Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mesa Mark III
1 2 3 4 5 6 7 8 9
kupteri
05.08.2017 19:21:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Ei se oo kevyttä kamaa joo... vielä kun olis humppakuutiossa sivuilla kahvat nii ois bueno :)
 
Juu. Tuntuu vähän turhalta ostaa roudauskotelo tommoselle jo valmiiksi kestävälle möhkylälle että sais kahvat. Kyllähän sitä siitä päältä saa kannettua ja kokoa on sen verran, että about mahtuu käteen (vs. 2x12" vaaka-Recto, jossa ei myöskään ole sivukahvoja -> tarvis olla salikarju että sen kans jaksais punnertaa). Ehkä jopa kaksikin tommosta noppaa käsiin niin roudaus ois "farmarikävelyä" :D Kuulemma jotku käyttäis tommoisia Thielejä kaksin kappalein stereohommia varten (mikitettynä sitten yleisöön). Mulle riittää yksi.
 
Mutta kyllä se 2x12" Recto-kaappikin kuulostaa hyvälle. Pystymallina siinä on kahvatkin sivulla. Vaakamallilla aikoinaan soitin ja kyllä tykkäsin. Pitää koittaa tuota pystymallia kun semmoinen on bändikaverille tulossa oman Mesa-vahvarinsa alle.
Laulava Kylätohtori
07.08.2017 14:52:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Uskon sen, olen itsekin soittanut isolla ja pienellä kaapilla, mutta juurikin mikitetystä soundista tässä pohdin. Mulla tuo pieni kaappi antaa mahdollisuuden suunnata sitä tarkemmin itseäni kohti jolloin se toimii hyvin monitorina mutta ei liiaksi häiritse muita lavalla ja reenikämpällä. Mutta pohdinkin juuri, että kuinka paljon on merkitystä onko ne komootit samassa kaapissa vai eri kaapeissa. Ilmeisesti ei siis ihan hirveän suurta eroa?
 
Livenä kuunnellessahan noissa on iso ero, jos on 2x12" tai 2x1x12". En tiedä, mutta mietin, että jos niissä taajuuksissa, miten kaapit soi, on eroja livenä, niin eiköhän niiden erojen pitäisi kuulua myös mikitettynä? Tuntuu jotenkin fysikaan lakien vastaiselta, etteikö eri kaapeissa olisi eroja myös mikitettynä.
 
Toki se vaikuttaa, että huonekaiku jää pois, jne, mutta eiköhän ne erot kuulu jollain tasolla? Jos esim. pienestä 1x12" kaapista puuttuu alataajuudet, niin miten ne siihen mukaan tulisi pelkästään mikittämällä?
 
More is less.
hallu
07.08.2017 16:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Livenä kuunnellessahan noissa on iso ero, jos on 2x12" tai 2x1x12". En tiedä, mutta mietin, että jos niissä taajuuksissa, miten kaapit soi, on eroja livenä, niin eiköhän niiden erojen pitäisi kuulua myös mikitettynä? Tuntuu jotenkin fysikaan lakien vastaiselta, etteikö eri kaapeissa olisi eroja myös mikitettynä.
 
Toki se vaikuttaa, että huonekaiku jää pois, jne, mutta eiköhän ne erot kuulu jollain tasolla? Jos esim. pienestä 1x12" kaapista puuttuu alataajuudet, niin miten ne siihen mukaan tulisi pelkästään mikittämällä?

 
No juu, mutta minä olen kokoajan tarkoittanut lähimikitystä eli se mikki on sen kartion edessä. Silloinhan erona on kartion takana oleva ilmatila ja sen käyttäytyminen. Tottahan kaapit kuulostavat erilaiselta kun siinä vieressä seisoo, mutta on eri asia mitä mikki voi havaita ja mitä ei. Olen varma, että eroa on, mutta en ole varma onko ero merkittävä. Pitäisi joskus ihan kokeilla kun tuolla reenikämpällä on noita kaappeja niin ajaisi samaa nuppia samoilla asetuksilla eri kaappeihin ja ihan vaan kuuntelisi miten ne eroaa ettei tarvitsisi arvailla :-D.
 
No esillä on ollut isompi ilmatila ja akustinen oikosulku, mutta tuli mieleen ne watit myös. Nimittäin jos esimerkiksi omalla 25wattisella ajan 1x12 kamoottia koko teholla niin 4x12 kaapissa siihen kartioon (jonka edessä mikki on) kohdistuu vain neljäsosa siitä tehosta eli rapiat kuusi wattia 25 sijaan (tässä varmaan vaikuttaa onko kaappi sarjaan kytketty tai rinnakkainkytketty). Pakkohan tuollaisen tehoeron on kuulua jo elementin soundissakin.
 
kyllä 1x12 alapäitä toistaa, mutta se on vain suuntaavampi säteilijä kuin 4x12. Ja siis onhan isolla ja pienellä kaapilla selkeä soundiero ei kai sitä kukaan kiistä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
sustain65
07.08.2017 16:53:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
kyllä 1x12 alapäitä toistaa, mutta se on vain suuntaavampi säteilijä kuin 4x12. Ja siis onhan isolla ja pienellä kaapilla selkeä soundiero ei kai sitä kukaan kiistä.

 
Onko tuo varmasti fakta suuntaavuuden suhteen? Muistan lukeneeni jostakin ketjusta täältä että asia olisi juuri päinvastoin, mutta kun itselläni ei ole 4x12:sta, niin en oikeasti tiedä tai voi kokeilla.
 
iec
07.08.2017 20:06:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ....kyllä 1x12 alapäitä toistaa, mutta se on vain suuntaavampi säteilijä kuin 4x12. Ja siis onhan isolla ja pienellä kaapilla selkeä soundiero ei kai sitä kukaan kiistä.
 
Jos verrataan samanlaisia kotelorakenneteita toinsiinsa, on 4x12" suuntaavampi kuin 1x12 tai 2x12. Suuntaavuuden kannalta tilannetta mutkistaa jos verrataan vaikka 2x12" takaa avointa ja 4x12" umpikaappia. Ja sitten sekin vaikuttaa kuinka lähellä kaappi on erilaisia rajapintoja.
 
Se on aika selkeää, että useimmissa tapauksissa umpikaappi tai thiele (bassorefleksi) antaa muhevamman matalien toiston kuin vastaavan kokoinen takaa avoin kaappi.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
07.08.2017 22:50:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Onko tuo varmasti fakta suuntaavuuden suhteen? Muistan lukeneeni jostakin ketjusta täältä että asia olisi juuri päinvastoin, mutta kun itselläni ei ole 4x12:sta, niin en oikeasti tiedä tai voi kokeilla.
 
No ei todellakaan ole fakta. 4x12 on isompi kaiutinpinta-ala ja isompi soundi, niin olen melkeinpä itsestään selvyytenä olettanut vastoin parempaa tietoani, että ääni lahtee siitä laajempana keilana kuin pikkuisesta humppakuutiosta. Myöskään oma rajallinen kokemukseni treenikämpällä (ja parilla keikalla) ei ole johtanut minua olettamaan muuta. Seison korjattuna jos tosiaan niin ei ole.
 
Mitä kokeilemiseen tulee, niin olen soittanut treenikämpällä 2x15 umpikaapilla, 4x12 umpikaapilla, sekä 1x12 umpikaapilla ja niiden lisäksi takaa avoimilla komboilla 1x12 ja 4x10. En todellakaan osaa sanoa merkittävää eroa noiden suuntaavuuksista, mutta kun treeniksellä tulee seisoskeltua lähellä omaa vahvistinta, niin semmoinen tuntuma minulla on ollut (olen ihan hyvin voinut myös erehtyä), että 4x12 ja 2x15 kaapin edessä on kestänyt muutaman askeleen sivulle ottaa ilman että tuntuu joutuvan "katveeseen" ja 1x12 ei oikein kestä ottaa askelta enempää kun jo alkaa huomata yläpäiden katoamisen ja tuntee olevansa "katveessa". Tässä voi olla kyse myös osittain siitä että meillä on erittäin dempattu akustointi bassoansoineen niin meidän reenis on siis akustisesti aika kuollut tila eikä heijasteita juurikaan ole, niin enimmäkseen pyrin vahvistimen edessä kuuntelemaan "lähikenttää" siis heijastamatonta ääntä.
 
Mutta olen ihan hyvin voinut erehtyä ja koska olen aina olettanut, niin en ehkä ole osannut tehdä havainnoistani ihan oikeita johtopäätöksiäkään.
 
Todellakaan ei siis fakta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
iec
08.08.2017 09:06:08 (muokattu 08.08.2017 09:10:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No ei todellakaan ole fakta. 4x12 on isompi kaiutinpinta-ala ja isompi soundi, niin olen melkeinpä itsestään selvyytenä olettanut vastoin parempaa tietoani, että ääni lahtee siitä laajempana keilana kuin pikkuisesta humppakuutiosta. Myöskään oma rajallinen kokemukseni treenikämpällä (ja parilla keikalla) ei ole johtanut minua olettamaan muuta. Seison korjattuna jos tosiaan niin ei ole.
 
Mitä kokeilemiseen tulee, niin olen soittanut treenikämpällä 2x15 umpikaapilla, 4x12 umpikaapilla, sekä 1x12 umpikaapilla ja niiden lisäksi takaa avoimilla komboilla 1x12 ja 4x10. En todellakaan osaa sanoa merkittävää eroa noiden suuntaavuuksista, mutta kun treeniksellä tulee seisoskeltua lähellä omaa vahvistinta, niin semmoinen tuntuma minulla on ollut (olen ihan hyvin voinut myös erehtyä), että 4x12 ja 2x15 kaapin edessä on kestänyt muutaman askeleen sivulle ottaa ilman että tuntuu joutuvan "katveeseen" ja 1x12 ei oikein kestä ottaa askelta enempää kun jo alkaa huomata yläpäiden katoamisen ja tuntee olevansa "katveessa". Tässä voi olla kyse myös osittain siitä että meillä on erittäin dempattu akustointi bassoansoineen niin meidän reenis on siis akustisesti aika kuollut tila eikä heijasteita juurikaan ole, niin enimmäkseen pyrin vahvistimen edessä kuuntelemaan "lähikenttää" siis heijastamatonta ääntä.
 
Mutta olen ihan hyvin voinut erehtyä ja koska olen aina olettanut, niin en ehkä ole osannut tehdä havainnoistani ihan oikeita johtopäätöksiäkään.
 
Todellakaan ei siis fakta.

 
Tuo on aika yleinen väärinkäsitys, että isommasta säteilevästä pinta-alasta lähtisi laajempi keila, mutta tilanne on juuri päinvastoin. Muutenhan siitä ei saisi isompaa äänenpainetta suoraan eteenpäin. Selitys piilee fysiikassa, eli jos äänen säteilylähteet ovat aallonpituuden suhteen tietyllä etäisyydellä toisiinsa saadaan kulman funktiona tietynlainen suuntakuvio, jossa on minimejä ja maksimeja. Jos säteiljät ovat riittävän lähellä toisiaan ei näitä minimeitä tule haitaksi asti, mutta suuntaavuus kasvaa suoraan eteenpäin (mikäli kaiuttimet ovat samassa vaiheessa).
 
Tätä on vähän vaikea selittää ilman havainnollistavia kuvia... Joten tässä linkki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Line_array
 
4x12" kitarakaiutinkaappi toimii siis teoriassa samalla tavalla kuin linkissä mainittu kaiutinryhmä (ja sitähän se tasan tarkkaan onkin). Äänen suuntakuvio syntyy taajuudesta, elementtimäärästä ja elementtien etäisyyksistä riippuen. Tässä kuvassa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Line_ … olumn_loudspeaker_polar_pattern.png näkyy hyvin miten taajuus vaikuttaa suuntakuvioon. Eli riittävän matalilla taajuuksilla elementtien etäisyys toisiinsa on suhteellisen pieni (jolloin kaiutinryhmä on ympärisäteilevä), mutta jo 500 Hz:llä alkaa näkymään selkeää suuntaavuutta pystysuunnassa, sillä esimerkin kaiutinryhmä on korkea pystysuunnassa ja melko kapea vaakasuunnassa. Jos tuollaista ryhmää käytettäisiin vaakatasossa, olisi ainakin PA-käytössä aika tympeät soundit suurimmalle osalle yleisöä.
 
Toivottavasti ei mennyt liian teoreettiseksi. Ehkä joku toinen osaa selittää asian paremmin. Mutta joka tapauksessa kitarakaiutinkaappi, jossa on enemmän kuin yksi kaiutinelementti, alkaa käyttäytymään tuossa linkissä esitetyllä tavalla. Tämä siis selittää sen miksi 4x12 kaapista tulee suoraan eteenpäin kova äänenpaine tietyllä keskiäänialueella ja ääni on sitten pehmeämpi hieman matalemmilla taajuuksilla. Ja siis myös pitäisi vaikuttaa enemmän missä kulmassa kuuntelija sijaitsee kaiuttimeen nähden (jos verrataan 1x12-kajariin).
 
EDIT: Niin ja tuollaista PA-käyttöön tarkoitettua kaiutinryhmää pystyy teoriassa ja ilmeisesti näinä päivinä myös ihan käytännössä vaiheistamaan DSP:llä. Kokonaissäteilykuviota voi muokata melko tavalla vaiheistamalla sopivasti ( ei siis vain 0 tai 180 astetta, vaan esimerkiksi asteen välein) ja myös syöttämällä eri signaalitaso kaiutinryhmän eri osiin.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
08.08.2017 09:44:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Tuo on aika yleinen väärinkäsitys, että isommasta säteilevästä pinta-alasta lähtisi laajempi keila, mutta tilanne on juuri päinvastoin. Muutenhan siitä ei saisi isompaa äänenpainetta suoraan eteenpäin. Selitys piilee fysiikassa, eli jos äänen säteilylähteet ovat aallonpituuden suhteen tietyllä etäisyydellä toisiinsa saadaan kulman funktiona tietynlainen suuntakuvio, jossa on minimejä ja maksimeja. Jos säteiljät ovat riittävän lähellä toisiaan ei näitä minimeitä tule haitaksi asti, mutta suuntaavuus kasvaa suoraan eteenpäin (mikäli kaiuttimet ovat samassa vaiheessa).
 
Tätä on vähän vaikea selittää ilman havainnollistavia kuvia... Joten tässä linkki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Line_array
 
4x12" kitarakaiutinkaappi toimii siis teoriassa samalla tavalla kuin linkissä mainittu kaiutinryhmä (ja sitähän se tasan tarkkaan onkin). Äänen suuntakuvio syntyy taajuudesta, elementtimäärästä ja elementtien etäisyyksistä riippuen. Tässä kuvassa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Line_ … olumn_loudspeaker_polar_pattern.png näkyy hyvin miten taajuus vaikuttaa suuntakuvioon. Eli riittävän matalilla taajuuksilla elementtien etäisyys toisiinsa on suhteellisen pieni (jolloin kaiutinryhmä on ympärisäteilevä), mutta jo 500 Hz:llä alkaa näkymään selkeää suuntaavuutta pystysuunnassa, sillä esimerkin kaiutinryhmä on korkea pystysuunnassa ja melko kapea vaakasuunnassa. Jos tuollaista ryhmää käytettäisiin vaakatasossa, olisi ainakin PA-käytössä aika tympeät soundit suurimmalle osalle yleisöä.
 
Toivottavasti ei mennyt liian teoreettiseksi. Ehkä joku toinen osaa selittää asian paremmin. Mutta joka tapauksessa kitarakaiutinkaappi, jossa on enemmän kuin yksi kaiutinelementti, alkaa käyttäytymään tuossa linkissä esitetyllä tavalla. Tämä siis selittää sen miksi 4x12 kaapista tulee suoraan eteenpäin kova äänenpaine tietyllä keskiäänialueella ja ääni on sitten pehmeämpi hieman matalemmilla taajuuksilla. Ja siis myös pitäisi vaikuttaa enemmän missä kulmassa kuuntelija sijaitsee kaiuttimeen nähden (jos verrataan 1x12-kajariin).
 
EDIT: Niin ja tuollaista PA-käyttöön tarkoitettua kaiutinryhmää pystyy teoriassa ja ilmeisesti näinä päivinä myös ihan käytännössä vaiheistamaan DSP:llä. Kokonaissäteilykuviota voi muokata melko tavalla vaiheistamalla sopivasti ( ei siis vain 0 tai 180 astetta, vaan esimerkiksi asteen välein) ja myös syöttämällä eri signaalitaso kaiutinryhmän eri osiin.

 
No siinähän sitä asiaa tuli :-) kiitos. Ei ole päivää ettenkö oppisi jotain uutta muusikoiden netissä, ootte te jumankekka hienoja ihmisiä kun vaivaudutte tietämystänne jakamaan :-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
sustain65
08.08.2017 09:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No siinähän sitä asiaa tuli :-) kiitos. Ei ole päivää ettenkö oppisi jotain uutta muusikoiden netissä, ootte te jumankekka hienoja ihmisiä kun vaivaudutte tietämystänne jakamaan :-).
 
No niin tuli, hienoa! Ja iec:lle plussa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «