Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran satulan vaihto! vinkkejä!!
1 2 3
Metalkallo
14.07.2020 12:28:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voipi hyvin olla, että 1. nauha on noussut, kun 2. nauhaan mikään kieli ei koske/ole liian lähellä. Mitäs itse voi tehdä nauhalle joka on noussut? Vasarallako alas? :)
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Osmo Komppi
14.07.2020 12:35:22 (muokattu 14.07.2020 12:37:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mites, saako tuon A- kielen satulan uran tehtyä jollain itse, jollain muulla kuin satulaviilalla ja mikä se olisi vai onko pakko ostaa satulaviila?
 
Voiko nauha muuten olla korkeampi toiselta puolelta ja toiselta normi pohjassa vai nouseeko nauha yleensä ylemmäs koko alueelta?

 
Hoonasin Prisman kynsiviiloilla, taitetulla hiekkapaperilla ja kyseisenlaisella kielenpätkällä viimeistelin. Tosin kyseessä oli Uraltonen geneerinen luusatula missä oli jo ainakin urien alukkeet olemassa.
 
Isoin homma oli yrittää saada kielen kontaktikohta mahd. tarkaksi ja sitten tilavampaa uraa sen taakse sinne headstockin puolelle. Sitten loppu särinät ja tarkkeni intonaatio, tietty oikeen korkeuden löytämisessä meni ekaks kans aikansa.
 
Oikeet työkalut on varmasti parempi. Mut jos on aikaa ja hermoja, niin voi sitä kokeilla kotikonsteillakin. Pahimmillaan pilaa satulan ja pitää hommata uus.
 
Fat Tele forevä
Metalkallo
14.07.2020 12:46:19 (muokattu 14.07.2020 12:48:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Nopee konsti tsekata tuo satulan ura on seuraava: ota pikkunen siipale jotain ohutta paperia (vaikka ääs-marketin kuitista tms.) ja laita sinne kielen ja satulan väliin. Jos lakkaa särinät niin sitten noilla vähän työläämmillä menetelmillä korjausta.. ;)
 
Särinät loppu A-kieleltä, kun tein noin kuin sanoit eli aika varmasti satulaura liian alhaalla. Menee se kyllä näinkin, et aina vaan laittaa kielten vaihdossa kuitinpalan A uran alle, tulisipahan kuiteillekin käyttöä :)
 
Kiitokset osmo kompille myös.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
milahtee
15.07.2020 08:21:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Särinät loppu A-kieleltä, kun tein noin kuin sanoit eli aika varmasti satulaura liian alhaalla. Menee se kyllä näinkin, et aina vaan laittaa kielten vaihdossa kuitinpalan A uran alle, tulisipahan kuiteillekin käyttöä :)
 
Kiitokset osmo kompille myös.

 
Jos ei halua teettää uutta satulaa, tässä linkki vanhaan ja toimivaan kikkaan, jota mm. Jim Campilongo käyttää jatkuvasti:
 
https://hazeguitars.com/blog/repair … nuts-with-superglue-and-baking-soda
 
petteri m
15.07.2020 10:31:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mites, saako tuon A- kielen satulan uran tehtyä jollain itse, jollain muulla kuin satulaviilalla ja mikä se olisi vai onko pakko ostaa satulaviila?
 
Voiko nauha muuten olla korkeampi toiselta puolelta ja toiselta normi pohjassa vai nouseeko nauha yleensä ylemmäs koko alueelta?

 
Tuollaiset satulaviilat voi helposti tehdä itse rakotulkkisetistä. Valitaan oikean kokoinen tulkki ja viilataan toinen reuna siihen poikkisuuntaisia viiltoja tiheästi tehden. Asiaa auttaa jos viilaa ja hiekkapaperia käyttäen pyöristää rakotulkin reunaa niin että saa uran alaosan pyöreäksi. Tuollainen puree rauhassa kihnuttaen luuhunkin ja saa oikean levyisen siitä urasta. Kyseessä on siis DIY viila.
 
fox
15.07.2020 11:39:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Särinät loppu A-kieleltä, kun tein noin kuin sanoit eli aika varmasti satulaura liian alhaalla. Menee se kyllä näinkin, et aina vaan laittaa kielten vaihdossa kuitinpalan A uran alle, tulisipahan kuiteillekin käyttöä :)
 
Kiitokset osmo kompille myös.

 
Nyt sitten on vaihtoehtoja.. Voit korjata sen tuolla paremmalla tavalla, tai sitten klassinen "Joo, tää paperijuttu on sellanen väliaikainen - no, onhan se siinä ollu jo muutaman vuoden ja jokusenkin keikan.." ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Osteri
21.07.2020 10:51:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Voiko nauha muuten olla korkeampi toiselta puolelta ja toiselta normi pohjassa vai nouseeko nauha yleensä ylemmäs koko alueelta?
 
Itse käytän kaulanauhojen korkeuden tarkistamisessa metallista viivoitinta joita saa tavallisesta rautakaupasta. 30 cm pituus on sopiva. Viivoitin asetetaan reunallaan kaulan suuntaisesti nauhojen päälle ja siitä huomaa onko jokin nauha noussut muita korkeammalle ja viivoitin keinuu. Sama toistetaan molemmilta sivuilta ja keskeltä koko kaulan pituudella.
 
Se mitä sitten tekee liian ylhäällä tai alhaalla olevalle nauhalle, on sitten toinen juttu.
Kopauttelu ja hionta voivat olla yksi ratkaisu ja korkeisiin yleensä auttaakin.
 
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
18is9
21.07.2020 13:26:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Itse käytän kaulanauhojen korkeuden tarkistamisessa metallista viivoitinta joita saa tavallisesta rautakaupasta. 30 cm pituus on sopiva..
 
Luottokorttia tms voi myös keinutella kolmen nauhan alalta.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
VesQ1986
21.07.2020 13:31:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulaurien kanssa touhuamiseen on mattoveitsen terä kätevä, on niin terävä että mahtuu hyvin ohuempienkin kielien uraan ja yleensä riittävän suora pinta
 
Eli toinen pää uraan ja toinen pää toisen 2. nauhan päälle ja tästä on helppo tarkistaa 1. nauhan väliin jäävän raon vaikka valoa vasten tai jos ei luota silmään niin rakotulkilla tai paperilla tms
 
Eli silloin kun ei ole kieliä paikallaan niin ei tarvitse niitä viritellä paikalleen etenkin jos tarve on ottaa kaikista urista saman verran hiomalla satulan pohjaa tai muuten vaan sovitus vaiheessa. Viimeistely sitten kielen kanssa jotta varmasti istuu oikealla korkeudella
 
Jeszse
21.07.2020 17:13:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Luottokorttia tms voi myös keinutella kolmen nauhan alalta.
 
Tai sit jotain suoraa esinettä.
 
Esim siihen tarkoitettua työkalua. https://guitarsandwoods.com/guitar- … ocker-flat-machined-1459811530.html
 
milahtee
21.07.2020 17:40:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulaurien syvyys ja muoto ovat olennaisia vireessä pysymisen, hienovireen ja soitettavuuden kannalta. Jos ei ole asiantuntemusta eikä oikeita työkaluja, kannattaa soitin viedä ammattilaiselle. Euron säästöllä kun tuppaa tässä(kin) asiassa saamaan aikaan kahden euron vahingon.
 
rainmaker
21.07.2020 19:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Satulaurien syvyys ja muoto ovat olennaisia vireessä pysymisen, hienovireen ja soitettavuuden kannalta. Jos ei ole asiantuntemusta eikä oikeita työkaluja, kannattaa soitin viedä ammattilaiselle. Euron säästöllä kun tuppaa tässä(kin) asiassa saamaan aikaan kahden euron vahingon.
 
Toisaalta, jos operoitava soitin ns. käyttöpeli ja on mielenkiintoa huoltotöitä kohtaan, niin miksi ei opettelisi tekemään itse? Työkaluja saa kaupasta ja erehdys se on monesti niitä nykyisiä ammattilaisiakin opettanut.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
VesQ1986
21.07.2020 20:56:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kyllä noi perushommat ja huollot kannattaa itse opetella jos vaan kiinnostusta on. Järjestäen on saannut edullisemmista ja parista kalliinkin hintaluokan kitarasta tehtaan jäljiltä hioa nauhat pienien epätasaisuuksien ja heittojen takia ja sitä myöden satulan uratkin saa tehdä uusiksi jossei jo muutenkin olisi aihetta. Kaikki jos teettäisi niin hintaa tulee äkkiä
 
Toki yhtä satulan viilausta varten ei kannattane kalliihkoja viiloja hommata joten sovelletut välineet riittänee
 
18is9
21.07.2020 21:49:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Tai sit jotain suoraa esinettä.
 
Esim siihen tarkoitettua työkalua. https://guitarsandwoods.com/guitar- … ocker-flat-machined-1459811530.html

 
Joo, voi valita heilutteleeko ensin sitä luottokorttia ja sitten työkalua, tai sitten pelkkää luottokorttia :).
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Metalkallo
21.07.2020 22:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Joo, voi valita heilutteleeko ensin sitä luottokorttia ja sitten työkalua, tai sitten pelkkää luottokorttia :).
 
Joo, tarkoitus itsellä olisi heiluttaa sitä vasaraa ensin ja tehdä kaikki itse mitä vaan pystyy ja osaa, ei pelkän rahan takia vaan, että oppisi myös :)
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Jeszse
22.07.2020 06:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Joo, voi valita heilutteleeko ensin sitä luottokorttia ja sitten työkalua, tai sitten pelkkää luottokorttia :).
 
Ite en kyllä luottokorttiin luottais, mutta saahan niinkin tehdä.
 
basisti1971
22.07.2020 08:47:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
18is9: Luottokorttia tms voi myös keinutella kolmen nauhan alalta.
 
^Tämä.
 
Kaupalliset "Fret Rocker"it ovat toki präleitä värkkejä ja muiden ostosten muassa tuollainen kolmiomallinen kannattaa ostaa (tai tehdä itse) jos enemmän nauhojentarkistuksia tekee.
 
Tuo KOLMEN NAUHAN ALALTA on nimittäin olennainen juttu nauhan korkeuksia toisiinsa nähden määritellessä.
Neljännen nauhan mukaan tullessa homma muodostuu joko mahdottomaksi, tai ainakin tarkkuus huononee liiaksi (ainakin mulle).
Kolmea nauhaa käyttäessä ei myöskään tarvitse säätää kaulaa suoraksi, vaan homman voi hoitaa vaikka soittokuosissa kielten paikallaan ollessa
 
Klassinen toisiokäyttö- fret rocker on kuusiokoloavain, ja joskus olen nähnyt että halpissatsista on pätkitty koko otelaudan mitalle sopivat kikareet.
 
Jos omaa edes hivenen metallintyöstötaitoja ja työkaluja, puusepän siklistä saa sopivasti leikkaamalla 2-4 kpl erilaisilla sivuilla varustettuja työkaluja kivuttomasti aikaiseksi.
 
https://www.motonet.fi/fi/tuote/783539/Schwan-sikli-130x70mm
 

 
Teeseitse satulaviiloista (punottu) kieli tai hitsaussuutinraspi:
 
https://www.motonet.fi/fi/tuote/789696/Suutinraspisarja-hitsarille
 
joko vapaana tai lehtisahaan kiinnitettynä on ehdottomasti mukavin teeseitsetyökalu käyttää kunhan satulamateriaali ei ole metalli.
 
Ylläehdotetuista rakotulkin lehdistä saa myös varsin käyttökelpoiset satulaviilat aikaiseksi metallisatulallekin, mutta jotta viilasta tulisi kestävä, vaatii sen että hampaat jyrsitään kovametallipalaterällä koska vähänkin paremmin karkaistuihin lehtiin ei viila kustannustehokkaasti pure.
Ohuen tulkinlehden karkaiseminen on kotioloissa vähintäänkin haastavaa.
Samoin rst-hitsauslankaan tai pianolankaan viilahakkauksen aikaansaaminen.
 
T:Samuli
 
Metalkallo
13.11.2020 14:07:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs mun pitäis tehdä, kun tokai les paulin A- kielen (5 kieli) tallan satulapala on kait liian teräväksi mennyt kun napsauttaa kielen aina jossain vaiheessa poikki? Uusiko vaan tilalle tilaamalla jos saa vai saiko jotenkin hiottua?
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
kojones
13.11.2020 14:08:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mitäs mun pitäis tehdä, kun tokai les paulin A- kielen (5 kieli) tallan satulapala on kait liian teräväksi mennyt kun napsauttaa kielen aina jossain vaiheessa poikki? Uusiko vaan tilalle tilaamalla jos saa vai saiko jotenkin hiottua?
 
Saa hiottua, tyyli ja työkalu vapaa. Ei tartte paljoo.
 
Metalkallo
13.11.2020 15:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Saa hiottua, tyyli ja työkalu vapaa. Ei tartte paljoo.
 
Mites sitä pitäis hioa? Vaan vähän reunoilta vai mistä?
 
Mulla on joku vanha pieni viila, ei tosin kitaroihin liittyvä.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «