Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Seymour Duncan
1 2 3 4 58 9 10 11 12
ibnz
21.06.2018 09:36:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazz tuntuu olevan sopivan kirkas Customin (SH-5, se keraaminen) kanssa. Toki AII Pro on sama mikki, kuin Jazz, mutta A2 -magneetilla. Etenkin 22-nauhaisten kanssa. 24:lla se voi käydä hieman turhankin kirkkaaksi, jolloin omaan makuun '59 toimii ehkä hieman tasapainoisemmin
 
Duncan tykkää kierrättää näitä käämejä eri magneeteilla :)
 
Listaan voisi lisätä vielä Full Shredin, joka on Custom -käämi A5 magneetilla ja lyhyillä ruuveilla.
 
Huomenna sitten!
Dinorocker
21.06.2018 14:47:17 (muokattu 21.06.2018 14:54:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Gibsonin Flying Veessä Customin (SH-5) kaverina DiMarzion Paf Pro kaulamikkinä. Ei ole Duncan mutta ainakin hyvin mielestäni tulevat keskenään toimeen rokkihommissa.
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/157882.jpg
 
Metalkallo
21.06.2018 21:07:33 (muokattu 21.06.2018 21:12:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu: Sulla on nyt tainnut mennä puurot ja vellit sekasin. :) Customeitahan on käytännössä neljä erilaista:
 
SH-5 Custom, keraaminen magneetti
SH-11 Custom Custom, Alnico II -magneetti
SH-14 Custom 5, Alnico V -magneetti
SH-16 '59/Custom Hybrid, Alnico V -magneetti
 
Noista Custom 5:a luonnehditaan tehokkaammaksi versioksi '59b:stä, ei suinkaan Customia. Näiden kanssa on kieltämättä aika helppo mennä sekaisin.
 
JB:ssä on korkeampi resistanssi kyllä, mutta Customissa on tuo vahvempi keraaminen magneetti, jonka ansiosta sen ulostuloteho on loppupeleissä korkeampi. Tuo mikin resistanssihan kertoo vain puoli totuutta, ulostuloteho millivolteissa on tarkempi - joskaan ei täydellinen - mittari. Sääli ettei niitä lukemia löydy kuin Seymour Duncanin foorumeilta:
 
https://www.seymourduncan.com/forum … d.php?278978-Seymour-Duncan-mV-Data
 
Mutta liekö kenelläkään nyt kokemuspohjaista tietoa Customista ja sen kanssa kivasti mätsäävistä kaulamikeistä? Alan itse kallistua pikkuhiljaa tuon '59:n suuntaan, joskin se Alnico II Pro ja myös Jazz pyörivät aika ajoin mielessä.

 
Juu, menin näköjään sekaisin. :)
 
Kiitos kiinnostavasta linkistä. Itse yleensä pitänyt resistanssia mainintana tehosta, tosin ekaa kertaa täällä muusikoiden kuulin joitakin viikkoja sitten et se ei näytä täyttä totuutta.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
MustaKissa
21.06.2018 22:25:28 (muokattu 21.06.2018 22:28:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Juu, menin näköjään sekaisin. :)
 
Kiitos kiinnostavasta linkistä. Itse yleensä pitänyt resistanssia mainintana tehosta, tosin ekaa kertaa täällä muusikoiden kuulin joitakin viikkoja sitten et se ei näytä täyttä totuutta.

 
Mitä itse viime päivinä selailin foorumeja mikkivalintaa pohtiessa, kitaramikeissä pääosaset tehossa on juu resistanssi ja magneetin tyyppi. Interwebzin perusteella keraamisissa isompi output ja karkeampi soundi. AlNiCo 2-mikeissä vintagempi soundi ja pienempi output. AlNiCo 5 olis kakkosta tehokkaampi ja terävämpi. AlNiCo 8 on tehokkain käytetyistä AlNiCoista, soundiltaan jotain A5:n ja keraamisen väliltä.
 
Duncaneissa esimerkkeinä noista kävis JB (AlNiCo 5), Alternative 8 (AlNiCo 8), Seth Lover (AlNiCo 2) ja Distortion (keraaminen).
Tai tietysti SH-5 Custom (keraaminen), SH-11 Custom Custom (AlNiCo 2) ja SH-14 Custom 5 (AlNiCo 5). Ohmien ja ulkonäön perusteella Customit on käytännössä sama mikki eri magneeteilla.
 
Omassa mikkivalinnassa LTD:n EC-lespaan (lehmusrunko, vaahterapulttikaula ruusupuuotelaudalla) lopputuloksena oli TB-5 Custom. On muuten kivasti outputia ja todella erotteleva. Ja mahtava soundi metallin rytmikitaroihin (vaikka leaditkin laulaa kauniisti). Ja tuosta saa myöhemmin tarvittaessa noi eri versiot magneetin- ja kielien vaihdolla. Tavallaan houkuttelis AlNiCo 8-magneetti siihen, mutta pikaisella googlettelulla niitä ei oikein löydy mistään kaupasta.
 
Olipa kerran kissa, kaappi ja kitara.
Metalkallo
22.06.2018 14:16:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MustaKissa: Mitä itse viime päivinä selailin foorumeja mikkivalintaa pohtiessa, kitaramikeissä pääosaset tehossa on juu resistanssi ja magneetin tyyppi. Interwebzin perusteella keraamisissa isompi output ja karkeampi soundi. AlNiCo 2-mikeissä vintagempi soundi ja pienempi output. AlNiCo 5 olis kakkosta tehokkaampi ja terävämpi. AlNiCo 8 on tehokkain käytetyistä AlNiCoista, soundiltaan jotain A5:n ja keraamisen väliltä.
 
Duncaneissa esimerkkeinä noista kävis JB (AlNiCo 5), Alternative 8 (AlNiCo 8), Seth Lover (AlNiCo 2) ja Distortion (keraaminen).
Tai tietysti SH-5 Custom (keraaminen), SH-11 Custom Custom (AlNiCo 2) ja SH-14 Custom 5 (AlNiCo 5). Ohmien ja ulkonäön perusteella Customit on käytännössä sama mikki eri magneeteilla.
 
Omassa mikkivalinnassa LTD:n EC-lespaan (lehmusrunko, vaahterapulttikaula ruusupuuotelaudalla) lopputuloksena oli TB-5 Custom. On muuten kivasti outputia ja todella erotteleva. Ja mahtava soundi metallin rytmikitaroihin (vaikka leaditkin laulaa kauniisti). Ja tuosta saa myöhemmin tarvittaessa noi eri versiot magneetin- ja kielien vaihdolla. Tavallaan houkuttelis AlNiCo 8-magneetti siihen, mutta pikaisella googlettelulla niitä ei oikein löydy mistään kaupasta.

 
Juu, nuo magneetti asiat tiedän kyllä ja kuinka ne eroaa toisistaan kun niiden kanssa on tullut vähän liikaakin puuhasteltua mikkien kanssa. Vaikka magneetin vaihto on suht helppoa ja sillä saa muokattua mikin sointia, niin en suosittele kenellekään koska siihen saattaa jäädä koukkuun ja sitten on vaikea valita mitä magneettia käyttää, kun joissain mikeissä kaikki toimii. :D
 
Ajattelin vaan tuosta SH-5:sta, kun sen resistanssi on se 14k ja vain pieni keraaminen magneetti et teho olis pienempi kuin JB:ssä, mutta tiedän kyllä että keraaminen tehokkaampi kuin alnico. Duncanin SH-6:ssa on paksu keraaminen magneetti, tavallaan 2 keraamista päällekkäin.
 
Täältä tilasin itse aikoinaan magneetit https://www.axesrus.co.uk/Magnets-and-Poles-s/1996.htm
 
Tuolta löytyy myös A8. En muista täytyikö itse valita haluaako valmiiksi magnetisoituina vai ilman, mutta itse otin tietty magnetisoituina.
 
Noista magneeteista kantsii kuitenkin muistaa/tietää, et mikin oma valmis magneetti on "erikoinen" verrattuna noihin erikseen ostettaviin. Mikin omassa magneetissa voi olla tiettyjä ominaisuuksia joita ei irtokappaleista löydy vaikka olis esim. alnico 5 vs alnico 5. Mun omat testit 57 Classic mikeillä on hyvä esimerkki, kun vakio alnico 2 magneetilla 57:n sointi on tiukka, mutta toisella alnico 2 magneetilla se onkin löysä (kuten normi A2).
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Metalkallo
27.06.2018 00:21:13 (muokattu 28.06.2018 23:50:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En pahemmin perustanut Jazz/JB mikkisetistä les paulissa, mutta kun vaihdoin magneetit alnico 3:ksi, niin niillä alkoi hieman mieli muuttumaan. Alnico 3 JB ei enää ole liian "in the face" vaan enempi vintage, mutta säilyttää silti jonkin verran sitä JB:lle tyypillistä agressiivisuutta mikä on hienoa. Alnico 2 JB:tä kehutaan ja se onkin hyvä, mutta itse pidän A3 versiosta enemmän koska A3 magneetti antaa tiukemman tuntuman. Kirkkautta on kuitenkin suht paljon.
 
Jazz on myös ihan mukava ja heleä alnico 3:lla. Bassoa on vähän vähemmän kuin vakio alnico 5:lla, kirkkautta suht paljon. Alnico 3 on alnico 2:n kaltainen mutta tiukempi ja kirkkaampi.
 
Nämä testattu siis Tokai Les Paulissa.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Metalkallo
29.06.2018 17:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkas moni käyttää SH-4:sta eli JB:tä 250k tai 300k volumepotikalla? Vaikuttais tekevän ison eron JB:n kohdalla soundiin ainakin Y-tuben mukaan.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Metalkallo
03.07.2018 02:19:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tältä kuulostaa JB (SH4) alnico 3 magneetin kanssa (room sound):
https://www.youtube.com/watch?v=At0dFasy2cQ
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
vvaltsu
03.07.2018 10:15:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päädyin nyt sitten ottamaan sen '59:n Customin kaveriksi. Vähän semmonen if it ain't broken, don't fix it -ratkaisu, koska ainahan toi '59 on kuulostanut tosi hyvältä. Vielä pitäs se Custom saada jostain, saa nähä kuinka pitkään jaksan pitää ostoilmoa ennen kuin ostan suosiolla uuden..
Metalkallo
07.07.2018 05:25:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä omaa testiä Jazzilla (SH2N) tallassa unoriented alnico 5 magneetilla. Kaulassa 57 Classic alnico 3:lla.
https://www.youtube.com/watch?v=3yk9LFg08U8
 
Toimii aika hyvin yhteen. Puhtaissa klipeissä vähän ääni säröytyy kun oli ehkä vähän liian kovalla vahvari tai kamera (Zoom Q2HD) liian lähellä.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Metalkallo
27.07.2018 02:50:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

59N tallassa UOA5 magneetilla ja 50's wiring.
https://www.youtube.com/watch?v=50V2ZXLXs7k
 
Suht hyvä tallassakkn tuo kaulaversio jos haluaa pienempitehoisemman 59:n.
 
Tässä normi A5 59N tallassa 50's wiring:lla.
https://www.youtube.com/watch?v=RDYuvF075b0
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
jhlamm
27.07.2018 04:43:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Kuinkas moni käyttää SH-4:sta eli JB:tä 250k tai 300k volumepotikalla? Vaikuttais tekevän ison eron JB:n kohdalla soundiin ainakin Y-tuben mukaan.
 
En halua kuulostaa tässä ylipätevältä, mutta eikös sen saman saa kun rulla volumea vähän takaisin siinä 500k potikassa? Itse olen ollut tohon 500k hyvin tyytyväinen, mutta kai tolla jotain pientä muutosta saa aikaan.
 
Tosiasiassa oon vahvasti sitä mieltä, että signaaliketjussa korkeammalla sijalla on esim mikit, mikitys ja moni muukin asia. Sitten levylle mennessä niin näähän kaikki jää nykykmaailmassa miksauksen ja masteroinnin jalkoihin. SH-4 on monen mielestä kohtuullisen räikeä (eli kirkas) ja siksi ehkä ne haluaa tuolla potikalla ottaa vähän pois tota yläpäätä, mutta omasta mielestä sen saa ihan hyvin pois vahvarin säädöissä ja muuallakin ilman potikoiden vaihtamista.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Metalkallo
29.07.2018 06:31:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein parit videot 59N kaulamikistä tallassa.
 
Alnico 4 59n tallassa
https://www.youtube.com/watch?v=VO5BEEyF3d4
 
Normi Alnico 5 59n tallassa ja Alnico 4 Jazz kaulassa
https://www.youtube.com/watch?v=gxRFtRAC2_U
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
kekehe
31.07.2018 11:28:59 (muokattu 31.07.2018 11:35:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhlamm: En halua kuulostaa tässä ylipätevältä, mutta eikös sen saman saa kun rulla volumea vähän takaisin siinä 500k potikassa? Itse olen ollut tohon 500k hyvin tyytyväinen, mutta kai tolla jotain pientä muutosta saa aikaan.
 
Tosiasiassa oon vahvasti sitä mieltä, että signaaliketjussa korkeammalla sijalla on esim mikit, mikitys ja moni muukin asia. Sitten levylle mennessä niin näähän kaikki jää nykykmaailmassa miksauksen ja masteroinnin jalkoihin. SH-4 on monen mielestä kohtuullisen räikeä (eli kirkas) ja siksi ehkä ne haluaa tuolla potikalla ottaa vähän pois tota yläpäätä, mutta omasta mielestä sen saa ihan hyvin pois vahvarin säädöissä ja muuallakin ilman potikoiden vaihtamista.

 
Volumepotikassa valinta vaikuttaa soundin kirkkauteen / paksuuteen. Tuossa esim. lainaus Lindy Fralinin sivulta:
 
The higher resistance pot wont send your high frequencies to ground as easily as 250K pots do. They sound brighter and allow more high frequencies to pass through the pot. 250K Pots will send more high frequencies to ground, making the pot sound a tad darker. This is pleasing to the ear we dont want muddy sounding humbuckers, or piercing single coil pickups. So, our pots help compensate and shape the tone right from the get-go.
 
Itse ole Les Paulin tallamikkiin testaillut molempia ja kyllä selkeä ero on. Custom shop Gibsoneissa on vakiona 500k ja Gibson USA kitaroissa 300k (ainakin ennen).
 
Tonessa taas tosiaan on sama soundi 300k täysillä kun 500k pienemmällä...
 
Its only Rockn Roll
Metalkallo
31.07.2018 17:22:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

500k oli muistaakseni vanhoina aikoina, sit Gibson rupes laittaan 300k jostain syystä, jos en täysin väärässä ole?
 
Led Zeppelin testiä SD 59N:llä tallassa 50's wiringilla.
https://www.youtube.com/watch?v=naLiGe_h2dI
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Metalkallo
01.08.2018 20:14:43 (muokattu 06.08.2018 10:51:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Duncan 59N LP:n tallassa alnico 2 magneetilla ja 50's wiring, toimii kuin mikä! Tuntuis olevan ehkä jossain Seth Loverin ja Antiquityn välimaastossa. Aluksi luulin alnico 4:llä olevaa 59:ä loistavaksi, mutta alnico 2 pesee ja linkoa ja kuivaa kyllä sen.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Jaketsu
04.08.2018 22:42:29 (muokattu 04.08.2018 22:43:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos jengi parittanut Duncanin Trembuckereita Texas Specialeiden kanssa HSS-Stratossa? Olen tässä funtsinut joko Pearly Gatesia tai 59:ä tallamikiksi, mutta kumpi mahtaa mätsätä paremmin? Vai jokin muu matalan outputin vaihtoehto (aika kevyttä settiä tulee soiteltua)? Oon ollut suht tyytyväinen Fenderin omaan Atomic Humbuckeriin ja nelosasento mikkikytkimessä (keski ja tallamikki) tuovat ihan riittävästi sitä tuttua kvaak saundia, joten vähän vastaavaa pitäisi löytyä. Kirkkaus olisi myös plussaa.
 
Niin ja suurin syy spekutukseen on se, että tarttee ulkonäkö/fengshui -syistä valkoisen humpparin kun vaihdan muut kuoret, potilat sun muut valkoisiksi. Onhan se tietty kiva jos saundikin hienostuu :D
 
Metalkallo
09.08.2018 11:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä nyt noita magneetin vaihteluita tehnyt Duncaninkin mikeille, niin alnico 4 SH2N Jazz on kyllä hieno kaulamikki, pysyy selvänä ja kirkkaana koko vaikka olisi kovaki särö, omaa keskialuettakin mitä vakiossa ei niin paljon ole. Laulaa hienosti. Mun mielestä enemmän luonnetta kuin vakiona.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Metalkallo
15.08.2018 16:29:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luulen, et SH2 Jazz kaulassa ja 59N tallassa on Duncanilta ehkä lähin vastine Gibsonin vanhoille T-Top mikeille, tai siltä ainakin soundillisesti vaikuttaa. T-Topithan tuli PAF mikkien jälkeen niin sanottuina moderneina versioina niistä, ja monessa niistä oli alnico 5 magneetti (lyhyt/short tosin) kuten Jazzissa ja 59:kin.
 
Itse tilasin lyhyen Alnico 5 magneetin jota kokeilen 59N:n tallassa, pitäisi viedä vielä enemmän T-Topin suuntaan.
 
Tiedän että muukin vaikuttaa kuin magneetti, mutta omaan korvaan nuo kuulostaa (ehkä) lähimmältä Duncanilta.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Icy-Sun
17.08.2018 08:14:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mitä nyt noita magneetin vaihteluita tehnyt Duncaninkin mikeille, niin alnico 4 SH2N Jazz on kyllä hieno kaulamikki.
 
Nuo sun mikrofoni-samplet on muuten hirveän hyviä, mutta sitä luonnetta on vähän vaikea arvioida videolta, jonka äänenlaatu on mitä on. Eihän tuommoisessa Zoomin nauhurissa oikeasti mikki ole mistään kotoisin. Lisäksi soitat niillä niin hiljaisella volumella (kielet rätisee), ettei se tee putkivahvistimelle oikein oikeutta. Ei ole tarkoitus morkata tai olla tympeä, mutta äänitä ne pätkät jollakin oikealla mikillä, niin vertailut alkaa olla kohdallaan. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «