Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5228 229 230 231 232244 245 246 247 248
andiras
16.12.2015 21:24:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kyllä se etunen riittää, jos laitteet ovat ehjiä. Sulla on vaan ongelmia siinä jälkityöstössä. Lähetä joku täysilaatuinen näytepätkä, siis vaikka 44100Hz 24bit wav. Katsotaan mitä sille olisi tehtävissä, mitä tahansa alle 0dBFS-tasoista digitaalista ääntä saa aina kovemmalle.
 
Mihin lähetän, laitatko s-postiosotetta viestillä vaikka tai jotain? Thanks!
 
Antti1
16.12.2015 21:28:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

andiras: Mihin lähetän, laitatko s-postiosotetta viestillä vaikka tai jotain? Thanks!
 
Pilvipalvelut toimii: Google Drive, One Drive, Dropbox jne. Voin toki spostiosoitteenkin laittaa, mutta niillä ei kovinkaan kummoista pätkää varmaan saa liitetiedostoina lähetettyä..?
andiras
16.12.2015 21:34:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PurpleCandle: Onko Cubasessa valittuna Steinberg äänikortiksi? Ääni saa olla todella hiljaa jos ei kestä käsittelyä. Tulee mieleen että olisiko sisäänmenevä signaali pelkkä vuoto väärästä paikasta.
 
On kyllä valittu joo.
 
Seba: Mun käsittääkseni ko mikki pitäisi olla melkoisen lähellä että se ottaa kunnolla, eli veikkaan että tuossa on yksi ongelman syy..
Ja kai se on sulla "pystyssä", eikä kärki edellä osoita mitä osoittaakin?
Laulaakin pitäisi aika läheltä ja olla pop-filtteri välissä ettei poputa sitä rikki.
 
Oletko kokeillut erikseen asetella sitä pelkälle kitaralle, tai pelkälle laululle?
Interfacessa on varmaan pari liitäntää, niin itse laittaisin molemmille oman mikin, niin sieltä cubasestakin voi miksata niitä vähän fiksummin.

 
On se pystyssä joo. En ole vielä kokeillut erikseen, mutta tarkotus olis joo sitten kun pääsis itse asiaan. Tökkäs vaan vastaan tää volaylläri tässä, kun jotenkin oletin, että interfacella olisi saanut runsaasti potkua ja varaa siihen niin että säädöt olis olleet lähinnä jotain muuta kuin volumen taikomista... Nyt kun tosiaan on ihan sama tai siis parempikin että jättäisin koko interfacen ja tbonen pois ja jatkaisin pikkunauhurilla.
 
Seba
16.12.2015 21:37:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

andiras: On kyllä valittu joo.
 

 
On se pystyssä joo. En ole vielä kokeillut erikseen, mutta tarkotus olis joo sitten kun pääsis itse asiaan. Tökkäs vaan vastaan tää volaylläri tässä, kun jotenkin oletin, että interfacella olisi saanut runsaasti potkua ja varaa siihen niin että säädöt olis olleet lähinnä jotain muuta kuin volumen taikomista... Nyt kun tosiaan on ihan sama tai siis parempikin että jättäisin koko interfacen ja tbonen pois ja jatkaisin pikkunauhurilla.

 
Parempi mikki, tai 2 erillistä tuo onnen helpommin kuin alkaa säätää interfacejen ja lisäetusten kanssa, veikkaan ma
 
andiras
16.12.2015 21:44:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Parempi mikki, tai 2 erillistä tuo onnen helpommin kuin alkaa säätää interfacejen ja lisäetusten kanssa, veikkaan ma
 
Niin siis tässä hämmentää vain se, että tiedän yhdenkin tapauksen joka juuri tuolla mikillä vääntää samalla äänitystyylillä ja lopputuloksena on ihan sellasta levytasosta matskua volumeltaan. Niin väistämättä tuli vain ensimmäisenä mieleen, että on muissa laitteissa tai yhteensopivuudessa jotain vikaa.
 
Seba
16.12.2015 21:53:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

andiras: Niin siis tässä hämmentää vain se, että tiedän yhdenkin tapauksen joka juuri tuolla mikillä vääntää samalla äänitystyylillä ja lopputuloksena on ihan sellasta levytasosta matskua volumeltaan. Niin väistämättä tuli vain ensimmäisenä mieleen, että on muissa laitteissa tai yhteensopivuudessa jotain vikaa.
 
Ilman mitään jälkikäsittelyä uskallan vahvasti epäillä että on volumet levytasoista tuolla combolla, tai millään muullakaan mitä tuolla tyylillä voi nauhoittaa.
Kun ei ne suoraan ole edes studiolla nauhoittaessa :)
 
andiras
16.12.2015 21:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Ilman mitään jälkikäsittelyä uskallan vahvasti epäillä että on volumet levytasoista tuolla combolla, tai millään muullakaan mitä tuolla tyylillä voi nauhoittaa.
Kun ei ne suoraan ole edes studiolla nauhoittaessa :)

 
Toki tää tapaus jonka tiedän tota mikkiä käyttävän, käsittelee ja varmaan paljonkin, enkä tiedä hänen muista kamoistaan, vain tuon mikin. Siksi ajattelin ettei olisi mikissä vika vaan jossain muualla. (interfacessa ja/tai toistaiseksi puuttuvissa jälkikäsittelytaidoissa)
 
I3enjam1n
16.12.2015 21:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Parempi mikki, tai 2 erillistä tuo onnen helpommin kuin alkaa säätää interfacejen ja lisäetusten kanssa, veikkaan ma
 
Ei pitäisi mikistä jäädä kiinni äänitys, täysin käyttökelpoista ääntä tuolla saa talteen, vaikka halvemmasta päästä onkin.
Veikkaisin, että tässä tapauksessa kyseessä on aika pitkälti user error.
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
Antti1
16.12.2015 22:03:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyte tarkastettu, piikit jääneet -15,4dBFS tasolle. Ei mitään ongelmaa 24-bittistä ääntä työstäessä, ongelmat ovat puutteellisessa jälkikäsittelyssä. Se onkin sitten täysin oma suo ton äänitysvaiheen lisäksi.
 
Lähtösoundi mikin asettelulla, akustoinnilla yms. mahdollisimman hyväksi ja sitten vaan aivan perus työstöä äänelle perään. Ei välttämättä aloittelijalle helppoa ja ilmiselvää, mutta täysin toteutettavissa.
andiras
16.12.2015 22:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

I3enjam1n: Ei pitäisi mikistä jäädä kiinni äänitys, täysin käyttökelpoista ääntä tuolla saa talteen, vaikka halvemmasta päästä onkin.
Veikkaisin, että tässä tapauksessa kyseessä on aika pitkälti user error.

 
Joo juuri näin...
 
Antti1: Näyte tarkastettu, piikit jääneet -15,4dBFS tasolle. Ei mitään ongelmaa 24-bittistä ääntä työstäessä, ongelmat ovat puutteellisessa jälkikäsittelyssä. Se onkin sitten täysin oma suo ton äänitysvaiheen lisäksi.

Lähtösoundi mikin asettelulla, akustoinnilla yms. mahdollisimman hyväksi ja sitten vaan aivan perus työstöä äänelle perään. Ei välttämättä aloittelijalle helppoa ja ilmiselvää, mutta täysin toteutettavissa.


Jep, suurkiitos Antti 1:lle! Tarkoitus olikin täällä saada vastaus siihen, täytyykö noita kamoja lähteä vaihtamaan vai ovatko ok ja ainoa korjattava homma sitten ihan omissa käsissä. Siispä lähden tästä opiskelemaan, kiitos kaikille! Mahtavaa että tällanen foorumi on olemassa. (:
 
Seba
16.12.2015 23:32:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

andiras: Joo juuri näin...
 

 

Jep, suurkiitos Antti 1:lle! Tarkoitus olikin täällä saada vastaus siihen, täytyykö noita kamoja lähteä vaihtamaan vai ovatko ok ja ainoa korjattava homma sitten ihan omissa käsissä. Siispä lähden tästä opiskelemaan, kiitos kaikille! Mahtavaa että tällanen foorumi on olemassa. (:

 
Suosittelen silti erillistä laulumikkiä niin homma helpottuu huomattavasti sijoittelun kannalta, sekä lopputuotoksesta saa hurjasti paremman kun voi molemmat raidat miksata erikseen.
 
Antti1
16.12.2015 23:47:23 (muokattu 16.12.2015 23:49:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Suosittelen silti erillistä laulumikkiä niin homma helpottuu huomattavasti sijoittelun kannalta, sekä lopputuotoksesta saa hurjasti paremman kun voi molemmat raidat miksata erikseen.
 
Onhan tuossakin toki mahdolliset miinansa vuotojen aiheuttaman vaihetoiston sotkun suhteen. Kasikuvioisella mikillä toki tota vuotoa on melko helppo minimoida, koska sehän ei poimi sivuiltaan juuri mitään. Se sivu täytyy siis suunnata suuta kohti.
 
Jotkut ovat rakentaneet kuulemma erinäisiä eristysvirityksiäkin kitaran ja pään välille, mutta se tuntuisi musta ainakin melkoisen tympeältä viritelmältä.
 
Tota kasikuvioista mikkiä voisi koittaa vielä vähän kerettiläisellä tavalla osoittamaan toisella puolella kattoa ja toisella lattiaa kohti. Se sitten melko lähelle ja sopiva kompromissi laulun, sekä kitaran keskinäisen etäisyyden kanssa. Niksinä on, että nauhamikki on nauhan pitkän sivun suhteen hyvin suuntaava korkeilta taajuuksilta, mutta kapealta sivulta vähemmän suuntaava. Se siis tarvitsee olla ehdottomasti vaakatasossa ja sivuttain äänitettävän kohteen edessä. Siltikin on vaarana, että se poimii lähinnä pintojen heijastuksia. Riippuu lähes täysin sen mikin suuntakuvion leveydestä.
Seba
16.12.2015 23:54:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Onhan tuossakin toki mahdolliset miinansa vuotojen aiheuttaman vaihetoiston sotkun suhteen. Kasikuvioisella mikillä toki tota vuotoa on melko helppo minimoida, koska sehän ei poimi sivuiltaan juuri mitään. Se sivu täytyy siis suunnata suuta kohti.
 
Jotkut ovat rakentaneet kuulemma erinäisiä eristysvirityksiäkin kitaran ja pään välille, mutta se tuntuisi musta ainakin melkoisen tympeältä viritelmältä.
 
Tota kasikuvioista mikkiä voisi koittaa vielä vähän kerettiläisellä tavalla osoittamaan toisella puolella kattoa ja toisella lattiaa kohti. Se sitten melko lähelle ja sopiva kompromissi laulun, sekä kitaran keskinäisen etäisyyden kanssa. Niksinä on, että nauhamikki on nauhan pitkän sivun suhteen hyvin suuntaava korkeilta taajuuksilta, mutta kapealta sivulta vähemmän suuntaava. Se siis tarvitsee olla ehdottomasti vaakatasossa ja sivuttain äänitettävän kohteen edessä. Siltikin on vaarana, että se poimii lähinnä pintojen heijastuksia. Riippuu lähes täysin sen mikin suuntakuvion leveydestä.

 
Elektroakkari tai erikseen mikitetty akkari poistaisi nämäkin pulmat laakista ja voisi hoilata mikkiin rauhassa :)
 
Antti1
17.12.2015 00:02:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Elektroakkari tai erikseen mikitetty akkari poistaisi nämäkin pulmat laakista ja voisi hoilata mikkiin rauhassa :)
 
Menee jo snadisti ohi aiheesta, mutta huonoihin mikityksiin liittyen: http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_bodyrez.htm
 
Tekee paskastakin kiillotetun pökäleen, ajattelin ostaa itselleni hätävaraksi keikoille yms. Kyllä sillä kotidemot välttää, jos laiskottaa ja mikit on vähissä. Vaatii toki sit ne kontaktimikit tms. kitaraan.
Danko
17.12.2015 00:10:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Menee jo snadisti ohi aiheesta, mutta huonoihin mikityksiin liittyen: http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_bodyrez.htm
 
Tekee paskastakin kiillotetun pökäleen, ajattelin ostaa itselleni hätävaraksi keikoille yms. Kyllä sillä kotidemot välttää, jos laiskottaa ja mikit on vähissä. Vaatii toki sit ne kontaktimikit tms. kitaraan.

 
Mielenkiintoisaa. Eräs luennoitsijani takavuosina vannoi Yamaha AG stompin nimeen piezoakkareiden treatmenttina. Ja senkin soundin hän neuvoi vielä ajamaan studiomonitorin läpi ja mikittämään.
 
Itse olen vastaavanlaisissa tapauksissa lähimikittänyt laulun ja akkarin (yleensä CAP:ina) dynaamisilla ja pitänyt blendin sellaisena, ettei vuodot harmita.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Krice
02.01.2016 17:48:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika monista interfaceista näyttäisi puuttuvan direct monitoring -nappi. Voiko sen valita ohjelmallisesti, vai puuttuuko se vain? Täytyyhän se olla, että voi nauhoittaa järjellisesti ilman viivettä, jota kuitenkin on aina vähintään pari ms. Olen päivittämässä interfacea, koska Propellerhead Balancen etuaste on ns. peruna.
 
Antti1
02.01.2016 17:55:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ko. toiminto löytyy yleensä softamikseristä.
xlat
22.01.2016 17:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta kuinka monella otolla yleensä noin suunnilleen nauhoitukset tehdään studiossa. Eli montako kertaa esim. laulaja laulaa biisin, kitaristi soittaa soolon jne.? Studioaikahan on aika kallista, joten ei varmaan mitään älytöntä määrää ottoja voi ottaa...
 
Antti1
22.01.2016 19:38:40 (muokattu 22.01.2016 19:39:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xlat: Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta kuinka monella otolla yleensä noin suunnilleen nauhoitukset tehdään studiossa. Eli montako kertaa esim. laulaja laulaa biisin, kitaristi soittaa soolon jne.? Studioaikahan on aika kallista, joten ei varmaan mitään älytöntä määrää ottoja voi ottaa...
 
Pääsääntö on, että treenatkaa treeniksellä kaikki 100% kuntoon. Miettikää jokaikinen nuotti kuntoon. Paneutukaa erityisen paljon sovitukseen, jotta jokaisella soittimella on oma tarkka rooliinsa. Ton työn jälkeen 1-3 ottoa riittää, mutta pahimmillaan viilataan yhteensä satoja ottoja. Joku hullu perfektionisti ehkä vielä enemmänkin kotipajassaan. Yleensä ne alkupään otot ovat fiilikseltään parhaimpia, joka monesti on teknistä suorittamista tärkeämpää, paitsi nykymetallissa.
 
Vastaus kysymykseen: täysin tapauskohtaista.
UKKOMIES
02.02.2016 20:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokettirollia pitäis nauhoittaa ja ummikot ei osaa:
 
Fostex X-28 4-raituri ja Yamaha perus pikkumikseri käytössä halpis laajakalvomikillä höystettynä.
 
Äänitettiin 1-3 raidoille laulu, kitara ja rummut. Pitäisi saada mahtumaan vielä soolo, taustalaulut ja basso, mutta raidat tuppaa käymään vähiin. 1-3 raidat kuulostaa mun korvaan tyyliin laadukkaammalta kun mikään tähän astisista budjettinauhoituksista. 1-3 raidat olisi tarkoitus välimiksata 4 raidalle, jotta 1-3 jäisi vapaaksi muulle häröilylle, mutta kun näin tekee joko line outin kautta suoraan 4 raidan sisääntuloon tai mikseriin kautta kierrättämällä niin lopputulos on paljon tunkkaisempi ja ylä- ja alapäätön kuin nauhoitus ennen välimiksausta.
 
Mitkä asiat keltanokilla on paras laittaa kuntoon, että välimiksaus onnistuisi?
 
Yhtiömme kiittää!
 
Rohkea rokan syö.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5228 229 230 231 232244 245 246 247 248

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «