Aihe: Vain yksi kitara
1 2 3 4 5 6
Krice
13.05.2023 07:36:58

leavings: Löytyykö muita yhden soittimen ihmisiä? Melko harvinaista tuntuu nykyään olevan, eikä tunnetuista muusikoistakaan tule mieleen kun ehkä Petri Walli?

Nightwishin Emppu Vuorinen. Ehkä myös Yngwie, vaikka sillä onkin samasta soittimesta useampia kappaleita.
BigPapa
13.05.2023 12:43:35

zedder
13.05.2023 14:48:37
BigPapa: 8DDD yhden kitaran jne.....

https://i.pinimg.com/originals/18/9 … 8905a1b665301988aa26037650ccaa7.jpg

Kyllähän se niin on tässäkin asiassa että "more is more", kuten kuvassa oleva taiteilija itse totesi.
Turkissa on kuoriaisia.
Penasol
13.05.2023 21:06:34

Ihan kivasti olen yhdellä sähkökitaralla pärjännyt. Formanta kaverilta lainassa. Kunhan tuon Lucky 7:n jaksan laittaa kuntoon, niin vien Formantan takaisin.
En tiiä saatana
Jeszse
13.05.2023 21:28:46 (muokattu 13.05.2023 21:31:28)
Krice: Nightwishin Emppu Vuorinen. Ehkä myös Yngwie, vaikka sillä onkin samasta soittimesta useampia kappaleita.

Empulla taitaa olla useempi samanlainen ESP, ei tolla tasolla reissata yhden kitaran kanssa. Ja sillä jollain dokkarilla se soitteli siellä studiomökillä ruokankaalla.

E. Tuollahan se sanotaanki että tolla on vedetty suurin osa Endless Forms Most Beautifulin kitaroista https://www.instagram.com/p/BbhxVK2DO2-/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
mpekkanen
13.05.2023 21:42:19
Brian May soittaa aika sitkeästi sitä samaa luuttua, mutta kyllä hänelläkin on läjäpäin soittimia.
Kefiiri
14.05.2023 05:57:20
Vaihtelu virkistää ja eri tuntuiset kitarat pistävät soittamaan erilaisia juttuja. Jos olisi vain yksi sähkis mahdollista pitää, se olisi Strato. Ergonomisin, kaunein ja hyväsoundisin kitara ja kaupan päälle kampi.
En ole musiikin asiantuntija.
ituvirtanen
14.05.2023 17:28:25

Minä ainakin soitan yhtä ainutta bassoa. Kerrallaan.

Jos tavoite on minimalismi, onko 6 kieltä liikaa, kun yhdelläkin joku stara on joskus pärjännyt... ja onhan laulajiakin, ilman mitään instrumenttia... mitä tässä nyt tavoitellaan? Jonkinlaista paremmuutta, ehkä?
Kefiiri
14.05.2023 19:19:16 (muokattu 14.05.2023 19:19:34)
Minulle oli järkytys kun tajusin Les Paul -mieheksi luokittelemani Jimmy Pagen soittavan levyillä välillä Stratoakin. Ja olihan se aikoinaan ylläri että Zeppelinin eka on soitettu Telecasterilla. Gibsonin sointi kuului aivan selvästi siihen saakka kun totuus selvisi :)
En ole musiikin asiantuntija.
mvirta
14.05.2023 20:59:52
Niinhän sitä maailmalla sanotaan että hyvän Les Paulin pitäisi kuulostaa Jimmy Pagen Telecasterilta.

Kefiiri: Minulle oli järkytys kun tajusin Les Paul -mieheksi luokittelemani Jimmy Pagen soittavan levyillä välillä Stratoakin. Ja olihan se aikoinaan ylläri että Zeppelinin eka on soitettu Telecasterilla. Gibsonin sointi kuului aivan selvästi siihen saakka kun totuus selvisi :)
Shut Up 'n Play Yer Guitar
leavings
14.05.2023 21:36:08
ituvirtanen: Minä ainakin soitan yhtä ainutta bassoa. Kerrallaan.

Jos tavoite on minimalismi, onko 6 kieltä liikaa, kun yhdelläkin joku stara on joskus pärjännyt... ja onhan laulajiakin, ilman mitään instrumenttia... mitä tässä nyt tavoitellaan? Jonkinlaista paremmuutta, ehkä?

Ei suinkaan paremmuutta eikä minimalismia. Lähinnä juuri kuten aloitusviestissäni mainitsin, eli ei jostain syystä kiinnosta enää tutkia ja testailla. Verrattakoon nyt vaikka johonkin lempikenkiin jotka ovat ajan saatossa muotoutuneet siihen omaan jalkaan, uuden hankkiminen tuntuu jotenkin kaukaiselta ajatukselta, vaikka useammat kengätkin on hyvä olla eri tarkoituksiin.

Melko varmasti siis tämän vertauksen varjolla tulen varakitaraksi hankkimaan täysin vastaavan, mitä soitan nyt, tai ainakin hyvin lähelle vastaavan.
Rämppy
14.05.2023 22:30:28
Mulla on liikaa kitaroita. On stratoa, teleä, gibsonin 345 ja LP sekä pari danelectroa. Ja mökkikitarana kiinalainen sg-kopsu p90-mikeillä. Yhdelläkin pärjäisin ja keikoille otan kuitenkin vain yhden kitaran. Kyllä noilla millä tahansa f ja g - merkkisillä kaikki soitot hoituu, mutta vaihtelu virkistää välillä. Yleensä soitan parin kuukauden treenit ja keikat yhdellä kitaralla ja sitten vaihdan toiseen. Kotona sitten soittelen ristiin rastiin eri kitaroilla.
Tulin, näin, soitin.
msalama
15.05.2023 09:15:58 (muokattu 15.05.2023 09:18:28)

No jos ihan pakko olis yhdellä pärjätä, niin se olis tuo mun -75 Tele Custom. On nimittäin vallan perkeleen hyvä ja monipuolinen kitara, vaikka se joidenkin harhaanjohdettujen rautalankapatujen mielestä pelkkää CBS:n kuraa onkin. Mutta väärässäpä ovat!
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
noon
15.05.2023 10:23:08

Yhdellä mennään (Music man Luke II). 11+ vuoden aikana kieli on katkennut keikkatilanteessa ehkä 3-4 kertaa. Varakielet aina hollilla. Helppo ja nopea vaihtaa tohon kitaraan.

Joskus kannoin Stratoa varakitarana, mutta Helix presetit on kuitenkin rakennettu tota Lukea varten, niin sillä meen.
Antti1
15.05.2023 10:32:55 (muokattu 15.05.2023 10:34:43)
Olen joskus haaveillut kepakoiden vähentämisestä, kun joitain tulee aika harvoin räpellettyä. Kitaroita taitaa olla 18, bassot ja muut soittimet toki lisäksi. Niillä kaikilla on kuitenkin joko jonkinlainen tunnearvo tai uusia vastaavia ei ole saatavilla, joitain käytettynäkin nihkeästi. Ei ilkeä kuitenkaan kaupata, kun ne on joskus aikanaan ihan syystä telineeseen manifestoituneet.

Jos pitäisi yhdellä pärjätä, niin omistani esimerkiksi Ibanez JS2410 voisi olla kova valinta. Siihen tosin kaipaisi joihinkin juttuihin stopparia kiikkutallaan, kuten kaikkiin kelluvatallaisiin. Soundien puolesta se on yllättävän taipuisa kepakko, siinä on hyvät mikit ja kytkis. Myös toi uusin Parker Fly Deluxe vaikuttaa monipuoliselta, olisihan siinä piezokin jotain teoreettista tarvetta varten.

Mahdoton tehtävä omalla kohdalla, kepakko valitaan päivän fiiliksen ja värin mukaan. Starbojen soitinkokoelmista en tiedä oikein mitään, ei ole niin paljoa ikinä kiinnostanut.
hallu
16.05.2023 06:04:53
Mä näin joskus videon Brian Mayn kiertuekamoista, niin olihan sillä niitä kitaroita pitkä rivi, mutta ne olivat vaan kaikki ihan samanlaisia. Sillä kai on se isänsä kanssa rakentama kitara se The Kitara ja ne kaikki muut on kopioita siitä.

Itsellä meni eka vuoskikymmen yhdellä kitaralla ja toinen vuosikymmen kahdella kitaralla. Sitten tuli osteltua kitaroita enemmän niin että alkoi ahdistaa ja nyt olen taas saanut puristettua niin, että on vaan kolme sähkistä..... mutta yhteen jos pääsisi niin olisihan se ihanne. Ei noista kahdesta "ylimääräisestä" vaan malta luopua kun ne on niin hienoja ja ihania :-)
Mukavat Kengät- Hittejä, joita kukaan ei kuuntele
zedder
16.05.2023 09:14:01
Vain yhdenlaisia kitaroita -filosofiassa lienee hyötynsä. Jos pitää ottaa varaväline tai eri tavalla viritetty yksilö käyttöön, niin tuntuma ei kuitenkaan muutu liiaksi, eikä vaihdos häiritse liikaa herkän taiteilijan keskittymistä.
Turkissa on kuoriaisia.
Funkånaut
16.05.2023 09:21:38

Meikä on alkanut siirtymään enemmän tuohon yksi kitara -koulukuntaan. Samalta mä joka ritsalla kuulostan, niin sama se kiinnittää markat yhteen kunnolliseen kuin moneen ok-kitaraan ja kun vaan kotona rämpyttelen ajoittain, niin turhaan montaa kitaraa on pölyttymässäkään pitää.

Tai no jää mulle enemmänkin kitaroita, mutta ne ovat lahjoja tai tuollaisia niin en niitä myy soiton puutteesta huolimatta ja siellä ne sängyn alla lojuu. Bassot olen kohta vähentänyt yhteen ja kun kitarakauppoja olen pyöritellyt niin telineessä on niiden jälkeen toivottavasti vain kolme akustista kitaraa. Se riittää vallan hyvin; 12-kielinen akustinen, laadukas teräskielinen ja röytöreissuille sopiva akustinen. Tostakin ajan mittaan voinee tuon röytö-akustisen tiputtaa pois, mutta 12-kielinen on vähän eri asia kun sen soundi on sen verran erilainen 6-kieliseen verrattuna.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
samiko
16.05.2023 09:22:58
Sanotaan hiukan kärjistäen :)

Yhden kitaran puheet ovat höttöä. Se että on olemassa se yksi mielitietty, niinkuin ikuinen puoliso ja muuta ei tarvitse ovat kyllä söpöä, mutta todellakin vain romantisointia. Sinä, ainoa kitarani riität minulle. En vilkuile muita kitaroita ja kuljemme yhteisen tien loppuun asti. Kunnes se Tokai myydään että saadaan autoon uus tuulilasi.

Sitten on tämä kitaristien ainainen minimalismin kulma. Ostetaan kengätkin mitkä käy häihin, lenkille, lumihankeen ja rannalle. Todellisuushan on että piheys iskee. Tärkeämpää saada veneeseen uus perämoottori.

Eheytyminen. Ennen minulla oli 5 kitaraa mutta ruoskin itseäni ja lausuin riittejä ja eheydyin, Nyt on vaan yksi kitara ja elämänlaatu parani.

Tilojen vähyys. Kaikki kitaristit asuvat hongkongilaisissa yksiöissä. Tilaa on vain yhdelle kitaralle ja multiefektille. Tilaa on kyllä ihan kaikelle muulle, paitsi soittokamoille.
Funkånaut
16.05.2023 09:56:27

Tai sitten ei ole tarvetta profiloida itseään kitaristiksi, eikä ritsojen omistaminen ole itseisarvo. :)

Musa/kitaransoitto voi olla ihan harrastuskin itsekuvan olennaisen rakennuspalikan sijaan.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)