Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran mikit/tone-potikkojen ohmimäärät
1 2
the jokke
23.11.2003 16:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin yhden aktiivisen tallamikin ja kaulassa on passiivinen mikki. Uuden mikin asentamisohjeissa lukee, että tone- ja volume-potikkojen ohmimäärä (?) pitäisi olla 250K. Mulla on ainoastaan 100K ja 500K potikoita.
 
Ja itse kysymys kuuluu, että mitä haittaa/hyötyä/seurauksia tule jos annan potikoiden olla esim. 500K ohmia 250K ohmin sijaan? Entä 100K ohmia?
 
En tiedä sähköjutuista yhtään mitään, joten pyydän anteeksi, jos kirjoituksessani on asiavirheitä yms..
 
Pekkatapio
23.11.2003 16:34:37 (muokattu 23.11.2003 16:36:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen muistanen, että jos on liian pieniarvoinen potikka (ehkäpä tuo 100k), niin mikit ei välttämättä anna suurinta tehoaan ulos, eli äänenvoimakkuus alenee. Liian suurella arvolla tulee säädöstä taasen jyrkkä, muttei tuo 500k ainakaan humpparille liian iso ole.
 
EDIT: Ja se olikin näköjään aktiivinen se uusi. En minä niistä mitään tiedä.
 
Tarkista tori, vaihdetaan Ibanez LP syksyn ruokarahoihin!
askomiko
23.11.2003 16:35:04 (muokattu 23.11.2003 16:45:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

500k-ohmin potikalla tulee pikkuisen kirkkaampi soundi ja jyrkempi voluumin muutos. Ja niin, humbuckerille yleensä 500k, yksikelaisille 250k. Aktiivit ja passiivit yhtäaikaa, hmm. Aktiivit tahtoo monesti kummallisia 25k-potikoita, ja yhteiselon aikaansaaminen passivimikin kanssa voi olla vaikeaa.
 
Myykää mulle Screamer.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
LaXu
23.11.2003 16:56:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, oletko varma, että oli 250K potikat eikä 25K? Mastertonen aktiivimikkejä lukuunottamatta käsittääkseni muiden valmistajien aktiivimikit haluavat nuo 25K potikat.
the jokke
23.11.2003 18:22:59 (muokattu 23.11.2003 18:26:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aika varma, että ohmimäärä oli 250K.
 
Ei nyt ole sitä ohjelappua taikka kitaraa kotona, mutta kyllä siinä ohjeessa luki, että aktiivihumpparin ja passiivihumpparin yhdistelmässä pitäisi kaikkien volume- ja tone-potikoiden ohmimäärä olla 250K.
 
(en nyt kuitenkaan päätäni anna pantiksi)
 
LaXu
23.11.2003 19:43:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkähän valmistajan mikit?
the jokke
23.11.2003 20:34:59 (muokattu 23.11.2003 20:37:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seymour Duncan.
 
EDIT: siis Seymour Duncan on se uusi aktiivihumppari ja vanha mikki on joku Epiphonen paskamikki. Seymourin mukana tuli volume- ja tone-potikka joiden ohmimäärä on 100K. Mutta oohjeissa siis lukee, että kun aktiivi- ja passiivimikkiä käytetään yhdessä, niin kaikkien potikoiden ohmimäärä tulisi olla 250K.
 
perkele, sanokaa nyt joku synonyymi tolle potikka-sanalle.
 
wilo
23.11.2003 20:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Potikka = potentiometri eli säädettävä vastus.
 
Olisko ohjeissa mainittu eri potikat siksi, että Duncanin aktiivimikit tulevat toimeen tarvittaessa myös 250kOhm potikoilla, vaikka optimaaliset potikat olisivat 100kOhm? Passiivimikit kun (yleensä) suostuvat myös noilla 250kOhm potikoilla toimimaan, 100kOhm lienee jo paljon huonompi.
 
the jokke
24.11.2003 00:26:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Potikka = potentiometri eli säädettävä vastus.
 
kiitos.
 
Olisko ohjeissa mainittu eri potikat siksi, että Duncanin aktiivimikit tulevat toimeen tarvittaessa myös 250kOhm potikoilla, vaikka optimaaliset potikat olisivat 100kOhm? Passiivimikit kun (yleensä) suostuvat myös noilla 250kOhm potikoilla toimimaan, 100kOhm lienee jo paljon huonompi.
 
Joo, noin se varmaan menee. Harmi vaan kun mulla ei ole 250K ohmin potikoita kuin kaksi. Ja neljä siis pitäisi löytyä. Mitähän kaksi lisäpotikkaa mahtaisi maksaa? Jos on hirveän kalliita, niin pitänee tyytyä neljään 500K ohmin potikkaan.
 
Mistä muuten volume- ja tone-potikan erottaa? Vai onko niillä mitään eroa?
 
Entä onko mahdollista käyttää esimerkiksi aktiivimikissä 100K ohmin potikoita ja passiivimikissä 500K ohmin potikoita? Vai pitäisikö vastukset olla samat?
 
fox
24.11.2003 00:42:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä muuten volume- ja tone-potikan erottaa? Vai onko niillä mitään eroa?
 
Samoja säätövastuksia nuo. Sitten kun kytket ne osaksi järjestelmää (oikein) niiden sisäänrakennettu mieli toteaa: "Haa! Olen tone-potentiometri" :) Eli aikuisten oikeesti niillä ei ole mitään eroa. Tuossa sun systeemissä, jos kytkis edellyttää tonepotentiometrin arvoa 250 kOhm ja käytät 500-kiloista, saattaa olla että säädöt ei pelaa ihan "numeroiden mukaan" 1-10:n vaan tulee ehken jyrkempi korkeiden äänien leikkaus. Mitään ei se riko, mutta voi vaatia tuo totuttelua. Yleensä aktiivi-passiivimikki-yhdistelmissä kyllä tulee vähän muitakin säätökohteita.. =)
LaXu
24.11.2003 00:56:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Entä onko mahdollista käyttää esimerkiksi aktiivimikissä 100K ohmin potikoita ja passiivimikissä 500K ohmin potikoita? Vai pitäisikö vastukset olla samat?

 
Jos siihen kerran tulee molemmille mikeille omat vola- ja tonepotikat, niin voit pistää tietty aktiiville 100K ja passiiville 500K potikat.
the jokke
24.11.2003 13:31:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos siihen kerran tulee molemmille mikeille omat vola- ja tonepotikat, niin voit pistää tietty aktiiville 100K ja passiiville 500K potikat.
 
OK. No tämähän helpottaa jo paljon asiaa. Les Paul mallisen kitaran kun omistan, niin siinä on molemmille mikeille omat tone- ja volumepotikat.
 
Joku mainitsi, että passiivi-aktiivi mikityksestä koituisi muutakin säädettävää. Mitähän sellaisia asioita osaatte luetella?
 
LaXu
24.11.2003 14:09:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku mainitsi, että passiivi-aktiivi mikityksestä koituisi muutakin säädettävää. Mitähän sellaisia asioita osaatte luetella?
 
Maalaisjärki sanoo, että aktiivi- ja passiivimikin välillä voi olla volassa eroa, eli joutuu kikkailemaan mikkien korkeuksilla sopivan balanssin löytämiseksi, eikä tuokaan välttämättä auta.
the jokke
25.11.2003 12:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kiitoksia neuvoista. Mikki on paikallaan, toimii hyvin, soundi on mahtava ja volumebalanssikin on hyvä.
 
Guitar_Miller
29.09.2015 17:19:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs varten tuo 1 megaohm potikka on? Millasia yleensä käytetään Tone potikkkana?
 
askomiko
29.09.2015 23:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wau miten vanha ketju!
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Myrkky Nuoli
30.09.2015 02:26:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Holy resurrection batman! Esmees Jazzmasterit käyttää megasia potikoita volumena. Enimmäkseen siitä johtuu se ylimaallinen treblehelvetti.
 
More Nintendo, less Marshall.
Sammo
30.09.2015 09:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Holy resurrection batman! Esmees Jazzmasterit käyttää megasia potikoita volumena. Enimmäkseen siitä johtuu se ylimaallinen treblehelvetti.
 
Mulla on vanhassa japanialaisessa kitarassa vaihdetut SD:n humpparit ja megaset potikat (volat ja tonet) -- kitara on kyllä kirkkaampi kuin mun Les Paul tai PRS DGT, mutta kirkkaus on miellyttävää ja soundi on enemmän in-your-face. Ja tuo oli todella kumma havainto, koska pidän verrattain tummasta särösoundista. Kaulahumpparin mutaisuuskaan ei ole niin läsnä säröllä.
 
Miinuspuolena tuossa on volumen taper, ja muistelen että ainakin vanhoissa MIJ-kitaroissa oli tapana käyttää lineaarisia potikoita.
 
Ja tallahumppari viheltää isolla säröllä. Johtuu ilmeisesti nikkelikuoresta?
 
"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
rrroope
30.09.2015 09:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tallahumppari viheltää isolla säröllä. Johtuu ilmeisesti nikkelikuoresta?
 
johtuu ilmeisesti liian tehokkaasta kaulahumpparista/liian heikosta vahauksesta/liian isosta säröstä.
 
Sammo
30.09.2015 10:20:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rrroope: johtuu ilmeisesti liian tehokkaasta kaulahumpparista/liian heikosta vahauksesta/liian isosta säröstä.
 
Veikkaisin sitten vahausta, noita toisia humpparikitaroita ei saa isommallakaan säröllä vislamaan samalla tavalla. Kitarahuollot varmaan tekee noita vahauksia?
 
"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti