Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne | |
---|
|
UKKOMIES: Rokettirollia pitäis nauhoittaa ja ummikot ei osaa: Fostex X-28 4-raituri ja Yamaha perus pikkumikseri käytössä halpis laajakalvomikillä höystettynä. Äänitettiin 1-3 raidoille laulu, kitara ja rummut. Pitäisi saada mahtumaan vielä soolo, taustalaulut ja basso, mutta raidat tuppaa käymään vähiin. 1-3 raidat kuulostaa mun korvaan tyyliin laadukkaammalta kun mikään tähän astisista budjettinauhoituksista. 1-3 raidat olisi tarkoitus välimiksata 4 raidalle, jotta 1-3 jäisi vapaaksi muulle häröilylle, mutta kun näin tekee joko line outin kautta suoraan 4 raidan sisääntuloon tai mikseriin kautta kierrättämällä niin lopputulos on paljon tunkkaisempi ja ylä- ja alapäätön kuin nauhoitus ennen välimiksausta. Mitkä asiat keltanokilla on paras laittaa kuntoon, että välimiksaus onnistuisi? Yhtiömme kiittää! Tunkkaisuus toki lisääntyy välimiksauksissa - etenkin kasettinauhureilla. Koska laulu lienee elementeistä tärkein ja kärsii tunkkaisuudesta eniten, se olisi ollut syytä jättää viimeiseksi. Käytä kierrättämisessä eq:ta, liioittele kirkkautta tunkkaisuuden kompensoimiseksi. Siis jos haluat pysyä valitsemassasi metodissa ja käyttää pelkkää kasettinauhuria. Jos huijaat vähän, siirrät hyvänkuuloiset pohjasi jollekin järkevälle tallennustavalle ja jatkat projektia siellä. Varmaankin lopullisella tuotteella kuuluu noinkin riittävästi jäljentämätöntä analogista vibaa. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
Tervehdys Tarkoituksena olisi alkaa rakentaa studiota bändisoittojen rinnalle ja tulevaisuudessa myös laajentajaa sitä taitojen kehityttyä. Eli systeemi jolla pitäisi pystyä nauhoittamaan minimissää 8 raitaa kerralla. Kelauksena oli että hommattaisiin Allen & Heath zed-22 fx miksipöytä ja ohjelmana pc ssä käytettäisiin Adobe auditionia. Kysymyksiä heräsikin että pystyykö noita keskenään käyttämään oikein pelkällä USB llä vai pitäisikö väliin vielä hommata jotain? Vai olisiko järkevämpiä vaihtoehtoja? http://www.thomann.de/fi/allenheath_zed22fx.htm Kiitos vastauksista |
|
Ribbon: Tervehdys Tarkoituksena olisi alkaa rakentaa studiota bändisoittojen rinnalle ja tulevaisuudessa myös laajentajaa sitä taitojen kehityttyä. Eli systeemi jolla pitäisi pystyä nauhoittamaan minimissää 8 raitaa kerralla. Kelauksena oli että hommattaisiin Allen & Heath zed-22 fx miksipöytä ja ohjelmana pc ssä käytettäisiin Adobe auditionia. Kysymyksiä heräsikin että pystyykö noita keskenään käyttämään oikein pelkällä USB llä vai pitäisikö väliin vielä hommata jotain? Vai olisiko järkevämpiä vaihtoehtoja? http://www.thomann.de/fi/allenheath_zed22fx.htm Kiitos vastauksista Mitä nopeasti vilkaisin valmistajan omilta sivuilta, niin tuosta ei saa USB:n kanssa kuin stereon ulos tietokoneelle. Eli jos haluaa säätää niitä ~8 raitaa myöhemmin koneella, niin tuolla ei onnistu. Tuossa ei myöskään ole kanavakohtaisia direct outeja. Saatoin toki katsoa väärinkin. I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth. |
|
Klassikko vastaus kysymykseen "ostanko mikserin (koti)studioon": Älä osta mikseriä. Ei sillä tee juuri mitään kun sekä äänen muokkaus ja summaus tapahtuu helposti ja hyvin koneella. Tohon rahaan saa myös käytettynä jonkun pätevän interfacen ja mikserin. Jos siis mikseriä tartteis johonki livehommaan. Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille. |
TmeR 11.02.2016 23:10:09 | |
|
Iltaa Tarvitsisin teiltä asiaan enemmän perehtyneiltä vinkkejä rumpumikkien hankintaan n.200€ budjetilla, tosin se venyy kyllä 400€ asti jos tarve vaatii. Löytyykö jotain hyvää valmista pakettia tuohon hintaan? Olin ajatellut mikittää perinteisesti basarin, virvelin, 4 tomia ja symbaalit kahdella overheadillä. Taidot korvataan Demon Drive tuplilla. |
|
TmeR: Iltaa Tarvitsisin teiltä asiaan enemmän perehtyneiltä vinkkejä rumpumikkien hankintaan n.200€ budjetilla, tosin se venyy kyllä 400€ asti jos tarve vaatii. Löytyykö jotain hyvää valmista pakettia tuohon hintaan? Olin ajatellut mikittää perinteisesti basarin, virvelin, 4 tomia ja symbaalit kahdella overheadillä. Eipä tolla budjetilla ja kuvailemallasi mikkimäärällä paljoa valinnanvaraa löydy. Sun täytyy vaan ostaa jotain halpista ja varmaan vielä käytettynä: Superlux, t.bone jne. |
|
TmeR: Iltaa Tarvitsisin teiltä asiaan enemmän perehtyneiltä vinkkejä rumpumikkien hankintaan n.200€ budjetilla, tosin se venyy kyllä 400€ asti jos tarve vaatii. Löytyykö jotain hyvää valmista pakettia tuohon hintaan? Olin ajatellut mikittää perinteisesti basarin, virvelin, 4 tomia ja symbaalit kahdella overheadillä. Mikäli kaikki täytyy saada tuohon hintaan, niin nämä www.thomann.de/fi/the_tbone_dc1500_drummikrofonset.htm Video liittyy https://youtu.be/o1ehj5oddyc "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
TmeR 12.02.2016 11:22:56 | |
|
Danko: Mikäli kaikki täytyy saada tuohon hintaan, niin nämä www.thomann.de/fi/the_tbone_dc1500_drummikrofonset.htm Video liittyy https://youtu.be/o1ehj5oddyc Entäs tuolla 400€? Luulisi sillä jo jotain saavan aikaan? Taidot korvataan Demon Drive tuplilla. |
|
TmeR: Entäs tuolla 400€? Luulisi sillä jo jotain saavan aikaan? Ei merkittävästi parempaa. Tolla rahalla ei saa välttämättä kuin yhden hyvän mikrofonin, riippuen tietysti minkä arvottaa itse hyväksi. Joku sanoo ettei sitä yhtäkään, joku taas pitää noista edullisemmistakin oikeasti. Täysin makuasioita. |
|
TmeR: Entäs tuolla 400€? Luulisi sillä jo jotain saavan aikaan? 400€ / 8 = 50€. Esim. viissepe maksaa satasen. Mut mikki kerrallaan, käytettynä, ehkä. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Hjälp! http://www.klanghelm.com/VUMT.php Puhutaan että pitäisi olla miksatessa lähtövola tietyllä tasolla. Mitä käytännössä tarkoittaa -18 db ja Vu 0? Gainstagin hakee allekirjoottaneella ns. paikkaasa. Miten se siis esim. tuolla plugarilla tapahtuu. Gainia lasketaan kanavista vai mitä? Tuossa plugarissa on trim, tehdäänkö se tuolla? I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too |
|
Lahtari: Hjälp! http://www.klanghelm.com/VUMT.php Puhutaan että pitäisi olla miksatessa lähtövola tietyllä tasolla. Mitä käytännössä tarkoittaa -18 db ja Vu 0? Gainstagin hakee allekirjoottaneella ns. paikkaasa. Miten se siis esim. tuolla plugarilla tapahtuu. Gainia lasketaan kanavista vai mitä? Tuossa plugarissa on trim, tehdäänkö se tuolla? En nyt ennätä lukea tarkemmin, mutta amöriikan serkut puhuvat reference levelistä. Se on sama asia kuin 0 VU, tai -18 dBFS. Jälkimmäinen on digitaalisen maailman käsite, jossa 0 on absoluuttinen maksimi. Se on se, mitä piikkimittarit softissa näyttää. |
|
M/S-mikitys. Onko jotain etäisyyttä tuolle mikitykselle, vaihetta ajatellen, josta voisi lähteä liikenteeseen? Kitaran tilasoundia olisin taltioimassa. I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too |
Antti1 13.03.2016 12:03:01 (muokattu 13.03.2016 12:03:50) | |
|
Lahtari: M/S-mikitys. Onko jotain etäisyyttä tuolle mikitykselle, vaihetta ajatellen, josta voisi lähteä liikenteeseen? Kitaran tilasoundia olisin taltioimassa. Jos sulla on lähimikitys, niin vaiheen kannalta se on aina kompromissi. Kuuntele ihan vaan soundia ja muuta sen mukaan mitä olet hakemassa. Miksi muuten M/S tilaääneen? Haluat muuttaa leveyttä muuttamatta kokonaisvoimakkuutta? |
|
Lahtari: M/S-mikitys. Onko jotain etäisyyttä tuolle mikitykselle, vaihetta ajatellen, josta voisi lähteä liikenteeseen? Kitaran tilasoundia olisin taltioimassa. En oikein ymmärrä miksi käyttäisi m/s-asetelmaa tilamikityksenä. Ideanahan on saada keskeltä napakka (ja monoyhteensopiva) keskialue ja ottaa tila haltuun kasikuvioisesta. Kauas lähteestä asetettu keskimikki on jo tilamikki, jolloin tuo etu menetettäneen. Lähimikin lisäksi tilamikeiksi varmaan olisi stereopari riittävä - tai monomikki, mitä nyt on sitten hakemassa. Siinä taas sopivan etäisyyden ratkaisee tilan ominaisuudet ja haettu soundi. Jos taas aiot äänittää kitaran pelkällä m/s:llä, voi tietysti koko kasan asetella mieleiselle etäisyydelle - vaiheongelmia ei yleensä ottaen tule, koska mikit ovat samalla etäisyydellä äänilähteestä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
Täältäkin kyselen: Äänitin Zoom H4n:llä MTR-raitoja, enkä tiedä mitä niille seuraavaksi pitää tehdä. Muutetaanko nämä monoraidat Zoomilla stereoksi (tms.?) Vai siirränkö kaiken tietokoneelle? Zoomissa näkyy olevan myös jokin mp3 vaihtoehto... |
|
Antti1: Jos sulla on lähimikitys, niin vaiheen kannalta se on aina kompromissi. Kuuntele ihan vaan soundia ja muuta sen mukaan mitä olet hakemassa. Miksi muuten M/S tilaääneen? Haluat muuttaa leveyttä muuttamatta kokonaisvoimakkuutta? Taustalla puhdas uteliaisuus. Ikinä tuollaista tilamikitystä en ole kokeillut. Mutta joo, leveyttä olen hakemassa liidisoundiin ja komppeihin mahdollisesti jotain käyttökelpoista keskelle?. I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too |
|
Päivää, Olen nyt päässyt nauhoitusten makuun, mutta jotenkaan en vaan soundia saa kohilleen. Olen yrittänyt katsoa youtubesta mallia/asetuksia esim. vst plugineille, mutta ei saa samanlaista soundia tai edes lähellekkään. Mistä voisi johtua? Oletan, että ehkäpä mikeistä se on kiinni vai...? Esim. tätä soundia olen koittanut saada, mutta ei mihinkään. Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=L6PHzkPjH7c Laitteet: Kitara: ESP Ltd M-50 Äänikortti: Scarlet 2i2 Kuulokkeet: AKG K612 PRO Ohjelmisto: Cubase 7 Scarletissa mulla on asetuksina Input 1: Inst ja Direct monitor Off-asennossa. Onko tässä muuta vaihtoehtoa kuin lähtee kitaramikki ostoksille? Ja sitten itse äänityksestä. Niin kuinka äänitys kannattaa tehdä kitaralla, nauhoitatteko verset ja kertsit yksistää ja sitten kokoatte niistä biisin vai soitatteko koko biisin verset ja kertsit uudestaan? Vähän vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan. Olen yrittänyt tehdä clipeistä biisin kasaan, mutta jotenkin se aina pätkäsee hieman kun alkaa esim. toinen verse/kertsi soimaan. |
Numb 08.04.2016 11:58:12 | |
|
Privet: Olen nyt päässyt nauhoitusten makuun, mutta jotenkaan en vaan soundia saa kohilleen. Olen yrittänyt katsoa youtubesta mallia/asetuksia esim. vst plugineille, mutta ei saa samanlaista soundia tai edes lähellekkään. Mistä voisi johtua? Oletan, että ehkäpä mikeistä se on kiinni vai...? No tuota. Kun sä äänität, niin se soundi on jotakin muuta kuin mitä jollain toisella tyypillä on. Siksi ne muitten asetukset eivät toimi. Noita vidiksiä kannattaa käyttää enemmänkin sen opetteluun, että mitä eri plugarit tekevät, ja miten niiden eri säädöt vaikuttavat. Soundin rakentelu on ihan niin kuin soittimen soittaminenkin - se pitää opetella. Ja se on vaikeeta (lue: en osaa :)). Sulla kun vermekset on, niin ei muuta kuin kuuntelemaan ja kokeilemaan. Kuuntelet sitä soundia, joka sulla on, ja vertaat sitä siihen, joka sen pitäisi olla. Onko jotakin taajuuksia vähemmän kuin tavoitesoundissa? Laita lisää. Onko jotakin liikaa? Vähennä. Ja sitten itse äänityksestä. Niin kuinka äänitys kannattaa tehdä kitaralla, nauhoitatteko verset ja kertsit yksistää ja sitten kokoatte niistä biisin vai soitatteko koko biisin verset ja kertsit uudestaan? Mä saatan soittaa yhteen biisiin vaikkapa kahdeksan sähkökitaraa, kaks akustista ja kaks mandoliinia. Ei onnistu yhdellä kerralla :) Ne kahdeksan sähkökitaraa saattavat olla vaikka kuinka monella eri raidalla, ja jollain raidalla saattaa olla soittoa vain muutaman sekunnin verran. Siellä voi olla puhdasta soundia verseen, särösoundia kertsiin, joku kaksiääninen kuljetus taustalla, taikka melkein mitä vaan mitä mieleen tulee. Kun soitat vaikkapa versen ja kertsin erikseen, soita ne eri raidoille. Silloin pystyy ne taitoskohdat entraamaan paremmin. Toinen mahdollisuus on punch in, mutta se passaa paremmin paikkailuun. Ei muuta ku kokkeilemmaan. Se on turhauttavaa ja aikaaviepää, mutta myös mukavata :) Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu |
|
Privet: .... Mitkä plugarit käytössä? Yleensä tosiaa metallissa äänitetää vähintään 2 kitaraa (Left ja Right) koko biisiin (eli ns. double-tracking) tai 4 kitaraa (quad-tracking) tai sitten voi esimerkiksi äänittää molemmin puolin yhdet raidat kahdella eri saundilla, jne. jne... Vain luovuus on rajana. Usein kuitenkin vähintää tuplataan eli double-track. Ja itse äänittäminen on sitten ihan omasta osaamisesta ja halusta kiinni, että haluaako enempi livemmän vedon, jolloin tykittää koko biisin yhteenmenoon, tai sitten niin monessa pätkässä kun vaan haluaa jolloin saa tarkempaa jälkeä, mutta on sitten kliinisemmän kuulonen. Fear of Keytarnation |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|