Aihe: PRS SE Silver Sky sähkikseen Gotoh lukkovirittimet 1 | |
---|---|
![]() 16.12.2024 23:38:12 | |
Tänään tuli kotosalla Gotoh lukkovirittimet, jotka tilasin. Laittelin ne PRS SE Silver SKY sähkikseen kiinni alkuperäisten tilalle kun tykkään näistä lukollisista virittimistä kun ne vaan on helpommat kielien vaihdossa. Laitan tänne tietoa tästä jos joku muukin miettii vaihtamista näillä täysin samoilla speksillä olevilla kitaralla ja lukkovirittimillä. Kitara: PRS SE Silver SKY Lukkovirittimet: Gotoh SD90-SL MG-T Locking 3L/3R N Vintage G-Style Gotoh MG-T traditional locking system with a knurled screw on the back of the machine head Configuration: 3 Left / 3 right Semi-closed construction Buttons: Pearloid Keystone Single Ring Gear ratio: 1:15 Shaft length (to string hole): 19.5 mm Bore: 8.8 mm Attachment: Screw Screw tab angle: 90_, 180_ Surface finish: Nickel Includes fastening screws and push-in sleeves Made in Japan Ja sitten se asia mitä on hyvä ottaa huomioon ja tietää etukäteen: Tämän kyseisen Gotoh mallin lukkovirittimet menevät täysin samoihin ruuvireikiin ja voi käyttää joko niillä vanhoilla ruuveilla tai uusilla sen kiinnityksen. Näiden kyseisten lukkovirittimien "Shaft" pituus kielen reikään on hieman lyhkäisempi kuin alkuperäisessä, tämä ei kuitenkaan ainakaan minua haitannut eikä myöskään haittaa kitaran vireessä, soitossa jne. eli toimii ihan hyvin. Sitten se ehkä tärkeimmät erot, jotka on hyvä ottaa huomioon. - sen virityskoneiston lavan läpi menevä "shaft"on eri paksuinen kuin alkuperäiset, joten niitä varten pitää vaihtaa ne uudet "holkit" reikiin (engl. bore) - ja kun ne reiät lavassa ovat luokkaa 8 mm ja uudet holkit 8.8 mm niin pitää vähän suurentää niitä lavan reikiä (itse tein sen pyöreällä viilalla varovasti, jotta uudet holkit istuvat tiukasti reikiin (naputtelin ne varovasti sisään). Kun uudet holkit oli naputeltu reikiin niin lukkovirittimien asennus sujuin ihan hyvin ja ruuvi reiät täsmäsi eikä niitä tarvinnut siis fiksailla mitenkään. Lopuksi sitten vaan kielet kiinni ja virittäminen (itse käytän tallaa kelluvana). PRS SE Silver SKY soi ja kukkuu nätisti myös näillä uusilla lukkovirittimillä (teki sen jo alkuperäisilläkin). PS. Jostain luin myös tämän PRS SE Silver SKYn yläsatulasta, että se on jotenkin irti ja näin myös itsellänikin oli eli kun aloin työstää tätä viritin juttua niin se irtosi, liimasin sen parilla tosi pienellä liimatipalla kiinni just oikeaan kohtaan ja hyvin toimii. Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä ja kiinnittäkää huomioita tosissaa lavan reikien kokoon, tapin pituuteen (shaft), ruuvireikien paikkaan, ja hokkien ja tapin paksuuteen ja jne. niin ei tule yllätyksiä ja pääsee vähemmällä. Kyllähän ne myy tohon PRS:ään sitä paremman mallin lukkovirittimiä mutta kun PRS:llä tuntui olean kovin vaikeaa nyt toimituksen suhteen niin päädyin GOTOH lukkovirittimiin. Kuvat GOTOH virittimistä profiilissani. PappaSFin | |
![]() 17.12.2024 09:58:47 | |
pappasfin: Tänään tuli kotosalla Gotoh lukkovirittimet, jotka tilasin. Laittelin ne PRS SE Silver SKY sähkikseen kiinni alkuperäisten tilalle kun tykkään näistä lukollisista virittimistä kun ne vaan on helpommat kielien vaihdossa. Laitan tänne tietoa tästä jos joku muukin miettii vaihtamista näillä täysin samoilla speksillä olevilla kitaralla ja lukkovirittimillä. Kitara: PRS SE Silver SKY Lukkovirittimet: Gotoh SD90-SL MG-T Locking 3L/3R N Vintage G-Style Gotoh MG-T traditional locking system with a knurled screw on the back of the machine head Configuration: 3 Left / 3 right Semi-closed construction Buttons: Pearloid Keystone Single Ring Gear ratio: 1:15 Shaft length (to string hole): 19.5 mm Bore: 8.8 mm Attachment: Screw Screw tab angle: 90_, 180_ Surface finish: Nickel Includes fastening screws and push-in sleeves Made in Japan Ja sitten se asia mitä on hyvä ottaa huomioon ja tietää etukäteen: Tämän kyseisen Gotoh mallin lukkovirittimet menevät täysin samoihin ruuvireikiin ja voi käyttää joko niillä vanhoilla ruuveilla tai uusilla sen kiinnityksen. Näiden kyseisten lukkovirittimien "Shaft" pituus kielen reikään on hieman lyhkäisempi kuin alkuperäisessä, tämä ei kuitenkaan ainakaan minua haitannut eikä myöskään haittaa kitaran vireessä, soitossa jne. eli toimii ihan hyvin. Sitten se ehkä tärkeimmät erot, jotka on hyvä ottaa huomioon. - sen virityskoneiston lavan läpi menevä "shaft"on eri paksuinen kuin alkuperäiset, joten niitä varten pitää vaihtaa ne uudet "holkit" reikiin (engl. bore) - ja kun ne reiät lavassa ovat luokkaa 8 mm ja uudet holkit 8.8 mm niin pitää vähän suurentää niitä lavan reikiä (itse tein sen pyöreällä viilalla varovasti, jotta uudet holkit istuvat tiukasti reikiin (naputtelin ne varovasti sisään). Kun uudet holkit oli naputeltu reikiin niin lukkovirittimien asennus sujuin ihan hyvin ja ruuvi reiät täsmäsi eikä niitä tarvinnut siis fiksailla mitenkään. Lopuksi sitten vaan kielet kiinni ja virittäminen (itse käytän tallaa kelluvana). PRS SE Silver SKY soi ja kukkuu nätisti myös näillä uusilla lukkovirittimillä (teki sen jo alkuperäisilläkin). PS. Jostain luin myös tämän PRS SE Silver SKYn yläsatulasta, että se on jotenkin irti ja näin myös itsellänikin oli eli kun aloin työstää tätä viritin juttua niin se irtosi, liimasin sen parilla tosi pienellä liimatipalla kiinni just oikeaan kohtaan ja hyvin toimii. Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä ja kiinnittäkää huomioita tosissaa lavan reikien kokoon, tapin pituuteen (shaft), ruuvireikien paikkaan, ja hokkien ja tapin paksuuteen ja jne. niin ei tule yllätyksiä ja pääsee vähemmällä. Kyllähän ne myy tohon PRS:ään sitä paremman mallin lukkovirittimiä mutta kun PRS:llä tuntui olean kovin vaikeaa nyt toimituksen suhteen niin päädyin GOTOH lukkovirittimiin. Kuvat GOTOH virittimistä profiilissani. Käynevät siis heittämällä muihinkin SE -malleihin. Mulla on Semi-hollow Custom, mutta ollut tullut ajatelleeksi lukkovirittimien autuutta, kun maltillisella kammen vatkaamisella pitää vireen aika hyvin. Mitä parannuksia itse hait ja toimiko toivotulla tavalla? Asian vierestä, SE -keppien mikeistähän ollaan montaa tai vähintään kahta mieltä, mutta itselle alkuperäiset passanneet hyvin. Onko kukaan päivittänyt USA PRS -mikkeihin, niin että lopputuloksen kannalta edelleen näkee hommassa taloudelliselta kantilta tolkkua? Some people never go crazy.
What truly horrible lives they must lead.
Charles Bukowski | |
![]() 17.12.2024 16:58:11 | |
chinaski79: Käynevät siis heittämällä muihinkin SE -malleihin. Mulla on Semi-hollow Custom, mutta ollut tullut ajatelleeksi lukkovirittimien autuutta, kun maltillisella kammen vatkaamisella pitää vireen aika hyvin. Mitä parannuksia itse hait ja toimiko toivotulla tavalla? Asian vierestä, SE -keppien mikeistähän ollaan montaa tai vähintään kahta mieltä, mutta itselle alkuperäiset passanneet hyvin. Onko kukaan päivittänyt USA PRS -mikkeihin, niin että lopputuloksen kannalta edelleen näkee hommassa taloudelliselta kantilta tolkkua? Parannuksia mitä hain: - Kielien vaihto nopeammaksi ja helpommaksi Tämä oli ensisijainen syy vaihtoon, tykkään lukkovirittimistä, jotka saisi olla jokaisessa kitarassa. Vireenpitävyys oli jo alkuperäisissä hyvä ja eikä ollut ongelmia, ainoa ongelma oli se kun kieliä vaihtoi niin vaihdossa piti pitää kielestä kiinni sen reiän pujottamisen jälkeen ja kiristys ja kun on kaksi kättä niin se kieli haluaisi luistaa alkukiristys vaiheessa ja tähän nuo lukkovirittimet ovat ihan älyttömän hyvät ja nopeuttavat vaihtoa. Näiden lukkovirittimien toimivuus: - erinomainen toimivuus, pitävät vireen todella hyvin, virityksen tarkkuus on erinomainen, ja kielien vaihto nopeata ja helppoa, pyöreä lukitus säädin tuntuu ihan hyvältä sormissa ja lukitseminen on helppoa eikä tarvitse hampaat irvessä laittaa kieltä lukittaen, verrattuna alkuperäisiin virittäessä nämä ovat hieman jäykemmät mutta eivät haittaa minua, hyvin toimii kaikken kaikkiaan. Mikeistä komenttia: - mulla on alkuperäiset mikit tässä PRS SE Silver SKY:ssä ja ovat mun mielestä erinomaiset soundiltaan ja toimivuudeltaan. - Hain kitaraa, jossa on hyvin stratomainen soundi ja heleys/puhtaus ja toki toimivuus särösoundeilla ja nämä alkuperäiset toimivat tässä erittäin hyvin, en ole edes harkinnut vaihtamista. - Kaikki mikki asennot ja niiden soundit toimivat hyvin, ehkä parhaimmat mielestäni ovat 5. Kaula 4. Kaula -keskimikki ja 2. Keski- ja tallamikki, mutta myös 3. keski-mikki ja 1. pelkkä tallamikki ovat ihan hyvät soundiltaan. Mulla oli erittäin hyvä ja todella kallis perinteisen straton tyylinen TA Classic S sähkis ja vaikka se oli älyttömän hyvä niin en kadu sen myymistä ja tämän PRS:n SE Silver SKY ostamista, soundillisesti tämä on ihan älyttömän hyvä sähkis perinteisempään menoon ja taipuu ihan jazzista- heavy rockiin hienosti, toki voi vetää vaikka metallia mutta ehkä ei siinä ole soundillisesti se paras, joskaan ei huonokaan ;D PappaSFin | |
![]() 17.12.2024 17:11:36 (muokattu 17.12.2024 17:12:20) | |
pappasfin: Parannuksia mitä hain: - Kielien vaihto nopeammaksi ja helpommaksi Tämä oli ensisijainen syy vaihtoon, tykkään lukkovirittimistä, jotka saisi olla jokaisessa kitarassa. Vireenpitävyys oli jo alkuperäisissä hyvä ja eikä ollut ongelmia, ainoa ongelma oli se kun kieliä vaihtoi niin vaihdossa piti pitää kielestä kiinni sen reiän pujottamisen jälkeen ja kiristys ja kun on kaksi kättä niin se kieli haluaisi luistaa alkukiristys vaiheessa ja tähän nuo lukkovirittimet ovat ihan älyttömän hyvät ja nopeuttavat vaihtoa. Näiden lukkovirittimien toimivuus: - erinomainen toimivuus, pitävät vireen todella hyvin, virityksen tarkkuus on erinomainen, ja kielien vaihto nopeata ja helppoa, pyöreä lukitus säädin tuntuu ihan hyvältä sormissa ja lukitseminen on helppoa eikä tarvitse hampaat irvessä laittaa kieltä lukittaen, verrattuna alkuperäisiin virittäessä nämä ovat hieman jäykemmät mutta eivät haittaa minua, hyvin toimii kaikken kaikkiaan. Mikeistä komenttia: - mulla on alkuperäiset mikit tässä PRS SE Silver SKY:ssä ja ovat mun mielestä erinomaiset soundiltaan ja toimivuudeltaan. - Hain kitaraa, jossa on hyvin stratomainen soundi ja heleys/puhtaus ja toki toimivuus särösoundeilla ja nämä alkuperäiset toimivat tässä erittäin hyvin, en ole edes harkinnut vaihtamista. - Kaikki mikki asennot ja niiden soundit toimivat hyvin, ehkä parhaimmat mielestäni ovat 5. Kaula 4. Kaula -keskimikki ja 2. Keski- ja tallamikki, mutta myös 3. keski-mikki ja 1. pelkkä tallamikki ovat ihan hyvät soundiltaan. Mulla oli erittäin hyvä ja todella kallis perinteisen straton tyylinen TA Classic S sähkis ja vaikka se oli älyttömän hyvä niin en kadu sen myymistä ja tämän PRS:n SE Silver SKY ostamista, soundillisesti tämä on ihan älyttömän hyvä sähkis perinteisempään menoon ja taipuu ihan jazzista- heavy rockiin hienosti, toki voi vetää vaikka metallia mutta ehkä ei siinä ole soundillisesti se paras, joskaan ei huonokaan ;D Itse en kovin paljon yleensä lukkovirittimiä arvosta, kun vaihdan kielet kitara pöydällä patterikieliveivillä. Lavan takana olevat lukitukset vaativat kitaran nostelua ja vain hidastavat operaatiota. Hiljattain kuitenkin ostin mnetin torin kauttta PRS Zach Myersin, johon oli vaihdettu vähän vastaavat Gotohit kuin sinulla on, mutta sellaisina versioina, joissa lukitus on automaattisesti toimiva mutterin tapainen tapin päässä. Ne ovat kyllä todella näppärät. Kielenvaihto sujuu todella nopeasti, eikä tuo rakenne tuo olimääräistä massaakaan lapaan. Toinen suosikkini on perinteinen split shaft -viritin, joita myös löytyy Gotohin kataloogista. Onko tuon SS SE:n mikit JM:n makuun keskialuekuivemmasta päästä Straton mikkejä? Tuli vain mieleen, että tuo saattaa hevisäröissä olla vähän rajoittava tekijä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)