Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Elixir kielet??
1 2 3 4 5 6 7
pappasfin
10.01.2015 22:57:12 (muokattu 11.01.2015 23:13:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KUNU: Hehe, soitit vissiin aika kuningassoinnun ko kolme kieltä poikki yhelä veolla vai soitikko aina etheenpäin niin pitkään että oli vain 3 jäljelä? :D
 
Käsittääkseni Elixir ei edes tehe kieliä ite vaan ostaa kielet joltaki valmistajalta ja pinnottaa ite sitten vain, tämmösen joskus luin vuonna kivi ja miekka, tiä sitten pittääkö paikkaansa.

 
Nuo lienee D'addarion kielet, jotka on pinnoitettu. Näin minulle eräs soitinalan ihminen on kertonut.
 
Edit: Siis joo, tarkoitin, että D'addarion valmistama kieli ei siis D'addarion merkki joka pinnoitettu.
 
PappaSFin
askomiko
11.01.2015 13:03:30 (muokattu 11.01.2015 13:06:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tykkään, soundi kesti hyvänä kunnes katkesi. Mutta en raaski ostaa. Hetken kesti totutella liukkaaseen tatsiin, mutta sitten se oli hyvä ja nopee.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Durty
11.01.2015 13:28:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KUNU: Hehe, soitit vissiin aika kuningassoinnun ko kolme kieltä poikki yhelä veolla vai soitikko aina etheenpäin niin pitkään että oli vain 3 jäljelä? :D
 
Käsittääkseni Elixir ei edes tehe kieliä ite vaan ostaa kielet joltaki valmistajalta ja pinnottaa ite sitten vain, tämmösen joskus luin vuonna kivi ja miekka, tiä sitten pittääkö paikkaansa.

 
Kaukaa viisaana ostin kaksi settiä, niin oli varakielet mukana.
 
Mikko L
11.01.2015 18:55:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustisessa ne elixirit ei oo mikään vitsi. Mun akkari ei kuulostanu miltään ennenku löin nanowebit kiinni ja yleensä kaikki hehkuttaa kuinka hyvältä se kuulostaa.
 
Tosin.. jos siellä muovin alla on daddaariot niin menee suoraa boikottiin. :D
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Tympee Huttunen
11.01.2015 19:32:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daddariot lienee urbaanilegendaa. Mun mielestä Elixirit on jotenkin jäykempiä, mitä muut kielet. Hiton hyviä kyllä, enkä käytä mitään muita kieliä kitarassa.
 
Laulava Kylätohtori
11.01.2015 22:22:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastinen: Daddariot lienee urbaanilegendaa. Mun mielestä Elixirit on jotenkin jäykempiä, mitä muut kielet. Hiton hyviä kyllä, enkä käytä mitään muita kieliä kitarassa.
 
Näin. Jäykkyysero on kyllä sitä luokkaa, että voi olla, että D'addarion tehdas valmistaa ne, mutta pinnoitettuja normidaddiksia ne eivät ole. Se nyt on ihan varma...
 
Hyviä kyllä, mutta se liukkaus ärsytti. Nämä uudet NYXL D'addariot ovat hyviä. Ainakin niiden kannattaa testata, joita Elixirit eivät miellyttäneet...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
horseface
12.01.2015 13:11:14 (muokattu 12.01.2015 13:12:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo vuosia käyttänyt Elixirejä sekä telessä että Les Paulissa. Mielestäni toimivat hienosti; hyvä tatsi ja lupauksen mukaisesti soundi pysyy kirkkaana selvästi peruskieliä pidempään. Muutoinkin tuntuvat olevan tasalaatuisia. Olisko vuosien aikana yksi ylä-e katkennut? Mitään jäykkyyseroa en ole huomannut.
 
Oli miten oli, näin on!
nemoman
12.01.2015 18:20:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt elixirin polyweb kieliä akustisessa kitarassa jo vuosien ajan ja sähkökitaroissa nanowebbejä vähän yli vuoden. Tuossa aikaisemmin on puhuttu kielien löysyydestä ja ainakin omasta mielestäni elixirit tuntuu vähän jäykemmiltä kieleltä jos vertaa esim. Erno palloihin tak DR-kieliin. Minusta tuntuu, että DR:n 9.5- setti tuntuu nanowebbien 9-setiltä.
 
Vielä pitää mainita, että ei nanowebit ole edes kovin liukkaat kielet, jos vertaa "normaaleihin" kieliin. Niissä on vain vähän erilainen tuntuma, josta itse tykkään kovin paljon.
 
McNulty
13.01.2015 14:01:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se kielen jäykkyys ei ole mitenkään valmistajasta riippuvainen vaan siitä, miten kieli on valmistettu. Esim. 6-kulmainen ydinlanka (ns. hexcore) on jäykempi, kuin saman vahvuinen pyöreä ydinlanka (roundcore). Punoslangan seos ja paksuus (esim. punostiheys) vaikuttaa tuntumaan ja jäykkyyteen.
 
DR Strings oli aikanaan hyvinkin tunnettu tuosta bendattavuudestaan ja monien (minunkin) mielestä miellyttävästä tatsista. Les O'Connor, entinen DR Stringsin "guru" loikkasi jo jokunen vuosi sitten Dunlopille ja on nyt mastermind Dunlop Strings-tuotteiden takana. Samaan aikaan DR siirsi valmistusta (ja ilmeisesti myös laadunvalvontaa) Aasiaan. Laatu kärsi ainakin hetkellisesti, en tiedä onko jo nykyään palautunut tai parantunut. Tästä syystä olenkin monelle vanhanliiton DR-käyttäjälle suositellut Dunlopia.
 
Jos mennään ajassa taaksepäin 10-15 vuotta, niin kielivalmistajia oli silmämääräisesti vähemmän kuin tänään. Yllättävän moni valmistaa kieliä tällä hetkellä, jopa Euroopassa. Ilmeisesti isot tehtaat ovat myyneet halvalla valmistuskalustoa ja muutamat tahot ovat päättäneet ryhtyä kielitehtailijoiksi.
 
Tunnetuimmat ISOT valmistajat taitavat olla edelleen kuitenkin D'Addario, American Winding ja La Bella. Näistä kaikki valmistavat kieliä alihankintana usealle eri brändille. Euroopasta löytyy mm. Thomastik-Infeld (Itävalta), Dogal (Italia), Pyramid (Saksa), Rotosound (UK), Ranskassakin oli joku valmistaja (olikohan Galli) jne. jotka valmistavat omia tuotteitaan eikä käytännössä lainkaan alihankintana muille (johtuen pienestä kapasiteetistaan). Muutamia vieläkin pienempiä pajoja on (esim. Newtone, joka toimii brittiperheen kellarikerroksessa).
 
Jätin tarkoituksella esim. Ernie Ballin, Dunlopin ja Everlyn pois tuosta listasta, lähinnä siksi että heidän valmistuksensa rajoittuu pääasiassa myös omiin brändeihin. Everly valmistaa mm. Cleartonet (kannattaa muuten tsekata jos haluaa pinnoitetut kielet, pitkän käyttöiän mutta ei sitä Elixirin liukkautta).
 
Tämä seuraava on villi huhu enkä osaa perustaa väitettä muuhun, kuin kuulemaani (erinäiset musiikkialan maahantuojat ja edustajat), että Elixirit valmistaisi American Winding Co. Siis sama valmistaja, joka valmistaa Dean Markleyt ja käsittääkseni myös GHS:t, DR:ää jne. American Winding on valmistanut myös EBS:n bassokieliä. Toisaalla on tosin esitetty, että: "The Gore Corporation has string winding equipment made by a division of Engineered Machine Products", joten voi hyvin olla että Elixirit ovat Gore korporaation omia tuotteita. Jaksan silti epäillä tuota, sillä Gore Corporation on pikemminkin keskittynyt Goretex-patentin jatkojalostamiseen eikä niinkään valmistukseen. Se ei siis ole tehdas vaan pikemminkin innovaattori ja pyrkii löytämään uusia sovelluksia "Goretex-pinnoitteelle/käsittelylle".
 
Mutta kaiken kaikkiaan, kielibisnes on ainakin tehtaiden ja tehtailijoiden lukumäärän perusteella kasvanut (todellisuudessa varmaan isojen firmojen osuus on vain pirstaloitunut useille pienille toimijoille). Varmoja valmistajia ovat ainakin: D'Addario, Ernie Ball, Dunlop, American Winding Co., LaBella/E.O.Mari, Everly, Rotosound, Pyramid, Thomastik-Infeld, S.I.T., Newtone, Martin...
 
Sen sijaan kyseenalaistaisin itse ainakin seuraavat brändit (saattaa olla omaa tuotantoa, tai sitten on omaa ja alihankintaa sekaisin, tai täysin alihankintaa): Gibson, Fender, GHS, DR Strings, Elixir, D'Aquisto, D'Orazio, GK, Golden Sixties, SKULL, Scalar, PRS jne.
 
Näiden lisäksi ainakin D'Addariolla ja Yamahalla on kielivalmistusta Aasiassa. Mm. D'Addario valmistaa kaikki kitaravalmistajien ensiasennuskielet Aasian tehtaallaan.
 
Iso penis, pieni ego... vai olikohan se just toistepäin?
Laulava Kylätohtori
13.01.2015 14:16:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: ...
 
Ota plussa...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
novo
15.01.2015 06:53:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elixirit :3 En oo muita kieliä käyttäny vuosiin mun ykköskepissä eli Gibsonin stanu SG:ssä. Oon hikikäsi, tavan kielet ovatten tukossa parien treenien jäliltä, mutta Elixireillä soittaa helposti yli hintaeronsa. Liukas tatsi on miun mieleen punkkiräpellyksissä, tosin GHS:n Fast Fretillä pääsee melko samaan lopputulokseen pinnoittamattomien kielien kanssa. Ehkä kerran vuoteen katkee kieli, joten kova luottokin miulla soittoelämäni eliksiireihin on.
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
F_Lame
15.01.2015 10:06:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas saako Elixirin kieliä yksittäiskappaleina mistään? Haluaisin seiskakieliseen 9-56 setin, jonka saisi helposti Elixirin 9-46 setistä lisäämällä siihen tuon 56. Elixirin ainoa(?) valmis seiskasettihän on 10-56.
 
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org
McNulty
15.01.2015 10:16:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

F_Lame: Kertokaas saako Elixirin kieliä yksittäiskappaleina mistään? Haluaisin seiskakieliseen 9-56 setin, jonka saisi helposti Elixirin 9-46 setistä lisäämällä siihen tuon 56. Elixirin ainoa(?) valmis seiskasettihän on 10-56.
 
Saa toki. Esim. schneidermusik.de kautta onnistuu.
Kotimaassa ainakin kivijalkaliikkeissä nihkeämmin tarjolla. Toki heilläkin on mahdollisuus niitä maahantuojalta Into-Luthmanilta valikoimiinsa ottaa / tilata.
 
Iso penis, pieni ego... vai olikohan se just toistepäin?
klobasa
15.01.2015 12:38:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putsaatteko te Elixirejä millään (esim. fast fretillä)? Se kielten hinkkaaminen puhtaaksi kuulema lyhentää käyttöikää merkittävästi (en muista mistä tämän käsityksen sain), mutta jos niitä ei koskaan hinkkaa puhtaaksi niin kielistä ja otelaudasta tulee kyllä niin tautinen bakteeri- ja limapesäke, etten moiseen kitaraan suostuisi koskemaan.
 
F_Lame
15.01.2015 12:40:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Saa toki. Esim. schneidermusik.de kautta onnistuu.
Kotimaassa ainakin kivijalkaliikkeissä nihkeämmin tarjolla. Toki heilläkin on mahdollisuus niitä maahantuojalta Into-Luthmanilta valikoimiinsa ottaa / tilata.

 
Kiitos! Nyt itseasiassa kun silmällä rupes kattomaan niin onhan noita Thomannillakin.
 
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org
F_Lame
15.01.2015 12:46:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Putsaatteko te Elixirejä millään (esim. fast fretillä)? Se kielten hinkkaaminen puhtaaksi kuulema lyhentää käyttöikää merkittävästi (en muista mistä tämän käsityksen sain), mutta jos niitä ei koskaan hinkkaa puhtaaksi niin kielistä ja otelaudasta tulee kyllä niin tautinen bakteeri- ja limapesäke, etten moiseen kitaraan suostuisi koskemaan.
 
Ainakin se yks kovaääninen öykkäri-Youtubettaja jossain videossaan vaahtos että pinnotettuja kieliä ei saa koskaan käsitellä millään. Ite oon yritäny kuljettaa kitaralaukussa mikrokuituliinaa jolla muistaessani keikan tai hikisempien treenien jälkeen nopeesti pyyhkäsen kielet. Useimmiten tää kuitenkin unohtuu, mutta mulla myöskään ei käsistä irtoo myrkkyhappohikee samalla tavalla kuin mitä oon monien kuullu täällä kertovan.
 
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org
klobasa
15.01.2015 13:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

F_Lame: Ainakin se yks kovaääninen öykkäri-Youtubettaja jossain videossaan vaahtos että pinnotettuja kieliä ei saa koskaan käsitellä millään.
 
Joo, tuohan se lähde taisi ollakin. Sillähän oli siinä Paisley stratossa monta vuotta vanhat Polywebit kiinnit, mutta voi tsiisus miten se sama kitara on joissain sen videoissa otelaudastaa niin järkyttävän likaisen näköinen, että pahaa tekee. Jos pitäis valita nuolisinko sen kitaran otelautaa vai yleisen wc:n pöntönreunaa, niin en oikeasti osais valita.
 
s8na
15.01.2015 13:44:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkäs pinnotetut tällä hetkellä vastaa parhaiten tollasta regular slinky kieltä? Elixirit tosiaan on jäykemmät ja ernie ballin cobaltit ainakin oli täyttä shaissea. Ei oo nyt ihan ajankohtaista mut vois laiskuuden vuoksi siirtyä pinnotettuihin kaikissa kitaroissa, kunhan toi normikielistäshi tosta tyhjenee.
 
McNulty
15.01.2015 14:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Mitkäs pinnotetut tällä hetkellä vastaa parhaiten tollasta regular slinky kieltä? Elixirit tosiaan on jäykemmät ja ernie ballin cobaltit ainakin oli täyttä shaissea. Ei oo nyt ihan ajankohtaista mut vois laiskuuden vuoksi siirtyä pinnotettuihin kaikissa kitaroissa, kunhan toi normikielistäshi tosta tyhjenee.
 
Kokeile Cleartonea. Mä olen tykännyt kovasti sähkiksissä. Akkarissa miulla on Elixirit (käytän sen verran vähemmän plektraa, niin pinnoite kestää kielissä).
 
Iso penis, pieni ego... vai olikohan se just toistepäin?
s8na
15.01.2015 15:41:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Kokeile Cleartonea. Mä olen tykännyt kovasti sähkiksissä. Akkarissa miulla on Elixirit (käytän sen verran vähemmän plektraa, niin pinnoite kestää kielissä).
 
Kiitti, pidetään mielessä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «