Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Telecasterin talla ??
1 2
MarkoA
09.04.2003 00:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään samanlaisia ongelmia:

Telessäni on ns."vääräoppinen" talla, jossa kielet eivät mene rungon läpi. Kielten alaspäin painava veto on ilmeisesti sen verran heikkoa, että nämä epäsymmetriset tallapalat (kieli ei siis ole keskellä palaa, vaan toisessa reunassa ja siten paino vain toisen säätöruuvin päällä) tahtovat säristä välillä ikävästi tallan runkoa vasten. Eikä niitä ruuveja oikeen voi miten sattuu säätää, kun kielten korkeus kuitenkin pitää saada asettumaan haluttuun korkeuteen.

Jos tähän löytyy kunnon sukkahousuvinkki, niin tervetuloa vaan!

--- Well - The house is a rockin' don't bother knockin' ---
Egi
09.04.2003 08:58:03

Jos tähän löytyy kunnon sukkahousuvinkki, niin tervetuloa vaan!

Pystyykö tallapalan keskelle viilaamaan uusi ura kielelle?
Mun tele oli joskus "lääkärillä" ja siinä tehtiin muiden säätöjen lisäksi tallaan vastaava toimenpide.

juu,ei.
Puavali
09.04.2003 09:19:33

Ratkaisu: Tallaan merkitään kohdat, joista porataan rei'ät tallan ja rungon läpi, ja rungon alapuolelle laitetaan sellaiset holkit (?), joihin kielenpää ottaa kiinni. Sitten uudet kielet paikalleen. Ei varmaankaan särisisi enää.

Juzzu
09.04.2003 10:48:19 (muokattu 09.04.2003 10:48:38)

Ratkaisu: Tallaan merkitään kohdat, joista porataan rei'ät tallan ja rungon läpi, ja rungon alapuolelle laitetaan sellaiset holkit (?), joihin kielenpää ottaa kiinni. Sitten uudet kielet paikalleen. Ei varmaankaan särisisi enää.

Näin. Itse porasin juuri maanantaina nämä reiät, tosin tallassa oli myös läpireiät jo valmiina.

Kannattaa porata sitten tallaan isommat reiät, kuin runkoon, jolloin kielet ei sitten paikoilleen laitettaessa törmää tallan reunaan.

Poraa runkoon reiät vasta kuin tallassa on jo reitä, tallan ollessa paikoilleen. Saat varmasti oikealle kohdalle. Jos poran terässä ei riitä pituus, poraa ainakin sen verran kuin pystyy ja sitten talla irti ja loppureikä. Maalarinteippiä tms. tulevien reikien kohdalle runogn taakse, antavat vähän "pitoa" eikä lohkea niin helposti.

Rungon taakse, pieniin porattuihin reikiin, 8mm poralla sen verran isompaa reikää, että kielipallukoiden lukitsemisholkit, noin 8mm nekin, mahtuvat paikoilleen.

Näin saatiin Teleen kielet rungon läpi.

Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
KMT
09.04.2003 14:06:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei!!!!!!!!!!!!! Teleä ei kannata ruveta saksimaan menee vielä pilalle, mun "vääräoppinen" talla taitaa vähän olla eri kuin
mitä tässä on vai mikä malli on kyseessä?

Mä olen vain tyhmä...
kivi
09.04.2003 14:13:55

Ei!!!!!!!!!!!!! Teleä ei kannata ruveta saksimaan menee vielä pilalle, mun "vääräoppinen" talla taitaa vähän olla eri kuin
mitä tässä on vai mikä malli on kyseessä?

No totta hemmetissä kannattaa laittaa teleen kieliholkit rungon läpi. Mutta ne kannattaa tehdä jossain missä on tolppapora, koska mitenkuten vinoon menneet reiät ei kyllä oo iloksi kenellekään.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juzzu
09.04.2003 14:52:58 (muokattu 09.04.2003 14:53:06)

No totta hemmetissä kannattaa laittaa teleen kieliholkit rungon läpi. Mutta ne kannattaa tehdä jossain missä on tolppapora, koska mitenkuten vinoon menneet reiät ei kyllä oo iloksi kenellekään.

Noi isommat reiäthän tehdään vai noita holkkeja varten, jotka nekin on vain n. 10mm korkeat, joten "kohtisuoruustoleranssi" ei kovin vaativa ole. Tietenkin saa reiät olla sen verran suorassa, että holkin pohjan reiät, josta kieli siis menee läpi puussa olevaan reikään, on todellakin samassa kohdassa puussa olevan reiän kanssa. Tiedä sitten kuinka vaikeaa se on käsipelissä, itse porasin pylväsporakoneella, kun moiseen mahdollisuus oli. Kyseessä siis tuo mun Telerojekti, josta voin laittaa kuvia toivottavasti parin viikon sisällä. Eilen sai kitara kielet ekaa kertaa, jee!

midprice
09.04.2003 15:01:23 (muokattu 09.04.2003 15:03:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedä sitten kuinka vaikeaa se on käsipelissä, itse porasin pylväsporakoneella, kun moiseen mahdollisuus oli.

Siis kyllähän tuo käsiporalla on aika hankalaa, mutta onnistuu suhteellisen tarkasti seuraavalla menetelmällä: porataan reunimmaiset reiät läpi, niin suoraan kuin vain käsiporalla pystyy. Merkataan lankun ylä- ja alapuolelle näiden reunimmaisten reikien väliin paikat muille rei'ille. Porataan yläpuolelta neljä keskimmäistä reikää vähän yli puoleen väliin lankkua, ja sama alapuolelta, jolloin heitto syntyy lankun 'sisällä' ja lankun ylä- ja alapuolella on reiät siististi rivissä. Yllättävää miten paljon käsivaralla poratessa saa reiän suunnan heittämään niilläkin muutamalla sentillä mitä lankku on paksu. Eli suosittelen ehdottomasti pylväsporaa. On se niin paljon vaivattomampi.

Juzzu
09.04.2003 15:06:45

Niin, no siis ensinhän kannattaa porata pienet, "kielenmentävät" reiät ylhäältä tallan läpi myös rungon läpi. Silloinhan on rungon takapuolella valmiit, 2-3mm reiät, joihin alkaa poraamaan 8mm reikiä holkeille. Sitten jos poraa reiät vielä sellaisella terällä, jossa on keskellä sellainen "ohjainpiikki" (mikähän lie oikea termi), saa reiän lähtemään kyllä juuri oikealta kohdalta - ongelma on sitten vielä se, notta poraa sen juuri kohtisuoraan runkoa kohti käsivaralla.

midprice
09.04.2003 15:15:02

Niin, no siis ensinhän kannattaa porata pienet, "kielenmentävät" reiät ylhäältä tallan läpi myös rungon läpi. Silloinhan on rungon takapuolella valmiit, 2-3mm reiät, joihin alkaa poraamaan 8mm reikiä holkeille. Sitten jos poraa reiät vielä sellaisella terällä, jossa on keskellä sellainen "ohjainpiikki" (mikähän lie oikea termi), saa reiän lähtemään kyllä juuri oikealta kohdalta - ongelma on sitten vielä se, notta poraa sen juuri kohtisuoraan runkoa kohti käsivaralla.

Nimenomaan nuo kielenmentävät reiät ne pitää saada siistiin riviin. Ja siihen käypi käsivaralla poratessa tuo ylempänä kertomani.
Siitä käsivaralla kohtisuoraan poraamisesta voin kyllä ihan omakohtaisesta kokemuksesta kertoa, että jos vain esim. lankun yläpuolelta tallan läpi poraa kuusi reikää jotka sieltä yläpuolelta ovat kauniissa rivissä tasaisin välein, niin alapuolella on aika ikävä näky odotettavissa.

KMT
09.04.2003 16:13:36

Hankalaa vain, minä suosittelisin vain vaihtamaan tallaa,

Mä olen vain tyhmä...
touhis
09.04.2003 16:30:38

Hankalaa vain, minä suosittelisin vain vaihtamaan tallaa,

Ai Bigsby-tallaan vai? :-)

Legendan mukaan 'oikeaoppinen' telen talla on magneettinen, ja vaikka omassa ei semmoista olisikaan, voi tele silti kuulemma kuulostaa 'ihan hyvältä'...

Ne on ne vintagefriikit... :-)

Mississippi delta, shining like a national guitar.
KMT
09.04.2003 16:39:30

Ai Bigsby-tallaan vai? :-)

Legendan mukaan 'oikeaoppinen' telen talla on magneettinen, ja vaikka omassa ei semmoista olisikaan, voi tele silti kuulemma kuulostaa 'ihan hyvältä'...

Ne on ne vintagefriikit... :-)

Vaikka tämmösen asentaa vaikkei vibraa tarviskaan:
http://www.elderly.com/accessories/items/B16N.htm

Maksaa silti n.200 eskoo

Mä olen vain tyhmä...
Fortune
09.04.2003 16:52:00

Vaikka tämmösen asentaa vaikkei vibraa tarviskaan:
http://www.elderly.com/accessories/items/B16N.htm

Maksaa silti n.200 eskoo

Ai miksi? Jotta pääsisi eroon siitä ärsyttävästä ilmiöstä, että kitara pysyy vireessä ja näyttää Telecasterilta?

Hoho.

Kaupallisuus on ihkua!
Lisää kuvia!
KMT
09.04.2003 17:14:41

Ai miksi? Jotta pääsisi eroon siitä ärsyttävästä ilmiöstä, että kitara pysyy vireessä ja näyttää Telecasterilta?

Hoho.

Kyllä kunnon Bigsbyt varmaan pitää vireen,
ei tarttis ruveta porailemaan, siinä riski että jokin menee pieleen...

Suojelukohteiksi pitäisi laittaa kaikki telet missä kielet ei mene rungon läpi...

Mä olen vain tyhmä...
Juzzu
10.04.2003 07:48:42

ei tarttis ruveta porailemaan, siinä riski että jokin menee pieleen...

No tuossa läpiporailuissa ei periaatteessa tehdä ylimääräisiä reikiä, sen sijaan tuon kerran laitetun ja piakkoin hylätyn Bigsby-vermeen jälkeen reikiä on muuallakin kuin kitaristin lompakossa.

Olipas tyhmä vertaus :o)

KMT
10.04.2003 12:23:46

Bigsby-vermeen jälkeen reikiä on muuallakin kuin kitaristin lompakossa.

Pakkelia...

Mä olen vain tyhmä...
Prian
10.04.2003 15:01:05

Tuossa omassa kuvassa on iterakennettu tele (leppää), johon laitoin bigsbyn ja tuollaisen gibson tyyppisen tallan. Vire pysyy hyvin. Soundi on kyl normaaliteleä tuhdimpi; vähemmän klangia.(ei kyllä "sitä" telesaundia) Itselle mieluisampi ja just sellainen herrasmiesvibra kuin tykkään. Ongelmana oli saada kielet ja tallamikin napapalat osumaan kohdalleen. Eikä ne just osukaan. Pientä kompromissiä joutui tekemään.

delarco
18.09.2010 11:10:25

Laitetaas tähän vanhaan aiheeseen, kun ei parempaakaan löydy.

Eli olen modaamassa teleen humpparia takamikiksi ja jostain pitäisi löytää sellainen konversiotalla, joka EI ole "strings through body" - mallia.

Tuntuu, että on kiven alla, tai sitten ei vaan ole osunut silmään.

Jos löytyy linkkiä / linkkejä nettikauppoihin, mistä löytyisi, niin olisin kiitollinen.

Hankster
18.09.2010 13:39:51

Tuolta saattaa löytyä ratkaisu:
http://www.guitarfetish.com/Fender-Style-Bridges_c_2.html

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti