![]() 24.04.2010 14:21:04 | |
---|---|
kompelonnora: Koska se putki värittää ääntä. Mikään ei ole ilmaista, se on suuntavampi kuin hyperkardioidi, mutta värittää enemmän, eikä miellyttävällä tavalla. Suuntaavutta tarvitaan silloin, kun halutaan eroon taustaäänistä (esim. dialogi ulkona) - tässä kuitenkin nimenomaan haluttiin taustaäänet, ja on turha maksaa hintaa sellaisesta, mistä ei ole hyötyä. Itse en ole suuntaputkista huomannut väritystä. Paitsi halvoista sellaisista. Esimerkiksi joku sadan euron AudioTechnica. Jopa jonkin verran maksava Sennheiserin ME66/K6 on mun mielestä melko sietämätön kapistus. Hirveet korostukset valmiina, toki se käy ääniosaamattomalle videoeditoijalle, kun soundi on ns. siinä. Senkun MKH-sarja on vanha tuttu, 416 peruskampe ja MKH60 taas tuoreempi ja tosi herkkä. Itse pidän siitä kovin, mutta ei sen soundista kaikki pidä. Valitettavasti muun merkkiset laatuhaulikot ovat jääneet vieraiksi. | |
![]() 24.04.2010 14:25:46 | |
Onkohan se sun H2 kunnossa. Meinaan ettei mua oman laitteeni kohina noin paljon häirihe, lähellekään. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 24.04.2010 15:28:32 | |
kivi: Tällaisina hetkinä sitä miettii, miks ylipäätään vaivautua ikinä yhtään yrittään auttaa, kun ei mee yli 30 vuoden aikana opittu ammattitaito perille. Sama fiilis varmaan kaikilla muillakin neuvoneilla. Masentaa :-( Ei kannata vaipua masennuksen alhoon. Taustalta tätä keskustelua seuranneena on pakko sanoa, että tällainen aloitteleva äänimies sai tästä rutkasti tärkeitä vinkkejä. Kiitos kaikille ohjeista! Edes tätä yhtä ei ole olemassa. | |
![]() 25.04.2010 22:24:06 (muokattu 26.04.2010 21:28:44) | |
Sain H4:n (en vielä H2:ta :( ) lainaksi, äänitin pari klippiä. Tässä yleisambienssia suht hiljaiselta omakotitaloalueelta. Mä en aloittajan tapaan jaksa odottaa tuuletonta hetkeä, joten äänitin pienessä tuulessa. Tein kaksi yhtäaikaista klippiä, H4 sisäisillä mikrofoneilla ja akg480 pallokuvioisilla kapseleilla nagraan. AKG ei ole ulos mun ensimmäinen valinta, mutta halusin käyttää konfiguraatiota, joka pystyy äänittämään 360-asteen säteellä sekä demota, miten vähän pallot ottaa tuulta. Ei isokapselisia näissä testeissä - mulla ei ole kärsivällisyyttä tapella niiden kanssa ulkona! :I Zoomissa on sen oma vaahtomuovinpala, akg:t on ilman mitään tuulisuojaa: http://dl.dropbox.com/u/1736038/hiljaiset/IMG_0485.jpg http://dl.dropbox.com/u/1736038/hiljaiset/zoom-h4-internal.mp3 http://dl.dropbox.com/u/1736038/hiljaiset/nagra-vi-akg-c480.mp3 Huomiota, joita tästä voi mielestäni tehdä (löytyy kyllä peruskirjallisuudesta - nämä perustuu fysiikan lakeihin) -Kardioidit on herkempiä tuulelle -Vaahtomuovinpalalla ei ole juuri mitään vaikutusta tuuleen, se ei ole rycote... -Kardioidit hukkaa matkan päästä alakerran. -Pallojen kanssa yläkerta vaimenee - nämä mikrofonit on ekvalisoitu lähikenttään. Tämän voi kompensoida eekuulla, mutta se nostaa myös kohinaa, joten juuri tässä sovelluksessa valmiiksi eekutettu kapseli olisi jees. -xy:ssä sivulta/takaa tulevat äänet (esimerkissä esim. askeleet) "putoaa laidan yli", se voi olla hauska efekti, muttei kuulosta luonnolliselta. Ja lopuksi: -Zoom kohisee selvästi yli tuulen huminan, joten en voi sanoa, että se olisi ainakaan omilla mikrofoneillaan tähän sopiva työkalu. Sitten tein pari klippiä sisällä. Zoom omilla mikrofoneilla, mkh-50 -pari zoomin mikrofonisisäänmenoihin, toinen halpa korttinauhuri ja mkh-50 pari sekä lopuksi verkkovirralla toimiva muuntajatuloilla varustettu erillinen etuvahvistin ja mkh-50 pari. Heti on selvää, että mikrofoni vaikuttaa enemmän kuin etuvahvistin, mutta varsinkin kohinan spektri on kolmessa jälkimmäisessä näytteessä shokeeraavan erilainen! Etuvahvistimella on kuitenkin väliä... Ensimmäisessä näytteessä on jotain kummaa jyrähtelyä, se korreloin zoomin transfer-valon vilkkumisen kanssa; eli sisäisiin mikkeihin vuotaa jotain digitaalista kräppiä..? Tässä "metronomia" melko hiljaisessa huoneessa: http://dl.dropbox.com/u/1736038/hiljaiset/tick-zoom-h4-internal.mp3 http://dl.dropbox.com/u/1736038/hiljaiset/tick-zoom-h4-mkh-50.mp3 http://dl.dropbox.com/u/1736038/hiljaiset/tick-pmd660-mkh-50.mp3 http://dl.dropbox.com/u/1736038/hil … aiset/tick-nagra-hardy-mkh-50_1.mp3 Joo, H4 on ihan loistava pieni nauhuri piisintekoon ja rock-musiikin äänitykseen, mutta hiljaisiin äänityksiin kannattaa vähintään päivittää mikrofoni - gainillä kikkailu ei auta ja elämä on lyhyt. Btw, ensimmäistä näytettä on nostettu 32,5 db:tä ja viimeista laskettu 1 db - H4 ei sisäisillä mikrofoneilla ei ole kovin herkkä? En ole koskaan käyttänyt H2:ta, eikä nämä tulokset ole sen suhteen välttämättä mitenkään relevantteja... Päivitys: Unohdin mainita, että molemmissa ulkona äänitetyissä näytteissä on käytettu nauhureiden omia alapääleikkureita; Zoomissa asennossa 10. | |
![]() 25.04.2010 23:28:01 | |
anapena: Itse en ole suuntaputkista huomannut väritystä. No, sitten se ei haittaa. :) MKH60 taas tuoreempi ja tosi herkkä. Itse pidän siitä kovin, mutta ei sen soundista kaikki pidä. Varmastikin aloittaja saisi sillä talteen haluamansa ilman sen kummempaa taistelua. Se voisi olla jopa paras vaihtoehto tähän, jos sitä suuntaavuutta halutaan... Ja parin sellaisen ja tuulisuojien vuokralle löytäminen jostain elokuvakalustoa vuokraavasta firmasta pitäisi olla triviaalia. | |
![]() 26.04.2010 11:10:30 | |
kompelonnora: Sain H4:n... Näyttää hyvältä ja melko tieteelliseltä testaukselta. Pitää kuunnella heti kun voi. Tämä ei ole provoa. | |
![]() 29.04.2010 18:56:23 | |
Nyt on Rodet talossa. Tulos on ihan oikeasti miljoona kertaa parempi kuin zoomilla. Pohjakohinaa on aivan vitusti vähemmän. Etuasteena/äänikorttina oli m-audio firewire 410. Myös stereokuvasta saa paremman kuulokekäyttöä ajatellen, kun mikit voi asettaa erilleen toisistaan, ihan kuten korvatkin on jonkin matkan päässä toisistaan. Vaikka kuinka yritän miettiä, en kyllä oikein tajua niitä neuvoja, joita annoitte. Tällä setille tulee juuri tarvittua saundia vähällä kohinalla. Voin laittaa samplea jossain vaiheessa. Tämä ei ole provoa. | |
![]() 29.04.2010 22:26:34 | |
jopasoli: Nyt on Rodet talossa... Tällä setille tulee juuri tarvittua saundia vähällä kohinalla. No sehän on sit tosi jees. Onnea vain. :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 29.04.2010 22:44:27 | |
jopasoli: Pohjakohinaa on aivan vitusti vähemmän. Sitä mä en lainkaan epäile. Se, mitä mä epäilen, on, että saat _mekaanisia_ ongelmia elektronisten tilalle. Myös stereokuvasta saa paremman kuulokekäyttöä ajatellen, kun mikit voi asettaa erilleen toisistaan, ihan kuten korvatkin on jonkin matkan päässä toisistaan. Siis jokus ortf/semi-ortf... Oliko tässä koko ajan tavoitteena kuulokekuuntelu? Mikrofonien erilleen asettaminen vaikuttaa matalien taajuuksien paikallistamiseen, korkeilla taajuuksilla paikallistaminen tapahtuu voimakkuuden perusteella. Sinänsä kuulokkeilla kuuntelu ei tarkkaan ottaen ole "stereo", koska stereo on määritelty kahdella kaiuttimella kuunneltavaksi. Esim. ortf-tekniikka anna kovin luonnollista äänikuvaa luureilla kuunneltaessa - eihän metsä ole pään sisässä!? "Binaural" - mikä lie suomeksi - on oikea termi kun puhutaan luurikuuntelusta ja mikrofonitekniikat, joita siihen käytetään on hieman erilaiset... Vaikka kuinka yritän miettiä, en kyllä oikein tajua niitä neuvoja, joita annoitte. Tällä setille tulee juuri tarvittua saundia vähällä kohinalla. No, jos se on tarvittu soundi, niin hyvä. Se on kuitenkin hyvin kaukana siitä, mitä korva kuulee ulkona ja tehtävänantona kuitenkin oli: Ei tarkoitus ole rakentaa mitään tarkkaa äänimaisemaa, vaan saada nauhalle samat äänet, mitä korvakin luonnossa kuulee. ..joka on tosin ristiriitainen lausunto..? Jopasolin kanssa olen äänityssettiä hommaamassa, ja tarkoituksena on siis nauhoittaa nimenomaan sellaista saundia, mitä sieltä luonnosta tulee, ei mitään leffamateriaalia. Kuinka voi tietää näiden perusteella, että tavoitteena onkin sangen värittynyt ja epäluonnollinen äänite!? ;D Mut joo, hyvä, että ratkesi ja onnea kokeiluille! Itse kokeileminen on kuitenkin ainoa tapa ottaa selvää, netissä ilmaiseksi saadut neuvot on toki täsmälleen sen arvoisia, mitä niistä maksoit. | |
![]() 29.04.2010 23:14:38 | |
kompelonnora: Sitä mä en lainkaan epäile. Se, mitä mä epäilen, on, että saat _mekaanisia_ ongelmia elektronisten tilalle. Joo, se voi kyllä olla, mut niiden kanssa painitaan myöhemmin. En usko että ylitsepääsemättömiä ongelmia tulee. Siis jokus ortf/semi-ortf... Oliko tässä koko ajan tavoitteena kuulokekuuntelu? Mikrofonien erilleen asettaminen vaikuttaa matalien taajuuksien paikallistamiseen, korkeilla taajuuksilla paikallistaminen tapahtuu voimakkuuden perusteella. Sinänsä kuulokkeilla kuuntelu ei tarkkaan ottaen ole "stereo", koska stereo on määritelty kahdella kaiuttimella kuunneltavaksi. Esim. ortf-tekniikka anna kovin luonnollista äänikuvaa luureilla kuunneltaessa - eihän metsä ole pään sisässä!? "Binaural" - mikä lie suomeksi - on oikea termi kun puhutaan luurikuuntelusta ja mikrofonitekniikat, joita siihen käytetään on hieman erilaiset... Sen olen ainakin huomannut, että xy-mikityksessä stereo kuulostaa jotenkin hölmöltä, eli aikaeroa pitää kyllä olla. Saisko tosta sitten vielä paremman binaural-kokemuksen laittamalla jonkin pääntapaisen pallukan mikkien väliin, jollin ääni ei menisi suoraan "pään" läpi, vaan kiertäisi, niinkuin oikeassakin tilanteessa? Ja tosiaan, jos aikaisemmin ei tullu sanottua, niin kuulokekuuntelu tosiaan kyseessä. Ei tota tilantuntua saa stereokaiuttimilla mitenkään samanlaiseks. No, jos se on tarvittu soundi, niin hyvä. Se on kuitenkin hyvin kaukana siitä, mitä korva kuulee ulkona ja tehtävänantona kuitenkin oli: ..joka on tosin ristiriitainen lausunto..? Kuinka voi tietää näiden perusteella, että tavoitteena onkin sangen värittynyt ja epäluonnollinen äänite!? ;D Mut joo, hyvä, että ratkesi ja onnea kokeiluille! Itse kokeileminen on kuitenkin ainoa tapa ottaa selvää, netissä ilmaiseksi saadut neuvot on toki täsmälleen sen arvoisia, mitä niistä maksoit. Ei varmaan paras mahdollinen edelleenkään, mutta kyllä musta kuulostaa luonnollisemmalta kuin, että luonnollisempi kuin zoomilla. Itse tosiaan tykkään järkeillä ja kokeilla, ja tälläkertaa ainakin oli positiivinen kokemus. Kiitti kuitenkin, et yrititte jelppiä! Laitan vielä näytettä jossain vaiheessa, niin voitte kommentoida, onko se nyt teidän mielestä epäluonnollisen kuuloista. Vois äänittää täsmälleen saman sekä zoomilla että rodeilla ja vertailla. Tämä ei ole provoa. | |
![]() 29.04.2010 23:27:05 | |
jopasoli:Sen olen ainakin huomannut, että xy-mikityksessä stereo kuulostaa jotenkin hölmöltä, eli aikaeroa pitää kyllä olla. Saisko tosta sitten vielä paremman binaural-kokemuksen laittamalla jonkin pääntapaisen pallukan mikkien väliin, jollin ääni ei menisi suoraan "pään" läpi, vaan kiertäisi, niinkuin oikeassakin tilanteessa? Mäkään en ole ikinä oikein saanut makua xy-asetelmaan, ehkä vielä joskus... Jossain aiemmin mainituista linkeistä löytyi kuva ns. OSS-stereoasetelmasta, jossa on ns. Jecklin-disc tällätty mikkien väliin. Äkkiäkös sellasen tekee, jostain semipehmeästä/kovasta matskusta. Mikkien etäisyys levystä kantsii mitata tarkkaan samaksi. Kaupallisessa diskissä olen nähnyt oikean mittaisen narun keskellä mittaamista varten... | |
![]() 29.04.2010 23:29:08 | |
anapena: Mäkään en ole ikinä oikein saanut makua xy-asetelmaan, ehkä vielä joskus... Jossain aiemmin mainituista linkeistä löytyi kuva ns. OSS-stereoasetelmasta, jossa on ns. Jecklin-disc tällätty mikkien väliin. Äkkiäkös sellasen tekee, jostain semipehmeästä/kovasta matskusta. Mikkien etäisyys levystä kantsii mitata tarkkaan samaksi. Kaupallisessa diskissä olen nähnyt oikean mittaisen narun keskellä mittaamista varten... Tommosta levyä tai vastaavaa ajattelin kokeilla jossain välissä. Tämä ei ole provoa. | |
![]() 30.04.2010 00:34:14 | |
jopasoli: Tommosta levyä tai vastaavaa ajattelin kokeilla jossain välissä. Sen tarkoitus on tuottaa voimakkuuseroja korkeisiin ääniin, kun käytetään pallokuvioisia mikrofoneja - kardioidit tuottaa sen suuntakuviolla, joten siitä ei ole oikeastaan iloa Rodejen kanssa... Se tekee niistä hieman suuntaavammat korkeiden taajuuksien suhteen, muttei muuta. Jecklinin etu on 1) hyvä bassotoisto, mitä kardiodeista ei lähde ja 2) 360 asteen äänityskulma (ortf ~100) eli yleishälyn äänittäminen ei sillä kuulosta siltä, että kaiuttimet on vaihevirheessä, kuten kardioidien kanssa käy. Se ei kuitenkaan ole kuulokkeita varten kehitetty tekniikka. Kuulokkeita varten tarvitset korvanlehden, eli joko keinopään, tai niinkuin jotkut on keksineet, voit käyttää myös omaa päätäsi ;D http://www.soundman.de/finnish/orkopf.html En ole käyttänyt noita mikrofoneja koskaan itse... | |
![]() 30.04.2010 00:50:18 | |
jopasoli: Joo, se voi kyllä olla, mut niiden kanssa painitaan myöhemmin. En usko että ylitsepääsemättömiä ongelmia tulee. Työkalujen tarkoitus on tehdä elämä helpommaksi ei vaikeuttaa sitä. Usein kyse ei ole siitä, voiko jotain tehdä jollain työkalulla, vaan kuinka helposti se tapahtuu. Tölkin voi avata tölkinavaajalla tai vasaralla, mutta mä suosin tölkinavaajaa, koska mulla ei ole rajattomastia aikaa - elämä on lyhyt. Sen olen ainakin huomannut, että xy-mikityksessä stereo kuulostaa jotenkin hölmöltä, eli aikaeroa pitää kyllä olla. En ole varma, onko aikaero apu "hölmöltö" kuulostamiseen! :D Joo, takaisin asiaan, kysymys on siitä, haluatko saada stereovaikutelman myös matalille taajuuksille. XYssä matalat taajuudet tulee monona. Eli olen samaa mieltä, että aikaerosta on tässä tapauksess hyötyä. Saisko tosta sitten vielä paremman binaural-kokemuksen laittamalla jonkin pääntapaisen pallukan mikkien väliin, jollin ääni ei menisi suoraan "pään" läpi, vaan kiertäisi, niinkuin oikeassakin tilanteessa? Kardioideilla - ei. Vaikutelma perustuu korvanlehtien muotoon, ne eekuttaa eri suunnista tulevaa ääntä eri tavoin. Tälle perustuu se, että voidaan päätellä, tuleeko ääni alhaalta, ylhäältä, edestä vai takaa. Ja tosiaan, jos aikaisemmin ei tullu sanottua, niin kuulokekuuntelu tosiaan kyseessä. Ei tota tilantuntua saa stereokaiuttimilla mitenkään samanlaiseks. Surround..? Vois äänittää täsmälleen saman sekä zoomilla että rodeilla ja vertailla. Kuten sanottu, mä en yhtään epäile, etteikö rodet olisi parannus zoomiin. Mä olen sitä mieltä, että samalla rahalla olisi mahdollista saada isompi parannus. Ja todellakin, olisin lähtenyt nappimikit korvissa, jos kyse on kuulokeprojektista... | |
![]() 30.04.2010 01:03:02 | |
Tätä on joskus aiemminkin linkitetty tänne? Kuuntele kuulokkeilla! :D http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=22913 | |
![]() 29.05.2010 23:36:50 | |
Dodiin, nyt on talossa Rode NT1-A mikit ja Fostex FR2-LE nauhuri. Kentälle ei vielä olla päästy kokeilemaan kun on ollut niin perkeleen sateista, mutta sisä-äänitysten perusteella ero kohinassa on kyllä valtaisa. Nauhoitin Zoom H2 ja edellä mainituilla vehkeillä saman pätkän, tässä molemmat peräkkäin: http://www.mikseri.net/artists/?id=127409 Molemmat normalisoitu. Eli kohinat ainakin ovat nyt kunnossa. Kompelonnora: se päämikkipätkä on kyllä aika vitun siisti. kakka | |
![]() 30.05.2010 12:16:22 | |
Näytti muuten eilisessä Mikrofonimies dokkarissa (FST5) Martin B Kantolakin tekevät ambienssiäänityksiä isokalvoisella X-Y stereomikillä (apuna paraboilista heijastinta käyttävä suuntamikki). Tarkemmin ottaen tuo mikki ei ole pelkkä XY vaan pystyy myös muihin asetelmiin, "Panphoniseksi" tuota mallia itse kutsuu: http://www.nu47.com/ http://www.nu47.com/NU880F.html | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)