Aihe: Suoraan linjaan soitto ilman etuastetta 1 2 | |
---|---|
![]() 16.01.2024 11:34:32 | |
PekkaM: Kerran olin kuuntelemassa keikalla kun Kari Peitsamo jostain syystä lämppäs kaverin bändiä. Sillä oli mukana mikitetty akustinen, jonka se tökkäs suoraan kiinni johonkin monitoriin tai vastaavaan ja kuulosti ihan perseeltä mutta toisaalta ihan Peitsamolta. Vähän niin kuin tältä? https://youtu.be/EmROvLQuN7E | |
![]() 16.01.2024 13:11:18 | |
samiko: Tää on hieman typerää keskustella että mitä voi ja mitä ei voi tehdä, kaikkea voi tehdä kunhan ei soittokamojaan riko. Rikkomisista tosin on historiallisia esimerkkejä aina kitaran polttoa myöten... | |
![]() 16.01.2024 13:14:29 | |
PekkaM: Kerran olin kuuntelemassa keikalla kun Kari Peitsamo jostain syystä lämppäs kaverin bändiä. Sillä oli mukana mikitetty akustinen, jonka se tökkäs suoraan kiinni johonkin monitoriin tai vastaavaan ja kuulosti ihan perseeltä mutta toisaalta ihan Peitsamolta. Olen nähnyt/kuullut usein että akkari on tökkästy suoraan kiinni johonkin aktiivimonitoriin. Välillä kuulostanut hyvältä ja välillä ei niin hyvältä, mutta ei se "kitara suoraan monitoriin" tapana ole mitenkään huono/väärä, riippuu tilanteesta. Esim. pelkällä Bose S1:llä voisin ihan hyvin nykiä pubin kulma- trubaduurikeikan. | |
![]() 16.01.2024 13:19:29 | |
ituvirtanen: Rikkomisista tosin on historiallisia esimerkkejä aina kitaran polttoa myöten... Aika totaalisen väärin saa soittokamansa kytkeä jotta kitara tuleen syttyy. | |
![]() 16.01.2024 13:20:51 | |
samiko: Aika totaalisen väärin saa soittokamansa kytkeä jotta kitara tuleen syttyy. sähköt sähkökitaraan :) | |
![]() 16.01.2024 23:54:54 | |
Johnny Allen H. poltti instrumenttinsa julkisesti ja ihan itse, Peter Dennis Blandford T. taas paloitteli yhden kitaransa osin vahingossa, myöhemmin useampia tarkoitushakuisesti. O tempora, o mores, o citharas. | |
![]() 17.01.2024 09:26:35 | |
ituvirtanen: Johnny Allen H. poltti instrumenttinsa julkisesti ja ihan itse, Peter Dennis Blandford T. taas paloitteli yhden kitaransa osin vahingossa, myöhemmin useampia tarkoitushakuisesti. O tempora, o mores, o citharas. Öö...ok. Kommentoin ylempänä että "hieman typerää keskustella että mitä voi ja mitä ei voi tehdä, kaikkea voi tehdä kunhan ei soittokamojaan riko." Luonnollisesti tarkoitin että soittokamojaan voi kytkeä miten haluaa kunhan ei laitteitaan hajota, muuten ei ole oikeita tai vääriä tapoja kunhan itse on tyytyväinen lopputulokseen. Mutta jos joku haluaa tarkoituksella kytkeä soittimensa väärin ja rikkoa kamansa, sytyttää kitaransa tuleen, lähettää vahvarinsa maata kiertävälle radalle niin totta kai se on sitten ok (paitsi roskaaminen). | |
![]() 17.01.2024 13:17:14 | |
Totta kai, kieli oli poskessa muistellessa 60-70-luvun televisiointeja kitarasankarien keikoilta. | |
![]() 08.03.2024 06:00:47 (muokattu 08.03.2024 06:04:56) | |
Mä oon kokeillut näitä kaiutinsimulaattoreita ja kyllä mun mielestä särösoundi kuulostaa paremmalta, aidommalta ja raaemmalta suoraan säröpedaalista äänikorttiin ilman mitään välikäsiä. Sanokoon kuka mitä sanoo. Jos laittaa kaikusimulaattorin, kuulostaa ihan mongolta. Ja tämä ei ole mitään provoa, vaan olen ihan tosissani. Livejutuista en osaa sanoa mitään. Livenä varmaan pitää olla marsustäkit yms, mutta livenä pitää olla bändikin. heh samiko: Mitä sillä on väliä mitä muut tekee. Jos itsestä kuulostaa hyvälle niin sit se kuulostaa. Nimen omaan. Täysin samaa mieltä. Tai no okei, onhan se kiva jos miellyttää jotain muutakin. Mutta kyllähän sitä aina samanhenkisiä ihmisiä löytyy. phiit: tää pitäs saada vahvasti takasin, nykysin kaikki just tehää sillä mentaliteetilla 'kun sen pitää kuulostaa siltä ja tältä' ilman että tehtäis enemmän omaa ja kaikki kuulostaa vaan samalta Just niin. Nykyään on joku ''standardi'' että mikä on hyvä särösoundi. Jos mun mielestä kuulostaa hyvältä suoraan nupista äänikortsuun, niin silloin se on hyvä. Ja on moni muukin tykännyt mun äänityksistä, etten ole itse ainut joka niistä tykkää. | |
![]() 08.03.2024 12:17:08 | |
Olen ymmärtänyt erinäisistä lähteistä tiedon paloja yhdistellen, että ainakin 60-70 -luvuilla oli jokseenkin yleistä soittaa kitarat (ja bassot) "suoraan linjaan". Suoraan linjaan toki tarkoitti sen aikaseen mikseriin eli todella kaukana värittömästä interfacen etuastestaa olevaan transistori- tai putkietuasteeseen. Motown tästä on käsittääkseni yksi esimerkki eli enempi kliinin puolella olevia vätkytyksiä näin ainakin olisi tehty. Lisäksi myös "futsisoundeja" on aikoinaan kait tehty kääntämällä mikserin etuaste täysille. Itse olen kokeillut ja todennut toimivaksi tuon futsikikan ja sen lisäksi erilaiset kliinit soundit. Kliineistä voi ns. studiokaikuja (hifimpää stereokaikua) ja efekteistä vaikkapa chorusta käyttämällä saada todella hyvän kuuloisia. Ilman kitaravahvistinta (aito tai virtuaalinen) ei tietenkään saa kitaravahvistin soundeja, mutta varsin toimivia soundeja voi saada. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)