Muusikoiden.net
10.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran satulan vaihto! vinkkejä!!
1
Alavire
13.10.2003 15:14:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahan sähkökitarastani on muovinen satula murtunut, joten paksu E- kieli ei pysy paikallaan. Miten vaihdan satulan siihen? Revinkö väkivalloin pihdeillä sen irti ja mitä liimaa käytän uuden kiinnittämiseen?

JMP71
13.10.2003 17:07:37

Vanhan satulan pitäisi lähtä sievästi kylkeen napauttamalla irti. Siis mikäli liimaa on laitettu sopiva määrä, eli pari tippaa. Tämä kannattaa ottaa huomioon kun liimaat uutta satulaa paikalleen. Eli pisara/kaks riittää.

Jos löytyy innostusta/kädentaitoja, teet itse satulaan luusta/messingistä. Makujuttuja siten mikä materiaali on paras. Valmiita satuloita saa musiikkikaupasta, otat kitaran merkin ja mallin ylös/taikka sitten koko kitaran mukaan liikeeseen niin luulisi löytyvän.

Satulan voi teettää (jos vähänkään tuntuu ettei itse osaa niin kannattaa) asiantuntevalla soitinkorjaajalla. Hän tekee sitten juuri kitaraasi ja käyttämääsi kielisettiin sopivan satulan.

Danilo haltiakumppaneineen viipyi iloisessa lutkassa iltatunnit ja osan yötä. -Elaine Cunningham, Haltialaulu- ;-)
booster
13.10.2003 19:47:34

Tampereella Kitarafaktori tekee uuden tallan luusta viidelläkympillä, eli ei ihan tolkuttoman kallista ole ammattimiehen apukaan.
Ja kyllähän se varmaan samaan hintaan hioo jonkun itse ostetun aihion, kunhan se on sopiva.

Wanted:
-Pedaalimallinen viritin, esim. TU-2
-TS-9 Tubescreamer
weelie
14.10.2003 10:05:04

Nut tutorial:
http://www.rfd.cc/aa/nutz/index.html

Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
palelee
14.10.2003 14:49:42

Tampereella Kitarafaktori tekee uuden tallan luusta viidelläkympillä, eli ei ihan tolkuttoman kallista ole ammattimiehen apukaan.
Ja kyllähän se varmaan samaan hintaan hioo jonkun itse ostetun aihion, kunhan se on sopiva.

osta grafiitti satula...oulussa maksaa 2,5e

kyllä mies kivun kestää, mutta ei häpeää
Circles
14.10.2003 22:33:10

Meikäläisen Tokain Les Pauliin teki ammatti soitinkorjaaja satulan vaihdon 18eurolla. Hintaan sisältyi satulan vaihdon lisäksi myös hienovireen säätö. Ei paha hinta.

"Kreisi oon"
Tompsi
20.10.2003 23:08:57

Mitä tehdä kun tuo satula ei irtoa ilman väkivaltaa? Tarkoitus olisi vaihtaa Fenderin huooooooono alkuperäissatula laadukkaampaan mutta hartiavoimat alkavat jo loppumaan.

makoskela
21.10.2003 07:18:08

Mitä tehdä kun tuo satula ei irtoa ilman väkivaltaa? Tarkoitus olisi vaihtaa Fenderin huooooooono alkuperäissatula laadukkaampaan mutta hartiavoimat alkavat jo loppumaan.

Pieni elektroniikkatöihin tarkoitettu ruuvimeisseli saattaa auttaa.

Korjailen sähkökitaroita Tampereella. Uusia potilaita otetaan aina vastaan!
poppamies
21.10.2003 09:30:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halkaise satula (pitkittäin) rautasahalla ja purista jälljellä olevat puoliskot yhteen pihdeillä ja naps...

"G-strings are for strippers"
SURf
21.10.2003 09:45:24

Halkaise satula (pitkittäin) rautasahalla ja purista jälljellä olevat puoliskot yhteen pihdeillä ja naps...

Nerokasta!

Get a haircut and get a real job.
Hellureiii
12.11.2014 23:11:43

Moi!

Tarvitsisin itsekin hieman asiantuntevaa apua.

Laitoin siis kitaraan 13-setin paikoilleen ja ennen kuin edes kerkesin vireeseen asti tiukkaamaan kieliä, niin paksun E:n kohdalta lohkesi pala ja nyt kieli ei pysy omalla paikallaan.

Uskoisin itse pystyväni vaihtamaan satulan, mutta mikä satula olisi kitaraani sellainen joka tulisi kestämään jatkossakin tuon sortin kielisetin?

Kitara on Kramer Vanguard, kiinteätallainen (ei siis lukkosatulaa). Ja siinä on reversed-lapa eikä siinä ole kielenohjaimia. Joten sehän vääntää kieltä ns ylöspäin kokoajan. Joten jos ostan siihen sopivan vastaavanlaisen satulan, niin halkeaako sekin?

Onko olemassa sellaista valmista varaosa-satulaa joka olisi sen verran vahvaa tekoa, että se kestäisi? Vai täytyykö minun vaan käyttää ohuempia kieliä? Tai asentaa uuden satulan lisäksi kieltenohjaimet? Tätä viimeistä en mielelläni tekisi koska en haluaisi alkaa siistiä kitaraa porailemaan ainakaan millään noilla perus poranterillä mitä omasta kaapista löytyy :D

Jeszse
12.11.2014 23:28:46 (muokattu 12.11.2014 23:30:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän toi kitara ainaki kuvissa näyttää vähän siltä että sitä kieltä kiskotaan sivusuunnassakin lavalle aika paljon.

Uskoisin et asiallisesti hierotun kieliuran kanssa ihan perus luusatula kestäis.

Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
73nd3r
13.11.2014 09:53:01

Hellureiii:
(1) Onko olemassa sellaista valmista varaosa-satulaa joka olisi sen verran vahvaa tekoa, että se kestäisi?
(2) Vai täytyykö minun vaan käyttää ohuempia kieliä?
(3) Tai asentaa uuden satulan lisäksi kieltenohjaimet? Tätä viimeistä en mielelläni tekisi koska en haluaisi alkaa siistiä kitaraa porailemaan ainakaan millään noilla perus poranterillä mitä omasta kaapista löytyy

(1) Jos haluaa varmasti kestävän satulan niin messinki. Veikkaan kitaran perusteella, että lievä soundin muutos ei olisi ongelma, vaan mahdollisesti jopa etu. Luu tai TUSQ, Corian jne. tod.näk. toimii, kunhan satulaurat on oikein muotoiltu. Perusmuoviset kannattaa unohtaa.
(2) Useimmat kitarat saa soimaan 013-setillä kunhan ne säädetään sen mukaan. Joissain, yleensä halvemmissa, kitaroissa "paikat ei kestä" eli esim. kaula on liian vetelä 13-settiä ja normivirettä varten.
(3) Reiän poraaminen kielenohjaimen ruuville on mun mielestä paljonkin helpompi juttu kuin satulanvaihto ja siihen liittyvät satulan korkeuden ja -urien säätö. Jos tuntuu että olet epävarma, vie ammattilaiselle. Satulan vaihto, kielenohjain ja säätö 013-setille, ei pitäis mennä paljoa yli satasen.
Jos teet itse, niin vinkki tuohon poraukseen: puuruuville saa ruuvinmuotoisen (= kärjestä kiilamaisen) reiän purasimella.

Hellureiii
14.11.2014 00:35:49

Kiitti vastauksista!

D-vireeseen olisi tarkoitus tuo keppi laittaa. Siksi myös paksummat kielet.

En usko tuon messinkisen haittaavan omaa saundiani, mistähän sellaisen saisi tilattua? Sen verran mitä olen itse googlaillut, niin muovisia tai luisia nuo tahtoo olla mitä itse olen löytänyt. Tietysti se mitta on vielä tuosta vanhasta katsottava että varmasti on sopiva.

Yhden asian huomasin minkä mokasin kielten vaihdossa ja joka selittää jonkun verran myös tuota halkeamista. Se että kierrätin kieliä tyhmästi kireelle ns yläkautta. Eli jos laittaisin kiristyksen toiseen suuntaan niin silloin kielet tulisit viritystappien alakautta ja se jo pelkästään hölläisi useemmalla millillä kielten nousua niin ylös.

Jeszse
14.11.2014 17:59:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: Kiitti vastauksista!

D-vireeseen olisi tarkoitus tuo keppi laittaa. Siksi myös paksummat kielet.

En usko tuon messinkisen haittaavan omaa saundiani, mistähän sellaisen saisi tilattua? Sen verran mitä olen itse googlaillut, niin muovisia tai luisia nuo tahtoo olla mitä itse olen löytänyt. Tietysti se mitta on vielä tuosta vanhasta katsottava että varmasti on sopiva.

http://www.spelektroniikka.fi/tuott … satula-aihio-messinki-st205p-102986
http://www.thomann.de/fi/search_dir.html?sw=satula&pg=4

Yhden asian huomasin minkä mokasin kielten vaihdossa ja joka selittää jonkun verran myös tuota halkeamista. Se että kierrätin kieliä tyhmästi kireelle ns yläkautta. Eli jos laittaisin kiristyksen toiseen suuntaan niin silloin kielet tulisit viritystappien alakautta ja se jo pelkästään hölläisi useemmalla millillä kielten nousua niin ylös.

Siinä tapauksessa laittaisit kielet ns. väärinpäin virittimelle, mutta eihän siitä toki haittaa ole ku siihen tottuu.

Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti