Muusikoiden.net
03.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Presonus FP10(Firepod) ja Cubase SX: räpsymisongelma
1
FenkkuLine6
26.03.2008 17:05:25 (muokattu 26.03.2008 17:34:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin tyypillinen ongelma kyseessä, johon haulla löydetyt vinkit eivät auttaneet, eli käytettäsessä FP10 ja Cubase SX kombinaatiota esiintyy pienillä latensseilla (pienempi kuin 5ms) selvää räpsyntää. Ongelma on sekä toistaessa että monitoroidessa signaalia, mutta tallentaessa räpsyntä ei jää "narulle".

Kyse ei pitäisi olla konetehoista (Q6600+Abit IP35 pro+4GB muistia) ja kokeilin testiksi myös Reaperia, jolla mitään räpsyntää ei esiintynyt. Kyseessä siiis voisi todennäköisesti olla softa-pohjainen ongelma. Käyttiksenä toimii XP pro, jonka asetuksista olen säätänyt mm. processor schedulet taustatoiminnoille, millä ei ainakaan ollut vaikutusta. Cubasen device setupista olen kokeillut säätää expert-laatikon asetuksia, jotka vaan pahensivat ongelmaa (lisää latenssia ja räpsyntää). Sellaisen seikan havaitsin, että "räpsyn" aikana transport-paneelin CPU-valo hypähtää hetkellisesti, eli jotain saattaa olla sillä suunnalla pielessä. Virustutkan yms. sulkemista olen kokeillut tuloksetta. Voisiko uudelleenasennus auttaa, vai voisiko asetuksissa olla vain jotain pielessä? Lähes kaikkea on tullut kuitenkin jo rukattua.

Muuten ongelma ei haittaisi, mutta mm. kitaran soittaminen VST-efektien kera ja yleensäkin kaikki softan kautta tapahtuva monitorointi on mahdotonta ärsyttävän räpsymisen vuoksi.

FenkkuLine6
26.03.2008 17:09:42 (muokattu 26.03.2008 17:40:49)

Tämä ei anna minun lähettää tuota pitempiä viestejä näköjään. Edit. ahaa suurempi kuin tai pienempi kuin merkkejä ei näytä tukevan... kiitti avusta. Tosiaan tietokonepuolelle olisi voinut käydä paremmin jos olisin älynnyt, mutta täältäkin löytyy varmasti tietoa.

hape
26.03.2008 17:33:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä ei anna minun lähettää tuota pitempiä viestejä näköjään. Hjelp!? Viesti onneksi tallessa.

Sä laitoit varmaan sinne jonkun erikoismerkin mistä se ei tykänny ja pätkäs poikki.

Mutta tohon ongelmaan mä ehdotan että tsekkaat ensin DPC Latency Checkerillä että sun koneella on edellytykset katkottomaan datan siirtoon. http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml Siellä nimittäin voi olla esim. jokin laiteajuri (itsellä oli joskus ide-ohjain joka aiheutti tuota) joka häirtsee audion äänitystä firewiren kautta.

Niin, ja tää varmaan kuulus paremmin tonne tietokonepuolelle...

Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
FenkkuLine6
26.03.2008 17:49:42

Sä laitoit varmaan sinne jonkun erikoismerkin mistä se ei tykänny ja pätkäs poikki.

Mutta tohon ongelmaan mä ehdotan että tsekkaat ensin DPC Latency Checkerillä että sun koneella on edellytykset katkottomaan datan siirtoon. http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml Siellä nimittäin voi olla esim. jokin laiteajuri (itsellä oli joskus ide-ohjain joka aiheutti tuota) joka häirtsee audion äänitystä firewiren kautta.

Niin, ja tää varmaan kuulus paremmin tonne tietokonepuolelle...

Ohoh, näyttää tulevan ikävää piikkiä juuri räpsymistä vastaavaan tahtiin. Pitää alkaa setvimään laiteajurien kanssa, vaikka toisaalta ihmetyttää miksi Reaperilla ei ole vastaavaa ongelmaa.

FenkkuLine6
26.03.2008 18:30:48 (muokattu 26.03.2008 18:42:31)

Noniin, ajuri-salapoliisityön seurauksena syylliseksi ilmeni näytönohjain (Nvidia 8800 GT). Pitänee kokeilla asentaa ajurit uusiksi ja kokeilla sen suhteen kaikkea muutakin säätöä....Kiitos hape linkistä!

Edit: Jeee! Ajurien uusiksi asentaminen auttoi. Nyt ei hypi tuossa latency checkerissa palkit ja rätinät hävisivät samalla. Edelleen kumma, miksi Reaperilla ei samaa ongelmaa ilmennyt....

FenkkuLine6
04.02.2009 12:23:11

Anteeksi kun nostan vanhaa ketjua, kun en uutta viitsinyt aloittaa.

Minulla on ollut nyt reilun vuoden käytössä FP10, joka on toiminut muuten erinomaisesti, mutten ole saanut spdif-in liitäntää pelittämään. Olen kokeillut seka Rolandin digimikseristä perus 48khz/24bit signaalia että tavallisesta dvd-soittimesta koaksiaalina 44.110khz/16bit mutta mitään ei tule läpi (ohjelmina sekä Cubase SX3 että Reaper). Spdif-out toimii ongelmittta mikserin kanssa.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa tai antaa vinkkiä? Olisi kiva saada kortin koko potentiaali käyttöön.

ahjteam
08.02.2009 03:07:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi kun nostan vanhaa ketjua, kun en uutta viitsinyt aloittaa.

Minulla on ollut nyt reilun vuoden käytössä FP10, joka on toiminut muuten erinomaisesti, mutten ole saanut spdif-in liitäntää pelittämään. Olen kokeillut seka Rolandin digimikseristä perus 48khz/24bit signaalia että tavallisesta dvd-soittimesta koaksiaalina 44.110khz/16bit mutta mitään ei tule läpi (ohjelmina sekä Cubase SX3 että Reaper). Spdif-out toimii ongelmittta mikserin kanssa.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa tai antaa vinkkiä? Olisi kiva saada kortin koko potentiaali käyttöön.

http://www.presonus.com/media/manuals/fpmanual.pdf

Sivu 17

www.keikkapaikka.info
FenkkuLine6
09.01.2012 22:55:33

Moikka, käytetään taas muinaista ketjua.

FP10 lakkasi toimimasta jonkin aikaa sitten, sopivasta thomannin takuun rauettua. Syynä todennäköisesti kärvähtänyt firewire-piiri, sillä muuten imputit pelaa yms. mutta kortti ja kone ei kommunikoi mitenkään ja etupaneelin ledi pysyy koko ajan sinisenä.

Koska laitetta en jenkkeihin viitsisi lähettää (postit plus korjaus tulisi olemaan jo lähempänä 200 euroa), onko presonuksella tällä hetkellä maahantuojaa tai minkäänlaista paikkaa missä tuota voisi käyttää huollossa?

anapena
10.01.2012 01:10:12

Olisko Intoluthman? Onhan noita käytettyjäkin vehkeitä markkinoilla, jos huolto on liian kallis...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti