DownWithTheSickness 07.02.2023 09:11:23 | |
---|
Onko kukaan käyttänyt kitaran kaulaa (taikka muita osia) missään maalattavana? Haluisin maalauttaa kitarani kaulan puiset osat satiinin mustiksi. Itse en viitsi alkaa tän kertaluonteisen maalausprojektin vuoksi opettelemaan ja koettamaan onneani, tulee varmasti ammattilaisella käytettynä halvemmaksi. Ärrkhele |
Kefiiri 07.02.2023 13:11:24 | |
---|
Mikään ei tule ammattilaisen tekemänä halvemmaksi, mutta vähemmällä suttaamisella voi selvitä :) Porukkahan maalauttaa kitaroitaan automaalareilla, jotka suhauttavat värin kitaraan kun ruiskussa sattuu olemaan sopivaa maalia. Mutta siinä on ne pohjatyöhommat ja kaikki, operaatio ei välttämättä ole niin suoraviivainen kuin äkkiseltään ajattelisi. En ole musiikin asiantuntija. |
Laulava Kylätohtori 09.02.2023 19:37:28 | |
---|
Kefiiri: Mikään ei tule ammattilaisen tekemänä halvemmaksi, mutta vähemmällä suttaamisella voi selvitä :) Porukkahan maalauttaa kitaroitaan automaalareilla, jotka suhauttavat värin kitaraan kun ruiskussa sattuu olemaan sopivaa maalia. Mutta siinä on ne pohjatyöhommat ja kaikki, operaatio ei välttämättä ole niin suoraviivainen kuin äkkiseltään ajattelisi. Pohjatyöthän siinä tärkeimmät ja työläimmät taitaa olla. Maalaus ei peitä pohjatyön puutteita. Maalarit ei välttämättä suostu maalaamaan itse "hyvin" tehtyjen pohjatöiden päälle, koska yleensä pohjatyöt eivät ole hyviä ja maalausjäljen ollessa heikkojen pohjatöiden takia paskaa, syyt saa niskoilleen maalari. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
empires 10.02.2023 02:31:07 | |
---|
Automaalaamolle, ei tule edes kalliiksi. Ne tekee sitä työkseen eikä ota extraa yhden puu-kalikan maalauksesta. Meinasin kuolla nauruun erään nimeltä mainitsemattoman soitinrakentajan 300€ hintaa bodyn maalauksesta :D Lights are on but nobody is home.. |
erty 10.02.2023 06:24:13 | |
---|
empires: Automaalaamolle, ei tule edes kalliiksi. Paljon makso ja millanen maalaus? |
Jeszse 10.02.2023 08:44:25 | |
---|
empires: Automaalaamolle, ei tule edes kalliiksi. Ne tekee sitä työkseen eikä ota extraa yhden puu-kalikan maalauksesta. Meinasin kuolla nauruun erään nimeltä mainitsemattoman soitinrakentajan 300€ hintaa bodyn maalauksesta :D Mikä siinä naurattaa, ihan perusjuttu. Ei ees paha hinta. Kai se automaalari nyt pyytää vähemmän jos se tekee siinä sivussa ku ruiskuttaa muutenki litratolkulla maalia ja saa rahansa jostain ihan muusta. En itekkään todellakaan rupeis tekeen varta vasten kitaraan pintoja jollain viidelläkympillä. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
hallu 11.02.2023 11:24:52 | |
---|
empires: Automaalaamolle, ei tule edes kalliiksi. Ne tekee sitä työkseen eikä ota extraa yhden puu-kalikan maalauksesta. Meinasin kuolla nauruun erään nimeltä mainitsemattoman soitinrakentajan 300€ hintaa bodyn maalauksesta :D No kaipa se hinta riippuu vähän siitäkin, minkälainen maaulaus tehdään. Esimerkiksi nitrolakkaus, onko se ihan peruskauraa automaalaamoille? tai jos joku Riikonen vetäisee johonkin kantrikeihääseen Tex Willerin kuvan, niin mahtaisiko se lähteä alle kolmensadan? Mutta enhän minä noista tiedä, mietin vaan että pintakäsittely on kitarassa sellainen seikka jota monet valmistajat ihan mainostaa, että on niinkö tehty ihan vimosen päälle perinteitä noudattaen. Niin ja sitten ne pohjatyöt kuuluu myös asiaan? ei kai sitä maalia suoraan vyönsolki-ihottuman päälle vedetä? Mutta niin kai niitä maalauksia on monenlaisia. Jos kilikalipurkista suhauttaa pintaan komean metallihohdon, niin ei se varmaan paljoa maksa (motonetistä kilikalipurkki kympillä ja s-marketista kaljaa toisella, niin hyvä tulee). |
Kefiiri 12.02.2023 08:51:22 (muokattu 12.02.2023 08:52:12) | |
---|
hallu: Mutta niin kai niitä maalauksia on monenlaisia. Jos kilikalipurkista suhauttaa pintaan komean metallihohdon, niin ei se varmaan paljoa maksa (motonetistä kilikalipurkki kympillä ja s-marketista kaljaa toisella, niin hyvä tulee). Mä tein väärän väriselle kitaran bodylle juuri noin. Ensin hioin pinnan mutta vanhaa maalia en poistanut. Käytin vannemaalia Tokmannilta. Tuli appelsiinipintaa, valumia ja muuta perusjuttua mutta muuten oikein hyvä :) Maali on kyllä pysynyt, ei ole kuoriutunut. En ole musiikin asiantuntija. |
DownWithTheSickness 13.03.2023 16:57:14 | |
---|
Pitäis nuo puunväriset osat kaulasta maalauttaa, edelleen ärsyttää kun mun jokaisessa skepassa puun värinen kaula, päivä päivältä enemmän. Joku satiininmusta olis jees. Pitääpä ostaa joku halpa kitara ja siihen kokeilla miten itsellä riittäisi rahkeet moiseen. Pohjatöitä tuossa nyt ei ole juuri kuin maalattavan pinnan karhennus, ja muiden pintojen suojaus. Ärrkhele |
Krice 13.03.2023 17:34:11 (muokattu 13.03.2023 17:34:39) | |
---|
DownWithTheSickness: edelleen ärsyttää kun mun jokaisessa skepassa puun värinen kaula, päivä päivältä enemmän. Myy ne pois ja osta valmiiksi mustan värisiä kitaroita tilalle. Itse maalaaminen laskee kitaran hintaa merkittävästi jos sen aikoo joskus myydä, puhumattakaan siitä että joku haluaa ostaa pilalle modatun kitaran. |
DownWithTheSickness 13.03.2023 17:51:42 | |
---|
Krice: Myy ne pois ja osta valmiiksi mustan värisiä kitaroita tilalle. Itse maalaaminen laskee kitaran hintaa merkittävästi jos sen aikoo joskus myydä, puhumattakaan siitä että joku haluaa ostaa pilalle modatun kitaran. Eikun nää on mun kitaroita, en halua toisia tilalle, eikä kiinnosta arvon aleneminen koska mulla ei ole aikomusta näitä myydä. Mutta olis kyllä toivottavataa että kun näitä alkaa maalailee lopputulos olis sellanen ettei arvokaan alenisi. On sitä joskus vuosikymmeniä sitten ammatikseen maalaillut autojakin. Ärrkhele |
Jeszse 13.03.2023 20:07:59 | |
---|
Krice: Myy ne pois ja osta valmiiksi mustan värisiä kitaroita tilalle. Itse maalaaminen laskee kitaran hintaa merkittävästi jos sen aikoo joskus myydä, puhumattakaan siitä että joku haluaa ostaa pilalle modatun kitaran. Tai sitte maalauttaa jollain joka osaa tehdä sen homman ni ei laske arvo eikä tuu pilalle modattua. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
73nd3r 13.03.2023 20:30:30 | |
---|
DownWithTheSickness: Pohjatöitä tuossa nyt ei ole juuri kuin maalattavan pinnan karhennus, ja muiden pintojen suojaus. Second opinion, eli pohdinnassa kannattaa huomioida ainakin nämä: Musta - ja varsinkin kiiltävä musta, erityisesti sellainen "pianomusta" - ei sit anna anteeksi pientäkään virhettä pohjan laadussa. Pölynpoisto ja pölytön maalauspaikka merkkaa paljon. Jokaista työvaihetta/materiaalia/ainetta kannattaa harjoitella mahdollisimman kitarankaulaa vastaavalla koepalalla, teippauskaan ei välttist ole niin simppeliä kuin vois kuvitella. Mutta: omalla kitarallaan jokainen saa tehdä mitä haluaa. |
DownWithTheSickness 14.03.2023 08:39:16 (muokattu 14.03.2023 08:39:54) | |
---|
73nd3r: Second opinion, eli pohdinnassa kannattaa huomioida ainakin nämä: Musta - ja varsinkin kiiltävä musta, erityisesti sellainen "pianomusta" - ei sit anna anteeksi pientäkään virhettä pohjan laadussa.. Olis ideana vetää mattapinta, ehkä joku hiomaväri ennen maalia. Jeszse: Tai sitte maalauttaa jollain joka osaa tehdä sen homman ni ei laske arvo eikä tuu pilalle modattua. Tässä vähän sitäkin tiedustelen että missä ja kuka moisia operaatioita suorittaisi ammattitaidolla pk-seudulla, automaalaamoihin mua ei kiinnosta ottaa asian tiimoilta yhteyttä Ärrkhele |
Jeszse 14.03.2023 09:49:14 | |
---|
DownWithTheSickness: Olis ideana vetää mattapinta, ehkä joku hiomaväri ennen maalia.
Tässä vähän sitäkin tiedustelen että missä ja kuka moisia operaatioita suorittaisi ammattitaidolla pk-seudulla, automaalaamoihin mua ei kiinnosta ottaa asian tiimoilta yhteyttä Kuka tahansa soitinrakentaja. Vaikka Lottonen. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
Kefiiri 14.03.2023 13:03:34 | |
---|
Mattapinnanhan ruikkasee kuka tahansa vaikka silmät kiinni... miksi ihmeessä aloittaja ei halua itse tehdä jos kerta maalauskokemustakin on? En ole musiikin asiantuntija. |
mhelin 14.03.2023 15:51:33 | |
---|
Jos haluu säästää aikaa ja vaivaa voisi ostaa uuden kaulan, värjätä sen esim. talensin indian inkillä ja vetää päälle muutaman kerroksen nitrolakkaa (sitä saa kaiketi spraypulloissakin) ja hioa varovasti (ei puhki). Tuo muste sisältää valonkestävää väriainetta ja shellakkaa. |
mhelin 14.03.2023 16:02:14 (muokattu 14.03.2023 16:03:13) | |
---|
niin ja samalla musteella voi käsitellä myös otelaudan jos haluaa siitä mustan (ebonisoidun), siitä otelautahommasta löytää googlestakin infoa (indian ink fretboard hakuun). Geneerinen ebonisointivideo: https://www.youtube.com/watch?v=On5NpF1P00s |
DownWithTheSickness 14.03.2023 18:52:59 | |
---|
mhelin: Jos haluu säästää aikaa ja vaivaa voisi ostaa uuden kaulan, värjätä sen esim. talensin indian inkillä ja vetää päälle muutaman kerroksen nitrolakkaa (sitä saa kaiketi spraypulloissakin) ja hioa varovasti (ei puhki). Tuo muste sisältää valonkestävää väriainetta ja shellakkaa. Pitää ottaa toi indian ink harkintaan. Onko hyviä ehdotuksia mistä ostaa uusia kauloja kitaroihin? Ei vissiin ihan mitä tahansa kaulaa saa laitettua mihin tahansa kitaraan, vai pystyykö niitä missään määrin venkslaamaan ja vaihtelemaan eri merkkisistä kitaroista? Ärrkhele |
mhelin 15.03.2023 09:28:49 (muokattu 15.03.2023 10:03:37) | |
---|
DownWithTheSickness: Pitää ottaa toi indian ink harkintaan. Onko hyviä ehdotuksia mistä ostaa uusia kauloja kitaroihin? Ei vissiin ihan mitä tahansa kaulaa saa laitettua mihin tahansa kitaraan, vai pystyykö niitä missään määrin venkslaamaan ja vaihtelemaan eri merkkisistä kitaroista? Laita kitarasta speksejä, ainakin fender-mallisissa kitaroissa yleensä kaulat sopivat hyvin yhteen, tosin esim. telen ja straton kauloissa on keskenään pieniä eroja kaulan pään pyöristyksissä. Esim. Warmothilla ( www.warmoth.com) on iso valikoima kauloja valikoimissaan ja kustomoitunakin mahdollista saada, mutta kun noita sähkökitaroita on niin monenlaisia niin en lähde arpomaan. Toki edullisempia kauloja löytyy ebaysta ja aliexpressistä esim. jos haluaa vaan lähteä kokeilemaan. Sitä nitrolakkaa löytyy esim. täältä (matta, kirkas): https://www.spelektroniikka.fi/p238 … -500-ml-kirkas-satin-matta--fi.html |