Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Budda-vahvistimet
1 2 3
PeeJii
17.08.2011 12:23:59 (muokattu 17.08.2011 12:28:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Superdrive 30:n särösoundi (ainakin isommilla gain-asetuksilla) on tuhti ja tummahko...
 
Itsekin tulin testanneeksi 30-wattisen tehonpuolitusta (kaksi pääteputkea pois, 5U4-tasuriputken tilalle 5Y3 ja ohmivalitsin pykälää isommaksi).

 
Näinhän se. Mulle toi tuhti ja tummahko oli jo vähän liikaa, tuntui että selkeys ja erottelevuus kärsi. Mutta makuasioitahan nää...
 
Eikös se ohmivalitsin pidä laittaa kuitenkin pykälää pienemmäksi (8ohmin kaiuttimella 4:ään ohmiin).
 
Tuossa on juutuupin soundivertailussa budda ja peavey-budda vierekkäin. Peavey-Budda on toi jossa valkoinen koristenauha ei mene suorana päihin asti.
http://www.youtube.com/watch?v=rcW7Cba2VPM
 
-KK-
17.08.2011 14:01:21 (muokattu 17.08.2011 14:03:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

30-wattinen antaa 3 desibeliä lisää pelivaraa, mikä voi joskus olla juuri se, mitä tarvitaan.
 
Ei edes 3dB, jos ihan tarkkoja ollaan.
 
10*log10 (30W/18W) = 2,22 dB.
 
18W on riittänyt itselleni mainiosti.
Budda Phat-kaiuttimen herkkyys on todennäköisesti samaa luokkaa kuin muittenkin Eminencen 12" ämyreitten eli ~100dB.
Eli watin tehollakin saa hoideltua itselleen meluvamman.
 
Jucciz
17.08.2011 14:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-KK-: Ei edes 3dB, jos ihan tarkkoja ollaan.
 
10*log10 (30W/18W) = 2,22 dB.
 
18W on riittänyt itselleni mainiosti.
Budda Phat-kaiuttimen herkkyys on todennäköisesti samaa luokkaa kuin muittenkin Eminencen 12" ämyreitten eli ~100dB.
Eli watin tehollakin saa hoideltua itselleen meluvamman.

 
No, menee varmaan markkinointiosastonkin heiniksi. 15 tai 18 wattia on käytännön kannalta ihan sama. Periaatteessa tuplasti pääteputkia pitäisi tarjota ainakin paperilla tuplasti vahvistustehoa, eli 3 dB enemmän mökää. Ja kahden putken poistaminen sit saman verran vähemmän, olipa tarkat wattimäärät mitä hyvänsä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
17.08.2011 14:07:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PeeJii: Eikös se ohmivalitsin pidä laittaa kuitenkin pykälää pienemmäksi (8ohmin kaiuttimella 4:ään ohmiin).
 
Juuri näin. Mun moka.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Texas Ranger
17.08.2011 14:33:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon tullut asiallisia kommentteja ja infoa, kiitoksia vaan. Ilmeni muuten mahdollisuus päästä koeajamaan tänään illalla Superdrive 45 comboa. Jos kaikki menee hyvin ja vahvari miellyttää, niin saattaa olla Budda talossa jo tänään :) Youtube klippien perusteella vaikuttaa ainakin maukkaalta tuo Superdrive 45:nenkin. Teho tuosta ei varmasti ainakaan lopu kesken. Oliko tästä 45w mallista jollain kokemuksia?
 
Tuo soundin tummuus, josta joku mainitsi, ei varmasti häiritse, sillä pääasiassa soittelen LP-junior dc-mallisella kepillä, jossa ainoastaan P90 tallassa.
 
Joees
17.08.2011 14:47:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Texas Ranger: Paljon tullut asiallisia kommentteja ja infoa, kiitoksia vaan. Ilmeni muuten mahdollisuus päästä koeajamaan tänään illalla Superdrive 45 comboa. Jos kaikki menee hyvin ja vahvari miellyttää, niin saattaa olla Budda talossa jo tänään :) Youtube klippien perusteella vaikuttaa ainakin maukkaalta tuo Superdrive 45:nenkin. Teho tuosta ei varmasti ainakaan lopu kesken. Oliko tästä 45w mallista jollain kokemuksia?
 
Tuo soundin tummuus, josta joku mainitsi, ei varmasti häiritse, sillä pääasiassa soittelen LP-junior dc-mallisella kepillä, jossa ainoastaan P90 tallassa.

 
Muista kuitenkin että se nelivitonen on kirkkain ja ärhäkin noista vahvistimista. Tuo nelivitonen on ainut josta mulla ei ole itsellä kokemuksia kuitenkaan joten tuon osalta menen kuulopuheilla ja muiden kokemuksilla.
 
Toivottavasti kuitenkin nappais. :-)
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Jucciz
17.08.2011 14:58:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi neljävitonen vois olla oikeinkin kiinnostava kone. Testaisin mielelläni, jos jossain ois mahdollisuus - siis vaikka ei ois ostomielessäkään, vaan ihan kokemuksena.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Joees
17.08.2011 15:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Toi neljävitonen vois olla oikeinkin kiinnostava kone. Testaisin mielelläni, jos jossain ois mahdollisuus - siis vaikka ei ois ostomielessäkään, vaan ihan kokemuksena.
 
Samaa ajatusta täälläkin suunnalla. Toki vaihdossa tarjoaisin kasikymppisen kokeilumahdollisuutta.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Texas Ranger
17.08.2011 15:33:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä pätkässä kuulostaa ainakin oikein hyvältä
 
http://www.myspace.com/buddaamplifi … namassa-superdrive-45-demo/41614180
 
Asiaan saattaa vaikuttaa myös signaaliketjun alkupäästä löytyvä hessu! :)
 
Numb
17.08.2011 15:55:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Texas Ranger: Asiaan saattaa vaikuttaa myös signaaliketjun alkupäästä löytyvä hessu! :)
 
Itse olen törmännyt monasti ilmiöön, jossa jokin laite kuulostaa mainiolta kun joku muu soittaa. Kun itse soitan, niin ei se sitten...
 
Bachilla oli paska saundi -Sakmongkol
Antroid
17.08.2011 16:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wespa: Niin nää on vissiin jo niitä Peneyn valmistamia? Omakin on nimittäin II-sarjaa, mutta erilainen takaa kuin tuossa kuvassa. Kuitenkin yllättävän samannäköisiä kuin ne vanhemmatkin näin takapuolelta, edestähän nämä uusimmat olivat aika hirveitä. :)
 
Kyllä mun II-sarjalaisessa on myös kytkin 4 ja 8 ohmia, ja se on pre-Peavey.
 
Juccizen kanssa edelleen eri mieltä tuosta 18w riittämättömyydestä puhtaaseen soundiin. Aina on hyvin riittänyt bändin kanssa. Tosin ei ole montaa kertaa tarvinnut ilman monitorointia tuutata kovaa, mutta usein on käynyt suhteellisen isossakin tilassa niin, että Budda hönkii sen verran kovaa, että kitarat on voinu laskea monitorista alas. Puhtaana on pysynyt myös tuolloin.
 
Wespa
17.08.2011 16:06:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antroid: Kyllä mun II-sarjalaisessa on myös kytkin 4 ja 8 ohmia, ja se on pre-Peavey.
 
Juccizen kanssa edelleen eri mieltä tuosta 18w riittämättömyydestä puhtaaseen soundiin. Aina on hyvin riittänyt bändin kanssa. Tosin ei ole montaa kertaa tarvinnut ilman monitorointia tuutata kovaa, mutta usein on käynyt suhteellisen isossakin tilassa niin, että Budda hönkii sen verran kovaa, että kitarat on voinu laskea monitorista alas. Puhtaana on pysynyt myös tuolloin.

 
Öhh, noinkos se olikin, saattoi hyvinni olla, hyvä jos muistat paremmin. :) Ja joo, ei ainakaan mulla ole koskaan ollut rajoillakaan että ei kliini pysyisi kliininä vaikka kovaakin tarttis soittaa, oli kaappina sitten 4x12" tai 1x12", Greenbackeilla vieläpä eli ei turhan äänekkäitä elementtejäkään..
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Guitaristi
17.08.2011 16:20:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa Jucciz:n klipeissä on omasta mielestäni edelleen ehkä maailman paras rokkisoundi. Aivan älytön. Kiitos topicin nostajalle, Budda-GAS heräsi jälleen :D
 
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Jucciz
17.08.2011 16:38:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos se on maailman paras, se ei varmaan oo sit aivan kelvoton.
 
Tokihan universumin paras on vielä kovempi.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kimurantti1
17.08.2011 17:08:53 (muokattu 17.08.2011 17:24:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: 30-wattinen antaa 3 desibeliä lisää pelivaraa, mikä voi joskus olla juuri se, mitä tarvitaan.
 
Tätä mä oon miettinyt ja muutamankin kerran puhunut, kun porukat puhuu näistä tehoista, että se "tuplasti tehokkaampi antaa vaan 3db enemmän mökää". Koska desibeli on logaritminen yksikkö, niin on totta, että jollain kerrostalovolumella 3db eroa mökässä ja headroomissa ei kukaan voi kuulla. Tää on kuitenkin vain toinen puoli siitä logaritmisuudesta. Mitä kovemmalle vahvistin väännetään, sitä huomattavampi 3db nousu äänenvoimakkuudessa on, ja bändivolumella 3db ero on mun kokemukseni mukaan jo aivan korvin kuultava.
 
Mulla on kanssa sellaiset fiilikset, että kitaran mikkien teho ja mahdolliset boostit vaikuttaa todella paljon siihen, kuinka tehokas vahvistin kannattaa ostaa. Mulla on noilla pieniäänisemmillä keikoilla koneena tollanen Cornfordin 20 wattinen combo. Kitaralla jossa on suht. miedot mikit, eli yksikelaiset tai tosi maltilliset humpparit, ei ole ollut mitään ongelmaa saada puhdasta soundia. Sen sijaan kitaroilla joissa on vähän jyrmymmät humpparit vahvistin menee auttamatta kyykkyyn, ja vaikka suurinpiirtein puhdasta soundia saakin, ei se mun korviin ole yhtä nättiä kuultavaa kuin miedommilla mikeillä. Siispä jos tykkää kitaroista joissa on tosi kuumat mikit, ei mun mielestäni kannata alle 20 wattisten kanssa vaivautua. Miedommilla mikeillä sen sijaan toimii ihan kympillä, kun niitä pystyy oikeasti avaamaan.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jucciz
17.08.2011 17:23:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Tätä mä oon miettinyt ja muutamankin kerran puhunut, kun porukat puhuu näistä tehoista, että se "tuplasti tehokkaampi antaa vaan 3db enemmän mökää". Koska desibeli on logaritminen yksikkö, niin on totta, että jollain kerrostalovolumella 3db eroa mökässä ja headroomissa ei kukaan voi kuulla. Tää on kuitenkin vain toinen puoli siitä logaritmisuudesta. Mitä kovemmalle vahvistin väännetään, sitä huomattavampi 3db nousu äänenvoimakkuudessa on, ja bändivolumella se 3db ero on mun kokemukseni mukaan jo aivan korvin kuultava.
 
Eli oliks tää vaan sama kuin "Kotisoitossa ero ei ole merkittävä: 30 wattia on liikaa, 18 wattia on liikaa, hyvänen aika: 2 wattia on monesti liikaa.", mut eri sanoilla? :)
 
Noinhan se vaan menee.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kimurantti1
17.08.2011 17:25:52 (muokattu 17.08.2011 17:30:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Eli oliks tää vaan sama kuin "Kotisoitossa ero ei ole merkittävä: 30 wattia on liikaa, 18 wattia on liikaa, hyvänen aika: 2 wattia on monesti liikaa.", mut eri sanoilla? :)
 
Noinhan se vaan menee.

 
Oli. :-) Tuli vaan tarve täsmentää vähän pitemmin, kun kovin usein toi desibelin logaritmisuus tuodaan esille niin yksioikoisesti, tyyliin "ei se tuplamäärä tehoa aka 3db mitään merkkaa". Kyllä se merkkaa - bändivolumella.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Kyllikki
17.08.2011 20:20:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Itse olen törmännyt monasti ilmiöön, jossa jokin laite kuulostaa mainiolta kun joku muu soittaa. Kun itse soitan, niin ei se sitten...
 
Minulle kävi kerran niinpäin, että eräs arvostettu kitaristi revitteli laitteillaan, mutta jostakin syystä sekä soitto että soundit kuulostivat hieman.... vaatimattomilta.
 
Pyysin sitten itse päästä kokeilemaan tuota kalustoa, ja silloin taivas aukeni. Mielettömät soundit, jotka kannustivat sormeni kiitämään kielillä lähes silmien havaintokykyä nopeammin. Kaikki ympärillä olleet ihmiset tulivat lähemmäs ihailemaan soittoani ja kehumaan kilpaa soundejani.
 
Sitten se perk***en herätyskello soi, ja oli pakko ruveta keittelemään aamukahveja...
 
Helvetti kun mieli tekis laulaa, mutta kun ei osaa sanoja eikä säveltä...
Funkånaut
17.08.2011 20:58:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainaki Buddan vehkeet kuulostaa hyvälle. Kaverilla on kuulemma Juccizksen vanha.
 
Feminismi ja logiikka eivät ole kovin läheisiä ystäviä. Nuages
wilo
17.08.2011 21:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Oli. :-) Tuli vaan tarve täsmentää vähän pitemmin, kun kovin usein toi desibelin logaritmisuus tuodaan esille niin yksioikoisesti, tyyliin "ei se tuplamäärä tehoa aka 3db mitään merkkaa". Kyllä se merkkaa - bändivolumella.
 
Eikös logaritmisuus nimen omaan johda siihen, että kahden äänenvoimakkuuden välinen 3db:n ero on aina suhteessa saman verran? Eli 10db ja 13db välinen ero on yhtä suuri kuin 100db ja 103db välinen ero. Jos asteikko olisi lineaarinen, ensin mainittu ero olisi kymmenkertainen jälkimmäiseen verrattuna.
Saatan toki olla väärässäkin, mutta auonpa taas päätäni ennen kuin tarkistan asian...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «