Muusikoiden.net
20.09.2018
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasaundeista
1 2 3
tinde
08.03.2007 15:44:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, tässä omat kokemukset köörien äänityksestä / miksauksesta.
 
a) jos halutaan sellaista isoa köörimeininkiä, niin raitojen riittäessä olen tehnyt homman seuraavasti:
 
Äänitys:
 
- leadlaulaja vetää myös kaikki stemmat
- jos kyseessä vaikka kolmiääninen harmonia, missä leadilaulu on yksi kolmesta, niin jokainen stemma vedetään kahteen kertaan, kukin otto omalle raidalleen, myös leadissa laulettu melodia
- äänityksen aikana muut laulut pois kuuntelusta, tulee useimmiten paras vire stemmoihin
 
Miksaus:
 
- jos on DAW käytössä, niin leikellään raitojen konsonantit kohdilleen
- lauluista leikataan alapäitä, komotusta & presenceä pois tarpeen mukaan
- panoroidaan stemmalaulut aika reippaasti laitoihin
- ajetaan kaikki stemmat yhteen stereoryhmään, ja sen voi sitten ajaa kompuralla huolella läjään
- perään laitoihin levitetty stereodelay esim. 1/4 & 2/4 viiveellä + lyhyellä feedbackilla ja ala- & yläpäät voi leikata pois
- sekä vielä isohko kaiku, ala & yläpäät kannattaa tarkistaa
 
Tuloksena pitäisi olla mukavan kuuloinen iso laulumatto.
 
Tämän etu on siinä, että stemmat saa soimaan puhtaammin verrattuna siihen, että siellä on kolme hahmoa vetämässä stemmat kolmeen kertaan, usein se on melkoista möykkää (varsinkin jos studioöljyä on jo kulutettu ennen stemmojen laulamista...)
 
b) jos taas halutaan kaksiääninen selkeä melodia, niin itse tuppaan tekemään näin:
 
Äänitys:
 
- leadlaulaja vetää myös stemman
- äänityksessä leadlaulu otetaan pois kuuntelusta
- tuplaus tahtoo tuoda sitä köörimeininkiä, joten jos pärjää yhdellä hyvällä otolla / harmonia, niin kannattaa jättää se siihen (tosin niitä tuplauksia voi toki äänittää varmuuden vuoksi, joskus se visio muuttuu miksatessa ja silloin on mukava ottaa niitä tuplauksiakin mukaan lauluihin)
 
Miksaus:
 
- jos on DAW käytössä, niin leikellään raitojen konsonantit kohdilleen
- stemmaan muuten samat mausteet kuin leadlaulussa ja stemma saa tulla melkein yhtä kovaa kuin päälaulu
 
Tuloksena pitäisi olla selkeä kaksiääninen laulusuorite.
 
Nämähän eivät mitään absoluuttisia totuuksia ole, mutta näistä saattaa olla apua, jos tulee hankaluuksia projektissa.
 
Tinde
 
JormaOjos
09.03.2007 08:53:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeesh..näillä mennään, eiköhän siellä jotain saada aikaseks. Kiitokset asiantuntijoille konsultoinnista!
 
kallehn
09.03.2007 11:59:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikein mikitetystä kitarasta en lähtisi leikkaamaan alakertaa. Itse en ole koskaan onnistunut täyttämään bassolla jäävää aukkoa. Basson ja kitaransointia on erittäin vaikea saada "yhtenäiseksi" liikaa kitaran alapäätä leikkaamalla. Avainasemassa on mielestäni oikeanlainen vahvistin, sekä mikitys. Jos ruvetaan EQ:lla korjailemaan liikaa loppusoundi menee yleensä pahasti metsään.
 
varakeef
09.03.2007 12:20:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikein mikitetystä kitarasta en lähtisi leikkaamaan alakertaa. Itse en ole koskaan onnistunut täyttämään bassolla jäävää aukkoa...
 
Aika monet lähtevät... Mitä enemmän soittimia, sitä todennäköisemmin niistä on syytä alapäätä tai muita ongelmataajuuksia poistaa. EQ on hieno keksintö.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
saastara
09.03.2007 17:49:11 (muokattu 09.03.2007 17:50:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika monet lähtevät... Mitä enemmän soittimia, sitä todennäköisemmin niistä on syytä alapäätä tai muita ongelmataajuuksia poistaa. EQ on hieno keksintö.
 
On se Eq hieno keksintö ilman muuta.. Mutta siinä mennään minusta metsään jos lähdetään siltä kantilta, että kaikkiin kanaviin lyödään saman tien equt kiinni ja kitarasta alapää pois ja bassosta tilalle ymv perussettiä.. Kyllä minä lähtisin siinä vaiheessa vasta sitä eq:ta vääntämään kun on todettava, että tälle ei nyt enää voi muuta tehdä.
 
Itsellä kävi juuri tuossa pari päivää sitten perinteinen ylivääntöhetki.. Nauhotin parit kitarat ja ohjelmoin rummut koneelta, bassot linjaan ymv perinteistä. Kitarasoundit olivat melko raa'at. Toinen semmoisen v-mäisen trebleinen pikku-crunch ja toinen semmoinen turhankin mössöinen löysä särö. Yhdessä toimivat kuitenkin juuri kivasti. Sitten kun sitä miksatessa alkoi noita eri equtusvaihtoehtoja ja balansseja testailemaan, parin tunnin väännön päätteksi ilmenikin sitten, että kyllä se raaka ja käsittelemätön nauhoite edelleen kuulosti paremmalta kuin ne myöhemmät väännöt.
 
E: Tulipa turhaa löpinää.. Pointti oli siis lähinnä se, että siihen soundiin on turha kajota jonkin standardimietteen vuoksi ennen kuin siltä tuntuu, että jotakin pitää sille tehdä.
 
E II: Olipa muuten tyhmä postaus.. :/
 
Lisää middleä.
Ambitus
09.03.2007 18:16:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin harvoin sitä saa eteensä NIIN HYVIN ÄÄNITETTYÄ kamaa, ettei tarttis ekutella.
 
Tosiaan pitää muistaa se, että yksinään raita voi kuulostaa aivan paskalta, mutta muun sopan joukossa ihan vitun hyvälle.
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
tinde
10.03.2007 11:03:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan pitää muistaa se, että yksinään raita voi kuulostaa aivan paskalta, mutta muun sopan joukossa ihan vitun hyvälle
 
Tää on niiiin totta... avauduin tossa jokin aika sitten yhdestä laulun miksaamisesta: soolokuuntelussa toimi hienosti > bändin joukossa aneemiselta > säätöä ja lisää säätöä > soolona kuulosti tosi omituiselta > bändin kanssa toimi kuin hirvi
 
BuzBuz
23.03.2007 01:36:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö kukaan hyviä delay-plugareita, joilla kitarasoundin levittäminen olisi yksinkertaista? Adoben Auditionissa on näppärä delay, jossa pystyy ilman minkäänlaisia feedback-härpättimiä säätämään L ja R -kanavien delayt millisekuntteina tai tempon mukaan. Eli vasen kanava tulee esimerkiksi kohdassa 0ms ja oikea sitten 25ms myöhemmin. Kanavien tasot pysyvät kaikesta huolimatta lähes samana.
 
Cubasessa ei tälläistä työkalua löydy. Auditionin delay ei toimi Cubasessa, koska kyseessä ei ole VST. Löytyykö tälläisiä vastaavia stereokuvan laajentamiseen soveltuvia delay-efektejä VST-muodossa?
 
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
Halsu
23.03.2007 02:27:49 (muokattu 23.03.2007 02:31:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö tälläisiä vastaavia stereokuvan laajentamiseen soveltuvia delay-efektejä VST-muodossa?
 
Löytyy, oon itekin tehnyt yhen tollasen plugarin (on niitä muitakin toki netti pullollaan ,-)
http://eki.pp.fi/temp/VST/Eki_Freqpan.dll
 
Edit: Tossa mun plugarissa toi sun etsimä osio löytyy oikeesta alakulmasta, L/R D nimisenä hanikkana. Tossa on pari muutakin levitysjuttua joissa on vähän eri soundí...
 
Täältä löytyy lisää aiheesta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=132964&o=0&co=30

Tässä ruutukaappaus interfacesta:
http://eki.pp.fi/temp/VST/PanEQ_Ekiskin.gif
 
CU -- Eki
Timo JM
23.03.2007 09:19:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse teen Cubasessa stereolevityksen niin, että kopioin alkuperäisen raidan ja viivästytän 15-25 ms. Molemmat panoroin sitten sivuille. Musta toi on paljon mukavampi tapa kuin alkaa vääntämään efekteillä. Erillisiä raitoja on vielä kätevää prosessoida eri tavalla.
 
Tietysti jos haluaa käyttää samaa levitystä useampiin eri raitoihin niin sitten täytyy pistää joku plugin AUX:iin.
 
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
BuzBuz
23.03.2007 11:02:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse teen Cubasessa stereolevityksen niin, että kopioin alkuperäisen raidan ja viivästytän 15-25 ms.
 
Tuo tapa toimii toki, mutta käytän kitaroiden tekemiseen mallinnussoftaa joka insertissä. Kaksi tälläistä voisi vetää koneen jo hieman lähelle sitä rätisevää slow motion efektiä, jota en nyt tarvitse. Siksi efektidelay olisi ihan kiva.
 
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
Timo JM
23.03.2007 11:04:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo tapa toimii toki, mutta käytän kitaroiden tekemiseen mallinnussoftaa joka insertissä.
 
Niin mäkin teen mutta otan freezen käyttöön jos alkaa tehot loppumaan.
 
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
hannu666
23.03.2007 13:00:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne rankat metalliskebasoundit saa helposti kuhan sulla on tarpeeksi laadukkaat kitarakamat, jos oikeen pitäs luetella niin omat suosikkini ovat:
 
- Kitaranmikkinä EMG 81 (85 tai HZ kelpaa kans jos ei muuta ole)
 
- Mesa boogie dual/triple rectifier (hienoja kitarasoundeja saa MONELLA muullakin, koch, framus, engl jne...)
 
- Väliin tube screamer TS-808 (Ts9 ja muutkin ts:ssät toimii)
 
- Kaappina toimii hienosti vanhat hyväkuntoiset marsut, jos oikeen selkeetä poweripaskaa haluaa niin mesan oma kaappi on kova...
 
- Mikkinä mielellään viisseiska, yksi kipale, suunnattuna kartion keskikohdasta tulitikkuaskin verran sivulle ja pari senttiä ulospäin verkosta.
 
- Etuasteena toimii kovin hienosti mikätahansa laadukas peli, en suosittele hirveesti niitä joissa lukee Behringer ja maksaa alle satkun ;o) Hienoa jälkeä saa Apilla tai Nevellä esim.
 
- Tykkään ajaa ite putkikompuran läpi jo äänitysvaiheessa jos mahdollista, antaa kivaa lämpöä soundiin.
 
Siinä mun mieluisimmat vehkeet kitaranäänitykseen, pitää toki muistaa että jos sulla on laadukas putkivahvistin ja ok kaappi ja kitara sekä yks viisseiska niin pärjäät jo hyvin, jos ei soundi sillä löydy niin pitää katsoa ikäväkyllä peiliin.
 
loosah
24.03.2007 00:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa jälkeä saa Apilla tai Nevellä esim.
 
Juu juu.. Minäkin suosittelisin JormaOjokselle Apia ja Neveä ja loppumiksaus olis järkevintä hoitaa jollain SSL:n 4000:lla tms. Se toimii ihan ok noissa kitarajutuissa.
 
GIGO
BuzBuz
25.03.2007 23:29:00 (muokattu 25.03.2007 23:30:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne rankat metalliskebasoundit saa helposti kuhan sulla on tarpeeksi laadukkaat kitarakamat, jos oikeen pitäs luetella niin omat suosikkini ovat:
 
- Kitaranmikkinä EMG 81 (85 tai HZ kelpaa kans jos ei muuta ole)
 
- Mesa boogie dual/triple rectifier (hienoja kitarasoundeja saa MONELLA muullakin, koch, framus, engl jne...)
 
- Väliin tube screamer TS-808 (Ts9 ja muutkin ts:ssät toimii)
 
- Kaappina toimii hienosti vanhat hyväkuntoiset marsut, jos oikeen selkeetä poweripaskaa haluaa niin mesan oma kaappi on kova...
 
- Mikkinä mielellään viisseiska, yksi kipale, suunnattuna kartion keskikohdasta tulitikkuaskin verran sivulle ja pari senttiä ulospäin verkosta.
 
- Etuasteena toimii kovin hienosti mikätahansa laadukas peli, en suosittele hirveesti niitä joissa lukee Behringer ja maksaa alle satkun ;o) Hienoa jälkeä saa Apilla tai Nevellä esim.
 
- Tykkään ajaa ite putkikompuran läpi jo äänitysvaiheessa jos mahdollista, antaa kivaa lämpöä soundiin.
 
Siinä mun mieluisimmat vehkeet kitaranäänitykseen, pitää toki muistaa että jos sulla on laadukas putkivahvistin ja ok kaappi ja kitara sekä yks viisseiska niin pärjäät jo hyvin, jos ei soundi sillä löydy niin pitää katsoa ikäväkyllä peiliin.

 
Tuo setti olisi ihan kiva kerrostaloasunnossa :D
 
No jooh, saa ehkä mallintavan tuomat maailmat riittää minulle.
 
Särökitaraa äänitän muuten kasiykkösellä, ja mielestäni ihan lähtösoundi on hieman könkkö. Ehkä joku hi-output passiivinen voisi olla äänityshommissa kiva. Aika useasti näkeekin, että ihan metalliorkesterit soittavat levylle telecastereilla sun muilla hempeämmillä kitaroilla.
 
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
Mikael
26.03.2007 14:04:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika useasti näkeekin, että ihan metalliorkesterit soittavat levylle telecastereilla sun muilla hempeämmillä kitaroilla.
 
Ai Tele onkin "hempeämpi"? Hehe...
 
Siitä mistä aita on matalin...
BuzBuz
28.03.2007 18:15:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai Tele onkin "hempeämpi"? Hehe...
 
Hempeimmistä helein, näin on! :)
 
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
Neppimise
30.03.2007 22:12:18 (muokattu 31.03.2007 18:54:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=265839&type=dl
 
Siinä klippi jossa äänitetty Engl Richie Blackmore nuppia VHT 2*v30 + 2*Greenback kaapilla. Kitarana Esp Horizon. Kaappi tuplamikitetty sm57 sekä Akg C414 mikeillä, joista molemmat aseteltu keskelle kaiutinta lähelle. Vain yksi raita, jälkikäteen korostettu ylätaajuuksia eq:lla.
 
Tosiaan kuten toisessa threadissa mainitsin joillakin särkee tuo klippi eikä syytä siihen tahdo löytyä. Itselläni ei särje. Jos joku osaa sanoa mistä johtuu niin kertokaapa tokkiinsa. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=145244
 
"I made the wrong mistakes" -Thelonius Monk after a disapointing improvisation.
JormaOjos
17.04.2007 12:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt seuraa ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin. Mitä tarkotetaan sillä et "kun kitarat (ja muut soittimet) on soitettu "hyvin" studiolla niin ne on helppo / helpompi miksata kuulostamaan hyviltä myös levyllä"?
 
Eli mitkä asiat tähän "hyvin" soittamiseen vaikuttaa, muutakuin tietysti se että soittaa biisit oikein ja pysyy tahdissa?
 
Niq
17.04.2007 13:14:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt seuraa ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin. Mitä tarkotetaan sillä et "kun kitarat (ja muut soittimet) on soitettu "hyvin" studiolla niin ne on helppo / helpompi miksata kuulostamaan hyviltä myös levyllä"?
 
Oikein ja tahdilleen soittamisen lisäksi on hyvä varmistaa että soundi, soittotatsi ja sovitus sopii biisiin/musaan. Jos lähtösoundi on valmiiksi oikea yllämainitulla tavalla, jää miksaajan hommiksi lähinnä säätää tasot kuntoon. Eli helpolla pääsee.
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti