Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkiasetelmat...
1
orfus
23.11.2002 00:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen törmännyt useassa yhteydessä erilaisiin mikkiasetelmiin, kun äänitetään kahdella stereopariksi asetetulla kondensaattorimikillä. Kertoisitteko akustisen perustelun tälle eräälle asetelmalle, jossa kaksi konkkaa on laitettu grillit kiinni toisiinsa 90 asteen kulmaan? Ja sitten jos voisitte valaista vielä muitakin mikkiasetelmia ja niiden käyttötarkoituksia niin olisin taas hiukan viisaampi.
 
Kiitos!
 
Jabe
23.11.2002 01:00:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon kahden konkkamikin perusajatus on tehdä kahdella mikillä äänitys, joka tuottaa sellaisenaan mahdollisimman todellisen stereokuvan. Yhdessä studio-oppaassani esitellään ORTF -systeemi, jossa mikkien kulma on 110 asetta, ja grillien etäisyys on 17 cm. Tämä Office de Radiodiffusion Television Francaise'n (*) metodin pitäisi tuottaa hyvä stereokuva, kun ensemble'a äänittää muutaman metrin päästä. Mainitsemasi 90 astetta ja grillit ihan vierekkäin on sitten pieni muunnelma tästä ORTF'stä.
 
Jos haluaa tehdä bändidemon halvalla ja helpolla, niin tuolla tavalla aseteltu stereopari vaan pystyyn treenikämpälle. Siteen hakee sellaisen paikan, jossa itse kuulee bändiä parhaiten ja tasapainoisimmin. Sitten asettaa sen stereoparin siihen oman pään kohdalle,ja äänittää bändiä suoraan yhdelle streoparille (vaikkapa tavalliselle kasettidekille). Ei miksaamista, ei päällekkäisäänityksiä tms. häsläystä.
 
(*) Ei, minä en keksi tätä kännipäissäni ...
kivi
23.11.2002 12:12:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen törmännyt useassa yhteydessä erilaisiin mikkiasetelmiin, kun äänitetään kahdella stereopariksi asetetulla kondensaattorimikillä. Kertoisitteko akustisen perustelun tälle eräälle asetelmalle
 
Jep. tuo on nimeltään X/Y -asetelma, ja idea on se, että jos kapselit ovat kiinni toisissaan, on vaihevirhe mahdollisimman pieni. Suuntakuvion pitää olla kardioidi tai kasi, ei missään nimessä omni. Mikkien ei muuten tarvitse olla konkkia - suuntakuvio on ratkaisevampi.
 
Toinen suosittu on tuo Jaben mainitsema ORTF. Siinä vaihevirhe on selvästi isompi, mutta toisaalta kun kohtisuoraan kapselin keskelle tuleva ääni on aina tummempi kuin laidoilla (mitä isompi kapseli, sen selvemmin sen huomaa), tekee ORTF kauniimpaa jälkeä.
 
Suurin vaihevirhe on 'hajautetulla stereoparilla', jossa mikit pistetään samalle etäisyydelle äänilähteestä, mutta eri puolille salia. Tähän käyvät omnit vallan mainiosti.
 
Yksi suosittu tapa on M/S, joka tehdään laittamalla kasikuviomikki poikittain, ja keskelle monona ajettava superkardioidi suoraan eteenpäin. Tämän jälkeen kasikuvio ajetaan erikseen oikeaan ja vasempaan kanavaan, ja toisesta kanavasta käännetään vaihe. Idea on siis kääntäen sama kuin ortoperspektassa. Toiminnan ymmärtää, kun miettii signaalien summaa ja erotusta vaiheessa ja vastavaiheessa.
 
Sitten on erilaisia keinopäitä. Yksi suosikki on laittaa kaksi PZM-mikkiä "selät vastakkain. Jyrkkä stereo ja mitätön vaihevirhe:-)
 
Mitäs muuta? Blümlein... onhan noita.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
John
04.12.2002 01:17:30
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blumlein, jos suuntakuviot kaseja. Kannattaisi tsekata ne faktat ennen opettaja-asenteen omaksumista. Tuo typera opi aanittamaan-kirjojen lainaaminen on todella arsyttavaa...
 
pöllö
04.12.2002 01:45:10
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Suurin vaihevirhe on 'hajautetulla stereoparilla', jossa mikit pistetään samalle etäisyydelle äänilähteestä, mutta eri puolille salia. Tähän käyvät omnit vallan mainiosti.
 

 
Tarkoitat varmaan XY-paria? Ja omni-sanan sijaan olisi ymmärrettävämpää puhua pallokuvioisista mikeistä.
 
kivi
04.12.2002 08:42:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tarkoitat varmaan XY-paria? Ja omni-sanan sijaan olisi ymmärrettävämpää puhua pallokuvioisista mikeistä.

 
En varmaan tarkoita. X/Y oli listassa jo erikseen.
 
Omni on pallokuvio, joo. Ja televisio on näköradio.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
04.12.2002 08:49:43 (muokattu 04.12.2002 08:55:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blumlein, jos suuntakuviot kaseja. Kannattaisi tsekata ne faktat ennen opettaja-asenteen omaksumista. Tuo typera opi aanittamaan-kirjojen lainaaminen on todella arsyttavaa...
 
Sori jos olet sitä mieltä. Mä olisinkin tarkistanut faktat, jos mulla olis ollut joku hakuteos käsillä - muuten tää opettaja-soundi on ihan luontaista, kuin vain vuosikaudet AMKK-opettajana työskenneellä tulee, ja työn alla on oppikirjoja itselläkin.
 
Ei mikään estä sua itseäs kertomasta paremmin. Mutta täällä kasvaa kysyjille pitkä parta, ennen kuin herrat paremmin tietävät suvaitsee vastata. Ja tärkeämpäähän on, että kysyjät saa vastauksen, eikö?
 
Ootko muuten ajatellut, että oppikirjojen listamaisuus johtuu just siitä, että niissä yritetään kertoa mahdollisimman selkeästi joku asia. Pahimmillaan tietysti tulee ihan ympäripyöreetä mounaa, kuten vaikka Silja Suntolan kirja, mutta on noita ihan hyviäkin.
 
EDIT: rumat sanat poistettu
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jabe
04.12.2002 10:16:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo typera opi aanittamaan-kirjojen lainaaminen on todella arsyttavaa...
 
Minusta se mitä sinä juuri teit oli aika ärsyttävää. Mollasit muita tuomatta mitään asiaa lisää keskuteluun. Kerro nyt toki omalla käytännössä koitellulla ja teoreettisesti testatulla tietotaidollaisi niistä mikkiasetelmista.
kivi
04.12.2002 10:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Minusta se mitä sinä juuri teit oli aika ärsyttävää. Mollasit muita tuomatta mitään asiaa lisää keskuteluun. Kerro nyt toki omalla käytännössä koitellulla ja teoreettisesti testatulla tietotaidollaisi niistä mikkiasetelmista.

 
Älä nyt, Jabe (vaikka kyllä mullakin meni herne nenään, mutta kyllä se aamukahvilla sieltä lähti:-) - kertoihan kaveri että Blümlein on kasikuviot ristissä. Mikä olikin hyvä, koska mä en kuollaksenikaan muistanut tuota, ja se on vaivannut jo muutaman päivän alitajuntaa.
 
Onhan noita. Kuten huomaat masterointi-topicista, ei kyseessä ole eilisen teeren poika. John on saanut salattua tietoa itsensä Finnvoxin henkilöstöstä;-) - ainakin 1/3:sta masterointipuolta. Ei tuolle auta ärtyä, jokainen on nulikka joskus, olipa ikä mikä tahansa.
 
Ja kyllä mä tunnustan, että pieni besserwisser nostaa mussa päätään ennemmin usein kuin harvoin. Mutta onneksi olen livenä niin mukava kaveri, että saan sen anteeksi:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jabe
04.12.2002 12:20:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kertoihan kaveri että Blümlein on kasikuviot ristissä
 
No niin, sikäli olin epätäsmällinen tuossa omassa valituspuheenvuorossani. Hatuttaa vaan välillä ... varsinkin näin kaamosmasennuksen aikaan lukisi mielummin positiivisesta näkökulmasta kirjoitettuja juttuja. Niikun "vaikka Kivi tuossa edellä tuttuun besserwisser-tyyliinsä kertoikin paljon asiaa, voisin täydentää ja jatkaa seuraavasti ...". Tai jotain :-)
Jabe
04.12.2002 12:22:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja John, ihan oikeesti, jos sinulla on hyvää tietoa aiheesta, ja olet tässä asiantuntija, niin älä pidä vakan alla kynttilää. Luen ihan mieluusti, jos kirjoitat asiaa aiheesta.
kivi
04.12.2002 12:23:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja John, ihan oikeesti, jos sinulla on hyvää tietoa aiheesta, ja olet tässä asiantuntija, niin älä pidä vakan alla kynttilää. Luen ihan mieluusti, jos kirjoitat asiaa aiheesta.
 
Kuin myös. Eli anna kuulua vain.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
FastEddie
04.12.2002 12:41:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerren jouduin tilanteeseen, jossa piti äänittää kahdelle raidalle ambienssi.
Mukana ei ollut kuitenkaan ylimääristä X/Y-paria tai M/S-paria. (Soitellen sotaan tilanne, hehe).
 
Talosta kuitenkin löytyi kaksi hyvälaatuista Sennheiserin haulikko-mikkiä ja omasta kassista isokalvoinen omni.
Sitten vaan omni keskelle ja haulikot osittamaan sivuille, siis vähän niinkuin M/S mutta, kahdeksikko-mikki korvattuna kahdella haulikolla ilman vaiheenkääntöä.
 
Tulos oli hyvä.
Käytän sillöintällöin tätä asetelmaa vieläkin.
 
kivi
04.12.2002 13:05:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Talosta kuitenkin löytyi kaksi hyvälaatuista Sennheiserin haulikko-mikkiä ja omasta kassista isokalvoinen omni.
Sitten vaan omni keskelle ja haulikot osittamaan sivuille, siis vähän niinkuin M/S mutta, kahdeksikko-mikki korvattuna kahdella haulikolla ilman vaiheenkääntöä.

 
Hyvä idea. Tuolla tavallahan saa älyttömän laajan ambienssin, kun pistää haulikot ottamaan pelkkää seinäheijastusta, ja omni huolehtii yksinään koko keskilattiasta. Tietysti vaihevirhe on varmaan sen mukainen...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Fortune
04.12.2002 13:06:43 (muokattu 04.12.2002 13:07:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mutta täällä kasvaa kysyjille pitkä parta, ennen kuin herrat paremmin tietävät suvaitsee vastata. Ja tärkeämpäähän on, että kysyjät saa vastauksen, eikö?
 

 
Änkeän tänne heittämään kommenttia.
 
Minusta todellisen ammattilaisen tunnistaa siitä, että tämä osaa puhua ammattialansa asioista aina keskustelukumppanin kielellä. Työtovereiden (toisten ammattilaisten) kanssa voidaan jauhaa jargonia ja itsestäänselvyydet jättää sinne "pitää tietää"-osastolle, mutta asioista kiinnostuneelle maallikolle pitää pystyä tarvittaessa kertomaan perusasioista juurta jaksaen ja rautalangasta vääntäen.
 
Eikä kieri omassa erinomaisuudessaan niin, että jos havaitsee jonkun jakavan tarkoituksettomasti virheellistä infoa, reaktio on halveksunta, mollaus ja "mene kotiisi kun et mitään tiedä"-mentaliteetti.
 
Meissä on eri ikäisiä ja eri kokemuksen omaavia ihmisiä, ammattilaisellakin voi olla virheellisiä käsityksiä asioista ja mikäs sen parempaa, kuin että asian tunteva korjaa virheelliset käsitykset. Kyllä tuommoisen pitäisi kuulua jokaisen ammattiylpeyteen, ei salli toistenkaan tehdä huonoa työtä :)
 
Tahallaan virheellisen infon jakaminen taas onkin eri asia ja säälittävää.
 
EDIT: korjasin lauserakenteita
 
Dam-di-dam-di-dam.
Uutta musiikkia saatavilla.
kivi
04.12.2002 13:23:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Änkeän tänne heittämään kommenttia.

 
Älä ole niin kohtelias, Fortune. Eihän tuosta saa selvää kenelle sä puhut:-)
 
Joo, onhan noi hirveää jargonia, mutta mikrofonien suuntakuviot ovat vakiintuneita termejä, ja siinähän sen oppii mikä on superkardioidi, mikä omni, kun joutuu sen tarkistamaan. Ne suuntakuvioiden kuvat löytyy verrattain helposti minkä tahansa mikrofonivalmistajan sivuilta.
 
Kyllä perustiedot voi helpostikin unohtaa. Erityisesti, kun tänne ei aina kirjoittele niin täysin rauhassa ja ajatuksen kanssa, vaan joskus väsyttää, joskus on joku toinen asia mielessä. Se on ihan niinkuin, ettei muista oliko jossain kaavassa jako- vai kertolasku - sitä sattuu koko ajan.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Fortune
04.12.2002 13:30:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Joo, onhan noi hirveää jargonia, mutta mikrofonien suuntakuviot ovat vakiintuneita termejä, ja siinähän sen oppii mikä on superkardioidi, mikä omni, kun joutuu sen tarkistamaan. Ne suuntakuvioiden kuvat löytyy verrattain helposti minkä tahansa mikrofonivalmistajan sivuilta.
 

 
Niin, ei täällä nyt pahaa jargonia ole ollut, en minä sillä. Kunhan esimerkinomaisesti heitin, se jargonin ja normaalikielen rajakin riippuu kuulijasta.
 
Dam-di-dam-di-dam.
Uutta musiikkia saatavilla.
Notefix
04.12.2002 13:52:30 (muokattu 04.12.2002 14:16:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


ammattilaisellakin voi olla virheellisiä käsityksiä asioista ja mikäs sen parempaa, kuin että asian tunteva korjaa virheelliset käsitykset.


Kyllä mä ainakin saan paljon hyvää tietoa ja luen esim. Kiven jutut tarkkaan, jos vaikka jäisi jotain päähänkin. Koko musiikintekemisen kirjo on nykyään niin laaja-alainen, ettei siitä kertakaikkiaan voi tietää kaikkea ja mä olen monestakin jutusta täysin pihalla ja luotan asiansa osaaviin ihmisiin.

Olen myös huomannut sen, että useimmiten harrastajat tietää eniten monista jutuista, varsinkin teoriasta. Niillä on aikaa funtsia ja lukea kaikkea ja ne on oikeasti kiinnostuneita jutuista siinä missä esim. mua ei musateknologia enää niin paljoa kiinnosta, jos siitä ei ole suoranaista hyötyä.

On hyvä että tietoja oikaistaan, mutta senkin voi tehdä monella tavalla. Ja jos asiatonta kommenttia heitetään niskaan vaikka joku oikeasti haluaa auttaa jossain, niin kyllä se pinna palaa ihan ammatista riippumatta.

EDIT: korjasin vikan lauseen, koska siinä oli aineksia väärinkäsitykseen.
 
kivi
04.12.2002 14:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, eihän mua edes oiottu. En missään vaiheessa väittänyt tuon Blümleinin olevan mitään, kun en muistanut - piti mennä tarkistamaan, mutta sitten tuli kiire muihin hommiin. Onneksi John muisti, niin tuli tuokin selväksi.
 
Ja joo, sehän tässä onkin hauskaa, että näin pitkäaikaisena vakavana amatöörinä mulla on vielä intoa lukea kirjoja läpi ja yrittää ymmärtää sovelluskelvottomastakin teoriapuolesta jotain. Yrittäkääpä tulla kertomaan mulle miten pitäisi piirtää, niin näette mun sulkeutuvan kuin simpukka:-) - se on mulle samalla tavalla raskasta "käytäntöä" kuin studiotyö eräille täällä. Mulle taas tilaisuus olla aikaa studiossa on tervetullutta vaihtelua arkisen aherruksen keskellä. (Tosin välillä tuntuu, että mun toimenkuvani koostuu pelkästään erilaisista "vaihteluista" eikä kahta samanlaista päivää oo koskaan...)
 
Ei auta. Pitää palata töihin. Laskut on maksettava...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Notefix
04.12.2002 14:24:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on vielä intoa lukea kirjoja läpi ja yrittää ymmärtää sovelluskelvottomastakin teoriapuolesta jotain.

Joo, jatka vaan samaan tyyliin. Eihän tästä muuten mitään tulisi...parta kasvaa ja paitakin pitäisi vaihtaa :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «