Muusikoiden.net
23.10.2017
HEO | Opiskele musiikkia keskellä Helsinkiä! 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mokia kaupallisissa miksauksissa
1 2 3 4 5
Demo Harrison
11.03.2013 10:11:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Life On Mars-kappaleen lopussa taitaa soida puhelin ja joku sanoo että mä meen vastaamaan. Ehkä Angie siellä rimpautti että kestääks vielä kauan.
 
"Näitä laulan joita tiiän..."
-Q-
12.03.2013 09:43:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.. Lars nyt ei osunut rummun reunaan edes selvänä, tai osui mutta silloinkin väärään aikaan, joten onneksi Bobilla oli Giletten partaveitsi ja sata kelaa 2" nauhaa vituiksi soitettua rummuttelua mistä sai kasattua Lego-palikoiden tavoin kohtalaisen autenttisen rytmilinnakkeen.

Ja ennekuin se suostu edes kytkemään sähköjä siihen nauhuriin niin se pani Lassen muutamaksi viikoksi treenaamaan jotta se pystys vetään edes komppia vähän matkaa sen sekalaisen läpsyttelyn sijaan. Muistelen jostain dokkarista nähneeni tai kirjasta lukeneeni..
 
Kalmo
12.03.2013 10:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: En itse ole todellakaan steriilin musiikin kannattaja. On vaan hauska välillä blokkailla taustalla soivia metronomeja tai kesken loppuvia hengityksiä biisien herkimmissä kohdissa.
 
Tuollaisia pidän tuotannollisina tai miksauksellisina mokina. Ne tuskin nostavat minkään äänitteen taiteellista tasoa.

 
Tuontapaisia juttuja voi useimmiten minustakin kutsua mokiksi, mutta kaikki nuo biiseillä kuuluvat puheet, puhelinsoitot, askeleet, naurahdukset, tuolin kaatumiset jne., joita tähän ketjuun on esitetty mokina, ovat siellä ihan tarkoituksella.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Spedemix
12.03.2013 18:13:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demo Harrison: Life On Mars-kappaleen lopussa taitaa soida puhelin ja joku sanoo että mä meen vastaamaan. Ehkä Angie siellä rimpautti että kestääks vielä kauan.
 
Hassua, mä olen aina ajatellut, että se on sinne ihan tarkoituksella laitettu (biisihän vähän niin kuin loppu jo siinä vaiheessa) eräänlaiseksi epilogiksi. Biisi loppuu, mutta elämä jatkuu. On tehnyt mieli varastaa yhteen omaan mahtipontiseen biisiin vähän samantyyppinen juttu.
 
Offtopic, mutta ehkäpä Bowien kaikkien aikojen hienoin sävellys!
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Spedemix
12.03.2013 19:45:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta kyllähän ne "varsinaiset" virheet jäävät varmaan ainakin tekijöitä ketuttamaan. Etenkin editointivirheet. Muutamia, joita tulee mieleen:
 
RHCP:n Zephyr Songissa Antares ilmoittaa olemassaolostaan varsin nolosti kohdassa 3:00: "In the water where I center my emotion / AouhAUYLL the world can pass me by" :(
 
Adelen Rolling In The Deepissä heti introssa kolmannessa lainissa skarvi tulee suoraan laulun päälle ilman fadea. Naps.
 
Täällä olikin jo mainittu FF:n One By Onen snaretriggailut. Samantyyppistä ilmiötä olisi havaittavissa myös Deftonesin Elitessä, tosin ei ihan niin silmiinpistävänä. Johtuen "löysästä" triggaustarkkuudesta Eliten snare on botnestaan varsin epätasainen.
 
Karumpi esimerkki "ohi"-triggauksesta voisi olla Offspringin Kid Aren't Allright. Snarefillit kuulostavat aika koomisilta.
 
Vähän rajatapaus, mutta vaikuttaa siltä, että Limp Bizkitin Boiler-kappaleen kertsit on copy/paskottuja (kaikki rokkibiisit siis vedetty albumilla ilman klikkiä). Biisin tempo lähtee nousemaan C-osan nostatuksessa, mutta kun vika kertsi iskee, tempo tipahtaa jotenkin luonnottomasti takaisin aiempien kertsien tasolle; harva muusikko soittaa jotenkin noin. Siitä vaan tulee vähän semoinen fiilis, että kasvatettu momentum vähän lässähtää, ja vähintäänkin se illuusio raa-asta klikittömästä soitannasta jota Bizkit on tuolla levyllä halunnut ilmentää, vähän hälvenee.
 
Myös vähän rajatapaus, mutta Deftonesin peltivuodot tomimikeistä Hole In The Earth -kappaleessa on aika infernaaliset.
 
Infernaalisista peltivuodoista tulee mieleen myös Shinedownin uusin albumi Amaryllis, jossa parissa biisissä (pahin on aloitusraita) on selkeästi jäänyt CLA:lla joku gate vahingossa auki (oisko peräti snare top), jonka takia peltisaundi on lievästi sanoen karkea. Pshissh!
 
Rushin Limelightin comping-editoinnissa oli ilmeisesti tullut kiire veitsen kanssa; aivan loppu (kun tomi-hyrrynpyrryn alkaa hidastuksen jälkeen) on eri otosta ja leikkauksesta kuuluu kaksi basaria päällekkäin.
 
Sitten tienkin myös tuo Dark Side Of The Moonin B-puolella oleva leikkaus Any Colour You Likesta Brain Damageen, jossa basari jää väärälle puolelle veistä, pois biisistä. Ilmeisesti tuo on saatettu korjata jossain vuosikerta-remasteroinnissa?
 
Tämä ei varsinaisesti haittaa (itse asiassa aika cool), mutta Toolin The Potissa laulusta kuuluu pieni "esikaiku" -vuoto. Veikkaan, että kyseessä on sama ilmiö, kuin Whole Lotta Loven lauluvuodossa: Analoginauhan signaali on vuotanut "kakun seuraavaan kerrokseen". Tästä voisi uskaltaa päätellä, että 10.000 Days on miksattu analogisesti.
 
Mutta aika paljon tuossa editointihommassa (valitettavasti) otetaan huomioon se, mikä sieltä musan seasta voisi kuulua ja mikä ei; Soundgardenin Black Hole Sunissa on Cornellilta upea vokaalisuoritus. Kun youtubesta kuuntelee laulua soolotettuna, käy ilmi miten palasissa se onkaan vedetty katkonaisine hengityksineen.
 
Ei varsinaisesti editointivirhe, mutta RHCP:n Brendan's Death Songissa sähkökitaran vire tippuu loppua kohti (veikkaan, että on pohjaraita, kun on jäänyt huomaamatta), ja kuulostaa vikoilla soinnuilla lievästi aneemiselta.
 
Aniharvoin on soittokällit ketuttanu äänitteissä. Yleensä ne vain innostavat minua; jeah, ihmisen kosketusta!
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
L.Ruoska
12.03.2013 23:06:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Tästä voisi uskaltaa päätellä, että 10.000 Days on miksattu analogisesti.
 
http://mixonline.com/recording/projects/audio_making_tools_days/
Mielenkiintoista luettavaa, mutta Tool nyt tietysti on mielenkiintoinen bändikin :) Tuon perusteella ei ainakaan plugareiden kanssa pelailtu miksausvaiheessa, vaikka Pro Toolsia käytettiinkin raitojen järjestelyyn.
 
Mutta aika paljon tuossa editointihommassa (valitettavasti) otetaan huomioon se, mikä sieltä musan seasta voisi kuulua ja mikä ei; Soundgardenin Black Hole Sunissa on Cornellilta upea vokaalisuoritus. Kun youtubesta kuuntelee laulua soolotettuna, käy ilmi miten palasissa se onkaan vedetty katkonaisine hengityksineen.
Noi sooloraidat on siistiä kuunneltavaa, mutta samalla myös kuin lähtisi paistetusta taikinasta erottelemaan raaka-aineita. Eli hyvin toteutettu biisi on kuitenkin enemmän kuin osiensa summa. Koen itse että vain lopputulos ratkaisee. Turhaa ajankäyttöä siivota jotain mikä ei näy eikä kuulu :)
 
Jos soitto toimii bändikontekstissa niin on melkeinpä epäreilua kritisoida editointia tai yksittäisiä suorituksia irrotettuna tuolla tavalla. Sama se jos siellä basisti soolotettuna runnoo vähän miten sattuu tai laulaja vetää sana kerrallaan jos lopputulos saadaan miellyttävän kuuloiseksi editoimalla.
 
Aniharvoin on soittokällit ketuttanu äänitteissä. Yleensä ne vain innostavat minua; jeah, ihmisen kosketusta!
Sama juttu, "hyvä" källihän on tarttuva kuin huolella mietitty koukku :) Siis monissa biiseissä sitä oikein venaa että jonkun soolon taustalla kuuluu se "...shit!!" tai joku pieni vahinkobendi tai sladi tekee vähän variaatiota johonkin juttuun.
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
Spedemix
13.03.2013 02:44:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Noi sooloraidat on siistiä kuunneltavaa, mutta samalla myös kuin lähtisi paistetusta taikinasta erottelemaan raaka-aineita. Eli hyvin toteutettu biisi on kuitenkin enemmän kuin osiensa summa. Koen itse että vain lopputulos ratkaisee. Turhaa ajankäyttöä siivota jotain mikä ei näy eikä kuulu :)
 
Jos soitto toimii bändikontekstissa niin on melkeinpä epäreilua kritisoida editointia tai yksittäisiä suorituksia irrotettuna tuolla tavalla. Sama se jos siellä basisti soolotettuna runnoo vähän miten sattuu tai laulaja vetää sana kerrallaan jos lopputulos saadaan miellyttävän kuuloiseksi editoimalla.

 
No joo, ei ollut tarkoitus niputtaa sitä samaan läjään "virheiden" kanssa (vaikka se nyt jäi sinne kaikkien kommenttien keskelle). Se joskus aikoinaan vain yllätti nuoren äänittäjäkollin :) Niin kuin sanoit, kokonaisuus todellakin on enemmän, kuin osiensa summa.
 
Leo Lindgren: http://mixonline.com/recording/projects/audio_making_tools_days/
Mielenkiintoista luettavaa, mutta Tool nyt tietysti on mielenkiintoinen bändikin :) Tuon perusteella ei ainakaan plugareiden kanssa pelailtu miksausvaiheessa, vaikka Pro Toolsia käytettiinkin raitojen järjestelyyn.

 
Tuo on kyllä upea artikkeli. Mielestäni mahtavaa on se, että jässikät säätää oikein huolella kitaravahvistimien kanssa (ilmeisesti herroilla ei ollut kattorajaa budjetissa), mutta "laitetaan nyt vaikka noita sm57:ja ja 421:ä noihin kailottimiin kiinni". Ehkäpä yksi isoin läksy jonka olen oppinut kitaroiden äänittämisestä.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
18is9
13.03.2013 10:30:09 (muokattu 13.03.2013 10:32:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eniten itseä naurattanut editointimoka on minulla koko Arcturuksen Aspera hiems symfonia -levy. Rummut on otettu useassa otossa, ja pääasiassa niin että kaikki fillit on omaa ottoaan. Se kaveri joka on levyn editoinut, ei ole tiennyt yhtään mitä tekee, vaan leikannut kaikki rummut silleen että lautaset katkeavat tosi törkeästi joka ikisessä leikkauksessa. Eli pääasiassa leikkaus on ilman fadea aina n. sekunti fillin jälkeen. Aikanani kuuntelin levyä paljonkin, ja siihen jopa tottui, että lautaset soivat aivan luonnottoman kuuloisesti. Levystä on tehty remix, jossa kuuluu basso ja nuo leikkausmokat on korjattu niin, ettei mitään lautashäröjä kuulu, joten luulisin että jotakuta muutakin on häirinnyt tuo editointi.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
-Q-
14.03.2013 14:24:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Mutta kyllähän ne "varsinaiset" virheet jäävät varmaan ainakin tekijöitä ketuttamaan. Etenkin editointivirheet. Muutamia, joita tulee mieleen:
 
Adelen Rolling In The Deepissä heti introssa kolmannessa lainissa skarvi tulee suoraan laulun päälle ilman fadea. Naps.

Luin just vanhasta Sound on Soundista tän biisin miksaajan tarinaa biisin teosta. Vokaalit olis kuulemma kokonaisuudessaan suoraan ekasta demoäänityksestä jonka mies pyysi Adelea vetämään heti biisintynkää esitellessään. Tästä syystä siellä kuuluu myös kuinka sama mies laskee biisin käyntiin. Biisistä piti tehdä joku isompi sovitus muistaakseni Rick Rubinin toimesta mutta homma ei sitten toiminutkaan ja palattiin riisutumpaan ideaan.
 
Napsunaa kuuluu toki selvästi mutta taitaa olla jotain muuta kuin copy-pastea. Lauluraudalle laittettiin kaiken muun ohella joku kohina/huononnus plugarikin jotta saatiin tunnelmaa. Voisi tulla rapinoita siinä sivussa ihan tarkoituksella. Basari on kasattu noin tusinasta sämplestä mutta pääasiallinen äänenrunko on perinteinen jalkaa lattiaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti