettuna ilman erillistä säätöä.
 
Jos jostain löytäisi muutamalla kympillä jonkun stomp boxin josta saisi ulos pelkän delaysignaalin, ja jota voisi viivästyttää tuon 10-15 ms niin sitten homman saisi toimimaan. Eri asia sitten on onko sellaisia edes olemassa (räkkipaavoissahan tällainen on ihan perusominaisuuksia) ja mihin hintaan. Tuskinpa kukaan tarvitsee sellaista poljinta mistä saa niin lyhyen viiveen, joten tuskinpa kukaan myöskään sellaisia valmistaa. Eikä ole kovin järkevää pistää toisen kanavan viivästyttämiseen montaa euroa. Muuten koko systeemistä katoaa edullisuuden pointti.
 
Torilla näkyisi olevan yksi halpa Behringerin delay:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=248705
 
Vaan eipä tuostakaan taida saada niin lyhyttä viivettä.
 
Chorus efektin viive tietysti pyörisi lähellä noita tarvittavia lukemia. Silloin pitäisi vaan olla sellainen boxi mistä saa pelkän wet signaalin ulos ja säädöistä itse choruksen mahdollisimman huomaamattomaksi...
 
EDIT:
Vai keksiikö joku jonkun muun tavan viivästyttää signaalia?
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Harrastelija
19.07.2008 08:38:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei hajuakaan miten viivästyttää...
 
Sen sijaan erittäin konkreettinen kokemus siitä miten paljon erilaiset kamat vaikuttavat soundiin. Ja tällä kohtaa nimenomaan skitta plugareitten kohdalla.
 
Ennen parhaat soundit (itselle) löytyivät Amblitubesta. Äänikortti oli se jossa häikkää linja sisääntuloissa.
Vahvistimen kautta äänen sai siedettäväksi, mutta niitten multihärpäkkeitten kanssa oli sitä tunkkaisuutta kamojen omien mallinnusten kanssa. Toisaalta, sitä oli myös silloin kun kortti oli uusi, joten kenties se oli kortin ominaisuus?
 
Sitten vaihtui ensin skitta, mikä tietysti vaikutti hiukan parantavasti. Mutta nyt kun äänikorttikin on vaihtunut, meni plugareittenkin arvojärjestys uusiksi.
 
Amblitube toimii edelleen kohtalaisesti, Guitar Rig on roskaa kuten ennenkin. Mutta...Waves GTR 3 joka entisillä kamoilla herätti hiukan ihmetystä miten Waves tekee sellaista roskaa kun muu on yleensä laadukasta, heräsi todellakin eloon.
 
Muutaman tunnin pelkkiä perusasetuksia cleanilla testannut ja ne todella soivat kuin eri planeetalta. Amplitube ja muut jäävät kauas taakse, ihan toiseen universumiin. Löytyy ruuvailematta jo monia soundeja joita olen koettanut saada aiemmin turhaan aikaiseksi.
 
Entiset peruskamat kamat äänityksiin olivat siis Epiphone Les Paul Custom (itsessään kitarana hyvä) ja M-Audion kortti.
 
Nyt Fender Strato ja äänikortti jossa on pieni putkietuaste joka tosiaan vaikuttaa soundiinkin ja suora instrumentti sisäänmeno.
 
Eli mitä tästä opimme? Ainakin itse liiankin konkreettisesti taas sen, että jos joku skittaplugari on toisella loistava, se voi olla itsellä ihan surkea ja toisin päin. Ne kamat tosiaankin vaikuttavat mielettömästi.
 
Soundien puolesta taitaisin näemmä pärjätä ilman multihärpäkettäkin, mutta kiva se kuitenkin olisi kitaraa rääkkäillä irrallaan koneestakin...
(Pro Toolsistakin tuli kerralla käyttökelvoton kun kortti vaihtui)
 
Harrastelija
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Kainz
19.07.2008 08:49:19 (muokattu 19.07.2008 09:00:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tajusinko nyt aivan väärin jos ymmärsin, että tuon dual systeemin idea on ikäänkuin käyttää kahta vahvistinta yhtä aikaa? Tämähän on sinänsä ihan "tunnettu" idea jo ties kuinka kaukaa. Esim. vaikkapa pyritään saamaan todella äärimmilleen särötätteyyn ja "pieruiseen" putkivahvarinsaundiin hieman terävyyttä ja selkeyttä laittamalla toinen amp pikkaisen vähemmälle särölle ja miksaamalla sekaan - tai sitten ihan cliininä vaan. Tuloksena on aika uniikki saundi (itse tykkään ainakin moisista layer virityksistä). Sinänsä kahta aivan samanlaista saundia ei liene järkeä käyttää? Lopputulos olisi vain sama saundi kovemmalla.
 
Jos asia nyt on tuolla yllämainitsemallanai tavalla, niin miksi yrität erottaa niitä saundeja toisistaan kun eikös se idea juuri olisi saada samaan saundiin kahta eri maailmaa summattuna yhdeksi kokonaisuudeksi? Ehkä ennemmin kannattaisi tehdä jotain yhdistelmiä siten, että toisessa härpäkkeessä keskittyy enemmän esim. alapäähän ja leikkaa toneja/presence/high (mikä se sitten siinä pelissä onkin) ja toisesta sitten yläpää ja vastaavasti alapäätä pois. Sitten voi leikkiä näillä särö/clean jutuilla - alapää särölle ja yläpää cleanimpi tai tiukka alapää vähemmän särötettynä ja yläpää laulavan säröinen. Myöskin voi yhdistää näitä eri vahvistin tyyppien juttuja, marsun tiukka alapää ja joku mesatyllinen yläpää jne.
 
Jos sinne jotain tuommoista sunnittelemaasi pientä delaytä laitat, niin taitaa menettää saundi kokonaan terävyytensä? Riippuen tietysti siitä miten samanlaiset saundit ovat, mutta joku 15ms dly saattaa luoda kaikenlaista outoa vaihehässääkkää - kyseessä kuitenkin on korvalle käytännössä lähes kuulumaton viivästys.
 
Ajatko noita stereona? Toinen L toinen R? Vai dual stereo? Vai kaikki yhteen monoon? Eli siis PA, kitarakaappi+vahvari/kombo? Jos menee PA suoraan niin voi harkita ehkä jotain toinen L ja toinen R ja vaikka kummastakin lomittain jotain dealytä vastakkaiselle puolelle ja miksei chorusta tms, mutta saundista taitaa kasvaa niin suuri, että miksaajalla kärähtää =)
 
EDIT:
 
Luinpas tekstisi vähän huonosti - siellä jo ehdottelitkin EQ:ttamista jne. Jos ideasi on saada "keinotekoinen tuplaus" livenä samalla saundilla ei siihen kyllä ole oikein muuta keinoa kun tuollainen pieni viive. Menee live käytössä varmaan mielenkiintoiseksi moinen =)
 
Timo JM
19.07.2008 10:01:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tajusinko nyt aivan väärin jos ymmärsin, että tuon dual systeemin idea on ikäänkuin käyttää kahta vahvistinta yhtä aikaa?
 
Kuunteleppa tästä (luureilla) niin ymmärrät mitä ajan takaa:
 
http://line6.com/podx3/tour.html
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
tinde
19.07.2008 11:00:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmm... kuulostaa mielenkiintoiselta. Siinä ekassa sämplessä (Joe Perry- setuppi) ainakin tuntuisi olevan selvä delay näiden kahden soundin välissä.
 
Mutta osa noista PODin dual tone- näytteistä (varsinkin ne metallipuolen...) olivat IMO aikamoista huttua.
 
Mutta onko teillä bändissä toista kitaraa / kiippareita / molemmat? Eli arvannetkin kysymyksen, miten tuollainen iso skittasoundi toimii bändin kanssa soittaessa / livenä?
 
Kun näin ekan kerran Kotiteollisuuden keikalla, niin Hynysellä oli silloin käytössä tuplasetuppi, 5150 nuppi + kaappi, sekä HiWatt varustettuna BigMuff (tms) särölootalla. Soundi oli kyllä järjettömän iso ja vihainen.
 
Siitä innostuneena kokeilin vastaavaa kämpillä ja laitoin splitterin kehiin, toiselle puolelle 5150 combo, ja toiselle puolelle JCM800 combo. Aaaaaaaaaa! Oli kyllä tanakka meininki! Mut ei se koskaan keikalle päätynyt, ja taisipa olla niin, että yhdet ainoat treenit sillä yhdistelmällä sitten soitin :-)
 
Johann Onn
19.07.2008 14:51:48 (muokattu 24.07.2008 14:03:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on turha, "oikea selitys" löytyy alempaa.
 
Harrastelija
19.07.2008 15:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa Waves:in GTR 3:sahan on jo oletuksena räkki kahdella vahvistimella joten helppo testailla tuota dualtonea. Pitääpä katsella miltä sen saa kuulostamaan.
 
Pitäisiköhän rykäistä kotisivut taas pystyyn niin voisi heittää joitain näytteitä nettiin jos heitettävän arvoista ilmaantuu yllättäen...
 
Harrastelija
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Timo JM
19.07.2008 16:41:41 (muokattu 19.07.2008 17:33:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten "100L - 100R" parin sointukierron ajan.
 
Ei toikaan ole levinnyt kunnolla.
 
Musta tuntuu, että X3:n Dual Tone on ihan oma juttunsa, joka todennäköisesti on toteutettu just viiveellä.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Harrastelija
19.07.2008 19:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Waves ei ainakaan ole viiveellä toteuttanut omaa tupla styrkkari mallinnustaan.
Itse asiassa aika monessa valmiissa presetissä on eri styrkkarit, kaapit ja mikitys. Efektit ovat ikävä kyllä yhteisiä joten ihan samaa ei voi testata mitä Line6:n sivuilta löytyy.
 
Onhan noista oma ilonsa jollain kohtaa ja ihan kiva leikkiä.
 
En tiedä miten tuon demolla voi testata, mutta kokeile. Tosin keikoilla siitä ei hyötyä ole ellei raahaa kannettavaa mukana...
 
Harrastelija
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Antti1
19.07.2008 19:53:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta tuntuu, että X3:n Dual Tone on ihan oma juttunsa, joka todennäköisesti on toteutettu just viiveellä.
 
Viiveitähän saa laitettua toki, mutta että tuo nojautuisi kokonaan sen varaan, siinä sä olet väärässä. Sillähän saa siis vedettyä vaikka laulua ja bassoa samaan aikaan. Lähtökohtaisesti on siis vain lisätty mahdollisuus ottaa mukaan toinen signaali ja käsitellä se kokonaan erikseen laitteen sisällä.
 
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
Timo JM
19.07.2008 20:21:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillähän saa siis vedettyä vaikka laulua ja bassoa samaan aikaan.
 
Toi on kuitenkin eri asia kuin, että laitteen sisällä tehdään yhdestä signaalista kaksi eri signaalia.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Johann Onn
20.07.2008 03:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on kuitenkin eri asia kuin, että laitteen sisällä tehdään yhdestä signaalista kaksi eri signaalia.
 
Näköjään ainakin Vetta II:ssa on... "For an even bigger sound, kick on the Double Tracker feature and now it sounds like youre in the studio 'double tracking' youre guitar part..." ...ominaisuus. Toisen kanavan / signaalin viivästyttämisestä + stereolaajennuksesta tossa taitaa olla kyse.
 
Oliskohan samankaltainen juttu (tietysti toisella nimellä) sitten X3:ssa myös ?.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti