Aihe: Sähkökitaran alivireisyys 1 | |
---|---|
![]() 16.04.2025 16:47:03 | |
Mitähän selittäviä tekijöitä löytyy sille, että sähkökitara tuntuu usein olevan alavireessä. Mulla on tuossa pari muutakin kitaraa ja ne pitävät vireensä kohdallan. Samassa ilmankosteudessa ja lämpötilassa kaikki kitarat, joten se ei sitä selitä. Voiko kitaran kaulan/rungon puumateriaali jotakin selittää? Tuossa alivireiseesä on mahonkirunko. Kielet on juuri vaihdettu. Jos satula ei luista, niin varmaan tekisi sekä yli - että alivirettä. | |
![]() 16.04.2025 17:32:56 | |
faq1: Mitähän selittäviä tekijöitä löytyy sille, että sähkökitara tuntuu usein olevan alavireessä. Mulla on tuossa pari muutakin kitaraa ja ne pitävät vireensä kohdallan. ... Kielet on juuri vaihdettu.. Yks "tekijä" tulee heti mieleen. Juuri vaihdetut kielet, jos ei siinä vaihdon jälkeen niitä "venytä" voivat siinä ns. "hakea paikkaansa". ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 16.04.2025 17:33:32 | |
Jos satula tai talla kanittaa, niin tyypillisesti kieli menee soittamattomana aikana ylävireeseen kun soimaton osuus vetää löysät pois. Paitsi esim. kampitouhuissa se voi mennä kumpaan suuntaan vaan. Onko vibratalla? Mutta onko kielet eri mallia kuin muissa? Uudet kielet menee aina alavireeseen kun ne vielä venyy. Ja siis vaikka olis samaa kokoakin, merkittäviä eroja saattaa olla siinä kauanko niiden asettuminen kestää. Runko tuskin juuri vaikuttaa. Kaula saattaakin, tai ainakin siltä välillä vaikuttanut omissa kitaroissa. Kaulaliitoskin saattaa elää ja hakea paikkaansa. | |
![]() 16.04.2025 17:42:37 | |
Kielet olleet jo muutaman viikon ja niitä on moneen otteeseen viritelty. Pitäisi siis olla venyttyneet? Olen yrittänyt satulaan laittaa lyijykynän teräst äraaputettua jauhetta (krafiitti?). Kitarassa on kiinteä talla, joten sekään ei falskaa. | |
![]() 16.04.2025 18:25:11 | |
faq1: Kielet olleet jo muutaman viikon ja niitä on moneen otteeseen viritelty. Pitäisi siis olla venyttyneet? Olen yrittänyt satulaan laittaa lyijykynän teräst äraaputettua jauhetta (krafiitti?). Kitarassa on kiinteä talla, joten sekään ei falskaa. Meillä duunissa roikkuu huollon testikeppi seinätelineessä lavastaan ja se tuntuu menevän aina ylävireeseen. | |
![]() 16.04.2025 20:35:08 | |
faq1: Kielet olleet jo muutaman viikon ja niitä on moneen otteeseen viritelty. Pitäisi siis olla venyttyneet? Olen yrittänyt satulaan laittaa lyijykynän teräst äraaputettua jauhetta (krafiitti?). Kitarassa on kiinteä talla, joten sekään ei falskaa. Kun vaihtaa uudet kielet kitaraan, niin kieliähän siis venytetään about joka kohdasta sormien välissä vertikaalisuunnassa (90 asteen kulmassa otelautaan nähden). Ite yleensä käyn joka kielen läpi n. viiteen kertaan, jossei kyseessä ole ns kriittinen mm. studiolle meno, jolloin venytän joka kohtaa, kunnes vire ei enää laske. Muutenhan se kieli kyllä venyy pelkällä virittämisellä todella pitkään. Yritin etsiä sopivaa videota linkattavaksi, mutten nyt löytänyt. #jussithefastfingerdeathpunch | |
![]() 16.04.2025 21:21:28 | |
No voi olla edelleen se venytys/venyvyysvaihe meneillään. | |
![]() 17.04.2025 05:49:44 | |
Kitarat elää ja kielet venyy. Kyllä se vielä 30v soittamisen jälkeenkin on iloinen yllätys jos kitara on vireessä kun alkaa soittamaan Virittimet kannataa tarkistaa tietty | |
![]() 17.04.2025 06:44:02 (muokattu 17.04.2025 06:47:05) | |
Jos ei kieliä ole venytelty vaihtaessa, niin en lähtisi mistään virittimistä heti etsimään vikaa. Enemmänkin herää kysymys, että jos näinkin perusasia on skipattu, onko kielet laitettu mitenkä kiinni tappeihin, kun sitä on vuosien varrella nähty kaikenlaisia virityksiä vaikka miten kokenut kitaristi olisi kyseessä. Elektroniikkahommissa on tottunut hakemaan vikoja, ja aina sen aloittaa ihan alusta. Turha ruveta sisuksia enempiä tonkimaan ennen kuin on katsonut onko virtakytkin päällä ja pistorasiaan tulee sähköt, so to speak. Itse olen venytellyt ihan pelkästään 12. nauhan kohdalta ronskisti vetämällä muutaman sekunnin ajan kerrallaan, ja ei siinä monia virityskertoja näiden venytysten välisten jälkeen ole tarvittu. Toki onhan sitä huonoja virittimiä ja rikkinäisiä tässä maailmassa, mutta aika harvinainen vika ja melkein aina syy on kielten kiinnityksessä tai ylävireisissä tosiaan ahtaassa satulassa. | |
![]() 17.04.2025 07:43:00 | |
foliohats: Itse olen venytellyt ihan pelkästään 12. nauhan kohdalta ronskisti vetämällä muutaman sekunnin ajan kerrallaan, ja ei siinä monia virityskertoja näiden venytysten välisten jälkeen ole tarvittu. Toki onhan sitä huonoja virittimiä ja rikkinäisiä tässä maailmassa, mutta aika harvinainen vika ja melkein aina syy on kielten kiinnityksessä tai ylävireisissä tosiaan ahtaassa satulassa. Kyllä se on kuulkaas niin että ennemmin venyttelemättä ollenkaan kuin "ronskisti vetämällä". Kyllä kielet asettuu suht sukkelaan jos vain ovat säädyllisesti kiinnitetty kitaraan. Ja tosiaan virittimien syyttely on melki aina turhaa. | |
![]() 17.04.2025 07:50:25 (muokattu 17.04.2025 07:53:12) | |
nightbird: Meillä duunissa roikkuu huollon testikeppi seinätelineessä lavastaan ja se tuntuu menevän aina ylävireeseen. Se on roikkunut siellä niin kauan, että kaula venyy ja kielet kiristyvät Melkoisen kovalla kädellä ainakin nuo rokkibändien kitarateknikot kitaroita ja kieliä käsittelevät. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia ja saattaa osittain johtua kiireestä. | |
![]() 17.04.2025 09:03:19 | |
Pauli Lappalainen: Se on roikkunut siellä niin kauan, että kaula venyy ja kielet kiristyvät Melkoisen kovalla kädellä ainakin nuo rokkibändien kitarateknikot kitaroita ja kieliä käsittelevät. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia ja saattaa osittain johtua kiireestä. Hah hah Lappis, se on niin kevyt Schecter ettei edes maan vetovoima vedä sitä alaspäin :=) Enemmänkin sen ruuvit on löysiä ihan niinkuin meikeläisten niveletkin ja antavat periksi. ja siinä olet oikeassa muistikuvassa että vanha se on,, roikkunut varmaan jo useamman muuton verran ... | |
![]() 17.04.2025 10:09:55 | |
Uusia kieliä tulee venytettyä, että häviää löysät sekä tallan että virikoneiden päästä. Kielilukollisessa, kammellisessa kitarassa huomasi että ohuin kieli laski virettä eniten viruessaan kitaran ollessa soittamatta, paksuin tuskin ollenkaan. | |
![]() 17.04.2025 12:56:17 | |
Ronskisti vain venyttelyä. Mulla ei ole venytellessä kuin jonkun fenderin kanssa kieli katketa, mutta silloinkin syypäänä oli tallapalassa joku vähän terävä kohta. Jos kieli on huonosti kiinni tallassa, niin se sieltä irtoaa, mutta sitten vain takaisin. Mä venytän kieliä reippaasti jo siinä ruuvausvaiheessa. Sitten kun vireessä niin sieltä mikkien päältä venytän poispäin kitarasta sen pari senttiä kunnes pysyy vireessä venytyksen jälkeen. Tässä vaiheessa, kun/jos floikallinen kitara, niin muutamia kertoja venyttää ääriasentoon. Sitten lopuksi löystää. Sitten ns. lopullinen viritys, lukot kiinni, hienovire ja se on siinä eikä asiaan tarvitse palata. | |
![]() 17.04.2025 16:07:55 | |
Riippuen toki ilmiön voimakkuudesta ja soittotyylin "rajuudesta", niin eikö kyseessä ole enemmänkin ominaisuus eikä vika? Ei ne viritysmittarit turhan takia ole mukana pedaalilaudoissa varmaankaan? Se on tietysti eri asia, jos ihan jatkuvasti saa olla virittimiä veivaamassa. Taiteellinen tyhjiö. | |
![]() 17.04.2025 16:49:17 | |
Kun se kitara on alavireinen ja siipi maassa, niin kokeile kevyesti painaa kieltä satulan takaa. Jos vire palautuu normaaliksi, niin satulaurat ja mahdollisesti nyös satulat materiaali kaipaavat jumppaa. Jos tuo ei vaikuta, niin ongelma on muualla eli kielen venymisessä tai kaulan elämisessä. | |
![]() 18.04.2025 13:16:35 | |
Mikko1978: Kun se kitara on alavireinen ja siipi maassa, niin kokeile kevyesti painaa kieltä satulan takaa. ...matalalla E-kielellä, kielen soidessa, anna kiertää. Polje samalla toisella jalalla basarilla pulssia ja kähise mikkiin "I.. am... Iron Man!" (Kitaran ei itse asiassa edes tarvitse olla alavireinen tässä biisissä.) Vakavammin, hyviä neuvojahan Mikon viestissä oli. Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)