Aihe: Lespa ja korjattu kaula
1
tomugorba
24.04.2025 22:28:33
Koitinpa penkoa palstaa vaan en korjauskeskustelua asiasta löytänyt.

Epi lespa ja kaula napsahtanut. Edellinen omistaja oli liimannut, mutta puuta matkalla hävinnyt ja liitoskohdassa kaulan takapuolella koloja ja halkeamakin tuntuu selvästi. Mitäs mössöä tuohon vaivaan, että sais pinnan tasaiseksi.

Muita vinkkejä?
Fyysisesti yli keski-ikäinen, henkisesti vähä-älyinen. Halvoilla kitaroilla paskakin soitto kuulostaa siltä, mitä se on
Antti1
24.04.2025 22:38:42
Kunnolla tehdessä jyrsimellä monttu tilalle, uutta puuta sisään, muotoilu ja uusi pintakäsittely ainakin paikallisesti.
tomugorba
24.04.2025 22:45:11
Antti1: Kunnolla tehdessä jyrsimellä monttu tilalle, uutta puuta sisään, muotoilu ja uusi pintakäsittely ainakin paikallisesti.

Joo ei. Kaula on noin ja pysyy - ainakin niin kauan ku mun hallussa. Jotain tököttiä koloihin ja hionta - vaan mitäpä laittaa?
Fyysisesti yli keski-ikäinen, henkisesti vähä-älyinen. Halvoilla kitaroilla paskakin soitto kuulostaa siltä, mitä se on
McNulty
25.04.2025 00:25:44
tomugorba: Joo ei. Kaula on noin ja pysyy - ainakin niin kauan ku mun hallussa. Jotain tököttiä koloihin ja hionta - vaan mitäpä laittaa?

Riippuu kuinka paljon puuta puuttuu. Mutta pikaliima kovettuu ja sitä voi sen jälkeen hioa. Sillä korjasin eräästä kitaravanhuksesta kaulan takaa terävän vekin, joka inhottavasti tuntui soittajalle peukun alla. Oli vieläpä just siinä 6. nauhan kohdalla eli käytännössä jatkuvasti peukalo tai kämmen pyyhki syvän kolhun ylitse.

Jos puuta puuttuu enemmänkin niin ehkä laittaisin puukittiä. Sen hionta, sitten hieman väriä ja lakkaa perään. Jos ei väriä, niin ainakin lakkaa kevyesti. Rujomman lopputuloksen voi viimeistellä vaikka äireemuarin kirkkaalla kynsilakalla ;)
moving in stereo
tomugorba
25.04.2025 06:34:17
All rait, minäpä kokkeilen tommosta puukittiä, tänks.
msalama
25.04.2025 08:37:27

Aikaa on kun olen mitään tuollaista itse tehnyt, mutta jos oikein muistan, lienee parasta käyttää ei-vesiliukoista ja kuivuessaan kutistumatonta kittiä.
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
tomugorba
25.04.2025 09:37:53
msalama: Aikaa on kun olen mitään tuollaista itse tehnyt, mutta jos oikein muistan, lienee parasta käyttää ei-vesiliukoista ja kuivuessaan kutistumatonta kittiä.

Tänks tästä vinkistä. Kokemusta, että millainen pinta tuosta jää? Onko tahmea eli vaatis päälle jonkun lakan tms..
msalama
25.04.2025 12:09:01

Se pitää hioa tasaiseksi ja varmaan pohjapinnoittaakin ensin, sitten kiillottaa karkeus pois, vetää pintalakka päälle ja vielä kiillottaa sekin. Tai siis näin muistaakseni, en ole mokomaa aikoihin tehnyt ja enkä muutenkaan ammattilainen, joten tarkemmat detskut kannattaa kysäistä joltakulta asiaa paremmin tuntevalta.
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
ak69
25.04.2025 13:42:30
Plastic Paddingin kemiallista puuta. Anna kuivua hyvin ja sitten hiot mieleiseksi. Siitä tulee aika lailla lakkaamattoman puun tuntuista. Sopinee tuohon kuvailemaasi vaivaan.
https://www.kemetyl.se/fi/tuotteet/ … ti/plastic-padding-kemiallinen-puu/
tomugorba
25.04.2025 14:18:40
ak69: Plastic Paddingin kemiallista puuta. Anna kuivua hyvin ja sitten hiot mieleiseksi.
https://www.kemetyl.se/fi/tuotteet/ … ti/plastic-padding-kemiallinen-puu/

Ja ekku vaan paranee - tarvinnee särkeä useampikin kaula ni voi vertailla mikä paras ratkaisu :D
basisti1971
26.04.2025 07:51:37
Moi.

tomugorba: Koitinpa penkoa palstaa vaan en korjauskeskustelua asiasta löytänyt.

"Elektroniikka ja soitinrakennus" alafoorumilla tätäkin aihetta on ruodittu useammankin kerran, mnetin omalla haulla on aikalailla turhaa edes yrittää moisia etsiä vaikka juuri sillä hetkellä toimisikin.
Googlehaulla keskustelupalstalta löytynee paremmin.

Painoin (luultavimmin jälleen kerran turhaan) varoitusta josko ylläpito heräisi keväthorroksestaan ja siirtäisivät em. alafoorumille jolle kuuluu.

tomugorba: Epi lespa ja kaula napsahtanut. Edellinen omistaja oli liimannut, mutta puuta matkalla hävinnyt ja liitoskohdassa kaulan takapuolella koloja ja halkeamakin tuntuu selvästi. Mitäs mössöä tuohon vaivaan, että sais pinnan tasaiseksi.

Itse olen käyttänyt vuosikymmenten varrella tapauksesta riippuen jo aiemminkin mainittuja syanoakrylaattiliimaa, epoksia, muovikittiä, puukittiä, kuten puupölystä ja sideaineesta sotkettua teinitsesäästin kittiäkin.

-Jos kolot ovat matalia, syanoarkrylaatti on keinomuovipintakäsittelyille yleensä näppärin, toki pitää ensin kokeilla että liima ja maali/lakka ovat yhteensopivia.
Ei sovi nitroselluloosakäsittelylle lainkaan.
Sama epoksin kanssa.
Etuna on se että sekä syanoakrylaattia että epoksia on varsin yksinkertaista sävyttää, joten ei välttämättä tarvitse erikseen pintakäsitellä lainkaan.

-Jos kolot ovat syviä ja korjattava kappale on tarkoitus pintakäsitellä uudelleen, oma valintani olisi autopeltikorjauksiin tarkoitettu muovikitti.

-Jos pitää saada suhteellisen huomaamattomasti korjattua puun oloiseksi, teinitsesäästin kitti samasta puulajista kuin korjauskin, tai puukitin sävytys.

Puukitti jota itse yleensä käytän koska voi maalaamisen lisäksi myös öljytä ja vahata on kaksikomponenttinen vaihtoehto Ronseal tuoteperheestä:

https://www.google.com/search?clien … =firefox-b-d&q=ronseal+puukitti

mutta mikä tahansa (2 komponentti) laatukitti tietysti ajaa saman asian.

T:Samuli
tomugorba
26.04.2025 21:37:23
Nonni eli väärä palstaa selasin - tätä ku kävin kymmeniä sivuja läpi ollen varma että itsekin olen aiheeseen joskus vuosia sitten törmännyt.
Kefiiri
28.04.2025 14:47:52 (muokattu 28.04.2025 14:49:12)
Plastic Paddingin kemiallisella puulla saa tosiaan koloja täytettyä ja se on vähän puun väristäkin, (siis ei täysin valkoista), mutta ei tartu kunnolla paljaalle puulle. Pitää olla jokin lakka tai maali välissä.
En ole musiikin asiantuntija.
jaripat
29.04.2025 08:00:10 (muokattu 29.04.2025 08:05:08)
Ite oon käyttänyt bilteman hienompaa lasikuitukittiä vastaavissa keisseissä ja myös rungon lonttien paikkaamisessa. Toki kaikki mukana oleva puu mukaan ja kunnon liimaus, mutta täähän oli jo tehty..? Lasikuidun jälkeen vaan riittävän monta hiontaa ja maalausta, niin aika huomaamattomaksikin sen saa - joskin mielestäni ei ole tarpeen "piilotella historiaa". Korjattu on aina korjattu, mutta jos itelleen haluaa siistin, niin saa sen piiloonkin. Toki puun väristähän se ei ole.

https://drive.google.com/drive/fold … Py8NjgmUqECgfe82xpmr?usp=drive_link
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)