Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen kuluminen.
1 2
73nd3r
25.04.2015 14:51:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, mulla tämä kitaranpilaus/korjaus tais aikanaan alkaa just kahden nauhan vaihdosta.
 
Kitarakorjaajat kyllä tsekkaa tilanteen, ja tekee sitten tarvittavat toimenpiteet - ja nauhahommiin sisältyy myös yleissäätö.
Kustannusarvio ei ainakaan vie ketään konkurssiin, joten mars pajalle ekaks.
 
Arkka
25.04.2015 15:00:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"VAN HALEN The stainless-steel frets were a major breakthrough because of the amount of playing and bending that I do. I have to get my guitars refretted every couple of months. On the whole tour, the frets were great."
 
http://www.guitarworld.com/eddie-va … len-interview-wolf-and-man?page=0,3
 
Toki on kyse kitaramainoksestakin taatusti, mutta mielenkiintoinen kommentti silti. Ei varmaan ole kaverilla mitään tinaa olleet tavallisetkaan nauhat vaan haluaa kaiketi tatsin olevan just eikä melkein. Makuasia on tosiaan se, että missä vaiheessa tarvetta vaihdolle on.
 
heviäijä
25.04.2015 15:01:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Jos vain osa nauhoista on kulunut, niin voi kai sitä vaihtaa vain muutamankin? Itse tein noin erääseen käyttökitaraan ja hioin sopiviksi. Lopputulos oli "riittävän" hyvä.
 
Kaikki sävelet soi eikä nuotit kuole niin kyllä jaksan tuolla vielä vähän soitella kun se vähäinen räminä ole häiritsevää.
 
MYYKÄÄ MULLE JACKSON RR5 !!!!!!!!
tjj2000
25.04.2015 17:59:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin noin viitisen vuotta sitten MIM standard straton. Se on käytännössä ollut ainoa soittimeni. Keskiarvo ainakin mitä sillä on ehkä soitettu on noin 1 h päivässä.
Siihen on ehditty hioa nauhat kaksi kertaa Aurora Guitarsissa.
Muutama kuukausi sitten vaihdatin teräsnauhat, samalla otelautaa siloiteltiin ja huollettiin. Nyt ei pitäisi enää olla hiomistarvetta minun eliaikanani.
Olihan kitaraan jo vaihdettu muutakin osaa, kun päätöksen tein. Ei ollut ihan ilmainen toimi, mutta näin olen "osamaksulla" saanut custom shop veroisen kitaran.
 
Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
hallu
25.04.2015 18:50:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: "VAN HALEN The stainless-steel frets were a major breakthrough because of the amount of playing and bending that I do. I have to get my guitars refretted every couple of months. On the whole tour, the frets were great."
 
http://www.guitarworld.com/eddie-va … len-interview-wolf-and-man?page=0,3
 
Toki on kyse kitaramainoksestakin taatusti, mutta mielenkiintoinen kommentti silti. Ei varmaan ole kaverilla mitään tinaa olleet tavallisetkaan nauhat vaan haluaa kaiketi tatsin olevan just eikä melkein. Makuasia on tosiaan se, että missä vaiheessa tarvetta vaihdolle on.

 
Chuck Berry sanoi vaihtavansa kitaran uuteen kolmen kuukauden välein. Tuskin Gibson ES355 ihan finaaliin meni kolmessa kuukaudessa, mutta se ei tykännyt soittaa vanhalla kitaralla. Kyllähän soittajilla voi olla kaikenlaisia erikoisuuksia ja muillakin. Steve Jobs kuulemma vaihtoi mersunsa uuteen kolmen kuukauden välein siksi ettei sen tarvitsisi laittaa siihen rekisterikilpeä.
 
Nämä asiat on kuitenkin erotettava realismista. Ihan totta että nauhojen vaihtotarve on osittain makuasia ja osittain soittotapaan liittyvä asia ja se on yksilöllistä missä vaiheessa niitä kukanenkin haluaa huollattaa eikä ne ikinä tietenkään liian hyvässä kunnossa voi olla joten ei se kitara siitä huonone, vaikka nauhat vaihtaisi joka viikko.
 
Olisipa jo kevät
heviäijä
26.08.2015 16:00:33 (muokattu 26.08.2015 16:03:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Jep, ja käytetyt kieletkin vaikuttaa. Mulla on tosi matala action ja nauhoille ankarammat NYXL kielet, tällä menolla saan nauhat vaihtokuntoon varmaan jo kymmenessä vuodessa. Jatkossa mennään rosterinauhoilla, ei kuulemma tarvitse vaihtaa.
 
Turha nosto, mutta onko nuo NYXL:t sitte ankariakin nauhoille? Mun uudessa jaskassa ne vähän hankas jotain kuluman näköistä nauhojen pintaan 2-4 viikossa. Vaihoin ernie ballit ja tuntuma normaali eikä hankaa. Väri on lähtenyt joistain nauhoista isolta alueelta ympäri nauhaa, mutta muoto on normaali. Käsitelläänkö nauhat jollain aineella?
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Gabe
26.08.2015 17:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Turha nosto, mutta onko nuo NYXL:t sitte ankariakin nauhoille? Mun uudessa jaskassa ne vähän hankas jotain kuluman näköistä nauhojen pintaan 2-4 viikossa. Vaihoin ernie ballit ja tuntuma normaali eikä hankaa. Väri on lähtenyt joistain nauhoista isolta alueelta ympäri nauhaa, mutta muoto on normaali. Käsitelläänkö nauhat jollain aineella?
 
Onhan ne vähän peruskieliä kovemmat. Itse plaanaan nauhat pari kertaa vuodessa gorgomyte liinalla samalla kun vaihdan kielet ja vedän otelautaan öljyä.
heviäijä
26.08.2015 17:53:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Onhan ne vähän peruskieliä kovemmat. Itse plaanaan nauhat pari kertaa vuodessa gorgomyte liinalla samalla kun vaihdan kielet ja vedän otelautaan öljyä.
 
Tekeekö tuo gorgomyte muutakin kuin puhdistaa? Itse olen tähän asti uskonut että se vain puhdistaa.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Gabe
26.08.2015 18:00:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Tekeekö tuo gorgomyte muutakin kuin puhdistaa? Itse olen tähän asti uskonut että se vain puhdistaa.
 
Kyllä nuo nauhat on sillä kiiltämään saanut. Hionnat olen jättänyt ammattilaiselle.
Juzpe
26.08.2015 21:28:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhojen kuluminen on normaalia, mutta en ole itse saanut nauhoja kulumaan vaihtokuntoon kuin yhdestä kitarasta (Fender Stratokasterista) ja siihen meni aikaa kolkyt vuotta.
 
Vai niin.... EI oo vissiin tullu sillä stratolla kauheen maxitäböllä tilutettua. Mä vaihdatin 10 vuoden aikana LesPaul Deluxeeni nauhat 2 kertaa ja ne oli ostohetkellä kuitenkin ihan asiallisessa kondiksessa.
 
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
hallu
26.08.2015 23:36:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Vai niin.... EI oo vissiin tullu sillä stratolla kauheen maxitäböllä tilutettua. Mä vaihdatin 10 vuoden aikana LesPaul Deluxeeni nauhat 2 kertaa ja ne oli ostohetkellä kuitenkin ihan asiallisessa kondiksessa.
 
Ei tullut tiluteltua :-D ja täytyy sanoa rehellisyyden nimissä että olisi ne ollut syytä vaihtaa jo aikaisemmin, mutta on ollut muutekin kitaroita käytössä niin strato on vähän jäänyt. Mun LesPauli on nyt parikymmentä vuotias ja ostin sen uutena ja nauhat ovat vieläkin ihan käyttökelpoiset, mutta Soittomäärää jos vähän suhteuttaa niin ehkä tämän kitaran todellinen käyttö vastaisi vajaata kymmentä vuotta aktiivista soittoa.
 
Mun on pakko ottaa vähän takaisin noita aikaisempia puheitani kun aloin miettiä minkä verran mun kitarat sitä kulutusta saavat osakseen, niin tälläkin hetkellä mulla on viisi kitaraa aktiivisessa soitossa ja vaikka soitan päivittäin, niin minua on kuitenkin vain yksi joten kitaroideni kohtaama kulutus on aika mitätöntä joten myönnän auliisti, että nauhat voi saada soitettua nopeasti loppuun aktiivinen soittaja joka soittaa varsinkin vain yhtä kitaraa. Lisäksi mun soittotapa ja tapa säätää kitaraa ei ole kovin allerginen kuluneille nauhoille.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
darrell
27.08.2015 07:56:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei tullut tiluteltua :-D ja täytyy sanoa rehellisyyden nimissä että olisi ne ollut syytä vaihtaa jo aikaisemmin, mutta on ollut muutekin kitaroita käytössä niin strato on vähän jäänyt. Mun LesPauli on nyt parikymmentä vuotias ja ostin sen uutena ja nauhat ovat vieläkin ihan käyttökelpoiset, mutta Soittomäärää jos vähän suhteuttaa niin ehkä tämän kitaran todellinen käyttö vastaisi vajaata kymmentä vuotta aktiivista soittoa.
 
Mun on pakko ottaa vähän takaisin noita aikaisempia puheitani kun aloin miettiä minkä verran mun kitarat sitä kulutusta saavat osakseen, niin tälläkin hetkellä mulla on viisi kitaraa aktiivisessa soitossa ja vaikka soitan päivittäin, niin minua on kuitenkin vain yksi joten kitaroideni kohtaama kulutus on aika mitätöntä joten myönnän auliisti, että nauhat voi saada soitettua nopeasti loppuun aktiivinen soittaja joka soittaa varsinkin vain yhtä kitaraa. Lisäksi mun soittotapa ja tapa säätää kitaraa ei ole kovin allerginen kuluneille nauhoille.

 
Mulla on uutena -89 ostamani Les Paul ja siihen on kerran Lottonen hionut nauhoihin uuden profiilin. Kaulasta on takapuolelta lakka kämmenen/peukalon kohdalta kulunut puhki, mutta nauhat ovat lähinnä tasaisesti madaltuneet koko kaulan matkalta. Mun soittotatsilla nauhat ei mene kuopille jolloin suurempi hiominen ei ole tarpeen. Toki mulla on paljon muitakin kitaroita ja siten kulutus jakaantuu, mutta on tätä soitettu melkein joka päivä ostopäivästä lähtien.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
freakingenius
27.08.2015 08:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on mehikaani strato. Vuoden/pari mulla ollut (nauhat lähes uuden veroiset ostaessa) ja nyt alkaa olla jo sellasella lovella että natinaa ja rutinaa kuuluu bendatessa. Nyt kun kokeilee hyväkuntoista jumbanauhasta niin bendaa puoli itekseen..
 
iec
27.08.2015 08:51:52 (muokattu 27.08.2015 09:06:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Tekeekö tuo gorgomyte muutakin kuin puhdistaa? Itse olen tähän asti uskonut että se vain puhdistaa.
 
Gorgomytestä en tiedä, mutta itse olen käyttänyt "Planet Waves Fret Polishing System" -kiillotuspaperia kahteen kitaraan (pojan Ltd EC-50 ja Yamaha LJ-16 akustinen) ja nauhoista tuli todella hyvät ja liukkaat. Tuo ei ehkä poista kuoppia, mutta ottaa rasvat, hapettumat ja pienet karheudet pois. Tuon kanssa käytän sitten Göldön metallista otelaudan suojaa (levy, jossa on reikä nauhalle), vaikka itse asiassa Planet wavesin paketissa on mukana pahvinen versio otelaudan suojasta.
 
Ilmeisesti tuo on todella hienojakoista hiomapaperintapaista. En osaa sanoa mitä karkeutta se vastaa, mutta on joka tapauksessa tuonut kiillon ja liukkauden nauhoihin takaisin. On sen oloista kampetta, että ei ainakaan hio liikaa :) Ei ole myöskään kallista, eli olisiko ollut euron paikkeilla se paketti, jossa on 5 hiomaliuskaa. Muistaakseni sain tuhlattua yhden liuskan kahden kitaran kielten kiillottamiseen.
 
EDIT: Tässä linkit kuviin tuon Yamahan nauhoista ennen ja jälkeen kiillotuksen (samalla näkyy kuinka suuri ero on kun putsaa käytettynä ostetun kitaran otelaudasta sormirasvat) :D
https://www.dropbox.com/s/c6pfutr81 … /Otelauta_ennen_ja_jalkeen.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/72rp9zwa4xupnzk/Otelauta_ennen.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/cly50luczyt93ta/Otelauta_jalkeen.jpg?dl=0
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
askomiko
27.08.2015 12:33:16 (muokattu 27.08.2015 12:34:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ommuuten hurjaa kun laitat kitaran taitavalle soitinmestarille puunaukseen, ja lopputuloksena viimesenpäälle hyvin tehdyt teräsnauhat. Ai että, ihan kun soittelis itsestään. Vaikkei vanhatkaan tahmeilta tuntuneet, niin nää on vaan jotain aivan muuta.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
johanssen
27.08.2015 15:54:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Ommuuten hurjaa kun laitat kitaran taitavalle soitinmestarille puunaukseen, ja lopputuloksena viimesenpäälle hyvin tehdyt teräsnauhat. Ai että, ihan kun soittelis itsestään. Vaikkei vanhatkaan tahmeilta tuntuneet, niin nää on vaan jotain aivan muuta.
 
Totta. Mulle hiipii kaikkiin mailoihin pikkuhiljaa sellaset.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «