Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 564 65 66 67 6874 75 76 77 78
iec
15.02.2018 13:08:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epävirtuoosi: Lähes aina käyttänyt Ernun Palleja satunnaisia kokeiluja lukuunottamatta, mutta nyt kokeiluun ostin SIT-setin eikä paluuta ole.
 
Mulla taas tuli sellaisia kokemuksia S.I.T -kielistä, että ruostuivat jo paketissa. Oli sen verran halpoja (ja huomasin asian vasta kun kielet olivat puoli vuotta avaamattomassa paketissa laatikossa), että en jaksanut ajaa autolla liikkeeseen vaatimaan tilalle uutta settiä. Saattoi olla tietysti vain huonoa tuuria mulla .
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Epävirtuoosi
15.02.2018 16:31:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Mulla taas tuli sellaisia kokemuksia S.I.T -kielistä, että ruostuivat jo paketissa. Oli sen verran halpoja (ja huomasin asian vasta kun kielet olivat puoli vuotta avaamattomassa paketissa laatikossa), että en jaksanut ajaa autolla liikkeeseen vaatimaan tilalle uutta settiä. Saattoi olla tietysti vain huonoa tuuria mulla .
 
Aik jännä.
 
näätänen
23.02.2018 08:51:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaihdoin normi 10-46 d'addariot --> NYXL 10-46 ja huomasin, että NYXL olisivat lörpömpi tai löysempi soittaa? onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
 
22001100
23.02.2018 09:04:36 (muokattu 23.02.2018 09:05:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

näätänen: vaihdoin normi 10-46 d'addariot --> NYXL 10-46 ja huomasin, että NYXL olisivat lörpömpi tai löysempi soittaa? onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
 
En tuollaista huomannut, mutta en huomannut mitään mullistavaa eroa normin ja NYXL:n välillä suuntaan tai toiseen vaikka jengi noita NYXL kieliä hypettääkin. Turhan hintavia normisettiin verrattuna ainakin omalla kohdalla ja juuri kun ei mitään maagista eroakaan ollut niin halvemilla mennään jatkossakin.
 
Puavali
23.02.2018 09:31:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

näätänen: vaihdoin normi 10-46 d'addariot --> NYXL 10-46 ja huomasin, että NYXL olisivat lörpömpi tai löysempi soittaa? onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
 
Numeroiden mukaan samanpaksuissa kielissä olen havainnut eroja eri merkkien välillä. Onko ero ollut sitten kielimateriaalin joustavuudessa vai onko paksuus ollut erilainen, vaikka numeroiden mukaan ei olisikaan?
hallu
23.02.2018 15:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin katsomassa ketjua taaksepäin ja totesin kirjoittaneeni tänne joskus 2013 pidemmän kirjoituksen ajatuksistani kitarankielien suhteen. Aika pitkälti samoilla linjoilla olen edelleen, muutoksia lähinnä siinä, että stratossa olen siirtynyt käyttämään flatwoundeja ja muuten olen siirtynyt 11 kielisetistä 10 kielisettiin kaikissa kitaroissa varmaan vähän soittotyylin mukana kun nykyisin tulee enemmän bendailtua sooloissa niin ohkasemmat on vähän mukavemmat. Soundissa en edelleenkään huomaa eroa 11 ja 10 setin välillä.
 
Ennallan on ajatukseni merkeistä, eli Elixir on edelleen mielestäni tämän hetken paras kielimerkki ja tuossa välissä kävin DAddorion tarjontaakin läpi sillä oli se pinnoitettu malli EXL joka oli kylläkin ihan hyvä ja kestävä, mutta sitten nämä viimeiset XL ja NYXL oli molemmat aika joutavia eikä kestäneet lähellekään yhtä kauan kuin Elixirit. Joten varmaan pitäydyn jatkossa Elixireissä ja nyt kun tiedän mikä on hyvä niin pitää vaan etsiä netistä paikka mistä saa edullisimmin sen kymmenen setin paketin (sitä isompaa ei varmaan mun kulutuksella kannata ostaa kerrallaan).
 
Akkarissa Bronssi on edelleen mun suosikki ja fosforipronssi melkeimpä inhokki. En ole isommin akkarin kielissä tehnyt vertailuja keston suhteen ja ostan yleensä vaan jonkin käsiin sattuvan 11 pronssisetin useinmiten kylläkin Martinia mutta tänään sattui käteen DAddario EZ910 bronssikielet jotka olivat lisäksi erittäin halvat.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
s8na
23.02.2018 22:53:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NYXL on kyl musta ollu hintansa väärti. Tuntuma on melkein kun normikielissä ja tuntuu kestävän. En oo varmaan vuoteen vaihtanu kieliä ja ennen vaihdoin kohtuu usein. (Laiskuus??) Elixirit oma juttunsa ja muovit alkaa jossain välissä rispaantumaan. Toki en oo nyt uusimpia eliksirejä kokeillu. Varmaan 10 vuotta jo aikaa edellisestä kerrasta.
 
hallu
23.02.2018 23:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: NYXL on kyl musta ollu hintansa väärti. Tuntuma on melkein kun normikielissä ja tuntuu kestävän. En oo varmaan vuoteen vaihtanu kieliä ja ennen vaihdoin kohtuu usein. (Laiskuus??) Elixirit oma juttunsa ja muovit alkaa jossain välissä rispaantumaan. Toki en oo nyt uusimpia eliksirejä kokeillu. Varmaan 10 vuotta jo aikaa edellisestä kerrasta.
 
Aijaa? oliskohan mulle sattunut vaan joku maanantaisetti. Pitänee kokeilla vielä uudelleen noita NYXL:ejä.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
s8na
24.02.2018 00:12:28 (muokattu 24.02.2018 00:13:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Aijaa? oliskohan mulle sattunut vaan joku maanantaisetti. Pitänee kokeilla vielä uudelleen noita NYXL:ejä.
 
Noh. Varmaan taas riippuu sormihapoista ja lihapiirakoista. Mut omalla kohdalla on vaivattomuuden lisäys ollu plussaa.
 
Darcon peruskieliä käytin ennen ja nekin kyllä kesti ihan ok hyvin.
 
Rämppy
24.02.2018 16:00:38 (muokattu 24.02.2018 16:02:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

näätänen: vaihdoin normi 10-46 d'addariot --> NYXL 10-46 ja huomasin, että NYXL olisivat lörpömpi tai löysempi soittaa? onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
 
Mun näppeihin NYXL tuntuu ehkä pikemminkin himpun jäykemmältä kuin vastaava perus-setti. Mulla on parissa kitarassa NYXLt ja ihan hyvät kielet nekin on. Tosin mun korvaa ei ihan sataprosenttisesti miellytä niiden suurempi outputti, soundi on jotenkin kovempi tai raaempi vaikka säätää mikkejä hieman alemmas. Voi olla ihan vain meikäläisen psykoakustiikkaa, mutta tällä hetkellä korvaa miellyttää eniten tuoreet peruskielet (esim. Daddario tai Roto Sound) tai Elixir Nanowebit, jotka tuntuu säilyttävän tuoreutensa pitkään. Tosin kyllä NYXL-kielilläkin ihan mainiosti soittelee, joten kannattaa testata niitäkin.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
atct
11.03.2018 09:45:51 (muokattu 11.03.2018 09:47:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tullut käytettyä jonkin aikaa Ernie Ballin kieliä, ohutta settiä (09 - 46), kun sorminivelet ei oikein kestä paksuimmilla soittamista. Kitaroina stratoja ja normi että eb-viretttä käyttäen.
 
Eilen tuli ostettua D'addarion 09,5-44, 09-46 sekä Fenderin 10-46 (pure nickel, tuli vahingossa otettua vaikka tarkoitus oli ostaa nickel wound) kielisetit. Ei muuta kuin ekaks stratoon (eb) 09,5 setti - kielet tuntuivat mulle epätasapainoisilta eli alakielet liian löysiä suhteessa yläkieliin ja saundissa häiritsevä "kihinä". Kielet pois ja 09-46 setti kiinni ja "kihinää" edelleen ja kielet tuntuivat liukkailta. Taas kielet pois ja Fenderin kielet kiinni - perkele, ei tunnu eikä kuullosta hyviltä.
 
Ernie Ballit takaisin ja kaikki taas OK. Noissa D'addarion kielissä näyttää olevan suurempi veto kuin Ernie Ballin kielissä - kielisarjoissa oli samat paksuudet mutta kun oin säätänyt kammen niin että sitä nostaessa g-kieli nousee puoli sävelaskelta D'addario kielillä sävelkorkeus nousi huomattavasti enemmän.
 
250768
11.03.2018 09:55:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mun näppeihin NYXL tuntuu ehkä pikemminkin himpun jäykemmältä kuin vastaava perus-setti. Mulla on parissa kitarassa NYXLt ja ihan hyvät kielet nekin on. Tosin mun korvaa ei ihan sataprosenttisesti miellytä niiden suurempi outputti, soundi on jotenkin kovempi tai raaempi vaikka säätää mikkejä hieman alemmas. Voi olla ihan vain meikäläisen psykoakustiikkaa, mutta tällä hetkellä korvaa miellyttää eniten tuoreet peruskielet (esim. Daddario tai Roto Sound) tai Elixir Nanowebit, jotka tuntuu säilyttävän tuoreutensa pitkään. Tosin kyllä NYXL-kielilläkin ihan mainiosti soittelee, joten kannattaa testata niitäkin.
 
Mulla on aivan vastaavat kokemukset NYXL kielistä. Perus Daddario siihen aina vaan palaa. Halpa ja hyvä.
 
Onhan noita ollut..
WanhaWetäjä
11.03.2018 12:28:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

250768: Mulla on aivan vastaavat kokemukset NYXL kielistä. Perus Daddario siihen aina vaan palaa. Halpa ja hyvä.
 
Nyt on vähän outo fiilis kun kitara oli nauharempassa eli vintaget vaihtui jumboihin koska aiemmissa skitoissa on ollut mediumit tai jumbot ja en oikeen tottunut kapeisiin vintageihin.
 
Kielet vaihtuivat nauharempassa Elixir Octovebeista perus Daddarioon ja en nyt oikeen tykkää, tuntui kuin olis vaihtanut 10 > 11 settiin eli jäykemmän tuntuset, huomattavasti vaikka esim bendailu on helpompaa jumbonauhoilla. Kysyinkin tätä sepältä että olisko epähuomiossa laittanut 11 setin, ero tuntui niin isolta. Vai meneekö tämä homma nyt sitten nauhojen piikkiin? Toki soittotuntuma vintage > jumbo on eri mutta ei sen pitäisi kielten jäykkyyteen vaikuttaa.
 
Olen käyttänyt pääsääntöisesti Daddarion 10 settia , joskus Elixiria, kitarasta riippumatta ja mitään vastaavaa tunnetta ei ole tullut paitsi noista NYXL kielistä jotka tuntuivat tosi jäykiltä ja soundikin oli jotenkin erilainen, kova ja metallinen, jos niin voi sanoa.
 
Onko tämä nyt sitä kuuluisa psykoakustiikkaa vai mitä...prkl se tietty vähän pelottaa että menikö tuo nauharemppa radikaalisuudessaan överiksi ja muutti kitaran aivan toisenlaiseksi. No, aika näyttää ja kaikkeen tottuu, uskoisin näin.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
iec
11.03.2018 12:37:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Nyt on vähän outo fiilis kun kitara oli nauharempassa eli vintaget vaihtui jumboihin koska aiemmissa skitoissa on ollut mediumit tai jumbot ja en oikeen tottunut kapeisiin vintageihin.
 
Kielet vaihtuivat nauharempassa Elixir Octovebeista perus Daddarioon ja en nyt oikeen tykkää, tuntui kuin olis vaihtanut 10 > 11 settiin eli jäykemmän tuntuset, huomattavasti vaikka esim bendailu on helpompaa jumbonauhoilla. Kysyinkin tätä sepältä että olisko epähuomiossa laittanut 11 setin, ero tuntui niin isolta. Vai meneekö tämä homma nyt sitten nauhojen piikkiin? Toki soittotuntuma vintage > jumbo on eri mutta ei sen pitäisi kielten jäykkyyteen vaikuttaa.
 
Olen käyttänyt pääsääntöisesti Daddarion 10 settia , joskus Elixiria, kitarasta riippumatta ja mitään vastaavaa tunnetta ei ole tullut paitsi noista NYXL kielistä jotka tuntuivat tosi jäykiltä ja soundikin oli jotenkin erilainen, kova ja metallinen, jos niin voi sanoa.
 
Onko tämä nyt sitä kuuluisa psykoakustiikkaa vai mitä...prkl se tietty vähän pelottaa että menikö tuo nauharemppa radikaalisuudessaan överiksi ja muutti kitaran aivan toisenlaiseksi. No, aika näyttää ja kaikkeen tottuu, uskoisin näin.

 
Mittaa tönärillä tai mikrometrillä kielten paksuudet, niin saat ainakin suljettua pois tai todistettua itsellesi kielten väärän paksuuden.
 
Voihan se olla että se tuntuma muuttui nauhojen korkeuden muuttumisen takia sen verran paljon, että tuntuu aluksi oudolta soitella. Tai jos vanhassa satulassa (satulaa joutui todennäköisesti fiksaamaan) oli urat jo niin syvät, että oli siellä toleranssin loppupäässä, on ne avopsoinnut ja ekat barret keveitä. Ehkä seppä jätti vähän korkeammalle ne urat nauharempan jälkeen, että jää hieman kulumisvaraa.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Kefiiri
11.03.2018 12:49:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se kankeus ainakaan jumbonauhoista johdu. Niillähän soitto sujuu kuin itsestään.
 
En ole musiikin asiantuntija.
WanhaWetäjä
11.03.2018 13:45:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Mittaa tönärillä tai mikrometrillä kielten paksuudet, niin saat ainakin suljettua pois tai todistettua itsellesi kielten väärän paksuuden.
Noin tarkkaa työkalua ei tuohon löydy mutta perusvälineillä mitaten ala e on alle 0,5 eli setti on 10-46.
 
Voihan se olla että se tuntuma muuttui nauhojen korkeuden muuttumisen takia sen verran paljon, että tuntuu aluksi oudolta soitella.
Joo, tuntuma oli ihan aluksi outo mutta kun jumboilla ja mediumeilla on soittanut vuosikausia niin enemmän siirto vintegeihin oli outo ja sen takia niistä luovuinkin. Toki nyt kun on soitellut yli puoli vuotta vintageilla niin selvähän se on että takas jumboihin vie oman aikansa.
 
Tai jos vanhassa satulassa (satulaa joutui todennäköisesti fiksaamaan) oli urat jo niin syvät, että oli siellä toleranssin loppupäässä, on ne avopsoinnut ja ekat barret keveitä. Ehkä seppä jätti vähän korkeammalle ne urat nauharempan jälkeen, että jää hieman kulumisvaraa.
Satula tehtiin uus, grafiitti vaihtui luuksi, tällä tuskin on vaikutusta soundiin saati kielten jäykkyyteen, en ainakaan huomannyt mitään erilaista soundissa edes avosoinnuilla.
 
Veikkaan että kyse on vaan siitä normaalista eli pakasta vedetyissä kielissä on eroja siinäkin miten nopeasti ne ovat ns lopullisessa soittokunnossa, merkistä riippuen.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
iec
11.03.2018 16:54:02 (muokattu 11.03.2018 17:04:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: ...Satula tehtiin uus, grafiitti vaihtui luuksi, tällä tuskin on vaikutusta soundiin saati kielten jäykkyyteen, en ainakaan huomannyt mitään erilaista soundissa edes avosoinnuilla.
 
Veikkaan että kyse on vaan siitä normaalista eli pakasta vedetyissä kielissä on eroja siinäkin miten nopeasti ne ovat ns lopullisessa soittokunnossa, merkistä riippuen.

 
On siinä iso ero kuitenkin onko ne satulaurat siellä sallituissa rajoissa syvät (kielet eivät aivan rämise vapaana ekaan nauhaan) vai matalat, nimenomaan ensimmäisiltä nauhoilta painettaessa.
 
Yksi mahdollisuus on että kaula ei ole vielä asettunut nauhojen vaihdon jälkeen. Eli siis verstaalla säädöt ok, mutta kotona sitten kaulassa parin päivän jälkeen liikaa reliefiä, mikä hyvin monissa kitaroissa nostaa kieliä hieman ylemmäksi sieltä satulan päästä. Eli mittaa ja säädä relief aivan ekana kohdalleen, sitten kielien korkeus tallasta. Löydät mun profiilikuvauksesta linkit säätöohjeisiin useammalle eri kitaratyypille.
 
Relief on yleensä sähkökitaroilla noin 0,10mm - 0,35mm 7. tai 8. nauhan kohdalla riippuen kitarasta ja soittajan mieltymyksistä ja taivaankappaleiden asennoista. Voi se olla toki jotain muutakin. Omissa kitaroissa taitaapi olla kaikissa 0,20 - 0,25mm relief tällä hetkellä, eli aika lailla tehtaan suositusten mukaisesti.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
WanhaWetäjä
11.03.2018 17:51:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: On siinä iso ero kuitenkin onko ne satulaurat siellä sallituissa rajoissa syvät (kielet eivät aivan rämise vapaana ekaan nauhaan) vai matalat, nimenomaan ensimmäisiltä nauhoilta painettaessa.
Joo, joitain kieliuria oli varaa syventää ja se tehtiinkin pajalla.
 
Yksi mahdollisuus on että kaula ei ole vielä asettunut nauhojen vaihdon jälkeen. Eli siis verstaalla säädöt ok, mutta kotona sitten kaulassa parin päivän jälkeen liikaa reliefiä, mikä hyvin monissa kitaroissa nostaa kieliä hieman ylemmäksi sieltä satulan päästä.
Tämän kitaran kohdalla kävi niin että kaula veti hiukan liiankin suoraksi, jopa vähän yli, näin tapahtuu kuulemma usein jumbonauhojen kanssa, varsinkin jos kyseessä on rosterit kuten mulla.
 
Eli mittaa ja säädä relief aivan ekana kohdalleen, sitten kielien korkeus tallasta. Löydät mun profiilikuvauksesta linkit säätöohjeisiin useammalle eri kitaratyypille.
Relief on ok, kaula on lähes suora, kielet ovat suht ok korkeudella, ehkä vähän matalammalla voisivat kuitenkin olla, täytyy vielä tsekata olisiko varaa hieman laskea.
 
Relief on yleensä sähkökitaroilla noin 0,10mm - 0,35mm 7. tai 8. nauhan kohdalla riippuen kitarasta ja soittajan mieltymyksistä ja taivaankappaleiden asennoista. Voi se olla toki jotain muutakin. Omissa kitaroissa taitaapi olla kaikissa 0,20 - 0,25mm relief tällä hetkellä, eli aika lailla tehtaan suositusten mukaisesti.
Tykkään sellasta korkeudesta että kitaraa voi soittaa joten low action ei toimi koska soitan aika paksuilla plekuilla ja en ns hiplaa kitaraa. Eli vähän noitten arvojen yläpuolella mennään mutta se on ok mulle.
 
Mitä tulee itse kieliin, sellanenkin tuli mieleen että jospa nuo kielet ovatkin sitä jäykkää Daddariota? Soittotuntuma on tosiaankin niin paljon jäykemmän oloinen kuin mitä se oli Elixireilla...no, ens viikolla haen Elixirit, sittenhän sen näkee.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Åboensis
11.03.2018 21:20:32 (muokattu 11.03.2018 21:20:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puavali: Numeroiden mukaan samanpaksuissa kielissä olen havainnut eroja eri merkkien välillä. Onko ero ollut sitten kielimateriaalin joustavuudessa vai onko paksuus ollut erilainen, vaikka numeroiden mukaan ei olisikaan?
 
Mä juttelin tästä kerran yhden paikallisen kitarasepän kanssa. Hänen mukaansa eri valmistajien saman paksuisissa kielissä (esim. vaikkapa D'addarion ja Pyramidin .010 -satseissa) saattaa hyvinkin olla eri paksuinen ydinlanka, mikä sitten vaikuttaa ratkaisevasti kielten tuntuun.
 
Ihan offarina pitää vielä mainita, että seitana kun paikallinen soitinliike ei enää myy Elixiriä - tukku oli irtisanonut sopimuksen. Nyt täytynee ruveta tilaamaan kieliä saksanmaalta tai siirtyä toiseen merkkiin...
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
hallu
14.03.2018 10:38:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään kokemusta näistä kielistä?
 
http://www.uraltone.com/soitinkaupp … el-set-sahkokitaran-kielisetti.html
 
Olisi aika edulliset. Lähinnä kiinnostaa kestävyys verrattuna vaikka Rotosoundeihin jotka ovat aika lähelle samaa hintatasoa. Tai jääkö kovin kauas pinnoitetuista kielistä esim. Elixireistä?
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 564 65 66 67 6874 75 76 77 78

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «