![]() 08.03.2024 21:29:48 | |
---|---|
Jukka Häikiö: Tässä jonkun matkaa koittanut pysytellä tuossa yhden kitaran moodissa, osittain myös onnistunut... Ihan mielenkiinnosta, mitenkäs on onnistunut? Itsekin tässä kahden vaiheilla, että pistänkö kaikki ylimääräiset kamat torille ja keskityn taas vuosien jälkeen soittamiseen. Osaa enää edes soittaa mitään. :D Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 08.03.2024 21:54:34 | |
Otsikosta sen verran, että itselle riittäisi oikeasti hyvin yksi kitara. Yhdellä tulee pääasiassa soitettuakin. Ihan turhaa elvistelyä nuo muut. Tosin Tokain telestä en luovu, vaikka tele jää stratolle kirkkaasti kakkoseksi. Olen tuon uutena ostanut, kerran myynytkin ja pitäähän talossa aina tele olla. Ja on vielä niin hyvä kitara. Les Paulin hallintalaitteet ei taivu omaan ymmärrykseen, mutta se on hyvä fiiliskitara, josta en näillä näkymin luovu. Hyvä yksilö sekin ja muutenkin tosi mojokas vehje. Pari Fenderin stratoa ja Firebirdin voisi hyvin myydä ja yksi onkin jo torilla, kun ei nuo P90:t oikein nappaa missään muodossa - varsinkaan säröisemmillä soundeilla. Puhtaat ovat mainiot, mutta stratolla pärjää... Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 09.03.2024 08:22:18 | |
Laulava Kylätohtori: Ihan mielenkiinnosta, mitenkäs on onnistunut? Itsekin tässä kahden vaiheilla, että pistänkö kaikki ylimääräiset kamat torille ja keskityn taas vuosien jälkeen soittamiseen. Osaa enää edes soittaa mitään. :D Kumma juttu, mutta minä itse soitan enemmän kun on enemmän kitaroita mistä valita sen hetkiseen fiilikseen parhaiten sopiva. Eri kitarat ikään kuin inspiroivat soittamaan erilaisia juttuja, enkä jaksaisi kelata aina vaan samaa juttua yhdellä kitaralla. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 09.03.2024 10:07:55 | |
PIM: Kumma juttu, mutta minä itse soitan enemmän kun on enemmän kitaroita mistä valita sen hetkiseen fiilikseen parhaiten sopiva. Eri kitarat ikään kuin inspiroivat soittamaan erilaisia juttuja, enkä jaksaisi kelata aina vaan samaa juttua yhdellä kitaralla. Ymmärrän kyllä tuonkin näkökulman ja onhan se hauska välillä soitella muillakin, mutta esim. itsellä strato on vaan se the juttu, joka sopii itselle kuin hanska, niin mielellään siihen palaa vähän kuin automaattisesti. Ja jos on monta stratoa, niin todennäköisesti joku niistä on se paras, jossa on parhaat mikit, paras sointi, paras kaula, jne. ja sitten se valikoituu usein sen enempää edes miettimättä. Toki, jos jaksaisi kamarunkata kaikki stratot viimeisen päälle timmiin, mutta olisivatko ne sitten toisaalta liian samanlaisia? Kyllähän yhden kitaran taktiikka vaatii kompromisseja, mutta yksilöstähän se kiinni on, mikä tapa on paras. Itsellä varmaan vaikuttaa myös se, että mulle materia tuo enemmän ahdistusta kuin onnea, niin siinäkin mielessä nykyiset isot turhat kitarakamakokoelmat eivät edusta meikäläisen syvintä olemusta. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 09.03.2024 12:16:24 | |
PIM: Kumma juttu, mutta minä itse soitan enemmän kun on enemmän kitaroita mistä valita sen hetkiseen fiilikseen parhaiten sopiva. Eri kitarat ikään kuin inspiroivat soittamaan erilaisia juttuja, enkä jaksaisi kelata aina vaan samaa juttua yhdellä kitaralla. Sama juttu itselläkin. Ja on se kätevää, että voi vaan vaihtaa johonkin drop-C kitaraan telineestä. Mulle aika ajoin muodostuu aina yksi senhetkinen suosikki. Yleensä se on se, mikä on tullut huollettua viimeksi. Ja se on ihan mukavaa, kun tauon jälkeen taas löytää sen soittamatta hetken olleen kitaran. | |
![]() 09.03.2024 13:24:16 | |
Tympee Huttunen: Sama juttu itselläkin. Ja on se kätevää, että voi vaan vaihtaa johonkin drop-C kitaraan telineestä. Mulle aika ajoin muodostuu aina yksi senhetkinen suosikki. Yleensä se on se, mikä on tullut huollettua viimeksi. Ja se on ihan mukavaa, kun tauon jälkeen taas löytää sen soittamatta hetken olleen kitaran. Vireet on tietysti yksi juttu. Yksi strato on (tai ainakin pitäisi olla) Eb-virettä varten. Drop-C:lle, ym. moderneille kotkotuksille ei itsellä ole käyttöä. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 09.03.2024 13:31:52 | |
Mulla on tele avoimessa G- vireessä ja loput kepakot normaaleissa. C6 vireeseen on pitänyt joku soitin laittaa, mutta en ole saanut aikaiseksi. | |
![]() 12.06.2024 12:09:30 | |
Itselläni on nykyään enää yksi sähkökitara, mutta aktiivisemmin keikkaillessa toki löytyi toinenkin jos kieli katkeaa tai muuta tapahtuu. Toki käytössä tuolloin oli myös ainoastaan yksi vire. Nyt kun keikkoja tulee ehkä pari tuurausta vuodessa, niin yhdellä olen mennyt ihan keikallakin - mutta tällöinkin kyseisellä bändillä on varmasti varakeppejä mukana. Jotenkin tykkään myös tuollaisesta Excalibur-ajatuksesta, että jokaisella on se yksi soitin - kuten vaikkapa Petri Wallin Gibson tai Willie Nelsonin Trigger. Ei tällaisia asioita taidettu ennen aikaan miettiä kauheasti, johtuiko sitten finanssisyistä tai puhtaasta käytännöllisyydestä. Juuri katselin tuntikaupalla esimerkiksi Sentenced-keikkavideoita, ei niilläkään tyypeillä juuri kitarat ole vuosien varrella vaihtuneet. Sitten on näitä Slasheja ja Edgejä jotka matkustaa satojen kitaroiden kanssa, mutta en tiedä sortuisinko itse samalla nettovarallisuudella vastaavaan. | |
![]() 13.06.2024 12:41:43 | |
Olisihan se mahtavaa, jos pärjäisi yhdellä kitaralla. Vaan kun ei. Tosin (sähkö)kitaramäärä on pienentynyt lähes puoleen (7) siitä mitä se enimmillään (13) oli. Vireitä kun on käytössä neljä, työ- ja muita coverhommia tulee soitettua Eb- (2 kitaraa) ja normivireessä (3 kitaraa). D-virekitara ja B-vireinen baritoni ovat kyllä viime aikoina keränneet pitkälti pölyä kun omia bändihommia ei hetkeen ole ollut aktiivisena. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata! | |
![]() 13.06.2024 13:03:46 (muokattu 13.06.2024 13:14:22) | |
Kyllähän tässä elämässä pärjää hyvin vähällä ilman yhtäkään kitaraa musisoiden omia polvia läpsyttelemällä ja viheltelemällä... Mutta perseestähän semmoinen olisi. Siispä ostelen mitä huvittaa milloin huvittaa ja kitaroita saa kerääntyä harrastehuoneen nurkkaan niin monta kuin tilaa vain riittää. "Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!" | |
![]() 13.06.2024 13:21:16 | |
Gas vaivaa jatkuvasti, mutta olen siitä huolimatta onnistunut pärjäämään kahdella kitaralla jo vuosia. En kyllä millään pysty luopumaan enää kummastakaan, mutta en näe mitään estettä sille, että jos noista olisi vain toinen enkä olisi kuunaan sille kaveria ostanut, pärjäisin yhdellä. Vahvistimien kohdalla olen sitten antanut periksi kaasutukselle. | |
![]() 14.06.2024 07:55:02 | |
On noita kitaroita vähän ruvennut kertymään, koska jatkuvasti on etsinnässä halpa ja hyvä tai ainakin kiinnostava kitara. Klassisia kitaroita lähinnä tosin, mutta on noita jokunen sähkökitaraprojektikin. Ei se kitaroiden paljous minusta välttämättä väärin ole. Sen verran niitä kannattaa omistaa kuin on tarpeellista joko tarkoituksenmukaisuus- tai muista syistä. Tällä hetkellä voin helposti perustella neljä nailonkielistä ja kaksi sähkökitaraa, mutta määrät ovat laskutavasta riippuen kuusi tai seitsemän ja neljä. Eiköhän noista osasta joutaisi hankkiutua eroon. Kyllähän se vähän vituttelloopi | |
![]() 14.06.2024 09:30:27 | |
Vähän kutkuttaisi että kunhan saisi ton sähkiksen myytyä, niin olkkariin hommaisin jonkun pikku-parlorin sohvakitaraksi. Olisi tällöin 000-15M Martin ykköskitarana ja joku pikkuinen sitten olkkarisoittoa varten koko ajan olkkarin nurkissa hollilla. Se riittäisi kitaroiksi minulle ihan hyvin, kun näemmä yksi mainio basso jää taloon kun ei kaupaksikaan mene. On ok omistaa monta kitaraa, on ok omistaa pari, ja yhdelläkin pärjää hyvin. Makuasioita, ja jokainen omat halunsa/"tarpeensa" parhaiten tuntee. Mielummin pidän pari tonnia kiinni kahdessa, kuin kahdeksassa, kitarassa. On ainakin yksi oikeasti laadukas samalla rahalla, kuin vain monta asiansa ajavaa kitaraa. Etenkin akustisilla sen huomaa helposti mistä maksaa, kun muuttuvia tekijöitä on vähemmän, eikä vahvistimilla/mikeillä voi asiaan/äänenväriin vaikuttaa mitenkään. "Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni." | |
![]() 14.06.2024 09:34:25 | |
Cancun: Gas vaivaa jatkuvasti, mutta olen siitä huolimatta onnistunut pärjäämään kahdella kitaralla jo vuosia. En kyllä millään pysty luopumaan enää kummastakaan, mutta en näe mitään estettä sille, että jos noista olisi vain toinen enkä olisi kuunaan sille kaveria ostanut, pärjäisin yhdellä. Vahvistimien kohdalla olen sitten antanut periksi kaasutukselle. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.... vai miten se nyt menikään. ;) En ymmärrä miksi ihmisten pitää tälläsiä rajoituksia itselleen asettaa, kun voisivat sen sijaan vaan nauttia kitaramaailman monimuotoisuudesta puhtaalla omallatunnolla. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 14.06.2024 11:57:35 | |
Funkånaut: Vähän kutkuttaisi että kunhan saisi ton sähkiksen myytyä, niin olkkariin hommaisin jonkun pikku-parlorin sohvakitaraksi. Olisi tällöin 000-15M Martin ykköskitarana ja joku pikkuinen sitten olkkarisoittoa varten koko ajan olkkarin nurkissa hollilla. Se riittäisi kitaroiksi minulle ihan hyvin, kun näemmä yksi mainio basso jää taloon kun ei kaupaksikaan mene. On ok omistaa monta kitaraa, on ok omistaa pari, ja yhdelläkin pärjää hyvin. Makuasioita, ja jokainen omat halunsa/"tarpeensa" parhaiten tuntee. Mielummin pidän pari tonnia kiinni kahdessa, kuin kahdeksassa, kitarassa. On ainakin yksi oikeasti laadukas samalla rahalla, kuin vain monta asiansa ajavaa kitaraa. Etenkin akustisilla sen huomaa helposti mistä maksaa, kun muuttuvia tekijöitä on vähemmän, eikä vahvistimilla/mikeillä voi asiaan/äänenväriin vaikuttaa mitenkään. Tätä linjaa olen myös itse pitänyt. Ystäväni ihmettelee miten on varaa muutamaan parin tonnin kitaraan ja samaan aikaan kyseisellä kaverilla on n. 10 kpl 300-400 € kitaraa. Hän ei ole se kärsivällisin säästäjä, voisi sanoa. Sun skittas maalin alta paljastui todella hieno puupinta | |
![]() 14.06.2024 13:28:18 (muokattu 14.06.2024 13:28:36) | |
Funkånaut: Mielummin pidän pari tonnia kiinni kahdessa, kuin kahdeksassa, kitarassa. On ainakin yksi oikeasti laadukas samalla rahalla, kuin vain monta asiansa ajavaa kitaraa. Miksei ne kaikki 8 kitaraa voisi olla tonnin kitaroita? Tai mielellään parin tonnin. Mä haluaisin rekka-autollisen kitaroita, kalliita kitaroita. | |
![]() 14.06.2024 13:46:01 | |
Mitä hiton väliä sillä kitaran hinnalla on, jos se houkuttelee soittamaan? Itellä on nyt useampi kymmenen kitaraa, joiden hankintahinnat liikkuu 40 euron ja 1500 euron välillä painottuen sinne hintahaitarin alapäähän, ja jos vaan kitarasta lähtee sellaset soundit millä viittii soitella ja eikä kitaran pitely aiheuta näppylöitä tai selkävaivoja, niin mitä väliä kitaran hinnalla on? Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 14.06.2024 13:49:25 | |
samiko: Miksei ne kaikki 8 kitaraa voisi olla tonnin kitaroita? Tai mielellään parin tonnin. Mä haluaisin rekka-autollisen kitaroita, kalliita kitaroita. Tää olis tietty paras. Toki siihen venyvät vain massipäälliköt ja oikeesti ammattilaiset. Ittellä oli kanssa tilanne, että tuli hommattua läjä kitaroita kun se oli niin kivaa. Lopulta päätyi aina kuitenkin kuolaamaan vähän kalliimpia, vimosen päälle keppejä. Ja niin ne halpikset oli aina kierrossa. Nyt on onneksi päässyt vaiheeseen, että on muutama hyvä kitara, ei mitään turhaa. Eikä tee mieli etsiä kokoajan uutta. | |
![]() 14.06.2024 13:53:57 | |
PIM: Mitä hiton väliä sillä kitaran hinnalla on, jos se houkuttelee soittamaan? Itellä on nyt useampi kymmenen kitaraa, joiden hankintahinnat liikkuu 40 euron ja 1500 euron välillä painottuen sinne hintahaitarin alapäähän, ja jos vaan kitarasta lähtee sellaset soundit millä viittii soitella ja eikä kitaran pitely aiheuta näppylöitä tai selkävaivoja, niin mitä väliä kitaran hinnalla on? Varmaan aika monelle se raha ei kasva puussa, joten ei pysty hankkimaan ihan mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa. Jos minulla olisi paljon rahaa ja tarvitsisin rekka-autolastin kitaroita, niin kyllä minä ainakin ostaisin ennemmin kalliita CS kitaroita kuin muutaman satasen Harley Bentoneita ja vastaavia. | |
![]() 14.06.2024 13:54:40 | |
PIM: Mitä hiton väliä sillä kitaran hinnalla on, jos se houkuttelee soittamaan? Itellä on nyt useampi kymmenen kitaraa, joiden hankintahinnat liikkuu 40 euron ja 1500 euron välillä painottuen sinne hintahaitarin alapäähän, ja jos vaan kitarasta lähtee sellaset soundit millä viittii soitella ja eikä kitaran pitely aiheuta näppylöitä tai selkävaivoja, niin mitä väliä kitaran hinnalla on? Toi nyt on aika harvinainen tilanne että on tollanen läjä kitaroita. Eli jengin kommentit pitäiai ymmärtää vähän eri kontekstissa. Toki mua ei kyllä oo koskaan inspiroinut yksinään halpiskitara, jonka olen omistanut. Ei hinnan vuoksi vaan siksi, että ovat olleet aika perseestä | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)