Muusikoiden.net
13.12.2018
Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasaundeista
1 2 3
Chade Fallstar
17.04.2007 20:29:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvällä soittajalla tatsi pysyy _samana_ koko biisin ajan, mikäli tarkoitus on.
Ja myös eri ottojen ajan, jolloin leikkaaminen on helpompaa.
Samoin tatsihan vaikuttaa myös vireeseen.
Lisäksi dynaamisesti tasaisempaa soittoa on helpompi käsitellä miksatessa.
 
Ja usein hyvällä soittajalla on paremmassa kunnossa olevat kamat.
Eli kitarassa on hienovireet kohdallaan, uudet kielet, kitaran elektroniikka kunnossa, vahvistin on kunnossa....
 
juki
24.02.2012 19:35:02 (muokattu 24.02.2012 19:56:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Ajattoman Aiheen Aktivointi osa 5001.
 
Rakentelupuolella pohdiskelin bassorefleksiputken/-portin tekemisestä DIY 1x12" kitarakaappiin; kysytään nyt mahdollisia äänittelykokemuksista täälläkin.
 
Taustalla Bognerin 112 kaapin saama tunnustus äänittelykäytössä, jossa on siis putkelliset portit etulevyssä.
 
Voiko siis tolla refleksikonstruktiolla olla merkitystä lähimikitettäessä, jos mikki/mikit on kuitenkin enemmän/vähemmän elementin keskutan tuntumassa?
 
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
mobbi
08.03.2012 13:50:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ymmärsin oikein, haetaan modernia metallisaundia.
Omat näkemykset poikkeaa hieman aiemmista ja menee kutakuinkin näin:
 
- Vältä kaikkia huoneheijasteita, tila saa olla pieni ja demppi
- Tärkein on tiukka middle-alue
- Voima tulee yläpäästä (2KHz ->)
- "Rouheus 1600Hz"
- Jos kihisee, tiukalla q arvolla ylimpiä 8-13KHz taajuuksia alas ja kompensoi hyllyllä
- n. 600Hz löytyy taajuuksia joita leikkaamalla saundista tulee usein isompi.
- Taajuusvaste usein todella suora tai lievästi scoopattu
- Nupista Bass potikkaa sen verran että alamiddle on tarpeeksi tukeva
- Resonanssia niin, että alakielen dempit tulee sopivasti läpi muttei tukota saundia
- Mikkivalinnalla voi vaikuttaa saundin genrenmukaisuuteen todella paljon
- Jos käytät useampaa eri nuppia, taajuusvaste / sävy stereokuvassa ei saisi kallistua liikaa toiselle puolelle, helpoin tapa välttää on äänittää kummallakin nupilla kummatkin kompit ja käyttää tuplauksena tarpeen mukaan.
- Ei liikaa säröä, muttei myöskään liian vähän, pikkaukseen saa jäädä dynamiikkaa sen verran että iskut tulevat läpi.
- Alapääleikkurilla kaikki alle 100Hz pois ettei mene basson kanssa päällekäin.
Jos haluaa tehdä isomman basson, siirrä kitaroiden leikkuria vastaavasti ylemmäs.
 
Tuommoisia hyväksi todettuja menetelmiä. Osa menikin jo vähän miksauksen puolelle.
 
mattim
08.03.2012 19:47:10 (muokattu 08.03.2012 19:48:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mobbi:
- Vältä kaikkia huoneheijasteita, tila saa olla pieni ja demppi
Ei liikaa säröä, muttei myöskään liian vähän, pikkaukseen saa jäädä dynamiikkaa sen verran että iskut tulevat läpi.

 
joo, on tiukkaa ja eloisaa
 
Esp
09.03.2012 00:16:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mobbi:
- "Rouheus 1600Hz"

 
Oman subjektiivisen kokemuksen perusteella hieman alempana (600-1200Hz), mutta YMMV.
 
mobbi:
- Jos kihisee, tiukalla q arvolla ylimpiä 8-13KHz taajuuksia alas ja kompensoi hyllyllä

 
Mulle ei taida ikinä olla tullut vastaan kitararaitoja joissa kihinä olisi noin korkealla. Pahin taajuus on yleensä siinä 2400-3200Hz välillä, minkä itse miellän vittumaisuudeksi soundissa. Tuolla yli 8kHz taajuuksilla ei hirveästi tapahdu, ja lähinnä niitä boostaamalla saa soundiin lisää ilmaa. En muista koskaan leikanneeni kitarasta tiukalla Q:lla noin korkealta, mutta taas YMMV.
 
mobbi:
- n. 600Hz löytyy taajuuksia joita leikkaamalla saundista tulee usein isompi.

 
Itse tutkailisin ennemmin väliä 200-800Hz, sweeppaamalla löytyy sieltä ne huoneresonanssit joita on hyvä vähän tasoitella.
 
mobbi:
- Jos käytät useampaa eri nuppia, taajuusvaste / sävy stereokuvassa ei saisi kallistua liikaa toiselle puolelle, helpoin tapa välttää on äänittää kummallakin nupilla kummatkin kompit ja käyttää tuplauksena tarpeen mukaan.

 
Sori, mutta ihan pakko kysyä, että miksi molemmilla laidoilla pitäisi olla identtistä tavaraa? Mulle tämä filosofia ei ole koskaan auennut, sillä yleensä saadaan vain kapeampi ja pienempi stereokuva.
 
mobbi:
- Alapääleikkurilla kaikki alle 100Hz pois ettei mene basson kanssa päällekäin.
Jos haluaa tehdä isomman basson, siirrä kitaroiden leikkuria vastaavasti ylemmäs.

 
En ihan äkkiä lähtisi modernista hevisoundista leikkaamaan noin ylhäältä. Itse olen viimeaikoina käyttänyt M/S eq:ta ja leikannut keskeltä vähän ylempää alapäät ja sivuille jättänyt aika muhkeastikin tavaraa. Ja saa ne kitarat ja bassot soviteltua sinne alle 100Hz:iin jos vähän miettii äänittäessä, sekä miksatessa, käyttää eq:ta sovittamaan ne sinne, lopulta sillä saa tukevamman yhteissoinnin kuin tylysti leikkaamaalla alapääleikkurilla kaikki alle X hertsiä...
 
Tossa on toi mun vanha esimerkki aiheesta jonka tein joskus viime keväänä:
http://sevikaudio.com/esimerkit/
 
Tuostahan näkee, että kitara ja basso soivat siellä alakerrassa limittäin jättäen toisilleen tilaa ja täydentäen toisiaan.
 
Nää on kuitenkin vähän makuasioita.
 
Täh?!?
mobbi
10.03.2012 19:12:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu tietysti tosi paljon tilanteesta, työtavoista jne.
 
Tarkoitin siis että kummallakin puolella stereokuvaa olisi samat äänilähteet (nupit/kaapit) käytössä, tai ainakin sävyltään ja taajuusvasteeltaan riittävän lähellä toisiaan olevat, jotta äänikuva pysyy balanssissa eikä kallistu jommalle kummalle laidalle.
 
Ja ei, ei varmasti ole elävää ja "sielukasta", mutta aika kuivaahan toi nykysaundi on. Ja tilaahan saa aina jälkikäteen lisää jos tulee äänitettyä liian demppinä.
 
Kaikki kirjoittamani oli siis siltä pohjalta mikä toimii mulla itselläni. Ei niinkään oppikirjamatskua, niin kuin alussa selvensinkin.
 
Drummer-K
21.03.2012 16:52:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistin kannattaa äänittää kahdella mikillä, esim. Shure SM57 ja joku laajakalvomikki. Sitte lead-kitara jätetään keskelle ja kompit tuplattuna laitoihin. Näin lähtisin ihan perusasioista. Sitte ne lähtösoundit kannattaa koittaa saada mahdollisimman hyviksi, tarpeeksi bassoa ja ei liikaa trebleä, eikä säröä saa olla puuroksi asti. EQ:llä voi sitte vielä parannella jälkeenpäin.
 
Humppaan taikka kuolen.
Exhausted
28.03.2012 15:31:10 (muokattu 28.03.2012 15:31:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofonin vääntämiseen kannattaa käyttää ihan huolella aikaa, sillä sieltä tulee yleensä ne epäpuhtaimmat kihisevät yläkerrat tai ohuet alakerrat, joita ei sitten enää miksatessa korjata. Useampi määrä mikkejä on myös jees, mutta kannattaa muistaa, ettei niitä kaikkia ole sitten pakko käyttää. Itse pidän yleensä session aikana yhtä kitaristia kohden mahdollisimman paljon kaappia ja mikkiä paikallaan vaihdellen vain nuppeja, efektejä ja kitaroita, jolloin saundin "muoto" säilyy samana helpottaen miksaustyötä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti