Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall JTM-30 -combo
1 2
pönttö
08.11.2012 10:50:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harsh_times: ...että lämpö chassiksen sisällä kohoaa niin kovaksi, että tinat sulaa putkenkannoista.
 
Tina ei oikeasti yleensä sula pois sieltä putkenkannoista (pitäisi varoa noita kevyesti kirjailtuja heittoja, kun joku ottaa ne kirjaimellisesti kuitenkin), vaan lämpö (ja toki resonanssikin vuosien aikana) vääntelee piirikorttia, joka "venyttelee" tinauksen irti itsestään. Jos tina sulaa, on normaali palovartiointi (Kah, Marsu pallaa, mutta palakoon perkele) lyöty laimin. Sellaisen lämmön huomaisi jo savusta ja hajusta.
 
Tosin jos taruihin on uskominen, mikä tahansa on mahdollista putkivahvistimen kanssa ;)
 
Jos sen lämmön ohjaa yläkautta pois, lämpö menee pois vasta kujettuaan lähtöruu..
 
...ahem (Monopol-asiat mielessä)..
 
..vahvistimesi kotelon läpi. Jos puhallin on putkien tienoilla - kotelon ulkopuolella siis - lämpö ei pääse piirikorttia kiusaamaan koska se ajetaan pakosalle ennen sen kapuamista koteloon asti..
 
Grabel
08.11.2012 17:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuo tuulettimen vaatii. Itse havaitsin mm. äänen pätkimistä ja äänenvoimakkuuden heilahteluja vähän pidemmissä sessioissa, jolloin vahvari kuumeni liikaa.
 
Itse asensin äärimmäisen hiljaisen tietokonetuulettimen rungon sisään, konehuoneen puolelle, puhaltamaan ilmaa konehuoneen sisältä putkille (eli putkista nouseva lämpö hajoaa/leviää muualle, kuin vahvarin sisään)
 
Laitoin tietokoneföönille oman pienen muuntajan konehuoneen sisään, eli puhallin aktivoituu päälle vahvarin oman virtakytkimen ohjauksella.
 
Tuulettimen asennuksen jälkeen mitään ongelmia (äänen pätkintää tms.) ei ole esiintynyt.
 
Kaikki konehuoneen puolelle tulevat extra-osat on syytä kiinnittää pomminkestävästi rakenteisiin, ettei osien irrotessa pääse syntymään oikareita tms.
 
Ihan kiva pelihän tuo on, mutta on myös aika ajattelematon design Marshallilta tässä mielessä.
 
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
käsi
09.11.2012 19:44:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaaa-aaaaa, eli mun vahvistin kaipaakin tuulettimen sisäänsä. No perhana. Pelkäsin että se alkaisi olemaan finito kun oirehti oudosti ja tohtorilla käydessä ei löytynyt vikaa. Toi on meinaan hyvä soundinen marsu. Tai clean on epämarsumainen ja hyvä.
 
Grabel
10.11.2012 08:54:59 (muokattu 10.11.2012 09:53:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käsi: Jaaa-aaaaa, eli mun vahvistin kaipaakin tuulettimen sisäänsä.
 
Juu, tuulettimella kaikki pulmat poistuvat.
Lisäys: Ja tuulettimen ei tosiaankaan tarvitse olla mikään tehopuhallin -> ihan pieni henkäys putkien yllä riittää ohjaamaan kuuman ilman muualle.
 
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
harsh_times
12.02.2013 22:31:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan kenelläkään näkemystä millä konstilla tämän laitteen suhteellisen vaatimatonta kaikua saisi tehostettua. Ymmärtääkseni ihan ok kaikutankki tuolla on sisässä, mutta aika vaimeet kohinat lähtee vaikka ruuvaisi kaiun täysille. Vaiko sitten pedaalikaupoille.
 
jpousi
13.02.2013 12:09:20 (muokattu 13.02.2013 12:11:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harsh_times: Onkohan kenelläkään näkemystä millä konstilla tämän laitteen suhteellisen vaatimatonta kaikua saisi tehostettua. Ymmärtääkseni ihan ok kaikutankki tuolla on sisässä, mutta aika vaimeet kohinat lähtee vaikka ruuvaisi kaiun täysille. Vaiko sitten pedaalikaupoille.
 
Tuota JTM-30:n reverbiä on netissä ihmetelty jo vuosia.
Tankki on seuraava:
Accutronics type 8
input res. = 310 ohm
output res = 2575 ohm
Decay = medium
Connectors = input insulated - output grounded
no locking device
Vertical mounting
 
Yleisesti tuota reverbiä pidetänn aika ponnettomana. Itse olen omaani "ihan tyytyväinen".

On ehdotettu vastusten vaihtamista (http://www.mombu.com/music/music/t- … ll-jtm-30-reverb-time-13906405.html)
 
Taitaa olla helpointa kuitenkin ostaa erillinen reverb-purkki.
 
Sivumennen, vaihdoin omaan JTM-30-kombooni EL-34 pääteputket. Soundi parani (psykoakustisesti ainakin). Vaikka laitteessa ei ole biasointia, vahvistin ei sen kummemmin kuumene. Olen ottanut metallisen suojahäkkyrän pois, ajatellen että se estää ilman kiertoa laitteen sisällä.
 
Jopas lähti!
harsh_times
14.02.2013 22:40:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpousi: Tuota JTM-30:n reverbiä on netissä ihmetelty jo vuosia.
Tankki on seuraava:
Accutronics type 8
input res. = 310 ohm
output res = 2575 ohm
Decay = medium
Connectors = input insulated - output grounded
no locking device
Vertical mounting
 
Yleisesti tuota reverbiä pidetänn aika ponnettomana. Itse olen omaani "ihan tyytyväinen".

On ehdotettu vastusten vaihtamista (http://www.mombu.com/music/music/t- … ll-jtm-30-reverb-time-13906405.html)
 
Taitaa olla helpointa kuitenkin ostaa erillinen reverb-purkki.
 
Sivumennen, vaihdoin omaan JTM-30-kombooni EL-34 pääteputket. Soundi parani (psykoakustisesti ainakin). Vaikka laitteessa ei ole biasointia, vahvistin ei sen kummemmin kuumene. Olen ottanut metallisen suojahäkkyrän pois, ajatellen että se estää ilman kiertoa laitteen sisällä.

 
Miten soundi muuttui noilla putkilla? Itse olen ajatellut vaihtaa nuo orkkisputket JJ 6l6gc päättäreihin. On ollut kovin tykätty putkityyppi tähän laitteeseen lukemieni tarinoiden perusteella.
 
Tuon linkittämäsi keskustelun perusteella taitaa olla helpoin tyytyä pedaaliin. Ajattelin että jos olis ollut joku helppo modaus itse tankille tehtävissä niin olisi voinut kokeilla. Itse suurena Fender -tyypisen reverbin fanittajana tuo jtm:n kaiku on aivan liian maltillinen. Käytännössä se on väännettynä täysille aina.
 
jpousi
17.02.2013 16:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harsh_times: Miten soundi muuttui noilla putkilla? Itse olen ajatellut vaihtaa nuo orkkisputket JJ 6l6gc päättäreihin. On ollut kovin tykätty putkityyppi tähän laitteeseen lukemieni tarinoiden perusteella.
 
No mielestäni soundi muuttui vähän tukevammaksi, bassoa lisää. Vaihtoputket ovat vanhat Telefunkenit jostain muinaisuudesta.
 
Jopas lähti!
harsh_times
30.01.2014 11:51:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisikohan joku asiantuntevampi henkilö kattoo kytkiksestä suoraan edes suuntaa antavan ohjeen, voisko tähän comboon heittää 5881 putkien tilalle 6L6GC putket säätämättä biasia?
 
Laulava Kylätohtori
30.01.2014 11:53:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harsh_times: Osaisikohan joku asiantuntevampi henkilö kattoo kytkiksestä suoraan edes suuntaa antavan ohjeen, voisko tähän comboon heittää 5881 putkien tilalle 6L6GC putket säätämättä biasia?
 
Eiköhän ne putket joudu biasoimaan, jos vaihtaa tyypistä toiseen. Vaikka molemmat putkityypit koneeseen sopisivatkin...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
harsh_times
30.01.2014 12:02:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eiköhän ne putket joudu biasoimaan, jos vaihtaa tyypistä toiseen. Vaikka molemmat putkityypit koneeseen sopisivatkin...
 
Kyllä, tämä on aina ehdottoman suositeltavaa, myös silloin kun putkityyppi ei vaihdu. Kyseessä on kuitenkin fixed bias -vahvistin, joten biasia ei voida säätää vaihtamatta komponentteja. Tarkoitinkin siis lähinnä että onko mahdollista nähdä suoraan kytkentäkaaviosta, mihin hujakoille bias asettuisi noilla putkilla, eli pysyisikö lepovirta "sallituissa" lukemissa ilman komponenttien vaihtoa.
 
Laulava Kylätohtori
30.01.2014 14:56:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harsh_times: Kyllä, tämä on aina ehdottoman suositeltavaa, myös silloin kun putkityyppi ei vaihdu. Kyseessä on kuitenkin fixed bias -vahvistin, joten biasia ei voida säätää vaihtamatta komponentteja. Tarkoitinkin siis lähinnä että onko mahdollista nähdä suoraan kytkentäkaaviosta, mihin hujakoille bias asettuisi noilla putkilla, eli pysyisikö lepovirta "sallituissa" lukemissa ilman komponenttien vaihtoa.
 
Tämä on puhtaasti mutua, mutta käsittääkseni eri putkiyksilöiden välillä on niin paljon heittoja, ettei tuollainen ole mahdollista? Ja eikö varsinkin fixed bias ole sellainen, jossa biasit pitää säätää, katodibiasoiduissa ei niinkään tarvitse? Modaa trimmerin biassäätöä varten, niin ei tarvitse komponentteja vaihtaa. Saatan tosin olla ihan väärässäkin, en näistä mitään ymmärrä... :)
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
aristoteles666
30.01.2014 20:28:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos haluatte ettei se lämpene liikaa, kääntäkää se katolleen.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
harsh_times
09.04.2014 21:23:24 (muokattu 09.04.2014 21:25:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä olen nyt jonkun aikaa paininut tämän laitteen kanssa ja todennut, että toimivin lämpenemisongelman ratkaisu löytyy tältä videolta:
 
http://www.youtube.com/watch?v=Vs2TRFz-2RI
 
Asensin siis vastaavanlaisen alumiinisen 'lämpölevyn' ja se on mielestäni ehdottomasti paras konsti tähän. Tuuletin puhalsi jonkun aikaa chassiksen sisältä alaspäin suoraan putkiin, mutta -se jokin- katosi mielestäni vahvistimesta.. ja se hurina ärsytti.
 
Samaan kyytiin vaihdoin orkkisputket vielä JJ 6L6GC -putkiin. Biasia en mitannut, mutta toisessa ketjussa asiaan vihkiytynyt kaveri laskeskeli, että näillä putkilla lepovirta jää hyvinkin sallitulle tasolle, toisin kuin orkkisputkien kanssa. Plus nämä soundaavat laitteessa aivan uskomattoman hyvältä! Mielestäni 5881:llä ei saanut näin hyviä muroja laitteesta irti tai sitten 5881:llä en koskaan päässyt ajamaan laitetta, niin kuin nyt tuon alumiinilevyn kanssa.
 
Reverb ongelmaan, tai pikemminkin sen pieneen määrään ratkaisu löytyi Electro Harmonixin Holy Grail pedaalista. Särökanava tässä laitteessa on kyllä yksi vitsi, mutta kun on hyvää pedaalia laudassa niin tämä on varsin mallikelpoinen kombo!
 
käsi
03.06.2014 10:47:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asensin omaani tuulettimen ja jäähdyttimen. Chassikseen kiinnitettiin. Tuossa on siis monta alumiini levyä joiden väleissä on rako, ja siine pinkassa on kiinni tuuletin joka jäähdyttää niitä levyjä sekä laittaa ilman kiertämään tuolla takana. Ratkasi lämpenemis pulman mulla. Juuri tämä lämpö ongelma on mun käsittääkseni aiheuttanut sen että tämä ei ole suosittu malli marsulta.
 
Laitteesta saa kuintenkin lukea aika paljon varsinkin jenkkiforumeilta ja kitarakama palstoilta paljon hyvää, sen jälkeen kun tätä on siis modattu. Pari vuotta sitten löysin tästä arvioinnin, muistaakseni guitar worldin kautta, jossa kehuttiin maasta taivaaseen ja kehoitettiin etsimään tämä käsiin, koska arvioija piti hintalaatusuhdetta tässä hyvänä. ja tuollaisen tuulettimen tai viilentimen rakentaminen ei ole kallista puuhaa.
 
Etenkin cleanit on herkulliset. Tämä tosin jäi mulla käytöstä pois joku aika sitten. Ei siinä suurempaa syytä loppulta ollut, en vaan saanut tätä sopimaan nykyisen bändini musiikkityyliin. En ole toisaalta raaskinut luopuakkaa. Studiossa tulen jatkossakin tätä käyttämään, etenkin siis clean soundien nauhoitteluun.
 
Teijo
03.06.2014 19:56:29 (muokattu 04.06.2014 14:25:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Itselläni ollut joitain vuosia jtm-30 (210) mutta olen käyttänyt vain puhdasta kanavaa.
 
Omastani on putkien suojaritilä heitetty pois ja 5881:en tilalle tungettu Sovtekin 6L6 putket. Noiden temppujen Andy Brauer:kin (vahvariguru joka keräilee jtm-30 vahvareita) sanoi riittävän "Vintage guitars/Sleeper amps" artikkelissa. Olen muutaman kymmentä n. 5 tunnin keikkaa vetänyt ilman ongelmia vaikka vahvistin on lievästi ollut tiltattuna ja toki viiteen tuntiin mahtuu pari taukoa joissa vahvari ollut stand by:lla. Tosin kerran on verkkojohdon juotokset korkanneet mutta se tapahtui bändiharkoissa...
 
Enpä löytänyt äkkiseltään enää linkkiä "sleeper amps" juttuun mutta mulla on se artikkelin (erittäin) huono kopio/kuvakaappaus imuroituna jos jotain kiinnostaa.
 
Teijo
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «